• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

16" på light chassi?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenare! Är sugen på 16" fälgar med lite större däck för att få ner varvtalet något i motorvägshastighet sen är det ju snyggare också!

Finns det någon här som har 16" med 225/75R16 på en plastis på light chassi? Vi har en Adria coral S670SL

Lägg gärna upp en bild eller dela din erfarenhet :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu får du ju inte lov att ändra rullningsomkretsen mer än någon procent. Vad har du för dimension idag?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.621
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du får tänka på att Fiat Ducato har två olika bultmönster bara som info om du inte vet det, 5x118 och 5x130 som är lite mixat genom åren och beror på både årtal, chassi och fälgstorlek.
Svårt att få bra info om modeller och år så kolla vad du har och kolla upp det du ev. köper, både beg. original och naturligtvis om du köper nya alufälgar. Även centrumhålet kan vara idé att hålla koll på.

M.v.h. JANKRO.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Nu får du ju inte lov att ändra rullningsomkretsen mer än någon procent. Vad har du för dimension idag?
Det är mycket man inte får.. tex motoroptimera husbilen, fota offentlig konst eller flytta sina egna stenhögar om dom legat tillräckligt länge :rolleyes:;) Min hastighetsmätare kommer dessutom stämma mycket bättre med större hjul :msn_thumbup:

Hej, du får tänka på att Fiat Ducato har två olika bultmönster bara som info om du inte vet det, 5x118 och 5x130 som är lite mixat genom åren och beror på både årtal, chassi och fälgstorlek.
Svårt att få bra info om modeller och år så kolla vad du har och kolla upp det du ev. köper, både beg. original och naturligtvis om du köper nya alufälgar. Även centrumhålet kan vara idé att hålla koll på.

M.v.h. JANKRO.
Tror alla med light chassi har 5/118 ? :)
 
Senast ändrad:

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
HÄR kan man räkna ut rullomkrets.

Jag gick från 15" till 20" på mitt första csmpingfordon en conversion van, klarade den lagliga omkretsökningen precis 5,14% (5% = lagligt), minskade profilen från 75 till 55, ville inte gå under det för att behålla komfort.

Visa bilaga 233428
Visa bilaga 233429
fin bil och fina fälgar! Söker dock ingen rullkretskalkylator utan vill ha tips och bilder på Husbilar (plastisar) med light chassi och nämnda dimensioner :) Tänker om det är möjligt utan att ta i osv. Främst hjulhusen bak känns aningen trånga på våran? Kanske kan öka ET måttet lite för att få in fälgen lite.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är mycket man inte får.. tex Fota offentlig konst ....
Lite off topic men i alla fall för att förhindra fake news:

Högsta domstolen har den 4 april 2016 beslutat att det inte är tillåtet att via Internet överföra bilder av konstverk på allmän plats till en öppen och kostnadsfri databas utan tillstånd från upphovsmännen. Domstolen (“HD”) förtydligar att det är tillåtet att fotografera offentlig konst och sprida icke-digitala bilder i begränsad omfattning. Källa Morris Law.

//Michael, medlem
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Lite off topic men i alla fall för att förhindra fake news:

Högsta domstolen har den 4 april 2016 beslutat att det inte är tillåtet att via Internet överföra bilder av konstverk på allmän plats till en öppen och kostnadsfri databas utan tillstånd från upphovsmännen. Domstolen (“HD”) förtydligar att det är tillåtet att fotografera offentlig konst och sprida icke-digitala bilder i begränsad omfattning. Källa Morris Law.

//Michael, medlem
tack för förtydligandet.. Rättar det då: Det är lika förbjudet att ändra rullomkretsen över 5% som det är att ta en bild på den nya fontänen här i stan och lägga upp på facebook. :msn_tongue: Det jag menar är att jag inte bryr mig om att det är olagligt att ändra rullomkretsen över 5% och att det är en lag man aldrig någonsin kommer att bli lagförd för att ha brutit mot. Ungefär som förbudet att fota fontänen och lägga ut på facebook. (Detta görs flera gånger om dagen hela sommaren).


Blaser338: förstår om du bara ville göra mig uppmärksam :)

Nu åter till frågan.. är det ingen som satt på 16" fälgar på sin husbil som har 15 original ? :D
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.621
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tror alla med light chassi har 5/118 ? :)
Ja troligen, jag tänkte mest på 16" fälgar ev. från någon Ducato, som löper stor risk att ha 130 som bultmönster, om de inte kommer från någon rätt gammal.
Men om det blir nyinvestering :msn_gift: så kan man ju kolla och försöka hitta precis det man vill ha.
Och du har rätt, bak brukar det vara små sidomarginaler utåt även på både originalbilar och ofta till hjulhusbaljorna på byggda bodelar, och även inåt när det sitter bladfjädrar.

M.v.h. JANKRO.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
tack för förtydligandet.. Rättar det då: Det är lika förbjudet att ändra rullomkretsen över 5% som det är att ta en bild på den nya fontänen här i stan och lägga upp på facebook. :msn_tongue: Det jag menar är att jag inte bryr mig om att det är olagligt att ändra rullomkretsen över 5% och att det är en lag man aldrig någonsin kommer att bli lagförd för att ha brutit mot. Ungefär som förbudet att fota fontänen och lägga ut på facebook. (Detta görs flera gånger om dagen hela sommaren).

Nu åter till frågan.. är det ingen som satt på 16" fälgar på sin husbil som har 15 original ? :D
Hej
Jag har en med light chassi med 16 tum aluminium fälgar. Men jag har inte kunskapen att lägga in en bild. Skicka med ditt mobil nr så kan jag messa dig en bild imorgon
Johnny
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är inte ovanligt med 16 tum som tillval på light-chassi för plåtisar. Jag har en sådan. Men du frågade ju uttryckligen efter plastisar….
 

ohrgren

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Säffle
HBK-Nr
22807
Medlemskap
2024
Goldschmitt har 16 tums fälgar med bult mönster 5x118. Bytte på en Burstner ts 700 - 07. 3500 kg, vägde sedan upp till 3850med hjälp av extra bladfjäder. Intyg från Goldschmitt och ny registreringsbesiktning.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
959
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Tjenare! Är sugen på 16" fälgar med lite större däck för att få ner varvtalet något i motorvägshastighet sen är det ju snyggare också!

Finns det någon här som har 16" med 225/75R16 på en plastis på light chassi? Vi har en Adria coral S670SL

Lägg gärna upp en bild eller dela din erfarenhet :)
Väntar på dessa.. 1714468814342.png
Kan lägg upp bild när de är på,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.810
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, plastisar har ju lite annorlunda hjulhus bak. :)
Man får se upp om fälgarna är bredare och/eller har mindre offset än original, det kan bli ordentligt trångt i hjulhusen bak. Om man dessutom går upp till större och bredare däck blir det ju ännu mera tight. Jag råkade ut för det när jag bytte till fälgar som var både bredare och hade mindre offset, och större däck, de fick inte plats bak, så jag fick göra större hål i golvet och bredda innerskärmarna, det blev lite mera pyssel än väntat, eftersom slangarna till värmen, vattenslangar, och lite elkablar gick där också! :)
 
Toppen