• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

A

alexander

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Det finns även trevliga ställplatser norrom Ölandsbron. Exempelvis Kårehamn, ,Sandvik och Böda Hamn. Besök dom också, lugnt och fridfullt och fint väder.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Det skrivs mycket i Ölandsbladet. Håll till godo!

Campingarna satsar för
att locka husbilsägarna
BORGHOLM
Efter den senaste tidens turbulens kring husbilars vara eller icke på marknadsplatsen i Borgholm har nu campingnäringen och Borgholms kommun gjort gemensam sak. Deras budskap är klart, formulerat av kommunalrådet Lisbeth Lennartsson (C):
– Vi hälsar husbilsägarna extra välkomna till Öland och skördefesten.

Häromveckan tog kommunstyrelsens arbetsutskott – förutom Lisbeth Lennartsson också Eddie Forsman (M) och Ilko Corkovic (S) – beslutet att inte låta Borgholm Energi öppna upp marknadsplatsen för husbilar under skördefesten. På Camping Öland anser man att kommunen inte ska konkurrera om campinggästerna med den etablerade näringen och får medhåll från politiskt håll:
– Kommunen ska inte syssla med camping, menar Eddie Forsman.
– Vi var tvungna att sätta ner foten, i över ett år hade Camping Öland och Borgholm Energi förhandlar utan att komma till resultat, fortsätter han.
– Det här skulle vara färdigt för länge sedan, det är en onödig konflikt, menar Ilko Corkovic.
Många husbilsägare har mottagit beskedet med ilska, eftersom man anser att man inte behöver alla de faciliteter som finns på campingar. Å andra sidan har husbilsägarna också pekats ut som snåla typer, med höga krav på service som man inte vill betala för.
I tisdags samlades kommunledningen och företrädare för campingarna i Borgholm och Köpingsvik på Köpingbaden för att informera pressen om sin syn på saken.
– Det är viktigt att alla känner sig välkomna, betonade Stefan Ahlgren, vd för Ölands Skördefest.
– Husbilsägarna är en ny målgrupp som är oerhört intressant, betonade Lisbeth Lennartsson.
Men hon anser att öppnandet av parkeringen på marknadsplatsen förra året skedde förhastat och utan dialog med campingnäringen.
IFK FÅR PENGAR
Förra året fick IFK Borgholm del av pengarna från husbilsgästerna på marknadsplatsen. Föreningen går inte lottlös i år heller.
Vid tisdagens presskonferens presenterades ett erbjudande till husbilsägare, som innebär att de mot uppvisande av en speciell blankett får tio procents rabatt på de sex campingarna som medverkar (Kapelludden, Grönhag, Klinta, Gröndal, Köpingbaden och Klintagården) samt att hälften av uppställningsavgiften går till IFK:s ungdomsverksamhet. Erbjudandet gäller inte förbokade platser.
– Jag garanterar att IFK får in 30 000 kronor, säger Anders Jonsson från Kapelludden.
Det vill säga; ger kampanjen ”bara” 20 000 kronor skjuter han till 10 000 kronor extra. IFK Borgholm ska se till att deras medlemmar sprider erbjudandet bland de husbilar som kommer till staden och även vid invigningen i Södra Möckleby ska husbilsägare på plats informeras om möjligheten att bo lite billigare samtidigt som man stöttar föreningslivet.
– Vi är jätteglada att vi kan ha ett sånt samarbete med IFK, säger Anders Jonsson.
Henrik Hempel, ordförande i Borgholms cityförening, säger i ett mejl:
– Detta ser kanonbra ut.
GOTT OM PLATSER
På Kapelludden räknar man med att det i princip blir fullt under skördefesten och betonar att man har flera alternativ för husbilar. Bland annat ett ”quickstop” mellan 18 på kvällen och 10 på morgonen som kostar 195 kronor.
På exempelvis Köpingbaden kostar det 120 kronor för husbil. Från Köpingsvik och Klinta camping går det också buss för den som vill roa sig i Borgholm under skördefesten.
Campingarna i Borgholm och Köpingsvik konstaterar att det finns tusentals platser som väntar för husbilsägarna.
– Det här har uppförstorats, anser Lisbeth Lennartsson. Det är en parkeringsplats som inte öppnas, allt annat är öppet.
Av kommunens ställplatser i hamnarna är det bara två – Böda och Borgholm – som drivs av Borgholm Energi. Resten – Byxelkrok, Sandvik, Kårehamn och Stora Rör – drivs av privata entreprenörer.
KENTH JÖNSSON
kenth.jonsson@olandsbladet.se

OCH SEN EN TILL o mer kritisk :):

”Hjälper inte alls”
BORGHOLM
Campingnäringens och kommunens plötsliga charmoffensiv mot husbilsfolket tycks falla platt till marken.
– Patetiskt. Det kommer inte att ge någon effekt överhuvudtaget, säger ”upprorsledaren” Ove Uhrman.

Att stänga marknadsplatsen, där husbilsfolket vill stå, för att hänvisa till tusentalet andra parkeringsmöjligheter runt om i kommunen samt locka med tio procent rabatt på campingarna i Köpingsvik och Borgholm hjälper inte – många husbilsekipage kommer att gå Borgholm förbi denna Skördefest.
Tror husbilsfolket.
– De försöker rädda ansiktet, men ingen av oss går in på 300 kronors camping för att vi får tio procent rabatt. Jag säger som en person jag pratade med; om de tror att de kan locka oss till Borgholm med detta lever de i det blå, säger Ove Uhrman, en av många ilskna husbilsägare, men ändå på Öland.
– Nu står vi i Böda, men aldrig att vi går in i Borgholm under Skördefesten, säger denne ölandsvän som under flera husbilsmässor delat ut ö-märkta turistbroschyrer.
INGEN EFFEKT
I kommunens och näringens försök att blidka husbilsfolket ingår inlägg på husbilsklubbens webbforum där husbilar hälsas hjärtligt välkomna under Skördefesten.
– De ger ett lillfinger i alla fall, nu när de märker att de trampat rätt i klaveret, kommenterar Oves hustru Gunilla Uhrman.
– Men det kommer inte att ge någon effekt överhuvudtaget, det här hjälper absolut inte, fyller Ove Uhrman i.
Reaktioner till dig från andra husbilsägare?
– Inga applåder, snarare ”att nu duger vi, nu när vi har reagerat.”
ÄNDRAD FÄRDPLAN
Husbilsägare Anders Hallin i Alingsås delar till fullo parets Uhrmans åsikt.
– Hjälper inte alls. Vad kommunen och näringen inte tycks förstå är att vi med husbilar inte vill stå på campingar och då är det inte campingens pris som avgör. Vi vill ha frihet, naturen och vyerna – och inte campingar, säger han.
Kommunens enligt honom negativa inställning till husbilar gör att familjen Hallin ändrar framtida färdplaner.
– Öland har under många år varit vårt andra hem, nu tänker vi åka till andra ställen i stället.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Det här med att vi skulle vara snåla och inte vilja betala används av människor som inte begriper bättre. En viss grupp människor är alltid snåla oavsett om dom har husbil eller ej. De husbilsägare som vi har träffat på de senaste tre åren är otroligt gästvänliga har har bjudit på allt från en öl och mat till olja och värmepump.

För att ha råd med en husbil kan man inte vara snål men man måste vara ekonomisk.

Ekonomi (från gr. oikos, "hus" och nomos, "lag") behandlar hushållande med resurser i ett tillstånd av knapphet. Med knapphet menas att tillgängliga resurser är begränsade i förhållande till totala önskemål och behov.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Tyvärr spelar det ingen roll hur vi definierar begreppet, det är hur vi uppfattas som avgör hur vi behandlas. Om vi t.ex. här i forumet klagar på priset på allt från toapapper till ställplatser och tillbehör, samtidigt som många åker i bilar som uppfattas vara värda en miljon eller mer, så är det väl klart att vi uppfattas som snåla. Tänk på att många utanför klubben också läser här med stort intresse! :confused:

Om vi sedan kräver all service, men sedan inte vill betala motsvarande vad andra betalar för liknande tjänster, blir vi också betraktade som snåla. Om vi t.ex. vill ha ställplatser med el, toa, och dusch med fint läge på havsstranden för nästan ingenting, blir vi också betraktade som snåla. :confused:
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Jag tycker att det, i den här diskussionen, läggs för stor vikt vid priser (att vi är snåla etc) när den principiella skillnaden mellan campingplats
och ställplats är tillgängligheten. Att vi önskar centralt belägna ställplatser beror ju på att vi då får tillgång till butiker, restauranger mm.

Husvagnsfolket kan ju lämna husvagnen och ta bilen dit de vill från en "ocentralt" belägen camping.

Att en ställplats sedan inte kostar lika mycket som en camping har ju mera med service, personal- och anläggningskostnader att göra.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Att åka hem från jobbet idag var en fröjd för ögat. Kul att redan ikväll se så många fina husbilar på södra Öland och i Färjestaden.

Hoppas nu inte Mörbylånga kommun schabblar till det också. Om nu Borgholms kommun har gjort bort sig så kan vi väl försöka att ta lärdom av detta.

Välkommen till södra Öland under skördefesten oavsett om du har bil med husvagn, bil, husbil, moped eller hur du än kommer hit. Här finns väldigt mycket att uppleva och se, och det är många som har jobbat väldigt hårt för att du ska få en riktigt intressant upplevelse under skördefesten. Jag är helt övertygad om att det gäller alla näringsidkare och gårdar på norra Öland också. För att markera vår missbelåtenhet med Borgholms kommuns beslut så kanske vi kan undvika att campa/övernatta just där.

Vi har redan börjat packa, men vi kommer inte loss förrän i morgon kväll.

Ha en riktigt skön och mysig skördefest allihop.

Bil och moped kanske inte stämmer i detta forum, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :p
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

GunDogs skriver at husvagnfolket kan sette igjen husvagenen på en campingplass og ta bilen inn til stan. Det er sikkert riktig om man kan forlate en restaurant helnykter, men det sikkert mange både blant husbil og husvagnfolket som gjerne tar seg et glass vin til maten. Det bør derfor være likt for begge grupper å kunne stå på en ställplatz. At husvagnekvipasjer tar større plass, er en sanhet med modifikasjoner. For det er vel lengdebegrensninger for husbiler på Ställplatzer? De kan også ha släp uten at det begrenser adgangen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Rubriken stämmer inte alls på södra Öland. Vi är här för första gången och råkade irra in oss på en marknadsgata i Eriksöre. Massor av folk men inte en enda sur min för att vi kom rullande där med husbilen. Vi fick hjälp att hitta ut igen av glada marknadsgäster.

Väl ute rullade vi vidare till nattparkeringen i Degerhamn. 120:- för en plats med havsutsikt. De ni.:)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Var en av dom som inte skulle åka till Borgholm men kom hit trots allt efter en rundresa på ön och det ärt ganska harmlöst om man jämför mod huvudstan och ser många husbilsklubbsmedlemmar som inte skulle åka hit men har trots det dragits till huvudorten och har aldrig sett mer bilare sedan toppåret 2007 då vid stod runt den damm som finns i parken men även där är det knökfullt. Men i torsdags kväll var det oroväckande lugnt lugnare än det har varit på många år. Hej på Er alla glada.........?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Nu är ni nog snart allihopa som skulle bojkotta Borgholm i just Borgholm,det var väl inte så farligt eller? man kan skönja vissa övertoner när drevet går.Vad Jag vill säga att om vi ska framstå som en grupp att lyssna på i samtal med tex kommuner -campingägare så tror Jag att det blir lättare om man startar med en seriös och sansad ton.
Ha de.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Vi började med ett par timmar i Eriksör. Himla fin bygata.

Jo, vi tänkte också köra upp till Borgholm men gjorde helomvändning 2 mil söder om. Stillastående köer. Tog östra vägen söderut. Massor av fina bya längs vägen. Rundade borgen i Eketorp och tillbaka till lugna Degerhamn.

Lugna och lugna, levande musik att dansa till.

Vi hoppas innerligt att inga "dörrar har stängts" som var öppna i fjol. Sätt gärna lite trevliga bilder från Borgholm. Här en bild vid 11-tiden då de flesta har rullat ut på ön.
 

Bilagor

  • Degerhamn.JPG
    Degerhamn.JPG
    264 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Vi står alldeles intill marknadsplatsen där det finns tömingsmöjligheter och färskvatten. Har i kväll lagt in denna kommentar i artikeln "Campingarna satsar för att locka husbilsägarna" i Ölandsbladet:

"Ofattbart
Jag tycker att det är ofattbart att inte Borgholm tar vara på husbilsturisterna bättre. Här står vi hopträngda intill marknadsplatsen tillsammans med tyska husbilsturister som åkt ända hit för att delta i Skördefesten. Och alldeles intill ett jättefält på gräs (marknadsplatsen) som hade varit hur bra som helst. Det är synd och skam att vi svenskar inte förstår bättre och inser vilken PR vi går misste om. Nu står det husbilar lite var stans och hur som helst på ytor som inte är lämpade för uppställning. Jag ber härmed kommunstyrelsen att tänka om till nästa år. Tänk då mer på helheten än en enbart på en enskild campingägare. Skördefesten genomförs bara en gång per år."


Jag tog en cykeltur på eftermiddagen och kan konstatera att bilden ser nästan lika dan ut som förra året. Husbilar nästan överallt. Det finns helt klart fler husbilsplatser i år. Det har varit knökfullt på husbilsplatsen vid reningsverket hela dagen och hamnen är också fullpackad.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Visst är Borgholm trevligt, inget snack om saken. Visst blir det gärna en del övertoner när drevet går. Visst är Anders Jonsson egentligen en trevlig kille som bara vill husbilisternas väl. Visst ändrades förhållandena i Borgholm av sig själv och inte av våra påtryckningar! Ber om ursäkt att jag och tusentals andra engagerade sig mot Borgholm. Förstår nu att det var fel av oss...! Ursäkta mitt tonfall..., men jag blir bara så jävla trött!

En i övrigt nöjd och glad Krister N från södra Öland!
...sicket väder! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

OK. Så du tycker mao att det var OK av campingägaren att stänga ställplatserna till förmån för sion canping? Att det var fel av oss som reagerade?

Krister N
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Det har jag aldrig ens varit nära att påstå,Det jag försöker få fram är att om vi som STOR klubb gemensamt gjorde en skrivelse där vi tex kunnde skriva under med ett tack så vore det nog f-n såmycket bättre än att visa upp det som är skrivet i denna tråd,Jag skulle inte vilja vara på ett möte med kommunen och ha detta som ett underlag för vad vi tycker.Men du har ju tidigare förklarat för mig att det är inte så vi uppträder som klubb alltså utan var för sig. Du sa lite klyddigt Jag tycker mycket klyddigt.Du behöver inte tolka mina inlägg utan läs vad jag skriver så blir det lättare för oss.
ha de
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Jag anser att det här förmodligen är den viktigaste frågan vi hanterat som HBK medlemmar under alla år. Dessutom en fråga som vi nått framgång i. Vi märktes, vi fick massmedias uppmärksamhet, vi fick campingägare att tänka om och vi fick Borgholms kommun att förstå våra syften. Tycker man inte detta är ett stort steg mot erkännandet av husbilismen särskilda behov även i Sverige.., då vet jag inte vad!

Krister N
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Tusentals engagerade ja eller hur.

...ursäkta clipper, men hur vill du att jag ska tolka det här annorlunda än jag gjorde..., snacka om drypande ironi!

Krister N

PS ...ursäkta tonen..., jag tror egentligern vi båda menar väl! :)
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Du tycker att detta är det rätta sättet att föra fram våra synpunkter på? ,då ser vi olika på saken och det är helt ok för mig,det bara lite klyddigt tycker jag.
ha de
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!

Det optimala vore självklart en klubb med tusentals husbilister som organiserat framför sina åsikter genom arbetsgrupper, språkrör och talesmän. Det har den här klubben försökt länge. Det brister inte i engagemang, utan i personer som vill ikäda sig de här rollerna. Så välkommen och ta plats clipper! Du har min röst! :)

Krister N
 
Toppen