• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överskottsvärme

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Hej

Det pratas väldigt mycket om vilken typ av värmesystem som är bäst, vatten eller luftburen värme.
Oavsett fabrikat vi använder så får vi go värme i husbilarna.

Men det riktigt stora problemet är väl ändå hur vi får bort värmen i husbilen på sommaren.
Personligen har jag svårt att somna in varma sommardagar oavsett hur drogad jag är, jag kan snurrar omkring som en helikoptervinge i sängen hela natten och vakna upp som ett vrak på morgonen. Däremot min kära hustru lider inte av detta problem, så någon medömkan får jag inte, hon tycker bara att jag är klen och gnäller.
Som framsynt make vet jag att hennes inställning till värmeproblemet kommer att ändra sig en dag, (har faktiskt läst lite om att detta, vad som händer med kvinnor över 50 ) och då kommer det plötsligt till att bli ett mycket stort problem för mig och som skall lösas ögonaböj.

För att vara lite förutseende inför detta framtida problem så blir min fråga.
Hur får ni bort överskottsvärmen? (Tvärdrag i husbilen är knappast en lösning.)
Fungerar AC tillfredställande och finns det gasoldrivan sådana ?

Tacksam för lite kyliga tips.

Torbjörn
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Överskottsvärme

Jag har monterat en takfläkt typ Fiamma.Jag har tagit bort en taklucka 40x40
och satt i den nya fläkten i samma hål.Det enda problemet var att gömma
kablarna snyggt.Denna fläkten blåser med tre hastigheter in eller ut luft ur bilen.Startar man den på kvällen en stund innan man går till sässonenSvngs,så hinner den "pumpa" in sval kvällsluft.Den har fungerat jättebra för oss.Köpt på H-Svensson i Kållered ca.2.500:-

Anders.B
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Överskottsvärme

Hej - kör också med en Fiama Turbovent.

En kanon produkt som förbättrar husbilslivet. Bytte takluckan på toan mot den vilket blev mycket bra, svalt och skönt när man duschar, den kan snurra hela natten på lägsta fart (tar bara 0,3Ah då) och föra en svag bris genom bilen hela natten dessutom hörs den inte alls då den sitter på toan. På fullfart tar den ner värmen jätte snabbt (men då tar den 3 Ah).

Kabeln kan man om man har tur när man tagit ur takluckan skuva inne i taket (beroendevis på typ av isolering) och borra ett hål där det inte syns och där dra fram kabeln. Ett tips ta inte för klen kabel.

Hälsningar Torbjörn :)

PS ta luckan som är glasklar annars blir det kolsvart, den vita släpper inte igenom något ljus DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Överskottsvärme

Värmen i vårt land kan jag inte se är något problem. Skulle det vara plus 30 gr är det bara att
öppna de två alkovfönstren för effektiv genomluftning.
 
Toppen