• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övervaka startbatteri på distans

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Hej, någon som har ett bra förslag på hur jag kan övervaka ett startbatteri på bästa sätt?

Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21

* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)

Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.

När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).

Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.

Det jag skulle vilja få lite tips på är:

* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.

* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.

* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.

Mycket tacksam för råd och tips
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Hej, tänk på att det är svårt att läsa av startbatteriet med större noggrannhet än spänningen.
Om man stoppar dit en shunt på troligen minussidan/polen där de brukar sitta så man får avläsning på in och ut Amp. i startbatteriet så måste den i alla fall klara uppåt 500Amp. för att palla med strömuttaget till startmotorn. Det gör ju också att det blir sämre mätning på små tjuvstömmar.
Man kan nog hitta en punkt så bara startmotorn inte kommer med i förbrukningen, men då måste kabeln till just startmotorn ensam sitta före shunten.... Men då kommer ju inte den förbrukningen med i beräkningen och måste man nöta mycket av någon anledning så kan det ta lång tid innan Amp. mätfelet rättar till sig utan manuell justering.

M.v.h. JANKRO.
Tack för bra synpunkter. Jag är i första hand intresserad av att se enbart spänningen i startbatteriet på distans. Detta för att kunna få dit laddare innan startbatteriet dragit ut för mycket.
Sen om det visar sig att startbatteriet laddas ut ovanligt snabbt får jag gå vidare med andra åtgärder.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Tack för bra synpunkter. Jag är i första hand intresserad av att se enbart spänningen i startbatteriet på distans. Detta för att kunna få dit laddare innan startbatteriet dragit ut för mycket.
Sen om det visar sig att startbatteriet laddas ut ovanligt snabbt får jag gå vidare med andra åtgärder.
Om du har Victrons Smartshunt så följer det med en kabel som ansluts till en egen utgång och som kopplas in på startbatteriets pluspol. Den rapporterar batteriets spänning till appen och antagligen till Cerbero också. I Victrons app talar man om att det är batterispänningen man mäter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.704
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för bra synpunkter. Jag är i första hand intresserad av att se enbart spänningen i startbatteriet på distans. Detta för att kunna få dit laddare innan startbatteriet dragit ut för mycket.
Sen om det visar sig att startbatteriet laddas ut ovanligt snabbt får jag gå vidare med andra åtgärder.
Har du inte 230V där bilen står? Om du har det är det ju bara att hänga en liten Ctek på 5A på startbatteriet.
Det är ju i sådant fall den absolut enklaste lösningen tills du får felsökt och hittat källan till den höga viloförbrukningen.
 

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Om du har Victrons Smartshunt så följer det med en kabel som ansluts till en egen utgång och som kopplas in på startbatteriets pluspol. Den rapporterar batteriets spänning till appen och antagligen till Cerbero också. I Victrons app talar man om att det är batterispänningen man mäter.
Problemet är att jag inte kommer på hur jag ska lyckas dra en VE. Direktkabel från shunten som jag tänkt placera nära startbatteriet som ligger i golvet vid förarstolen, till Cerbo GX som jag placerat i garaget. Fick tips i tråden att man kunde pula lite med shunten från Victron så den kunde prata blåtand med Cerbo GX men tyvärr kändes det lite för komplicerat för mig.

Någon som har erfarenhet av denna shunt? Den borde kunna uppfylla mitt önskemål av att kunna läsa av batteriet på distans.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.166
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kanske är lite på avvägar, men en shunt inkopplad någonstans är ju till största delen ämnad att läsa av Amp. som rusar åt ena eller andra hållet.... Men om du nu (än så länge) bara först vill ha info om spänningen på startbatteriet och det helst via Cerbo GX som mellanhand som redan förmedlar värden från övriga Victron i bilen.
Jag tänkte bara på att om du köper kanske den mista Smart Solar med blåtand solpanelsregulatorn från Victron och bara kopplar in den på startbatteriet och inget annat så vaknar den ju till liv av enbart batteriströmmen utan solpaneler inkopplade, och ger ju värdena från batteriet och bör då kunna ge info till Cerbo GX som de andra gör, men då bara batterivärdena och visar noll från solpanelen som ju inte finns, likväl som en sådan ger batterivärden på natten även när panelerna sover. Om solpanelerna inte finns alls eller inte ger något på natten om de finns är ju samma sak, för mätvärden och blåtand är ju vakna med hjälp av batteriet.
Det skulle ju dessutom vara enkelt att bara senare koppla in en kanske 50W panel eller mindre direkt till regulatorn senare, så har du ju startbatteriet helt separat med egen mindre regulator och egen liten solpanel.
En liten Smart Solar 75/10 kostar bara runt 750:- på rätt ställe.
Du får ju full fjärrkoll på startbatteriets spänning, men du får ju även lite ny tjuvförbrukning till Victron'en, men det skulle du ju få från de flesta andra inkopplade varianter också.
Victron liten solpanelsladdare-400.jpg
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Krille-72

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
Hej, kanske är lite på avvägar, men en shunt inkopplad någonstans är ju till största delen ämnad att läsa av Amp. som rusar åt ena eller andra hållet.... Men om du nu (än så länge) bara först vill ha info om spänningen på startbatteriet och det helst via Cerbo GX som mellanhand som redan förmedlar värden från övriga Victron i bilen.
Jag tänkte bara på att om du köper kanske den mista Smart Solar med blåtand solpanelsregulatorn från Victron och bara kopplar in den på startbatteriet och inget annat så vaknar den ju till liv av enbart batteriströmmen utan solpaneler inkopplade, och ger ju värdena från batteriet och bör då kunna ge info till Cerbo GX som de andra gör, men då bara batterivärdena och visar noll från solpanelen som ju inte finns, likväl som en sådan ger batterivärden på natten även när panelerna sover. Om solpanelerna inte finns alls eller inte ger något på natten om de finns är ju samma sak, för mätvärden och blåtand är ju vakna med hjälp av batteriet.
Det skulle ju dessutom vara enkelt att bara senare koppla in en kanske 50W panel eller mindre direkt till regulatorn senare, så har du ju startbatteriet helt separat med egen mindre regulator och egen liten solpanel.
En liten Smart Solar 75/10 kostar bara runt 750:- på rätt ställe.
Du får ju full fjärrkoll på startbatteriets spänning, men du får ju även lite ny tjuvförbrukning till Victron'en, men det skulle du ju få från de flesta andra inkopplade varianter också.
Visa bilaga 238701
M.v.h. JANKRO.
Mycket bra förslag. Är du säker på att det skulle fungera med Bluetooth mellan MPPT och Cerbo GX? Jag tycker det står lite otydligt när jag försöker läsa på. Kanske att man måste ha en kabel trots allt?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Mycket bra förslag. Är du säker på att det skulle fungera med Bluetooth mellan MPPT och Cerbo GX? Jag tycker det står lite otydligt när jag försöker läsa på. Kanske att man måste ha en kabel trots allt?
Som jag har tolkat dokumentationen så måste man ha kabel... men jag kan ha misstagit mig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.166
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej tyvärr så vet jag inte mycket alls om vilka kontaktvägar som funkar, för jag har bara läst lite om den för ett tag sedan, och på vissa bilder så är det ju en väldig härva med kablar in i den.
Tanken var mest att den skulle funka (om det funkar) så du enkelt får bra spänningsinfo från statbatteriet på ett enkelt sätt, samt funkar också om man senare ansluter en liten solpanel till den så den bara laddar startbatteriet.
Finns det ingen lista på, vilka och hur Cerbo funkar med olika Victronprylar.

Det finns ju också ett sätt som kräver lite förarbete men funkar bra om man har många sladdar som behöver dras både i en husbil, men även i andra ting lång väg.
I stället för att hitta vägar inne i bilen så kan man dra flexslang eller kanske s.k. robotslang under bilen i stället. Om balkar har större hål för ventilation m.m. så kan man dra den osynligt långa vägar bitvis inne i balkarna och fästa upp den på ett snyggt sätt där den syns. Man kan också sätta typ större eldosa/kopplingsdosa under bilen för att grena ut "systemet" på de ställen som man vill ha kablar från, och kablar till.
Det bästa sättet, men ibland grejen som en del inte vill göra är ju att borra hål i golvet så man kan komma upp med flexslangen på lämpliga ställen i bilen, typ där Cebro'n sitter. Man kan ju säga att man drar flexslang och monterar några dosor på lämpliga ställen under bilen. ev. just där man vill komma upp genom golvet så hålet är skyddat av dosan som är limmad med Sika och fastskruvad mot golvets undersida och skyddar hålet upp genom golvet med både Sika och sitt lock.
Funkar även bra till backkamerakablar om man har en trådbunden.

Flexslang är ju de här som det dras el i inne i väggar, och även i gjutningar m.m. och som finns rätt grova för många sladdar. Robotslang ser likadan ut men är kraftigare samt tål rörelse och är till för att skydda elsladdar och slangar på maskiner som rör på sina olika delar.

Bara en tanke, men funkar bra, samt finns tillgängligt om man senare behöver dra ytterligare elsladdar långa vägar.
Flexslang..JPG
En koll om en liten solregulator är kompatibel med Cebro GX behövs ju ändå.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen