• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1x 200Ah eller 2x100Ah?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Har insett att nu är det dags att ta ut de 2x 95Ah AGM för de är sopslut.

Velar mellan Lithium 2x 100Ah eller 1x 200Ah, eftersom jag har plats för 2 batterier.
Vilket är att föredra i så fall?

Har inte för avsikt att ta ut mer än 100A, eftersom invertern en LTC-1000 är begränsad till just det.
( LTC Sinus Inverter Med Solcellsingång )

Eventuellt blir det en ny inverter senare, och då får jag kika på det då.

Hjälp en novis.

Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vi har 2x100Ah batterier pga utrymmes skull. Vår(a) BMS har inga BT och är svåra att övervaka så att ett 200 Ah batteri (som PeterK föreslår) med modern BMS är att föredra.

Har aldrig förstått vitsen med en ”kraftig” inverter som ska leverera 230V !?!?
Vi har en liten Luxorparts 200W för att kunna ladda dator i nödfall, har använts bara en gång på 10 år. Är man i verklig behov av 230V, då finns det platser med eluttag som man kan välja. Det känns lite grand som att många är ute efter att ”frikampa” för hela slanten, men ändå vill inte avstå hemmets bekvämligheter. En mycket svår ekvation, tycker jag…
Det finns många tillfällen där elplatserna är slut.
Och det finns många gånger ett medicinskt behov för många, och då ökar möjligheten för ett mobilt friluftsliv med tillgång till 230v. Ex narkolepsi.

För oss ger det lite mer bekvämlighet i livet,

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Beror lite på batteriets BMS, vad jag skulle välja.
Om man vill kunna ta ut höga strömmar till en inverter,
så är det halva strömmen genom BMS om man har två batterier.
Jämfört med ett, tack vare parallellkopplingen..

Inta alltid som en BMS i ett större kan leverera dubbelt så mycket som det lilla.

Det där med halva strömmen (A) in eller ur 2st eller flera parallellkopplade LFP är mest i teorin.
Strömmen tar alltid den lättaste vägen, och att göra en LFP-installation med 2st, eller flera i övrigt identiska LFP-batterier kräver planering.

Denna video förklarar detta i praktiken

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Det där med halva strömmen (A) in eller ur 2st eller flera parallellkopplade LFP är mest i teorin.
Strömmen tar alltid den lättaste vägen, och att göra en LFP-installation med 2st, eller flera i övrigt identiska LFP-batterier kräver planering.

Denna video förklarar detta i praktiken
Tack för denna förklaring.

Så istället för att belasta 1 batteri i 100A så kan jag i teorin ta ut 50% vid 2 batterier, 33% vid 3, 25% vid 4..osv... Det bör också minsta eventuell varmgång i batterierna.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej

Jag har 2 x 100 Ah Kepworth med Bluetoth sedan juni. Funkar utomordentligt bra med laddningen.
Hade 2 st AGM 115 Ah tidigare. Efter bytet är det som en ny tideräkning. Före eller efter Kristi födelse blir före eller efter LiFePO4 batterier.
Köpte även en inverter på 1500 Watt och en ny Regulator till solcellen. Allt inköpt på Amazon till bra priser.
Är så nöjd.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det finns många tillfällen där elplatserna är slut.
Och det finns många gånger ett medicinskt behov för många, och då ökar möjligheten för ett mobilt friluftsliv med tillgång till 230v. Ex narkolepsi.

För oss ger det lite mer bekvämlighet i livet,
När det gäller medicinska behov, då är det självklart helt andra förutsättningar som gäller. Våra Tyska grannar (här på campingen) tillhör den gruppen och har anpassat sig helt till ett liv av ”hemma”-standard. Ibland flyger dom hem på olika kontroller, men kommer snart tillbaka till sin året runt plats…

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bara all belysning i en husbil kan lätt dra >15A, jag har varit med om husbilar där den inbyggda laddaren inte klarar av dagens "ljusorgier" som verkar populärt nu.

Bara man bestyckar med marginal, finns ex. där man köpt ett 100Ah LFP-batteri och sedan varit "tvingad" att komplettera med ett till, enkom för att kunna köra invertern, som det tidigare blybatteriet klarade av.
Så bestycka bobatteribanken så den klara dagens och med lite marginal för morgondagens behov. Allt mer 230V förbrukare hittar ut i husbilarna idag.

Väljer man 2x100Ah LFP så är anslutningen av dessa mycket känslig, och måste verkligen beräknas så man får så liten diff. i installationens motstånd som möjligt, ifall man vill att batterierna skall laddas/urladdas jämnt sinsemellan.
Finns det verkligen någon husbil kvar som drar 15A för att lysa upp bodelen, var inte det på halogentiden? Vi ligger definitivt under 3A om vi tänder allt samtidigt, men varför skulle vi det? Det finns inget behov, det blir bara otrevligt. Eller är det alla ideeerna om att samtidigt lysa upp hela omgivningen som är boven i dramat? Men åker man ut för att fricampa, vill man väl gärna njuta av naturen, månljus, stjärnor m.m. inte av någon konstgjord ljusbubbla.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Finns det verkligen någon husbil kvar som drar 15A för att lysa upp bodelen, var inte det på halogentiden? Vi ligger definitivt under 3A om vi tänder allt samtidigt, men varför skulle vi det? Det finns inget behov, det blir bara otrevligt. Eller är det alla ideeerna om att samtidigt lysa upp hela omgivningen som är boven i dramat? Men åker man ut för att fricampa, vill man väl gärna njuta av naturen, månljus, stjärnor .m.m. inte av någon konstgjord ljusbubbla.
På halogentiden var det ovanligt med "ljusorgier" de började dyka upp med led-belysningar högt och lågt, kolla gärna på mässor m.m. Jag menar moderna husbilar, av lite större modell.
Men det är ändå bra att veta för de som redan har en stor inverter idag att det är inte helt solklart att ett LFP-batteri på 100Ah kan hantera den belastningen.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
varför skulle det inte fungera?
Min erfarenhet är att även om batterierna är lika och montage för bästa förutsättningar så kommer de så småningom att mattas olika.
Varför kan man ju fråga sig. Jag misstänker att de redan som nya avviker lite från varandra. Jag vet inte om placeringen och de olika temperaturerna kan spela in. Följer jag laddning och urladdning i realtid så diffar dom.
Jag kommer att behöva byta plats på batterierna framöver med tanke på att de cyklas olika.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Min erfarenhet är att även om batterierna är lika och montage för bästa förutsättningar så kommer de så småningom att mattas olika.
Varför kan man ju fråga sig. Jag misstänker att de redan som nya avviker lite från varandra. Jag vet inte om placeringen och de olika temperaturerna kan spela in. Följer jag laddning och urladdning i realtid så diffar dom.
Jag kommer att behöva byta plats på batterierna framöver med tanke på att de cyklas olika.
Hur mycket skiljer det sig då. eller är det bara någon procent hit eller dit?
Är det så det påverkar marginelt eller får du error-koder på inverter, flimmrande belysning, apparatur som slår av och på..?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag skiftar plats på våra, varje vår - i ett försök att jämna ut det hela.

Antagligen en hel uppsjö med anledningar till att det blir så i verkligheten.
Allt i från kabellängder, internt i batteriet, anslutningar etc.
Men upplever inte det som ett jätteproblem.

När vi köpte våra, så var 200Ah-batterier med en BMS som kunde lämna 200A ut mycket dyrare än 2st 100Ah.
Därav vårt val. Största anledningen till bytet var 2 - kunna mata invertern tillräckligt, samt minska vikten på batteripaketet.
Vi är iafl mycket nöjda.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du prövat att separera dom och ladda varje batteri separat med en liten laddare under lång tid, till exakt samma spänning så att de får chans att synkronisera cellerna helt, och sedan koppla ihop dom igen?

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Har du prövat att separera dom och ladda varje batteri separat med en liten laddare under lång tid till exakt samma spänning så att de får chans att synkronisera cellerna helt, och sedan koppla ihop dom igen?
Japp, det är inga problem att ladda fullt.
Men de urladdar och laddar olika. Bms vill olika.
Men det är inget som stör om man inte stirrar på mätare.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag skiftar plats på våra, varje vår - i ett försök att jämna ut det hela.

Antagligen en hel uppsjö med anledningar till att det blir så i verkligheten.
Allt i från kabellängder, internt i batteriet, anslutningar etc.
Men upplever inte det som ett jätteproblem.

När vi köpte våra, så var 200Ah-batterier med en BMS som kunde lämna 200A ut mycket dyrare än 2st 100Ah.
Därav vårt val. Största anledningen till bytet var 2 - kunna mata invertern tillräckligt, samt minska vikten på batteripaketet.
Vi är iafl mycket nöjda.
Hur har det fungerat med att byta plats?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hur har det fungerat med att byta plats?
Det har jämnat ut antalet laddningscykler i batteriappen, djupare än så har jag inte undersökt.
Man ser, precis som du berörde ovan, att det alltid dragit lite mer i det ena batteriet.

Inför i år har jag byggt om, så att batterianslutningarnas parallellkoppling går till ett kopplingsblock istället - där kabellängderna är så lika de kan bli med min lekmannautrustning. Får se om det drar jämnare ur batterierna efter den modifieringen.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Har du prövat att separera dom och ladda varje batteri separat med en liten laddare under lång tid, till exakt samma spänning så att de får chans att synkronisera cellerna helt, och sedan koppla ihop dom igen?
Detta gjorde jag i början på året och allt verkar fungera klockrent igen. Anledning till obalans, som jag upplevde det, var DC/DC laddning från en 10 gammalt AGM Euro6 startbatteri som hade gjort sitt.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Detta gjorde jag i början på året och allt verkar fungera klockrent igen. Anledning till obalans, som jag upplevde det, var DC/DC laddning från en 10 gammalt AGM Euro6 startbatteri som hade gjort sitt.
Ok, men det kan jag nog utesluta eftersom fenomenet uppstår både vid laddning av landström, solcell och generator.
Jag tror helt enkelt att batterierna olika fast de är av samma sort och ålder.
På vilket sätt skulle ett dåligt startbatteri kunna vara orsaken?

Toppen