Hej, någon som har ett bra förslag på hur jag kan övervaka ett startbatteri på bästa sätt?
Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21
* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)
Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.
När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).
Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.
Det jag skulle vilja få lite tips på är:
* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.
* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.
* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.
Mycket tacksam för råd och tips
Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21
* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)
Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.
När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).
Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.
Det jag skulle vilja få lite tips på är:
* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.
* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.
* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.
Mycket tacksam för råd och tips