• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övervaka startbatteri på distans

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Hej, någon som har ett bra förslag på hur jag kan övervaka ett startbatteri på bästa sätt?

Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21

* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)

Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.

När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).

Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.

Det jag skulle vilja få lite tips på är:

* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.

* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.

* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.

Mycket tacksam för råd och tips
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Hej, tänk på att det är svårt att läsa av startbatteriet med större noggrannhet än spänningen.
Om man stoppar dit en shunt på troligen minussidan/polen där de brukar sitta så man får avläsning på in och ut Amp. i startbatteriet så måste den i alla fall klara uppåt 500Amp. för att palla med strömuttaget till startmotorn. Det gör ju också att det blir sämre mätning på små tjuvstömmar.
Man kan nog hitta en punkt så bara startmotorn inte kommer med i förbrukningen, men då måste kabeln till just startmotorn ensam sitta före shunten.... Men då kommer ju inte den förbrukningen med i beräkningen och måste man nöta mycket av någon anledning så kan det ta lång tid innan Amp. mätfelet rättar till sig utan manuell justering.

M.v.h. JANKRO.
Tack för bra synpunkter. Jag är i första hand intresserad av att se enbart spänningen i startbatteriet på distans. Detta för att kunna få dit laddare innan startbatteriet dragit ut för mycket.
Sen om det visar sig att startbatteriet laddas ut ovanligt snabbt får jag gå vidare med andra åtgärder.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Tack för bra synpunkter. Jag är i första hand intresserad av att se enbart spänningen i startbatteriet på distans. Detta för att kunna få dit laddare innan startbatteriet dragit ut för mycket.
Sen om det visar sig att startbatteriet laddas ut ovanligt snabbt får jag gå vidare med andra åtgärder.
Om du har Victrons Smartshunt så följer det med en kabel som ansluts till en egen utgång och som kopplas in på startbatteriets pluspol. Den rapporterar batteriets spänning till appen och antagligen till Cerbero också. I Victrons app talar man om att det är batterispänningen man mäter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för bra synpunkter. Jag är i första hand intresserad av att se enbart spänningen i startbatteriet på distans. Detta för att kunna få dit laddare innan startbatteriet dragit ut för mycket.
Sen om det visar sig att startbatteriet laddas ut ovanligt snabbt får jag gå vidare med andra åtgärder.
Har du inte 230V där bilen står? Om du har det är det ju bara att hänga en liten Ctek på 5A på startbatteriet.
Det är ju i sådant fall den absolut enklaste lösningen tills du får felsökt och hittat källan till den höga viloförbrukningen.
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Om du har Victrons Smartshunt så följer det med en kabel som ansluts till en egen utgång och som kopplas in på startbatteriets pluspol. Den rapporterar batteriets spänning till appen och antagligen till Cerbero också. I Victrons app talar man om att det är batterispänningen man mäter.
Problemet är att jag inte kommer på hur jag ska lyckas dra en VE. Direktkabel från shunten som jag tänkt placera nära startbatteriet som ligger i golvet vid förarstolen, till Cerbo GX som jag placerat i garaget. Fick tips i tråden att man kunde pula lite med shunten från Victron så den kunde prata blåtand med Cerbo GX men tyvärr kändes det lite för komplicerat för mig.

Någon som har erfarenhet av denna shunt? Den borde kunna uppfylla mitt önskemål av att kunna läsa av batteriet på distans.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.171
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kanske är lite på avvägar, men en shunt inkopplad någonstans är ju till största delen ämnad att läsa av Amp. som rusar åt ena eller andra hållet.... Men om du nu (än så länge) bara först vill ha info om spänningen på startbatteriet och det helst via Cerbo GX som mellanhand som redan förmedlar värden från övriga Victron i bilen.
Jag tänkte bara på att om du köper kanske den mista Smart Solar med blåtand solpanelsregulatorn från Victron och bara kopplar in den på startbatteriet och inget annat så vaknar den ju till liv av enbart batteriströmmen utan solpaneler inkopplade, och ger ju värdena från batteriet och bör då kunna ge info till Cerbo GX som de andra gör, men då bara batterivärdena och visar noll från solpanelen som ju inte finns, likväl som en sådan ger batterivärden på natten även när panelerna sover. Om solpanelerna inte finns alls eller inte ger något på natten om de finns är ju samma sak, för mätvärden och blåtand är ju vakna med hjälp av batteriet.
Det skulle ju dessutom vara enkelt att bara senare koppla in en kanske 50W panel eller mindre direkt till regulatorn senare, så har du ju startbatteriet helt separat med egen mindre regulator och egen liten solpanel.
En liten Smart Solar 75/10 kostar bara runt 750:- på rätt ställe.
Du får ju full fjärrkoll på startbatteriets spänning, men du får ju även lite ny tjuvförbrukning till Victron'en, men det skulle du ju få från de flesta andra inkopplade varianter också.
Victron liten solpanelsladdare-400.jpg
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Hej, kanske är lite på avvägar, men en shunt inkopplad någonstans är ju till största delen ämnad att läsa av Amp. som rusar åt ena eller andra hållet.... Men om du nu (än så länge) bara först vill ha info om spänningen på startbatteriet och det helst via Cerbo GX som mellanhand som redan förmedlar värden från övriga Victron i bilen.
Jag tänkte bara på att om du köper kanske den mista Smart Solar med blåtand solpanelsregulatorn från Victron och bara kopplar in den på startbatteriet och inget annat så vaknar den ju till liv av enbart batteriströmmen utan solpaneler inkopplade, och ger ju värdena från batteriet och bör då kunna ge info till Cerbo GX som de andra gör, men då bara batterivärdena och visar noll från solpanelen som ju inte finns, likväl som en sådan ger batterivärden på natten även när panelerna sover. Om solpanelerna inte finns alls eller inte ger något på natten om de finns är ju samma sak, för mätvärden och blåtand är ju vakna med hjälp av batteriet.
Det skulle ju dessutom vara enkelt att bara senare koppla in en kanske 50W panel eller mindre direkt till regulatorn senare, så har du ju startbatteriet helt separat med egen mindre regulator och egen liten solpanel.
En liten Smart Solar 75/10 kostar bara runt 750:- på rätt ställe.
Du får ju full fjärrkoll på startbatteriets spänning, men du får ju även lite ny tjuvförbrukning till Victron'en, men det skulle du ju få från de flesta andra inkopplade varianter också.
Visa bilaga 238701
M.v.h. JANKRO.
Mycket bra förslag. Är du säker på att det skulle fungera med Bluetooth mellan MPPT och Cerbo GX? Jag tycker det står lite otydligt när jag försöker läsa på. Kanske att man måste ha en kabel trots allt?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Mycket bra förslag. Är du säker på att det skulle fungera med Bluetooth mellan MPPT och Cerbo GX? Jag tycker det står lite otydligt när jag försöker läsa på. Kanske att man måste ha en kabel trots allt?
Som jag har tolkat dokumentationen så måste man ha kabel... men jag kan ha misstagit mig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.171
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej tyvärr så vet jag inte mycket alls om vilka kontaktvägar som funkar, för jag har bara läst lite om den för ett tag sedan, och på vissa bilder så är det ju en väldig härva med kablar in i den.
Tanken var mest att den skulle funka (om det funkar) så du enkelt får bra spänningsinfo från statbatteriet på ett enkelt sätt, samt funkar också om man senare ansluter en liten solpanel till den så den bara laddar startbatteriet.
Finns det ingen lista på, vilka och hur Cerbo funkar med olika Victronprylar.

Det finns ju också ett sätt som kräver lite förarbete men funkar bra om man har många sladdar som behöver dras både i en husbil, men även i andra ting lång väg.
I stället för att hitta vägar inne i bilen så kan man dra flexslang eller kanske s.k. robotslang under bilen i stället. Om balkar har större hål för ventilation m.m. så kan man dra den osynligt långa vägar bitvis inne i balkarna och fästa upp den på ett snyggt sätt där den syns. Man kan också sätta typ större eldosa/kopplingsdosa under bilen för att grena ut "systemet" på de ställen som man vill ha kablar från, och kablar till.
Det bästa sättet, men ibland grejen som en del inte vill göra är ju att borra hål i golvet så man kan komma upp med flexslangen på lämpliga ställen i bilen, typ där Cebro'n sitter. Man kan ju säga att man drar flexslang och monterar några dosor på lämpliga ställen under bilen. ev. just där man vill komma upp genom golvet så hålet är skyddat av dosan som är limmad med Sika och fastskruvad mot golvets undersida och skyddar hålet upp genom golvet med både Sika och sitt lock.
Funkar även bra till backkamerakablar om man har en trådbunden.

Flexslang är ju de här som det dras el i inne i väggar, och även i gjutningar m.m. och som finns rätt grova för många sladdar. Robotslang ser likadan ut men är kraftigare samt tål rörelse och är till för att skydda elsladdar och slangar på maskiner som rör på sina olika delar.

Bara en tanke, men funkar bra, samt finns tillgängligt om man senare behöver dra ytterligare elsladdar långa vägar.
Flexslang..JPG
En koll om en liten solregulator är kompatibel med Cebro GX behövs ju ändå.

M.v.h. JANKRO.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.294
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Problemet är att jag inte kommer på hur jag ska lyckas dra en VE. Direktkabel från shunten som jag tänkt placera nära startbatteriet som ligger i golvet vid förarstolen, till Cerbo GX som jag placerat i garaget. Fick tips i tråden att man kunde pula lite med shunten från Victron så den kunde prata blåtand med Cerbo GX men tyvärr kändes det lite för komplicerat för mig.

Någon som har erfarenhet av denna shunt? Den borde kunna uppfylla mitt önskemål av att kunna läsa av batteriet på distans.


Jag har den äldre/enklare X200 utan wifi och är nöjd med den. Den visar spänningen på både start- och bodelsbatteri utan några egna signalledningar till dem eftersom den får spänningsvärdena digitalt från min Votronic booster som är ansluten till en av X200:s RJ11-ingångar. Jag trodde samma sak skulle kunna göras med Schaudt:s booster men ser nu att tyvärr är tydligen deras signalprotokoll proprietärt varför Blue-Battery inte har kunnat implementera kommunikation till den. Man kan ordna det ändå med hjälp av tillbehöret BB-Charge men det blir lite tårta på tårta med två strömmätningar och ytterligare en kostnad. Innan jag tog det steget skulle jag först undersöka om/hur din Multiplus också kan anslutas till BBX200Pro. Att utöver bodelsbatteri-strömmen direkt från "shunten" också få med värden från sol-mppt:n + boostern + 230 V-laddningen skulle ge dig en bra bild över helheten.

1744734945191.png 1744735409636.png1744734800221.png
1744735686248.png
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Det här utvecklade sig till en intressant diskussion... eftersom vi inte längre bor i villa så har jag ingen möjlighet att ha hb:n på gården utan den kommer att stå en stor del av sommaren utan landström, på längre eller kortare avstånd. Jag vill gärna ha koll på laddningen, så därför började jag kolla lite mer efter de tidigare inläggen. Det visar sig att man kan använda Victron GlobalLink 520 för att få ut data till deras VRM-portal och därmed även till appen i telefonen. Jag har en Victron Smartsolar 75/15 och en Victron Smartshunt, och dessa kan kommunicera med GlobalLink 520 via bluetooth. Jag har visserligen inga problem med kabelavstånd, men skönt att slippa en massa kablar. (Bifogar skärmdump ur Victrons manual där man ser vilka enheter som kan kommunicera med GlobalLink via bluetooth).

GlobalLink 520 kommunicerar via LTE-m direkt med Victrons VRM-portal och det innebär att jag slipper köra via wifi och kan därmed också slå av bodelens 12v. GlobalLink drar enligt spec 50 mA, vilket är avsevärt mindre än wifi-router och tomgångsförbrukning i bodelen. Det ingår 5 års gratis kommunikation som man endera förlänger eller sätter in ett eget sim-kort.

Min smartshunt är monterad på bodelsbatteriet och extra-anslutningen i shunten kommer jag att koppla till startbatteriet. Jag räknar med att få ut dels startbatteriets spänning och dels hur mycket det laddas av Smartsolar MPPT:n (via standby-laddaren). Dessutom naturligtvis bodelsbatteriets solcellsladdning, förbrukning, ev. landström etc.
 

Bilagor

  • IMG_0018.png
    IMG_0018.png
    368,1 KB · Visningar: 13

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Det här utvecklade sig till en intressant diskussion... eftersom vi inte längre bor i villa så har jag ingen möjlighet att ha hb:n på gården utan den kommer att stå en stor del av sommaren utan landström, på längre eller kortare avstånd. Jag vill gärna ha koll på laddningen, så därför började jag kolla lite mer efter de tidigare inläggen. Det visar sig att man kan använda Victron GlobalLink 520 för att få ut data till deras VRM-portal och därmed även till appen i telefonen. Jag har en Victron Smartsolar 75/15 och en Victron Smartshunt, och dessa kan kommunicera med GlobalLink 520 via bluetooth. Jag har visserligen inga problem med kabelavstånd, men skönt att slippa en massa kablar. (Bifogar skärmdump ur Victrons manual där man ser vilka enheter som kan kommunicera med GlobalLink via bluetooth).

GlobalLink 520 kommunicerar via LTE-m direkt med Victrons VRM-portal och det innebär att jag slipper köra via wifi och kan därmed också slå av bodelens 12v. GlobalLink drar enligt spec 50 mA, vilket är avsevärt mindre än wifi-router och tomgångsförbrukning i bodelen. Det ingår 5 års gratis kommunikation som man endera förlänger eller sätter in ett eget sim-kort.

Min smartshunt är monterad på bodelsbatteriet och extra-anslutningen i shunten kommer jag att koppla till startbatteriet. Jag räknar med att få ut dels startbatteriets spänning och dels hur mycket det laddas av Smartsolar MPPT:n (via standby-laddaren). Dessutom naturligtvis bodelsbatteriets solcellsladdning, förbrukning, ev. landström etc.
Verkligen en intressant diskussion. Det verkar krångligt värre med alla olika produkter. Så krångligt att det enklaste (och billigaste) sättet att övervaka batteriet borde vara att koppla på en multimeter och sätta upp någon billig webkamera. :)

Nu när jag läser på lite mer om GlobalLink 520 och ser vad du skriver så börjar jag fundera på varför jag köpt Cerbo GX? Den känns ju helt överflödig ifall man istället har GlobalLink 520. Eller missar jag något? (Tänker husbil)

Det jag hört om GL520 är att antennen är värdelös så man behöver komplettera med en extern antenn. Du får gärna berätta hur det funkar för dig.
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Jag har den äldre/enklare X200 utan wifi och är nöjd med den. Den visar spänningen på både start- och bodelsbatteri utan några egna signalledningar till dem eftersom den får spänningsvärdena digitalt från min Votronic booster som är ansluten till en av X200:s RJ11-ingångar. Jag trodde samma sak skulle kunna göras med Schaudt:s booster men ser nu att tyvärr är tydligen deras signalprotokoll proprietärt varför Blue-Battery inte har kunnat implementera kommunikation till den. Man kan ordna det ändå med hjälp av tillbehöret BB-Charge men det blir lite tårta på tårta med två strömmätningar och ytterligare en kostnad. Innan jag tog det steget skulle jag först undersöka om/hur din Multiplus också kan anslutas till BBX200Pro. Att utöver bodelsbatteri-strömmen direkt från "shunten" också få med värden från sol-mppt:n + boostern + 230 V-laddningen skulle ge dig en bra bild över helheten.

Visa bilaga 238737 Visa bilaga 238738Visa bilaga 238735
Visa bilaga 238739
Jag tycker denna verkar intressant. Skulle dock gärna höra någon som har pro modellen så att den fungerar ordentligt på wi-fi.
Som jag skrev i trådens start så misstänker jag att startbatteriet drar ovanligt mycket tjyv ström. Jag kan inte komma på hur jag ska koppla in en shunt så att jag får rätt spänningsvärde förutom att koppla på en shunt direkt på batteriet.

När jag mäter på kablar på HSM01 (Kopplingsplatta bak i garaget) uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM). Är detta normalt? Borde jag inte få olika värden?

Ovanför bodelsdörren har jag 2 analoga mätare. Där skiljer sig volttalet åt mellan startbatteriet och bodelsbatteriet. MEN volttalet som visas är ca 0,5V lägre på startbatteriet än ifall jag mäter med en multimeter direkt på startbatteriet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.294
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Som jag skrev i trådens start så misstänker jag att startbatteriet drar ovanligt mycket tjyv ström. Jag kan inte komma på hur jag ska koppla in en shunt så att jag får rätt spänningsvärde förutom att koppla på en shunt direkt på batteriet.
Om du enbart "villhöver" övervaka spänningen så är ju en shunt overkill eftersom den primärt är avsedd för strömmätning. En enkel spänningsmonitor monterad direkt på batteriet och med trådlös överföring skulle räcka, om det finns en sådan med rätt egenskaper att tillgå. Jag ser att Victron har en modul de kallar Smart Battery Sense. Har inte undersökt om den skulle passa in i ditt system men kanske är den värd att kolla på?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.294
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Denna arbetar med BT, och har således kort räckvidd.
Jo, men jag tänkte att det i andra BT-änden finns en annan Victronenhet som kan ta emot och utvärdera informationen och larma via wifi om spänningen blir för låg; lämpligen någon av de enheter TS redan har. Vet dock inte den förmågan finns där, Victrons sortiment har aldrig varit aktuellt för mig.
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Ska köpa den på onsdag så förhoppningsvis kan jag testa den i slutet på veckan.
Ok. Perfekt. Då får du bli försökskanin…
Skriv gärna vad du tycker sen. Jag kanske är ute och cyklar men jag tycker det är lite konstigt att den inte har 5G eftersom jag har förstått det som att 5G är mer utbyggt i övriga Europa samt att jag läst att det är trångt på 4G nätet.
Nu ska jag tillägga att jag har en gammal 4G mobil router som jag fått från Telia för många år sen som vi har i husbilen och den fungerar klockrent. Vi har åkt i Tyskland och Tjeckien och aldrig upplevt några problem. Vi streamar på 2 enheter samtidigt och det funkar. Cerbo GX som jag installerade nyligen funkar också klockrent
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Stockholm
Denna arbetar med BT, och har således kort räckvidd.

Som jag skrev tidigare, har jag löst motsvarande problem med en tracker (Swetrack Lite+ (Gen2) GPS - GPS-tracker), som ju arbetar via 4G-nätet.

Spårningsmöjligheten får man ju "på köpet".

Pålle
Jag har kollat på denna enhet och tycker det verkar vara ett alternativ. Det negativa är dock att man behöver ett abonnemang samt att det står i omdömen att kablarna är tunna.
Någonstans skulle jag helst vilja hitta något som går att bygga vidare på med tanke på nuvarande grejer.
 
Toppen