• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överdrag? Avfuktare?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då måste väl något göras åt tilluft med.

Täta helt tätt verkar kunna bli en mögelbomb

Om man skall täta helt tätt (om det är möjligt? ) så måste man ju använda någon sorts avfuktare. Jag tror ju inte att det går att få bilen helt tät,
men om man stoppar större delen av tvångs-luftutbytet bör avfuktaren klara resten. Jag har ju hela tätningslister i takluckorna och öppnar för
ventilation efter behov, annars blir det ju ett våldsamt kallras bak i bilen när man kör på vintern.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Min erfarenhet efter mer än 40 år med husvagn och husbil är entydig.
Se till att ventilationen fungerar. Tänk på vad som förvaras i husbilen. Kolla någon gång så att inte möss har lyckats ta sig in. Då är risken minst att något oönskat händer. Torrboll slutade jag med för flera årtionden sen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har mini Heiki luckor 3 st. Ser ingen tätningslist alls på dom luckorna. Ska de va så eller saknas nått?

I specen står nått om "Permanent airflow". När det är kallt så känns den överventillerad för 2 personer. Husbilen är godkänd för 6 sovande men det är vi aldrig. Max 4 personer ett par helger/år

-----------------------------------
Hej, om man köper nya miniHEKI luckor själv och monterar så är de nog alltid helt ventilerade, och sitter de från början i en bil så har säkert tillverkaren sett till att de är ventilerade eller täppta efter behov.

Skillnaden på ventilerad eller täppt (och även delvis ventilerad) är om det sitter en mjuk gummilist i ett spår som är ämnat för listen eller helt tomt vid helventilerad lucka.
Man kan känna eller stoppa upp huvudet och kolla den med öppen lucka, eller som Montreal skriver se den uppifrån även då med helst helöppen lucka för att kunna inspektera.
När man monterar själv eller ev. skulle vilja täppa till en standardlucka, viket man inte skall göra om man inte ändrat på annan ventilation så det inte blir för täppt, så köper man en gummilist som räcker runt och monteras i luckans spår. Om man vill ha lite vent. kvar så kan man kapa bort en bit av listen så den inte går runt om.
Mini Heki tätningslist.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
-----------------------------------
Hej, om man köper nya miniHEKI luckor själv och monterar så är de nog alltid helt ventilerade, och sitter de från början i en bil så har säkert tillverkaren sett till att de är ventilerade eller täppta efter behov.

Skillnaden på ventilerad eller täppt (och även delvis ventilerad) är om det sitter en mjuk gummilist i ett spår som är ämnat för listen eller helt tomt vid helventilerad lucka.
Man kan känna eller stoppa upp huvudet och kolla den med öppen lucka, eller som Montreal skriver se den uppifrån även då med helst helöppen lucka för att kunna inspektera.
När man monterar själv eller ev. skulle vilja täppa till en standardlucka, viket man inte skall göra om man inte ändrat på annan ventilation så det inte blir för täppt, så köper man en gummilist som räcker runt och monteras i luckans spår. Om man vill ha lite vent. kvar så kan man kapa bort en bit av listen så den inte går runt om.
Visa bilaga 231944

M.v.h. JANKRO.
Man kan beställa HEKI-Luckorna med eller utan tvångsventilation.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man kan beställa HEKI-Luckorna med eller utan tvångsventilation.

Utveckligen framskrider :p, när de kom ut på marknaden så monterade jag en och frågade senare säljaren om en gummilist till den. Hen's uttryck påminde då om Manuel's ansiktsuttryck i Fawlty Towers när han inte riktigt var "med" kommer jag ihåg att jag senare skämtade om.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
-----------------------------------
Hej, om man köper nya miniHEKI luckor själv och monterar så är de nog alltid helt ventilerade, och sitter de från början i en bil så har säkert tillverkaren sett till att de är ventilerade eller täppta efter behov.

Skillnaden på ventilerad eller täppt (och även delvis ventilerad) är om det sitter en mjuk gummilist i ett spår som är ämnat för listen eller helt tomt vid helventilerad lucka.
Man kan känna eller stoppa upp huvudet och kolla den med öppen lucka, eller som Montreal skriver se den uppifrån även då med helst helöppen lucka för att kunna inspektera.
När man monterar själv eller ev. skulle vilja täppa till en standardlucka, viket man inte skall göra om man inte ändrat på annan ventilation så det inte blir för täppt, så köper man en gummilist som räcker runt och monteras i luckans spår. Om man vill ha lite vent. kvar så kan man kapa bort en bit av listen så den inte går runt om.
Visa bilaga 231944

M.v.h. JANKRO.
Jag har fått en lucka bytt på garanti. Den är utan list. Ska kolla hur dom andra är gjorda. Om det är list. Hur mycket ska det saknas om man tänker ett varv runt luckan?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sidospår:
Vår ventilerade miniHeki lucka skramlade en del när det blåste eftersom det var ett litet glapp mellan luckan och ramen. Löstes genom att lägga i två korta, c:a 2 cm, bitar list i spåret på motsatt sida "gångjärnet"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har fått en lucka bytt på garanti. Den är utan list. Ska kolla hur dom andra är gjorda. Om det är list. Hur mycket ska det saknas om man tänker ett varv runt luckan?
Normalt brukar dom inte vara helt utan list, då kan det ju både skramla och komma in vatten och skräp framifrån vid körning.
Det vanligaste är nog att det saknas en bit list i bakkant.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg forstår ikke denne diskussion om affugtning.

Min filosofi er at hvis din almindelige bil kan tåle at stå ude om vinteren så kan din husbil også.

Hvis vi sammenligner husbilen med et uopvarmet kælderlokale eller redskabsrum, så kan vi måske blive klogere.

Dårlig luft, fugt og mug (mögel?) kommer altid i kælderlokaler som IKKE er udluftede. Din husbil derimod har tvangsudluftning og derfor vil du ikke få disse gener. Jeg har kigget på mange huse i mit professionelle liv, og jeg har set mug (mögel?) indvendigt på vinduer i soverummet hos ældre mennesker, der har minimalt varme på, men som ikke lufter ordentligt ud.

I min husbil er der tvangsudluftning ved ventiler i taget over toilet og over baderummet. Desuden er der tvangsudluftning i et overskab i køkkenet og i et overskab i soveafdelingen. Dertil kommer sandsynligvis udluftning gennem ventilationen i bildelen og andre små sprækker ved gummilister rundt omkring.

Hvis du en alligevel vil gøre et eller andet for at mindske risikoen, så kan du jo løfte madrasser og siddepuder på højkant, så der kommer luft rundt om. Og så kan du jo lade alle skabe og skuffer være åbne og tomme.

Jeg anser det det for risikofyldt at tætte husbilen alle mulige steder for at få en affugter til at have bare en nogenlunde virkning. Jeg er overbevist om at det bare gør situationen værre.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
I den gamla tråden jag länkade till (#6) så skrev signaturen Håkand så här:
Om man inte kan avfukta luften inne i husbilen utan att avfukta allt "inom min väderzon" hur går det då att värma upp husbilen utan att värma allt "inom min väderzon"?
Precis så!
Då jag tycker det låter lite intressant, kommer jag från nu att sätta in en elmätare och mäta båda strömförbrukningen och hur det påverkar luftfuktigheten vid fuktig väderlek. Så slipper vi tycka och gissa… :msn_wink:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Normalt brukar dom inte vara helt utan list, då kan det ju både skramla och komma in vatten och skräp framifrån vid körning.
Det vanligaste är nog att det saknas en bit list i bakkant.
Ser att det finns list att köpa. Om jag sätter dit list så räcker det med framkant och långsidorna i färdriktningen eller?


Hur ser era luckor ut?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ser att det finns list att köpa. Om jag sätter dit list så räcker det med framkant och långsidorna i färdriktningen eller?


Hur ser era luckor ut?

Det borde vara bäst att låta bakkanten vara utan tätning och få vent. med tanke på fartvinden framifrån. På min bil så sitter det bara lite antiskrammel gummi just nu, men framför luckan sitter det en hekispoiler på taket som skyddar för fartvinden.
Men just listens storlek... Om luckan är monterad efteråt i ett nyupptaget extra hål så borde ju ordinarie luckor/ventiler redan ge tillräcklig ventilation, och man skulle då kunna sätta list runt om eller bara ta bort lite bak för ev. lite luftrörelse mellan luckan och stängd mörkläggningsgardin.
Om man byter ut en gammal lucka mot en HEKI så får man försöka kolla om/hur/och då hur mycket den gamla var ventilerad, så man inte minskar ner på det.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det borde vara bäst att låta bakkanten vara utan tätning och få vent. med tanke på fartvinden framifrån. På min bil så sitter det bara lite antiskrammel gummi just nu, men framför luckan sitter det en hekispoiler på taket som skyddar för fartvinden.
Men just listens storlek... Om luckan är monterad efteråt i ett nyupptaget extra hål så borde ju ordinarie luckor/ventiler redan ge tillräcklig ventilation, och man skulle då kunna sätta list runt om eller bara ta bort lite bak för ev. lite luftrörelse mellan luckan och stängd mörkläggningsgardin.
Om man byter ut en gammal lucka mot en HEKI så får man försöka kolla om/hur/och då hur mycket den gamla var ventilerad, så man inte minskar ner på det.

M.v.h. JANKRO.
Det är bara ordinarie luckor som är bytta. 2 nya av 3. En heiki utan list satt när jag köpte bilen.

Sen byttes en trasig med vev och tätning ut mot en heiki utan tätning på garantin.

Jag lurar på att alla 3 luckor har vart med vev och tätning från fabriken.

På toan sitter en 4e lucka i taket. Matt plast med galler som är ventilerad även stängd och en spisfläkt finns med utblås genom taket.

Vad tror experterna här. Ska jag sätta in lister i båda heikiluckorna som är bytta?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är bara ordinarie luckor som är bytta. 2 nya av 3. En heiki utan list satt när jag köpte bilen.

Sen byttes en trasig med vev och tätning ut mot en heiki utan tätning på garantin.

Jag lurar på att alla 3 luckor har vart med vev och tätning från fabriken.

På toan sitter en 4e lucka i taket. Matt plast med galler som är ventilerad även stängd och en spisfläkt finns med utblås genom taket.

Vad tror experterna här. Ska jag sätta in lister i båda heikiluckorna som är bytta?
Klart det skall vara lister i luckorna, annars skramlar de och är otäta mot regn och skräp när man kör. Om man vill kan man ju utelämna
någon decimeter baktill på varje lucka.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har inte råkat ut för intrång av vare sig vatten eller skräp i luckans framkant trots att den är ventilerad, alltså ingen list.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte råkat ut för intrång av vare sig vatten eller skräp i luckans framkant trots att den är ventilerad, alltså ingen list.
Det kan säkert vara olika på olika bilar, och olika användning av dom. Kör man i huvudsak när det är fint väder på sommaren, eller året runt i alla väder gör stor skillnad. Bilens form och luckornas placering gör säkert stor skillnad också, tillsammans med hur luften virvlar runt bilen.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
RF över cirka 80% kan ge mögelpåväxt och det blir det lätt om bilen står kall på vintern längre tider men motverkas om bilen blir solbelyst ibland. Jag har haft personbilar som det har möglat i när de har stått och då är det avfuktare eller värme som kan få ner RF.
 
Toppen