• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2.5 m breda husbilar

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag tror att det blir vanligare i framtiden med husbilar som är 2.50m breda. Kabe kommer med sina halvintegrerade på 2.5 m, årsmodell 2014
Dom helintegrerade Kabefronterna köps in från Adria och dom har inga 2.50 m breda fronter än.
(Ni som har helintegrerade Kabebilar har alltså en halv Adria. Visste ni det :rolleyes:)

Någon som hört något annat märke som ska satsa på 2.5 m bredd

JOE
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: 2.5 m breda husbilar

Har en gammal Niessmann+ Bishof från 1991 som är 2,50 m bred och det ger betydligt mer utrymme. skulle inte byta mot något annat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2.5 m breda husbilar

Standard bredde på større Liners fra tyske fabrikker, også normalt på US, Canadiske og Australske husbiler på lastbilschassi. Leser en spec på de fleste chassi som benyttes i Europa i dag så er det maks 240 cm påbygg. En må opp på lastbilchassi på 7500 kg eller større for påbygg opp til 255 cm, men det finnes andre regler som begrenser til 250.

Men nå kommer det spesielle: ALKO har levert Fiat nese med ekstra bred bakstilling for bygg av alkover og halvintegrerte med påbygg på 2,5m - regner med at det er denne varianten Kabe har valgt som basis for sine.

Winnebago og Jaco i Australia har levert slike brede halvintegrerte i et par år allerede, ser litt uvanlige ut med smal nese og bred bak.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

Jag tror faktiskt Kabe gör en felsatsning. Kunderna kommer att gilla den extra rymden men upptäcker att de blir trångt när det skall parkeras o köras på färjor osv.
Om jag önskar mer volym så inte är det på bredden.

Men jag kan ha fel, det har hänt någon gång förr:D
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: 2.5 m breda husbilar

Jag upplever nästan aldrig bredden som en nackdel. aldrig har jag råkat ut för att parkeringar varit för smala, bara för korta. Enda nackdelen är väl när man åker på skogsvägar med mycket grenar. Men det är så sällan.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

2.30m är väl ganska optimalt ?
Tänkte vid flera tillfällen på vår europaresa att det var skönt att vara 2.30, i stället för 2.50m som husvagnarna, det var trångt åt dom vid flera tillfällen som vägarbeten mm. Vid ett tillfälle hade antagligen samma nav lurat in oss i stadskärnan i en italiensk stad på väg från en camping, det var trångt för mig men stopp för husvagnen, vet ej om han fick backa tillbaka då jag såg det hela i backspeglarna.

Peter :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

Ja var & en är "salig" i sin tro..
Samtidigt, som i allt övrigt här på HBK, är just MÅNGFALD fantastiskt!

Varför skall vi Svenskar fålla in oss i att Alla skall tycka, vara lika?

Jag har haft från; folka buss/Van sedan 6,75x2,32m till 14,9x2,60 (med dispens)
Alla dessa fordon har vid var och ett nyttjande/ägande gjort tjänst som just då optimalt!

Likadant de nu 1½år jag kört min Crescendo, 10x2,55m, synnerligen smidig stor bil!

Men saker, livet förändras... Någon annan som vart med om detta? ;)
Det finns ingen Norm för oss alla, det finns däremot njutning och glädje i det vi har just nu!

Jag ser bara positivt i en 2,5m bred bil, jag kan dessutom hantera dessa +15cm mot "norm bilen" vid körning utan problem!

Var & en kör, äger, nyttjar det som passar bäst, då blir det enkelt!
I mitt tycke, bygg fler 2,5m breda husbilar. Otroligt stor skillnad invändigt, mycket liten/el. ingen skillnad att framföra.

Vänl. Magnus
Som nu ev. trampat på ett par "Jante tår" :twitcy:
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 2.5 m breda husbilar

Sommartid fungerar det säkert men en så bred bil är inte alls frestande för den som kör på smala fjällvägar vintertid och man kan inte rimligen hålla sig med olika husbilar för sommar- och vinterbruk.

Min nuvarande bil känns redan den onödigt bred med sina 232 cm. Jag nödgas köra så pass sakta att jag hinner köra ut i plogkanten och få stopp vid möten. Den mötande trafiken verkar av farten att döma vanligtvis inte räkna med att möta något som är bredare än ett skotersläp och verkar inte låta sig påverkas av varningsskyltar:

för hbk 010 (Large).jpg

för hbk 011 (Large).jpg

Både Woelcke och Bimobil bygger bekväma bilar i min smak på 212 respektive 228 cm bredd, se exempelvis på Bimobil LBX 365: LBX 365 | bimobil von liebe gmbh - wohnmobile reisemobile pickup caravan camping gebrauchte

aake
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

Beror väl på bilens backspeglar?
Ser vi till nya Volvo FH(4) är dessa väldigt smala! :)

Min bil, 2,55cm har +29cm på var sida... Med start från 192cm underkant av spegel...
"liten" detalj då... SPEGLARNA går att vika in... :D

2.5m bil med backspeglar blir ca 2.9 m ?

Bosse
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

Är det inte så att den tillåtna totala bredden på fordon alla kategorier är 2,60. Det blir bara max 5 cm backspegel på vardera sidan???
Eller ska vi ha en bil framför oss som varnar mötande bilister för extra brett fordon??

Mvh
larsemil
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

Peter.. ;) OT...
Gulf Stream Crescendo Fred 324 Freightliner -07 Full wall slide out
- Magnus Svantesson’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -


Topic...
Hellre 15cm bredare, än 15cm längre bil! Jag får "tyvärr" tillsv. stå ut med mer av båda! :)

Backspeglar Räknas Inte in i bilens bredd.

Vänl. MS

Magnus
Nu får du visa lite bilder från insidan av din husbil. Har alltid gillat jänkare men aldrig ägt någon. Men gillar vräkigheten och all lyx som man inte visste att man behöver.
Ha det
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 2.5 m breda husbilar

HEJ JOE! för kännedom! så är det helt grundlösa rykten att halva Kabe är en Adria, tyvär för många här på forumet,

sanningen är den att Kabe och Adria har sammarbetat med att ta fram verktygen och utformningen av frontmasken för att hålla kostnaden nere det är för övrigt inte dett enda sammarbetet dom har det är ju samma consern det är det ända som liknar varandra delarna passar bara till respektive bil,

nu ber jag om ursäkt om jag stört friden för många Adria ägare,

ha en bra dag JOE.
mvh Bertil
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 2.5 m breda husbilar

HEJ JOE! för kännedom! så är det helt grundlösa rykten att halva Kabe är en Adria, tyvär för många här på forumet,

sanningen är den att Kabe och Adria har sammarbetat med att ta fram verktygen och utformningen av frontmasken för att hålla kostnaden nere det är för övrigt inte dett enda sammarbetet dom har det är ju samma consern det är det ända som liknar varandra delarna passar bara till respektive bil,

nu ber jag om ursäkt om jag stört friden för många Adria ägare,

ha en bra dag JOE.
mvh Bertil
Ingen fara. Du har lyft en sten från mitt hjärta:D
bosse b
 
Toppen