• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

2.5 m breda husbilar

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: 2.5 m breda husbilar

Peter.. ;) OT...
Gulf Stream Crescendo Fred 324 Freightliner -07 Full wall slide out
- Magnus Svantesson’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Topic...
Hellre 15cm bredare, än 15cm längre bil! Jag får "tyvärr" tillsv. stå ut med mer av båda! :)

Backspeglar Räknas Inte in i bilens bredd.

Vänl. MS

Störst bred på ett fordon är 260 cm enligt svar från Transportsyrelsen

Fråga: Vad är största totalbredden på ett fordon? Med eller utan backspeglar?

Svar: Hej.

Största tillåtna bredd på ett fordon som ska föras på allmän väg är 260 cm inklusive last och utskjutande backspeglar. För buss är största tillåtna bredd 255 cm.
Det finns undantag för jordbruksredskap och liknande.

Med vänliga hälsningar
Broo Leif

Supportenheten

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

HEJ JOE! för kännedom! så är det helt grundlösa rykten att halva Kabe är en Adria, tyvär för många här på forumet,

sanningen är den att Kabe och Adria har sammarbetat med att ta fram verktygen och utformningen av frontmasken för att hålla kostnaden nere det är för övrigt inte dett enda sammarbetet dom har det är ju samma consern det är det ända som liknar varandra delarna passar bara till respektive bil,

nu ber jag om ursäkt om jag stört friden för många Adria ägare,

ha en bra dag JOE.
mvh Bertil

Hej Bertil!

Det är ganska vanligt att olika fabrikat på husbilar sammarbetar och jag tror att flera fabrikat står i startgroparna att bygga fronter till dom helintegrerade husbilarna som är ca 2.50 m breda. När dom första husvagnarna som var 2.50 breda kom ut på marknaden tog det inte lång tid innan det blev väldigt populärt. Idag är det ett fåtal husvagnar som säljs som är smalare än 2.50 m

Sen att Adria och Kabe har en hel del gemensamt i sina bilar tycker jag bara är bra.
Det fanns ju ett förtag som hette Telia-Sonera tidigare. Kanske dags att döpa om husbilarna till Adria-Kabe ? :msn_idea:

JOE

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Störst bred på ett fordon är 260 cm enligt svar från Transportsyrelsen

Fråga: Vad är största totalbredden på ett fordon? Med eller utan backspeglar?

Svar: Hej.

Största tillåtna bredd på ett fordon som ska föras på allmän väg är 260 cm inklusive last och utskjutande backspeglar. För buss är största tillåtna bredd 255 cm.
Det finns undantag för jordbruksredskap och liknande.

Med vänliga hälsningar
Broo Leif

Supportenheten

Största bredden på fordon här i Sverige är 2.60 m. Sen tillkommer speglarna. :msn_wink:

JOE

C

cheetah1

Guest

Den där Broo Leif får nog läsa på, i min körskolebok står det iallafall att det är 2,60 EXKL speglar.

F

F.d. 25203

Guest

ett fordon får vara 2,60 + speglar, om speglarna är ledade och kan fällas in. Är speglarna fasta så räknas de in i karossbredden.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Magnus!

Förarplatsen var det häftigaste jag sett. Men hur är det med möblerna?

Ser ut som vilket vardagsrum som helst. Stolar och dylikt sitter väl förankrade?

Berätta mer! Vill se mer! Hur har du gjort?

Hälsningar
Alve

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Alve

Tack, den är helt ok att både köra (sitter kungligt) och att bo i! :)
Jag kommer ta fler bilder framöver, håller just på att montera in allt nytt
gällande DVD/GPS 600Mhz bilstereo 800w, back/sido kameror(3st), blixtljus vid backning m.m.

Möbler som tex. lösa stolar finns transport säkring i golv vid körning.
Övrigt sitter genomgående bult i balkar/golv liksom midjebälten i 3sitts soffan.

Vikbara speglar, bilen är 255cm.
Som Knut skriver, fasta speglar har ett lägsta mått de måste uppfylla enl. lag.

All kompetens finns inte alltid hos de som bör svara rätt på våra frågor!
Det är lagtext som gäller, inte email svar från någon som skjuter från höften..
Sen kan väl vissa ibland chansa på mindre viktig info, händer även inom HBK, i all välmening.

Till Topic:
Det är enl. mitt tycke Stor interiör skillnad på ett 232cm(vanlig bredd) fordon kontra 250cm.

Skulle vilja påstå att det även märks redan vid 240cm en större rymd.
Min bil, 255cm nyttjas väl så bra utan slide out, men man kommer då inte åt glasgarderober i hall-gång bak till sovrummet.

Vänl. Magnus

Magnus!

Förarplatsen var det häftigaste jag sett. Men hur är det med möblerna?

Ser ut som vilket vardagsrum som helst. Stolar och dylikt sitter väl förankrade?

Berätta mer! Vill se mer! Hur har du gjort?

Hälsningar
Alve

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja, det är självklart att det går in både mer möbler och prylar i en 2½ m bred bil, men jag tycker att nackdelarna överväger.

Efter att under ett par år kört med en terrängduglig plåtis med bredden 199 cm så känner jag mig nu lite handikappad med min nuvarande husbil med bredden 232 cm.
199 cm var alltför smalt men på 210 - 220 cm går det få in både svängrum och komfort. Kika exempelvis på vad Woelcke bygger på fem ton Sprinter: Woelcke individueller Reisemobil- und Sonderfahrzeugbau GmbH & Co KG. Imponerade på mig vid besök för ett par år sedan.

Det är möjligt att jag är lite feg eftersom jag tvingar mig att köra så pass sakta att jag hinner stanna före möten vintertid på smala fjällvägar, men jag vill verkligen inte bli orsak till någon olycka. Trots att jag kör åt sidan och stannar så blev ändå en mötande med skotersläp i vintras så skrämd av min nya breda bil att han körde ut i snövallen. Mjuk snö och inga skador denna gång och jag kunde lätt dra loss den mötande.

Sannolikt skulle fler skrämmas och göra misstag om min bil vore ännu bredare och jag vill inte gärna avstå från att köra där inte landsvägsbussar tar sig fram.

aake

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Din bil köper du efter passande/tycke å personligt nyttjande!
Så gör i varje fall jag... Dock kan förhållande ändra sig, då blir det till att byta. :)

Sen kan jag inte i min vildaste fantasi förespegla mig att den mötande du nämner nedan,
skulle se någon skillnad visuellt i det mötet gällande då 15cm på Ena sidan av ditt fordon.
Han hade förmodat kört i snövallen vilket som... ;)

Med dina skrivningar, fiske etc... Köra på knappt tillgängliga vägar vintertid,
aake jag får inte ditt nyttjande av husbil att passa in "riktigt" i normal användarens ! :D

Återigen, Vi köper fordon efter våra egna premisser, inte efter andras åsikter!
Det som är helt ok för mig, kan vara direkt opassande för dig å vise versa.

Vänl. Magnus

Ja, det är självklart att det går in både mer möbler och prylar i en 2½ m bred bil, men jag tycker att nackdelarna överväger.

Efter att under ett par år kört med en terrängduglig plåtis med bredden 199 cm så känner jag mig nu lite handikappad med min nuvarande husbil med bredden 232 cm.
199 cm var alltför smalt men på 210 - 220 cm går det få in både svängrum och komfort. Kika exempelvis på vad Woelcke bygger på fem ton Sprinter: Woelcke individueller Reisemobil- und Sonderfahrzeugbau GmbH & Co KG. Imponerade på mig vid besök för ett par år sedan.

Det är möjligt att jag är lite feg eftersom jag tvingar mig att köra så pass sakta att jag hinner stanna före möten vintertid på smala fjällvägar, men jag vill verkligen inte bli orsak till någon olycka. Trots att jag kör åt sidan och stannar så blev ändå en mötande med skotersläp i vintras så skrämd av min nya breda bil att han körde ut i snövallen. Mjuk snö och inga skador denna gång och jag kunde lätt dra loss den mötande.

Sannolikt skulle fler skrämmas och göra misstag om min bil vore ännu bredare och jag vill inte gärna avstå från att köra där inte landsvägsbussar tar sig fram.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Självklart Magnus och vi diskuterar för- och nackdelar med olikbreda fordon.

Min nuvarande bil känns lite för bred. Egentligen borde jag inte ha skaffat något bredare än skotersläpet (210 cm), sådant som övriga trafikanter väntar sig att möta på de mindre fjällvägarna, men utbudet är ju inte så stort så man måste kompromissa när ekonomin inte tillåter nybeställning och helt fritt val.

Och egentligen har jag större problem med bilarnas längd eftersom jag vill kunna vända på fjällvägar utan vändplan. Detta går till nöds med min nuvarande bil (690 cm lång), men jag nödgas förstås köra ut i plogkanterna/snödrivorna. Inte längre än sex meter vore optimalt.

Om jag får hålla på med min kampanj för vinterbilar några år till så kanske jag slipper vara ensam vid rödingvattnen på vintern!:D

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

aake se disse tallene for EarthCruiser - sammenlignet med Toyota LandCruiser 4x4 :

Expedition vehicle | Best travel vehicle | World’s largest chassis manufacture
(Det gikk ikke å lime inn tabellen)

Det finnes, og kommer muligvis til Europa så smånigom :D:D 5 veksler og lavserie såklart - hengervekt mer enn nok. Militære terrengdekk Michelin XZL - 255/100R 16 mot tillegg i prisen - standard Toyo Open Country 315 75 R 1.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack Knut. Ser bra ut.

Woelcke har just nu en utställningsbil byggd på just Fuso Canter 4x4 till reducerat pris: Woelcke - Autark Explorer E3

Woelckes byggen verkar rejäla, men ett klart minus är att byggaren kräver att få göra fuktkontrollerna nere på fabriken för att garantin skall gälla. Jämför detta med Bimobil, som ger tio år fuktskadegaranti utan krav på kontroller!

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser årsaken til kravet om fuktkontroll: Alle koblinger mellom tak, vegger og golv er separate kunststoff-moduler som er limt til de flate delene - dette må kontrolleres jevnlig av fagfolk just på denne konstruksjonen. Den tekniske løsnigen benyttes i svært mange husbiler, men på en expedisjons-bil er belastningene mye større enn på en flatvei husbil. Selv om denne også bør kontrolleres like nøye, fuktinntrenging og frost i slike koblinger er ikke noe å spøke med.

Ser og at Woelcke ikke har endret fjæringen på Fuso Canter så den er endel stivere enn om det blir satt på lenge parabel-fjærer. Har og funnet at Daimler ikke selger Fuso i Sverige, men i nesten alle andre land i Europa.

En ny Earthcruiser er noe billigere enn en tilsvarende Woelcke - men som vanlig så er listen med opsjoner milelang på begge bilene.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag tror faktiskt Kabe gör en felsatsning. Kunderna kommer att gilla den extra rymden men upptäcker att de blir trångt när det skall parkeras o köras på färjor osv.
Om jag önskar mer volym så inte är det på bredden.

Men jag kan ha fel, det har hänt någon gång förr:D

Det var det många som trodde 1990 när Kabe som första till verkare säppte vagnar på 2,50 bredd tre år efter så kom även Polr-Cabby med samma bredd, det blev snappt populärt nu går det knappt att sälja inbyte på smala vagnar,

Toppen