• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överdrag? Avfuktare?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som jag skrev så finns det spoilers att sätta framför HEKI-luckorna. En plastspoiler som är oförskämt dyr. Det finns ju även en del andra universal om man vill.
De hjälper både mot oljud och inblåst skräp i alla fall under färd.
Men en liten varning vid ev. intresse, de kommer med hål och gastäta popnitar för montering troligen tillsammans med lite Sikakladd. Skippa popnitarna även om det troligen blir tätt men väldigt onödigt att borra i taket, när t.o.m. luckan är gjord för att inte behöva borra i taket.
Dessutom så spricker spoilern så där lite tråkigt runt fästhålen av spänningen i plasten av popnitarna efter några år i sol och kyla.
Så vid ev. montering, limma fast spoilern och strunta i popnitarna, sitter solpaneler kvar med typ Sika så sitter säkert spoilern kvar med enbart Sika.
HEKI spoiler.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, som jag skrev så finns det spoilers att sätta framför HEKI-luckorna. En plastspoiler som är oförskämt dyr. Det finns ju även en del andra universal om man vill.
De hjälper både mot oljud och inblåst skräp i alla fall under färd.
Men en liten varning vid ev. intresse, de kommer med hål och gastäta popnitar för montering troligen tillsammans med lite Sikakladd. Skippa popnitarna även om det troligen blir tätt men väldigt onödigt att borra i taket, när t.o.m. luckan är gjord för att inte behöva borra i taket.
Dessutom så spricker spoilern så där lite tråkigt runt fästhålen av spänningen i plasten av popnitarna efter några år i sol och kyla.
Så vid ev. montering, limma fast spoilern och strunta i popnitarna, sitter solpaneler kvar med typ Sika så sitter säkert spoilern kvar med enbart Sika.
Visa bilaga 231971

M.v.h. JANKRO.
Spoilern är mest till för att förhindra oljud från luckan. Det vore ju lite konstigt om man skulle behöva köpa ett extra tillbehör för att
ge luckan de egenskaper den skall ha från fabrik, d.v.s. vara tät så att inte vatten och skräp kommer in! Se till att få den levererad
med den tätningslist den skall ha, så fungerar allt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja men som jag nämnde så när jag köpte min lucka när de kom för mer än tio år sedan ?? så såldes de bara utan tätning för det fanns bara en variant i butiken, samt när jag frågade om tätningslist så såg försäljaren bara förvirrad ut. Men å andra sidan så verkade det vettigt i mitt fall med ventilation så jag satt en liten bit gummi för att få luckan skrammelfri.... Men då återstod ett annat problem, när man åkte och hade mörkläggningsgardinen fördragen så fladdrade den lite trots små andningshål i gardinen plus ventilationen i ramen om man nu vill ha mycket ventilation kvar i luckan, för kanske den gamla luckan hade det.
För att få bort det ibland lite störande fladdret så hjälpte en spoiler till att få tyst på det hela, samt man kan ju åka med miniHeki'n öppen i det första låsbara läget, och det funkar mycket bättre med en spoiler som lugnar ner luftflödet över lite öppen lucka.
Numera så har ju en MaxxFan med alla sina varianter tagit bort alla problem med ev. undermålig ventilation både under färd och när man står still :).
Men om någon behöver ha mycket ventilation i sin Heki om den ersätter en välventilerad originallucka så är det jättebra med en spoiler.

Jag köpte en gummilist till min när jag såg en hänga i en plastpåse för några år sedan..... men den ligger visst fortfarande i garaget redo för montering, skall nog titta på den till vårkanten.
Är det montro lämpligt med lite silikon i botten på spåret för att få listen att hänga kvar, för lite lim med lösningsmedel är väl inte så bra för plasten ?

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, ja men som jag nämnde så när jag köpte min lucka när de kom för mer än tio år sedan ?? så såldes de bara utan tätning för det fanns bara en variant i butiken, samt när jag frågade om tätningslist så såg försäljaren bara förvirrad ut. Men å andra sidan så verkade det vettigt i mitt fall med ventilation så jag satt en liten bit gummi för att få luckan skrammelfri.... Men då återstod ett annat problem, när man åkte och hade mörkläggningsgardinen fördragen så fladdrade den lite trots små andningshål i gardinen plus ventilationen i ramen om man nu vill ha mycket ventilation kvar i luckan, för kanske den gamla luckan hade det.
För att få bort det ibland lite störande fladdret så hjälpte en spoiler till att få tyst på det hela, samt man kan ju åka med miniHeki'n öppen i det första låsbara läget, och det funkar mycket bättre med en spoiler som lugnar ner luftflödet över lite öppen lucka.
Numera så har ju en MaxxFan med alla sina varianter tagit bort alla problem med ev. undermålig ventilation både under färd och när man står still :).
Men om någon behöver ha mycket ventilation i sin Heki om den ersätter en välventilerad originallucka så är det jättebra med en spoiler.

Jag köpte en gummilist till min när jag såg en hänga i en plastpåse för några år sedan..... men den ligger visst fortfarande i garaget redo för montering, skall nog titta på den till vårkanten.
Är det montro lämpligt med lite silikon i botten på spåret för att få listen att hänga kvar, för lite lim med lösningsmedel är väl inte så bra för plasten ?

M.v.h. JANKRO.
Det är nog närmare tio år sedan jag köpte min också, det var när dom kom med dubbelglas, den levererades med tätning, men den ligger nedtryckt i spåret utan lim och det har inte varit något problem. Idag hade jag f.ö. aldrig köpt den, jag tycker den känns lite billig med bygelmanövringen.
Jag har ett par andra med vevmanövrering från Remis, det är betydligt bättre luckor enlig mej.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, helt av samma uppfattning, det känns som den kan gå sönder med sina plastpiggar och olika delar, samt att den skallrar om man bara öppnar den mycket för vädring och det blåser ryckigt ute. Den sitter ju rätt ofta i premiumbilar i alla fall samt att det finns massor med reservdelar till den (vilket kanske tyder på att plastbitarna brister ibland).
Nyttan jag har med den mest nu är att om jag går ifrån bilen när det är varmt ute och inte vill ha något fönster fram öppet så sitter den fram i bilen över den nedsänkbara sängen, och med Heki'n fullt öppen fram, och MaxxFan på hög utsugsspeed längst bak så ger det bra ventilation.

Samt jag tror att jag skulle kunna trycka mig ut genom den i nödsituation på natten med skalat skinn på axlarna direkt från sängläget.... När min gamla kattskrutta fanns så kunde jag i alla fall fått ut henne den vägen ;).

Då försöker jag utan lim med gummilisten i alla fall.
Ha det bra. JANKRO.
 
Toppen