Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Gäller det 230V eller 12V?Gasol till kylskåpet går in automatiskt vid för lång kabel dragning med 1,5 kvadrat kabel...
Har någon erfarenhet av detta?
Det gäller i 230 volt utförande.Gäller det 230V eller 12V?
Att köra 2 kW på en inrullad kabel är verkligen inte bra. Det lär bli olämpligt varmt i trumman eftersom kabeln får för lite kylning....Alla ”rättrogna” husbilsägare använder en 2,5 mm2 anslutningskabel som är max 25 m lång
Men det är ofta inte där det är problem utan campingplatsens nät som är underdimensionerat
Jag har två kabeltrummor en med 25 m 2,5 mm2 och en med 40 m 1,5 mm2
Gjorde ett litet experiment hemma där jag mätte spänningen i bilens uttag vid olika last och kabel
Med 40 m 1,5 mm2
Obelastad: 233 V Belastad med 2kW inrullad: 214 V, fullt utrullad: 215 V
Med 25 m 2,5 mm2
Obelastad: 233 V Belastad med 2 kW inrullad: 219 V, fullt utrullad: 221 V
Antagligen har mina kabeltrummor inte mycket metal i sig därför blir det inte mycket förluster
PS
Zu messen ist zu wissen
DS
Ja, det är vanligt. När kylen börjar ”ticka” så är de för låg spänning. Vi ställer om från Automatik till Gasol. Den låga spänningen brukar räcka till batteriladdning om inget annat är på.Gasol till kylskåpet går in automatiskt vid för lång kabel dragning med 1,5 kvadrat kabel...
Har någon erfarenhet av detta?
Enligt Ohms lag blir förlusten hela 70 WAtt köra 2 kW på en inrullad kabel är verkligen inte bra. Det lär bli olämpligt varmt i trumman eftersom kabeln får för lite kylning....
Men det var kanske bara ett kort test....
Det hade väl kanske stämt om du hade kopplat 12V i kabel men förhoppningsvis är det 230V i stolpen.En "normal" kyl/frys i husbil drar runt 15A på 12V
Har man 1,5m.m. kabel bör den inte vara längre än 1m.
2,5m.m. kan man gå upp till 2m. kabel.
3m kabel kräver 4mm area
4m kabel kräver 6mm area
Dessa ex. ger ett acceptabelt spänningsfall på runt en halv volt.
Jag tycker verkligen inte att du ska ironisera över detta. Det har uppstått bränder pga av att man inte rullat ut hela kabeln! (googla)Enligt Ohms lag blir förlusten hela 70 W