Sv: öland stängt för husbilar under skördefesten???!!!!
Ett par artiklar från Ölandsbladet, som jag fick hitskickade av Michael Ståhl:
De finns inte på nätet och har varit publicerade tidigare. (Tror inte de finns med på forumet)
”Det blir oorganiserat kaos”
BORGHOLM
Borgholm Energi, med ansvar för trafiksituationen i Borgholm, beklagar kommunledningens stängning av marknadsplatsen.
- Olyckligt. Men full respekt för politikens beslut som vi fogar oss efter, säger bolagets vd Benny Wennberg.
Benny Wennberg fick kommunledningens uppdrag att förhandla med Camping Öland om husbilsparkeringen vid marknadsplatsen, förhandlingar som efter en tid föll på att campingnäringen sa ja till dagparkering, men nej till nattparkering.
– Och vad ska man göra då, köra iväg husbilarna efter klockan 18.00 och låta marknadsplatsen stå tom på kvällen och natten, frågar sig Benny Wennberg.
– Vi, Borgholm Energi, har ansvaret för att organisera det kaos som uppstår under Skördefesten och ett sätt att avlasta har varit att använda marknadsplatsen. Förra året fick idrottsföreningarna sköta parkeringen, vilket fungerade bra och gav dem en bra slant.
Med havererad förhandling återrapporterade Benny Wennberg till kommunstyrelsens arbetsutskott. För att där lansera ett förslag som gick stick i stäv mot campingnäringens krav
– Min rekommendation var att vi kör ändå, som förra året, mot avgift till idrottsföreningarna öppet för husbilar dygnet runt. Men politikerna sa nej och det har jag full respekt för.
Din syn på beslutet?
– Olyckligt. Det får väl bli ett oorganiserat kaos då. Husbilarna kommer att fylla upp överallt.
Det ryktas om att den obebyggda tomten på Resedan är alternativet för husbilsfolket?
– Jo, jag har hört det och det är i så fall inget vi på bolaget kan stoppa. Och blir det så...ja, då står idrottsföreningarna med lång näsa.
Enligt uppgift har IFK Borgholm planer på att öppna B-planen på idrottsplatsen för husbilsparkering.
– Saken diskuteras, bekräftar föreningens ordförande Margaretha Pohjonen Wittenberg.
Benny Wennberg är samtidigt öppet kritisk till campingnäringens syn på husbilar.
– De har inte gjort hemläxan. En omvärldsanalys vore på sin plats.
MICHAEL STÅHL
michael.stahl@olandsbladet.se
”Husbilsfolket är varmt välkomna”
BORGHOLM
Kommunledningen tänker inte ompröva husbilsbeslutet. Campingnäringens önskemål går före.
– Konflikten mellan kommunen och campingnäringen kan inte fortsätta, kommenterar kommunalrådet Lisbeth Lennartsson (C).
Stängningen av marknadsplatsen kom efter hårda påtryckningar från campingnäringen och välkomnades av Anders Jonsson, vd för Kapelluddens Camping i Borgholm.
– En jättebra och tydlig markering från kommunen, ansåg han efter ksau-beslutet.
Den efterföljande stormen av ilskna kommentarer från husbilsfolket och tal om bojkott har inte fått kommunalrådet Lisbeth Lennartsson (C) att byta fot.
– Nej, vi kan inte ta om beslutet, säger hon bestämt.
Varför inte?
– Konflikten mellan kommunen och campingnäringen kan inte fortsätta. Och det finns gott om parkeringsmöjligheter i Borgholm, runt Borgholm och på en massa andra platser, som i Tjusby.
Vem ställer sig i Tjusby under Skördefesten?
– Ja, de som kör på östra sidan.
Hur ser du på att husbilsfolket nu talar om bojkott?
– Det hoppas jag verkligen inte. Husbilsfolket är varmt välkomna. Själv skulle jag gärna köra runt i husbil under Skördefesten.
Campingarna får samtidigt kritik för kraftig prishöjning under Skördefesten. Kommentar?
– Jag vet att campingarna jobbar med att bli bättre på att möta upp husbilsfolkets behov. Men deras prissättning kan jag inte ha några synpunkter på.
MICHAEL STÅHL
michael.stahl@olandsbladet.se