• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 V elproblem

F

F.d. 8491

Guest
Vår Dethleffs I6611 -07 skall in på garantiservice.

Det är två konstiga elproblem som vi upptäckt efter nyår. Vi har el-block EBL 220 i bilen.

  1. De 2 GEL-batterierna på 2 x 80 Ah blir urladdade på 14 dagar trots att 12 V är avstängd på panelen och påverkbara förbrukare som larm mm är avstängt. 3-4 Ah/dygn är förbrukningen. När kvarvarande batteriladdning kommer ner till 101 Ah så slår mätaren på panelen över på 0 Ah. Det sker vid spänning 11,8 V.
  2. Kylskåpsdörren har vi haft öppen och kylskåpet avslaget med strömställaren på 0. I helgen var kylskåpsbelysningen tänd men med ett svagt sken. Gick inte heller att släcka vare sig med strömställare, kylskåpsdörr stängd eller 12 V brytare på panel.Var lika i fyra dygn till dess vi satte på värme och luftfuktighet minskade från först 87% resp 82% ner till 60%. Då slocknade kylskåpet.
Är det någon som har någon erfarenhet av liknande problem?

Det här skall åtgärdas på garantiservice i början på mars men hur förebygger man så att fel nr 2 inte kommer tillbaka vid vistelse i fuktig miljö?

Går det att isoleringstesta 12 Volt systemet med mycket högre spänning om överslag är problemet?

Det här måste naturligvis husbilsleverantören lösa men jag vill vara påläst inför diskussionen om vilka åtgärder de tänker vidta.

Jag vet att det finns väldigt mycket kunskap här på forumet!

Sven-Åke
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 12 V elproblem

Kontrollera att el-block EBL 220 är inställt för Gel-batterier.

Då jag skaffade Gel-batterier till vår Frankia, visste varken Forsbergs eller Frankia i Tyskland att det fanns en omkopplare som skulle ställas om.

Efter mail till Schaudt fick jag snabbt besked om hur och var man skulle ställa om laddaren för Gelbatteri.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Hej Röris,

Jag har ställt in värdet 180 Ah ( 2 X 80 Ah x 1,125) på panelen enligt instruktionsbok och tips i tidigare tråd här. Men värdet som visas på panelen då batterierna är fulladdade är 144?. Ja det står ? efter.

Sven-Åke
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Det där ? hade vi också problem med... vi följde tipset att dra ur sladden och sätta på lite lampor så att vi gjorde åt lite ström på batterierna och sedan sätta i sladden igen för laddning. ? försvann och det har fungerat efter detta.

//Kicki
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Jag har laddat och förbrukat ur batteriaern några gånger men ? blir kvar.

Vad står det på er panel när ni har fulladdat? Är det samma 144 Ah

Sven-Åke
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: 12 V elproblem

Inget av svaren du fått har ju med ditt huvudproblem att göra, urladdningen av batterierna. Uppenbarligen har du krypströmar vid hög luftfuktighet. Att lägga på högre spänning är riskabelt, då måste alla förbrukare vara bortkopplade annars är det risk att något som är inkopplat förstörs. För att hitta var felet ligger är det nog enklast att koppla in en amperemeter vid batteriet och kolla om det blir något utslag vid fuktig väderlek och sedan koppla bort säkringar och se om utslaget försvinner och på den vägen hitta felet.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Nu har jag varit ut och kollat. Den står på ström så det är fulladdat och det står 160 Ah på panelen. Om jag inte minns fel så har vi 2 x 90 Ah på batterierna så det stämmer ju inte riktigt heller... men vi har inga ? längre :) Det här får kollas upp sen, det verkar som om den kod vi slog in hade passat dig och vi kanske ska höja 2x100x1,125 för att få rätt värde.

//Kicki
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Svenne,

Tror du det kan vara krypströmmar som ger spänning så att kylskåpslampan lyser svagt?
Det borde gå att mäta. Det kanske är några volt på ledningen för lampan och det borde vara möjligt att eleminera krets efter krets genom att plocka ur en säkring i taget och se när lampan slocknar.

Jag har fått något att klura på i morgon.

Jag ska kolla om el blocket är rätt inställt först enl Gunnars förslag.

Kanske testa med Kicki o Kurres värde i panelen också.

Tack för tipsen!

Sven-Åke
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: 12 V elproblem

Jag misstänker skarpt att felet finns i automatiken till kylskåpet.
Kylskåpslampan i vårat kylskåp lyser inte när det står på 0.
Eftersom dina batterier laddas ur misstänker jag att kylskåpet står på 12v trots att det kanske visar något annat.
Om du tar bort gallret och stoppar in handen borde du kunna känna om det är varmare någonstans.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: 12 V elproblem

Ja, det är jag nästan säker på, prova med att ta bort säkringar och se om lampan slocknar. Det kan vara en skadad kabel eller dylikt som orsakar det hela. Sådan fel är inte roliga kan vara svårt att hitta orsaken
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: 12 V elproblem

Hej
For 2 År siden havde vi det samme med vores Fuldautomatiske Kölskab
et relä i Kontrolboxen var sammensvejset og skabet stod på 12V drift
konstant men kunde også köre på Gasol eller 230V
det tömte vores Batterier meget hurtig en ny kontrolbox er meget dyr
og var ikke til at få i Portugal hvor vi var

Erik
543
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Hej alla hjälpsamma och tack för råden.

Svar till Gunnar, omkopplaren på EBL 220 står rätt på GEL.

Till Kicki & Kurre, jag har nu ställt om panelen till ert värde 200 Ah så får vi se.

Till Ingela & Kenth, Svenne och Ruth & Erik R, jag testar era förslag.

Men just nu är det + 11 grader och luftfuktigheten i bilen 46 % och ingen lampa lyser i kylskåpet.

Sven-Åke
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Kan det vara så att det ska stå ett lägre Ah tal än man egentligen har för att batterierna inte ska bli helt urladdade??? Är det någon som vet?

Jag har räknat ut att vi skulle behöva knappa in värde 225 för att det ska visa 180 Ah fulladdat.

//Kicki
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej Sven Åke

Du har rätt värde inställt 2x80AHx1,125=180 sen är det så att blocket visar 80% av det värdet och det är som du har 144Ah och det skall motsvara den ström du kan ta ut ur batterierna de kan inte tömmas helt efter som blocket bryter per aut vid ca 11,4 V, det ? tecknet som du har det får jag också i bland men det brukar försvinna av sig själv. Denna elpanel har spelat mig många spratt men börjar förstå den nu.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: 12 V elproblem

Hej Röris,

ja din teori om 80% verkar stämma, 180 x 0,80 =144 Ah. Dock får jag då inte ut mer än 43 Ah för när panel-siffrorna kommer ner till 101 Ah så slår den över till 0 Ah. Spänningen är då 11,8 Volt.

Det sker efter ungefär 16 dagar utan laddninga av batterierna och utan att, någon av mig påverkbar, förbrukare är på.

Frågetecknet ? brukar försvinna efter ett tag här också.

Sven-Åke
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: 12 V elproblem

Hej!

Bodelsbatteriet (GEL K=20 85 Ah) i vår Adria Coral S 650 SP -08 underhållsladdas inte trots att jag har haft bilen inopplad på 230 V i två veckor.
Det har fungerat klanderfritt tidigare, men inte nu helt plötsligt.
Enligt kontrollpanelen har jag tillförsel av nätspännng till bilen, men varken bodels- eller fordonsbatteriet laddas av Elekroblocket, EBL 226.
Jag har ej heller något som förbrukar el i gång, så vitt jag kan förstå, för utom gasolvarnaren som är direktkopplad till batteriet. Den förbrukningen har väl knappast någon störee betydelse, kan jag tro?!

Har även kollat säkringar m.m. med hittar inget son verkar vara defekt.
Kan jag ha missat något eller kan det vara så att elekroblocket har havererat?

Tacksam för tips på vilka åtgärder jag behöver göra för att hitta var i felet ligger.

Hälsningar
Kjell
 
Toppen