• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1x 200Ah eller 2x100Ah?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Har insett att nu är det dags att ta ut de 2x 95Ah AGM för de är sopslut.

Velar mellan Lithium 2x 100Ah eller 1x 200Ah, eftersom jag har plats för 2 batterier.
Vilket är att föredra i så fall?

Har inte för avsikt att ta ut mer än 100A, eftersom invertern en LTC-1000 är begränsad till just det.
( LTC Sinus Inverter Med Solcellsingång )

Eventuellt blir det en ny inverter senare, och då får jag kika på det då.

Hjälp en novis.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, men det kan jag nog utesluta eftersom fenomenet uppstår både vid laddning av landström, solcell och generator.
Jag tror helt enkelt att batterierna olika fast de är av samma sort och ålder.
På vilket sätt skulle ett dåligt startbatteri kunna vara orsaken?

Detta gjorde jag i början på året och allt verkar fungera klockrent igen. Anledning till obalans, som jag upplevde det, var DC/DC laddning från en 10 gammalt AGM Euro6 startbatteri som hade gjort sitt.
Om jag inte minns fel hade du inte toppladdat batteriet till 14,4/14,6V på länge, om alls, och det gjorde att BMS inte hade kunnat balansera cellerna i batteriet. De här batterierna måste toppladdas då och då för att balanseringen mellan cellerna skall utföras av BMS.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp, det är inga problem att ladda fullt.
Men de urladdar och laddar olika. Bms vill olika.
Men det är inget som stör om man inte stirrar på mätare.
Det har ju inte specifikt med att ladda fullt att göra, utan att ladda batterierna separat långsamt upp till 14,4/14,6V så att BMS hinner synkronisera cellerna till inom ca 0,05V.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hej

Jag har 2 x 100 Ah Kepworth med Bluetoth sedan juni. Funkar utomordentligt bra med laddningen.
Hade 2 st AGM 115 Ah tidigare. Efter bytet är det som en ny tideräkning. Före eller efter Kristi födelse blir före eller efter LiFePO4 batterier.
Köpte även en inverter på 1500 Watt och en ny Regulator till solcellen. Allt inköpt på Amazon till bra priser.
Är så nöjd.
Laddar du med separat laddare, DC till DC eller via EBL?

Toppen