• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1x 200Ah eller 2x100Ah?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Har insett att nu är det dags att ta ut de 2x 95Ah AGM för de är sopslut.

Velar mellan Lithium 2x 100Ah eller 1x 200Ah, eftersom jag har plats för 2 batterier.
Vilket är att föredra i så fall?

Har inte för avsikt att ta ut mer än 100A, eftersom invertern en LTC-1000 är begränsad till just det.
( LTC Sinus Inverter Med Solcellsingång )

Eventuellt blir det en ny inverter senare, och då får jag kika på det då.

Hjälp en novis.

Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Beror lite på batteriets BMS, vad jag skulle välja.
Om man vill kunna ta ut höga strömmar till en inverter,
så är det halva strömmen genom BMS om man har två batterier.
Jämfört med ett, tack vare parallellkopplingen..

Inta alltid som en BMS i ett större kan leverera dubbelt så mycket som det lilla.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart måste man välja ett batteri som klarar att leverera den ström (A) som husbilens utrustning kommer att förbruka tillsammans.
Om man måste köra allt samtidigt, annars går det bra med mindre, både batteri och inverter, dimensionerade efter den enskilda apparaten som drar mest ström.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Om man måste köra allt samtidigt, annars går det bra med mindre, både batteri och inverter, dimensionerade efter den enskilda apparaten som drar mest ström.

Självklart,
men det kan vara skönt att slippa släcka ner allt, värme, lyse, tv, m.m. för att någon vill micra popcorn eller köra annan tung förbrukare via invertern.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart,
men det kan vara skönt att slippa släcka ner allt, värme, lyse, tv, m.m. för att någon vill micra popcorn eller köra annan tung förbrukare via invertern.
Men inte behöver man släcka ner varken värme eller belysning (max 5A) för att köra en storförbrukare? men man kanske inte behöver dimensionera för att köra micron och t.ex. vattenkokaren samtidigt? Man kan ju t.o.m. värma vatten på spisen? :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Bara all belysning i en husbil kan lätt dra >15A, jag har varit med om husbilar där den inbyggda laddaren inte klarar av dagens "ljusorgier" som verkar populärt nu.

Bara man bestyckar med marginal, finns ex. där man köpt ett 100Ah LFP-batteri och sedan varit "tvingad" att komplettera med ett till, enkom för att kunna köra invertern, som det tidigare blybatteriet klarade av.
Så bestycka bobatteribanken så den klara dagens och med lite marginal för morgondagens behov. Allt mer 230V förbrukare hittar ut i husbilarna idag.

Väljer man 2x100Ah LFP så är anslutningen av dessa mycket känslig, och måste verkligen beräknas så man får så liten diff. i installationens motstånd som möjligt, ifall man vill att batterierna skall laddas/urladdas jämnt sinsemellan.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Men inte behöver man släcka ner varken värme eller belysning (max 5A) för att köra en storförbrukare? men man kanske inte behöver dimensionera för att köra micron och t.ex. vattenkokaren samtidigt? Man kan ju t.o.m. värma vatten på spisen? :)

Fast Montreal...nu är kanske inte alla så ordentliga som du! Tänk om man har glömt instruktionsboken till spisen? Vad gör man då?

Gissar på att ett stort batteri slår ut de två?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har 2x100Ah batterier pga utrymmes skull. Vår(a) BMS har inga BT och är svåra att övervaka så att ett 200 Ah batteri (som PeterK föreslår) med modern BMS är att föredra.

Har aldrig förstått vitsen med en ”kraftig” inverter som ska leverera 230V !?!?
Vi har en liten Luxorparts 200W för att kunna ladda dator i nödfall, har använts bara en gång på 10 år. Är man i verklig behov av 230V, då finns det platser med eluttag som man kan välja. Det känns lite grand som att många är ute efter att ”frikampa” för hela slanten, men ändå vill inte avstå hemmets bekvämligheter. En mycket svår ekvation, tycker jag…

Toppen