• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

150 eller 180hk

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Nya 180 HK bygger på nuvarande 2.3l som i grunden är en modernare motor än nuvarande 3.0 HK. Den nya 2.3l blir i Eu6 utförande På 180 HK 400 nm och 150 HK 380 nm samt 15% snålare på bränslet. Så det blir bara bättre på alla sätt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Euro 6: Fiat schafft's auch ohne SCR-Kat | Transport Fachartikel | Ducato,Euro 6,Fiat Här finns lite mer info om nån är intresserad.
Problemet Fiat har just nu är att få robotlådan att uppfylla Eu6 utsläppsregler, vet inte om det är bara ny mjukvara eller något mer som ska till. Så va ja hört är det bara manuella lådor nu först. Kan ju vara nåt o tänka på om absolut vill ha Aut. 15% lägre bränsleförbrukning äts ju upp lite med 3-5 % ad-blue förbrukning, kan va värt att tänka på oxå även om du köper den för mellan 4-8 kr litern.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: 150 eller 180hk

Euro 6: Fiat schafft's auch ohne SCR-Kat | Transport Fachartikel | Ducato,Euro 6,Fiat Här finns lite mer info om nån är intresserad.
Problemet Fiat har just nu är att få robotlådan att uppfylla Eu6 utsläppsregler, vet inte om det är bara ny mjukvara eller något mer som ska till. Så va ja hört är det bara manuella lådor nu först. Kan ju vara nåt o tänka på om absolut vill ha Aut. 15% lägre bränsleförbrukning äts ju upp lite med 3-5 % ad-blue förbrukning, kan va värt att tänka på oxå även om du köper den för mellan 4-8 kr litern.

Hade inte hört talas om AdBlue förut, så jag slog upp det på Wikipedia. Det visade sig vara en lösning av urinämne (!) i vatten. Fryspunkten är -11 grader. Betyder inte detta att det blir problem i vårt klimat? Kommer de 2,3l motorer som sitter i våra husbilar att vara beroende av AdBlue?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Alla diesel bilar som uppfyller Eu6 gör det med hjälp av SCR teknik, alltså ad blue. Tekniken är väl utprovad o fungerar även i vårt klimat med uppvärmning osv. Så det är inget man behöver oroa sig för.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: 150 eller 180hk

Artikeln du länkade till säger att Fiat klarar Euro 6 utan scr teknik, alltså utan adblue
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 150 eller 180hk

Artikeln du länkade till säger att Fiat klarar Euro 6 utan scr teknik, alltså utan adblue

Det har du rätt i. Är inte så hemma på tyska, kan va därför dom har problem att få till de med robotlådan då. Fattade inte varför det skulle va nåt problem. Fiat är ju världsledande på diesel teknik och har kanske löst det utan Ad blue då. Vi har ju både Citroën, MB, Ford mm i vår fordonspark o alla kör med Ad blue för att kunna klara Eu6 kraven. Men Fiat har tydligen klurat ut nån annan lösning då kanske.
 
Toppen