Vad vill du ha sagt med detta relax?
I min värld så handlar allt om körkortsutbildning!!
För mig är det fullständigt obegripligt att någon får framföra ett fordon över 3,5 ton utan högre körkortsbehörighet än B.
Den som "gått vidare" i behörighet vet och kan regler för tunga fordon (över 3,5 anses ju vara det).
Det var nog en gång på 80-talet som man kunde få ett C.-kort genom att visa upp ett papper om lastbilskörning ett visst antal mil.
Själv ansåg jag att jag aldrig skulle behövde köra lastbil för att klara livhanken, fast jag hade en del lastbilsmil i bagaget. En av mina grabbar som däremot knappast har suttit i en lastbil fick ett C-kort.
Så det där med att kompetens hör ihop med bokstaven på kortet tror jag inte ett dugg på.
Ja så illa var det då tyvärr. Men det finns en förklaring till detta. Det fanns företag som enbart körde sitt eget gods "Firmabilar" det kunde vara ett tungt fordon Bil+ släp.
Kördes inte gods för annan mot ersättning så behövdes inte annan behörighet än "vanllgt" körkort för dessa bilar.
Kördes samma kombination för ett Åkeri som tog betalt för transporten krävdes fram till då att chauffören hade det som kallades Trafikkort, en vidarutbildning på tungt fordon.
Även bilreperatörer på tunga fordon fick sin behörighet för att övehuvudtaget kunna flytta och provköra de fordon de jobbade med.
Tanken vid behörighetesändringen var nog att även de som kört "Firmabilen hade den rutin och de kunskaper som krävdes.
Detta missbrukades tyvärr och så blev det om det blev, en massa med formell behörighet men knappast kunniga körde omkring med tunga fordon och inte ovanligt agerade Busschaufförer åt föreningar och skolklasser.
Det gick illa ibland. Minns du katastrofen i en tunnel i Mobydalen, Norge där flera svenska skolbarn omkom och skadades när bussen körde in i tunnelväggen på grund av att bussen hade för hög hastighet, bromsarna var överhettade efter den långa nerfarten från Hardangervidda, föraren hade helt enkelt inte kunskap om hur han skulle använda bussens olika system för farthållning i utförsbackar så som Retaden , avgasbroms, låg utgångshastighet i början på backen och låg växel ner för mer motorbroms.
Den som körde bussen var till yrket Polis, hade inte den rutin som en yrkeschaufför har och så gick det som det gick.
Så jag ger dig rätt det är inte alltid som bokstäverna i körkortet visar om man är lämplig om de erhölls genom ett "intyg".
Men nog har detta börjat plana ut.