F
F.d. 8491
Guest
Vår Dethleffs I6611 -07 skall in på garantiservice.
Det är två konstiga elproblem som vi upptäckt efter nyår. Vi har el-block EBL 220 i bilen.
Det här skall åtgärdas på garantiservice i början på mars men hur förebygger man så att fel nr 2 inte kommer tillbaka vid vistelse i fuktig miljö?
Går det att isoleringstesta 12 Volt systemet med mycket högre spänning om överslag är problemet?
Det här måste naturligvis husbilsleverantören lösa men jag vill vara påläst inför diskussionen om vilka åtgärder de tänker vidta.
Jag vet att det finns väldigt mycket kunskap här på forumet!
Sven-Åke
Det är två konstiga elproblem som vi upptäckt efter nyår. Vi har el-block EBL 220 i bilen.
- De 2 GEL-batterierna på 2 x 80 Ah blir urladdade på 14 dagar trots att 12 V är avstängd på panelen och påverkbara förbrukare som larm mm är avstängt. 3-4 Ah/dygn är förbrukningen. När kvarvarande batteriladdning kommer ner till 101 Ah så slår mätaren på panelen över på 0 Ah. Det sker vid spänning 11,8 V.
- Kylskåpsdörren har vi haft öppen och kylskåpet avslaget med strömställaren på 0. I helgen var kylskåpsbelysningen tänd men med ett svagt sken. Gick inte heller att släcka vare sig med strömställare, kylskåpsdörr stängd eller 12 V brytare på panel.Var lika i fyra dygn till dess vi satte på värme och luftfuktighet minskade från först 87% resp 82% ner till 60%. Då slocknade kylskåpet.
Det här skall åtgärdas på garantiservice i början på mars men hur förebygger man så att fel nr 2 inte kommer tillbaka vid vistelse i fuktig miljö?
Går det att isoleringstesta 12 Volt systemet med mycket högre spänning om överslag är problemet?
Det här måste naturligvis husbilsleverantören lösa men jag vill vara påläst inför diskussionen om vilka åtgärder de tänker vidta.
Jag vet att det finns väldigt mycket kunskap här på forumet!
Sven-Åke