• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 volt löser ut automatsäkringen i husbilen på camping men inte hemma

Zupster

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
34441
Medlemskap
2023
Hallå! Undrar om någon har något tips eller idé om vad som kan vara fel.
Innan jag ställde in husbilen på vinterförvaring så funkade strömmen felfritt och inför förvaringen stängde jag av automatsäkringen. När jag nu har plockat ut den och kopplar upp mig på ström hemma funkar den som det ska, men när jag ställer mig på camping så löser den ut efter 1-4 minuter. Har testat olika kablar men med samma resultat, inget är igång eller inkopplat.
Tacksam för svar // Daniel
 

Zupster

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
34441
Medlemskap
2023
Nu hämtat hem den ifrån verkstaden, i mitt tyckte så hade det kanske underlättat för dom om dom hade kört och testat den på en ställplats och kunnat göra mätningen där? Sen tänker jag absolut att det kanske hade kunnat vara elpatronen men den ska väl inte starta om jag inte aktivt väljer att slå på värmen? Bifogar bild på centralen samt uttaget här 20230517_154338.jpg
 

Bilagor

  • 20230517_154519.jpg
    20230517_154519.jpg
    913,8 KB · Visningar: 18

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Som jag trodde från början, så är detta en personskyddsautomat. Det innebär att den tvåpoliga brytaren löses ut både av kortslutning/överbelastning samt av det vi kallar jordfel. Orsaken till att den bryter finns ingen indikering för vilket gör felsökning lite besvärligare än om man har separat jordfelsbrytare. I denna kopplingsbox är säkringarna på 13 A och jordfelbrytningen sker vid 30 mA. Att där finns två säkringar beror på att båda strömledarna, för fas och nolla, i kabeln skall vara likvärdiga och bryta oberoende av i vilken ledare fasen befinner sig. Att vända en stickpropp åt ena eller andra hållet har inte någon betydelse. Det viktiga är att de går lika mycket ström i båda ledarna. Att vända stickproppen så att förhållandet till skyddsjorden påverkas är ju inte möjligt…

Det är möjligen inte så att du har en ”reglementsenlig” kabel med de blåa kontaktdonen i båda ändar och ansluter till ett vanligt hemma-uttag med en adapterkabel som är felaktig…?
 

Zupster

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
34441
Medlemskap
2023
Som jag trodde från början, så är detta en personskyddsautomat. Det innebär att den tvåpoliga brytaren löses ut både av kortslutning/överbelastning samt av det vi kallar jordfel. Orsaken till att den bryter finns ingen indikering för vilket gör felsökning lite besvärligare än om man har separat jordfelsbrytare. I denna kopplingsbox är säkringarna på 13 A och jordfelbrytningen sker vid 30 mA. Att där finns två säkringar beror på att båda strömledarna, för fas och nolla, i kabeln skall vara likvärdiga och bryta oberoende av i vilken ledare fasen befinner sig. Att vända en stickpropp åt ena eller andra hållet har inte någon betydelse. Det viktiga är att de går lika mycket ström i båda ledarna. Att vända stickproppen så att förhållandet till skyddsjorden påverkas är ju inte möjligt…

Det är möjligen inte så att du har en ”reglementsenlig” kabel med de blåa kontaktdonen i båda ändar och ansluter till ett vanligt hemma-uttag med en adapterkabel som är felaktig…?
Har en cee kabel med blåa kontakter i bägge ändarna som jag ansluter när jag är ute, men då löser han ut, tar jag sen den "vanliga" kabeln med adapterkabel så samma resultat, förutom då när jag ansluter hemma eller i verkstaden med "vanlig" kabel och adapter, för då funkar det som vanligt
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Har en cee kabel med blåa kontakter i bägge ändarna som jag ansluter när jag är ute, men då löser han ut, tar jag sen den "vanliga" kabeln med adapterkabel så samma resultat, förutom då när jag ansluter hemma eller i verkstaden med "vanlig" kabel och adapter, för då funkar det som vanligt
Har du kylskåpet eller något annat med värmestav inkopplat på ställplatser men inte hemma?
Enligt leverantör av elstavar går dessa inte att tillverka utan ett visst jordfel, de är också hygroskopiska dvs de tar upp fukt och får då ett större jordfel, torkas genom uppvärmning.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Kan du mäta strömmen med en effektmätare som man sätter i uttaget till exempel, så kanske man kan veta om det är hög ström eller jordfel som gör att den bryter. Hemma, men kanske även där den löser ut. Risken är att man inte hinner se att strömmen stiger om det blir plötslig kortslutning. De visar också spänning.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Om du har en ohmmeter föreslår jag att du tar ut strömkabel från husbilen, och ser till att säkringen i husbilen inte löst ut håll allt stängt. Därefter kan du mäta i strömintaget mellan skyddsjorden (det tjocka stiftet) och de båda andra stiften(L och N). Där ska helst vara oändligt (O.L) både mot fasen och nollan. Om du får något utslag kan du subtrahera det mindre värdet från det större och sedan med hjälp av Ohms lag (Volt/Ohm=Amp) få reda på om du överskrider värdet 0.03 Ampere (30mA) som brukar vara gränsen för att jordfelsbrytare ska lösa ut
(Skulle du få samma värde på mellan skyddsjorden och båda stiften (L och N) tar de ut varann och jordfelsbrytaren känner då inte det som något fel).
En gissning är att det kan vara en rostflaga alternativt en sork eller mus som dött någonstans i husbilen som avleder strömmen.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Om nollan i en apparat via fel i apparaten kopplas till jorden så behöver ingen felström gå, speciellt utan annan last. Om fasen via fel kopplas till jorden så går det felström. Beroende på hur stickproppen vänds kan dessa byta plats. Det kan vara så att den har varit vänd på ett av hållen hemma och verkstaden och på det andra på campingen. Cee-kontakterna bör vara kopplade så att det inte vänds, men det kan vara den kopplingen som ger jordfelström i detta läge. Detta bör väl testas om det inte redan är gjort. En del osannolika saker som ska sammanfalla, dock, för att det ska vara förklaringen. Att man har tvåpolig brytning beror på risken att fasen inte bryts beroende på stickproppens riktning, och i så fall riskerar apparaten fortfarande att vara strömföranfe och ha spänning mot jord.

Notera att med felvänd stickpropp kan det bli jordfel även med avslagen apparat om brytningen är enpolig.
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Jag hade provat koppla bort kablar från personskyddsautomaten när jag är i ett läge där den löser ut, en i taget. Och jag hade mätt ström med strömtång som behåller värdet så man ser om det är 30 mA eller kortslutning som löser brytaren. När allt är bortkopplat på utgående sida och den löser ändå hade jag bytt personskyddsautomaten. Hittar man en kabel ut som plötsligt gör att det inte löser så får man isolationsmäta den delen och felsöka vidare.

Hade jag inte haft full koll på vad jag gör hade jag anlitat någon favoritelektriker, som är van vid denna typ av felsökning och har kul instrument för detta.
 
Senast ändrad:

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
campingens automatsäkring kan vara utmattad om den löst ut många ggr,t.ex om man försökt köra 3kw panna på 10amperesäkring.
Till slut löser den på 7-8 ampere,kan kollas med en amperemeter mellan bil o uttag
Du behöver ju en 16A säkring om du skall belasta med 3Kw! 10A ryker ju direkt annars när pannan går upp i max. Vilket den ju gör vid uppvärmningsfasen. Har du dessutom kylen på el och kaffekokaren igång är du ju helrökt med 10A. Funkar ju knappt med 16A ens en gång.
Bara att räkna: 3000w / 10A = 300v per Amp det går ju inte! 230v * 10A = 2300w alltså saknas ju 700w. Klart att propparna ryker! Ställ ner pannan till 2Kw om du bara har 10A i proppskåpet.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Du behöver ju en 16A säkring om du skall belasta med 3Kw! 10A ryker ju direkt annars när pannan går upp i max. Vilket den ju gör vid uppvärmningsfasen. Har du dessutom kylen på el och kaffekokaren igång är du ju helrökt med 10A. Funkar ju knappt med 16A ens en gång.
Bara att räkna: 3000w / 10A = 300v per Amp det går ju inte! 230v * 10A = 2300w alltså saknas ju 700w. Klart att propparna ryker! Ställ ner pannan till 2Kw om du bara har 10A i proppskåpet.
Problemet är att personskyddsautomaten I HUSBILEN löser ut. Ni är helt fel ute!
 

Hammar

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34344
Medlemskap
2024
Åk till en elinstallations firma, runt 9-tiden, utrusta dig med 2 wienerlängder och be att någon hjälper dig mäta med en installationstestare (t.ex. en Fluke 1662) installationstestare är till för att identifiera exakt denna typ av fel.

Det gäller samma regler för installationer i husbilar som i en fastighet, så en installatör med auktorisation är att föredra.

Jordfelsbrytare och dvärgbrytare (automatsäkring i folkmun) är inte ett hjälpmedel att felsöka med.
Dom kan presis som allt annat gå sönder, antingen så löser dom vid för låg ström, allt brukar gå bra då, eller så fastnar dom och då skiter det sig på så många sätt...

Mvh
Jonas H
 
Toppen