• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överladdning av batteri?

L

Lelle_22

Guest
Jag har ställt upp husbilen för vintern.

Inne i bodelen finns förutom 2 bamsetorrbollar ett värmeelement med termostat inställt för ca 5 plusgrader.

Så till frågan:
230 volt är inkopplad i bilens starkströmsenhet som i sin tur försörjer laddaren.
Laddning står med andra ord på hela tiden.
Kan detta skada batterierna på något sätt?
Jag har fortfarande (nyinköpt husbil) inte riktigt klart för mig vad det är för batterier.
Startbatteriet är sannolikt en bly-syraackumulator men jag antar att bodelsbatteriet, eftersom det är monterat oåtkomligt under förarstolen, måste vara någom form av underhållsfritt batteri.

Lelle_22
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Även vi har samma fråga - konstant laddning - har AGM i bodel och laddare inställd på Syra. Syrabatteri som startbatteri.

Nån nackdel med konstant laddning och ca 5 plusgrader i bilen (bil från 2005 med "modernt" elblock- EBL 200)?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av batteri?

EBL elblock skall fungera så att den övergår till underhållsladdning när batterierna blivit fulladdade. Därmed skall det inte vara något problem med att låta laddaren vara påslagen under vintern.

Värre är det med lite äldre (-01(!)) bilar där laddaren uppenbarligen inte hade underhållsladdningsfunktion. Jag fick byta batterier och samtidigt åkte laddaren ut och ersattes med en lite modernare. Det gäller alltså att veta vad det sitter för laddare i bilen och dess funktion.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Roland: er du sikker på at ladderen skal stå på syra med AGM, det tror jeg ikke, da ladderen lader for meget på,max 13,6- 13,8V til AGM. Boost ladning Max 14,8V. Alt høger vil nedbryde batteriet på tid
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Lelle_22!

Det låter som om du har en Rapido husbil. Jag har en Rapido 965 M -08.
I den sitter ett blystartbatteri under förarstolen, det är lite knöligt att komma åt, men det går. Lyft på mattorna två stycken sedan är det en plåt att skjuta bakåt och lyfta.

Bodelsbatteriet är också ett blybatteri sitter under soffan på höger sida inne i bilen.

Lycka till

Bosse HBK 1812
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överladdning av batteri?

Roland: er du sikker på at ladderen skal stå på syra med AGM, det tror jeg ikke, da ladderen lader for meget på,max 13,6- 13,8V til AGM. Boost ladning Max 14,8V. Alt høger vil nedbryde batteriet på tid

AGM trenger den litt høyere spenningen som bly innstillingen gir selv boost ladningen under start på ladning reduserer mengden med sulfat på platene. Kjemisk så er et AGM et bly-syre batteri, syren er i glassmatten mellom platene. Geometrisk ligner et AGM mest på et solarbatteri med sine tynne plater, uten solarens risiko for kortsluttning mellom platene ved hard ladning og utladning.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Marianne och Bosse!

Tack för tipset! Kunde dock inte utnyttja det eftersom min husbil är en Bürstner t640 -05:a (halvintegrerad) på en Fiat Ducato.

Startbatteriet sitter på höger (styrbord) sida i motorrummet. Bodelsbatteriet skymtas bakom en lucka i fronten på förarstolen. Skulle tro att jag måste demontera stolen från stolsunderredet för att komma åt batteriet. Detta få nog vara tills det blir vår om det som sagts inte är farligt för batteriet om det laddas (underhålls-) under några månader.
Enligt den tyska instruktionsboken (obegriplig för mig) är elcentralen en Elektroblock EBL 99, ritningen är daterad 2002-12-18. Det finns också, sannolikt ett varumärke, på den, SCHAUDT.

Lelle_22
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överladdning av batteri?

På frågor siden hos CTEK står dette om AGM:


AGM står för Absorbent glass mat. I ett AGM batteri är elektrolyten absorberad i en glasfibermatta. AGM batterier är perfekta startbatterier. På grund av den något förhöjda syravikten i ett AGM batterier behöver de laddas vid en liten högre spänning.

og

Jag har ett AGM-batteri. Ska jag då ladda i snöflingeläget? Det beror på. Optima och Hawker rekommenderar snöflingeläget. Om det inte framgår på batteriet så använd billäget för batterier över 14Ah eller MC-läget för batterier under 14Ah.



Hele listen finnes på Vanliga frågor

Snöflingeläget er ladning med 14,7V i stedet for 14,4V
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av batteri?

Uppfattar jag dig rätt Knut att AGM batterier skall laddas som gel inställning i EBL?
Står tydligt i en annan tråd men blir lite brydd när jag läser här.

Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av batteri?

Hej!

I min husbil (delintegrerad Fiat Ducato -04) sitter ett blybatteri till höger i motorrummet och ett Gelbateri under förarstolen. Vid laddning från 220 V laddas ju båda batterierna från batteriladdaren (som är ett modernt El-block) som är inställd för gelbatteri, kan då mitt blybatteri ta skada?
:confused:
Bernt
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Uppfattar jag dig rätt Knut att AGM batterier skall laddas som gel inställning i EBL?
Står tydligt i en annan tråd men blir lite brydd när jag läser här.

Mvh Marita

Jag har ställt frågan i en annan tråd och fått svaret att AGM kemiskt sett är att anse som blybatteri. Jag har följaktligen ställt laddaren på "Flüssig" (=syra).
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av batteri?

Den tråd jag tänker på är "eltillskott" Pär o Mariannes svar till Tim & Ing-Marie inlägg
#18 och #19 Pär verkar oerhört kunnig på sin ellära Den tråden är ju lite äldre än denna men riktigt så fort borde utvecklingen inte gå?

Mvh Marita
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Alla batterier är bly frågan är om de är öppna eller slutna, agm gel lika med underhållsfria slutna, se följande mycket intressanta läsning

http://homepage.hik.se/staff/tryca/battery/Rydh_1997_Restkap_littstudie.pdf
http://web.telia.com/~u40404287/LaddningsSpanning.htm#Gasning

Det är förbryllande att ctek säger att agm ska ha 14,7 volt jag tror att det är någon speciell laddningstyp som används då, annars är både gel och agm mycket känsliga för överladdning framförallt agm som kan förstöras mycket fort om det börjar gasa.

Sedan undrar jag varför man alltid pratar om 14,4 volt när idealspänning i själva verket är påtagligt temperaturberoende.
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Jag har erfarenheten att batterierna tar skada om laddningen står på hela tiden. På husvagnen som vi hade stod det i instruktionsboken att man kan ha i nätsladden hela tiden, min svärfar varnade mig för detta. Jag lyssnade inte på gubben, givetvis kokade batteriet under vinter förvaringen. Samma hände min far då han lät laddaren sitta i en längre period. Nu laddar jag när det behövs och det verkar fungera bättre.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Hej!

Eftersom jag råkade blåsa en tyristor i laddaren på vår gamla Dethleffs 92:a, har jag skaffat ett schema och har hyfsad koll på hur den laddaren funkar. Den laddar med en strömbegränsad konstantspänning tills batteriet når en viss spänning, sedan slår laddningen av. När polspänningen sjunker pga självurladdningen i batteriet, slår laddaren på och pytsar på lite mer ström tills spänningen är uppe. Jag tror det är rätt ok att låta detta sköta sig självt en längre tid, med ett förbehåll. När temperaturen sjunker sjunker även polspänningen på batteriet. Laddaren borde alltså ha en temperaturberoende avstängningsnivå, vilket den inte har. I mitt fall är nog räddningen att min bil står i en eldad lokal hela vintern,(ca 8-10grader min) annars finns risken att man kokar batteriet torrt.

Mvh Stavve
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Överladdning av batteri?

Jag har erfarenheten att batterierna tar skada om laddningen står på hela tiden. På husvagnen som vi hade stod det i instruktionsboken att man kan ha i nätsladden hela tiden, min svärfar varnade mig för detta. Jag lyssnade inte på gubben, givetvis kokade batteriet under vinter förvaringen. Samma hände min far då han lät laddaren sitta i en längre period. Nu laddar jag när det behövs och det verkar fungera bättre.


Kan bara instämma ... samtliga husbilar vi haft (åtminstone fram till den senaste vilken jag inte kollat ännu) har kokat sönder batterierna när laddningen stått på en hel vinter......trots laddare med funktion för underhållsladdning.

Man kan ju hoppas att dom så kallade "intelligenta" batteriladdarna så småningom blir så smarta som dom påstås vara.....

//Janne
 
G

gigge

Guest
Sv: Överladdning av batteri?

Hej
Har alltid haft mina husbiler på tomten hela vintern med 230 v inkopplad for att kunna ha värme i bilen under vinteren (oljefylld element på hjul).
Jag slår av laddaren/drar ut anslutningen til 230 v.

Sen slår jag på laddaren t.ex 1-2 gånger i månaden(beroende på utetemp) för att underhållsladda ca 1 dygn pr gång.

Tror detta är bäst, för laddaren har nog en viss "levnadsstid". 5-6 mnd vinterförvaring med laddaren på tror jag tilsvarar många månader eller kanske år med normalt camping liv.

Jag har inte haft några problem med laddare eller batterier under alla år vi har haft
husbil.

/Geir
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen