På vissa? Ducato visar hastighetsmätaren väldigt fel med de mindre hjulen, det finns alltså utrymme att köra med större hjul utan att hastighetsmätaren visar för lite. Då kan du ha en hög profil och bredare däck, och du kan köra med lägre lufttryck för samma bärighet, och komforten blir bättre. Den ändrade utväxlingen gör också att motorn varvar mindre för en given hastighet, det ger ju också bättre ljudkomfort.
Kunde inte sagt det bättre själv! Rätt så!
Jag bytte från 15" till 16" med 5x118 bult. Däcken blev Nankang Snow SL-6 (225/75 R16C 121/120R ) Obs. högst lastindex! Luftrycket varieras efter behov och omständighet. Jag kör ofta på mycket dåliga vägar i Balkans vildmark. Dessa däck är mycket bra på våt väglag i Nordeuropa och på dåliga grusvägar på Balkan. Cirkeln ökade visst med 7%, 2% för mycket, men vem bryr sig? Hastighetsmätaren går nu exakt rätt jmf. navigatorn. Däcken är mjukt fjädrande, bekväma att åka på. Mina Michelin som jag kör på i Sverige sommartid känns hårda och stötiga i jmf. Frigångshöjden blev 5cm? bättre. Det finns dock alltid en nackdel! Det är mycket mer gummi i Nankang än i Michelin. Vill minnas att varje Nankang är 3 Kg tyngre än Michelins. Så jag tankar 12Kg vatten mindre!
Även 16" fälgen är några kilo tyngre än 15" men det är bortkalkylerat för länge sedan (tog bort tung plåt i ramslutet istället). Har aldrig haft problem med däcksutrymmet, varken fram eller bak (Dethleffs Advantage T6501, 2008, 3,5 T)
Julian