• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar tips på bra, billiga LiFePO4-batterier

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej! Jag står i begrepp att byta ut ett blysyra-batteri mot ett Litium-batteri och skulle vilja ha tips om märken och modeller som fungerar bra.
Kraven är:
  • ca 100Ah
  • Inbyggt BMS
  • Ej över 15 000 kr
Har batteriet dessutom inbyggd Bluetooth för övervakning är det ett plus. Det behöver inte ha uppvärmning i detta fall, så jag bara avser att använda denna (inte vår helintegrerade, utan en campingbil jag funderar på att köpa) bil tre säsonger om året.

Tack på förhand!
 
Lösning
Hej! Jag står i begrepp att byta ut ett blysyra-batteri mot ett Litium-batteri och skulle vilja ha tips om märken och modeller som fungerar bra.
Kraven är:
  • ca 100Ah
  • Inbyggt BMS
  • Ej över 15 000 kr
Har batteriet dessutom inbyggd Bluetooth för övervakning är det ett plus. Det behöver inte ha uppvärmning i detta fall, så jag bara avser att använda denna (inte vår helintegrerade, utan en campingbil jag funderar på att köpa) bil tre säsonger om året.

Tack på förhand!
Hej, tysktillverkat Liontron har batteriet som uppfyller Dina krav.
Sök i trådar under Elförsörjning. Jag skrev lite om det, inklusive länk... mitt tråd "Liontron LiFePO4 batteri".

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Någon som vet nåt om dessa batterier? Verkar ju vara skapliga i pris.
Svårt att säga. Är ett "no name" batteri dvs har ingen etikett. Blir litet av en chansning om man väljer det. Finns inget datablad heller på sajten. Priset är som sagt bra, men jag skulle stå över då det inte har någon Bluetooth-anslutning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Någon som vet nåt om dessa batterier? Verkar ju vara skapliga i pris.

För att få veta ifall det är ett bra batteri samt bra pris så måste man såga upp ett batteri och kontrollera komponenterna samt byggkvalitet.
Man kan dock göra ett skarpt test med urladdning/laddning för att se ifall det levererar vad som lovas.
Ser dock ut som ett kinesiskt lågprisbatteri, dock är batteriet på bilden märkt "24V 100Ah LiFePO4" och det bygget ser riktigt illa ut.
Den lite lägre vikten skvallrar om att det inte säkert att det är på 200Ah.

Ifall "billigt" menas med färre kronor så finns det "billigare" som detta t.ex US $778.32 25% OFF|Waterproof 12v 200Ah Lifepo4 Battery Pack Built in BMS 12.8V for Campers Power Supply EV Solar Storage Motorhome Solar Storage|Battery Packs| - AliExpress
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Mitt val föll på Sunlux 96Ah. Fungerar mycket bra samt passar konventionella batteriklämmor vilket är viktigt när man ersätter ett blybatteri. En bra App för batterispänning och laddningstillstånd. Bra pris och mycket fint bemötande.
Jag sneglar på det med, men på deras hemsida finns det ett paket med en laddningsbooster. Är det något man behöver?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag sneglar på det med, men på deras hemsida finns det ett paket med en laddningsbooster. Är det något man behöver?
Jag har i alla fall tänkt köpa den laddningsboostern (oavsett vilket batteri det blir). Laddningsboostern gör att batteriet kan laddas fullt på ca 3 timmars körning. Plus att den sätter stopp för laddning i minusgrader om man inte har ett batteri som självt klarar av den saken.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Mitt billiga 100 Ah från Aliexpress fungerar fortfarande till full belåtenhet, se Erfarenhet lifepo4
Det är onekligen billigt! Hur använder du det? (Jag har läst den andra tråden, men det står inte mycket där annat än att du är nöjd). Hur hög belastning har du på det som mest? Hur stor laddström ger du det som mest? Och hur hanterar du att det blir minusgrader här i Sverige?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Det är onekligen billigt! Hur använder du det? (Jag har läst den andra tråden, men det står inte mycket där annat än att du är nöjd). Hur hög belastning har du på det som mest? Hur stor laddström ger du det som mest? Och hur hanterar du att det blir minusgrader här i Sverige?
Jag använder inte bilen under vintern. Det medföljer en Anderson snabbkoppling till batteriet så det är lätt att ta in om det skulle bli kallt under vår/höst samt att jag tar in det i vinter.

Ställde om batteritypen till gel men sedan har jag inte gjort något speciellt (bytte solcellsregulatorn och den ställs in på LiFePo4).

Står för det mesta med el men har egentligen inte märkt någon skillnad förutom att batteriet räcker gott och väl för en natt utan landström. Hade väl inte bytt om inte original 80Ah tappat effekten efter 2,5 år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som vanligt, kolla att du har ev. radiokod innan du bryter spänningen.
Stäng av ebl, och ev. andra drifter, innan du du kopplar bort de gamla batterierna.

Kolla instruktionerna för ditt nya Skanbat.
Ditt nya batteri's bms kanske tolererar högre laddström än vad du har säkring för vid startbatteriet, du kan få gå upp i styrka på säkringen, men det blir du varse om.

Jag vet inte fabrikatet på cellerna i Skanbat, men mitt tips med LFP är att ladda/ladda ur med försiktighet de första 4-5 cyklerna, för att förbereda för lång livslängd, det kan du göra genom att bara ladda med ebl, brukar ge runt 15A, samt ladda ur med belysning m.m. runt 15A, då får du även koll på att bms fungerar.
Efter denna "mjukstart" kan du fläska på med generator/inverter.
Enklast är kanske dock att göra denna "inkörning" på en bänk.
Detta kan dock vara gjort redan av tillverkaren.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Jag lutar starkt åt
SKANBATT Litium HEAT Pro 12V 96AH 100A BMS
Vad tror ni om det? Någon som har erfarenhet? Den stora fördelen skulle ju vara att jag inte behöver bry mig om att det är minusgrader ute.
Jag har haft ett sådant i ett drygt år nu. Fungerar perfekt. Även om det inte går att åka till Norge just nu så kolla priset där. Det skiljer några tusenlappar. Åt rätt håll.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har haft ett sådant i ett drygt år nu. Fungerar perfekt. Även om det inte går att åka till Norge just nu så kolla priset där. Det skiljer några tusenlappar. Åt rätt håll.
Ponera att a) man inte värderar sin egen tid i pengar, och b) att man bara räknar på kostnaden för diesel för Norge-resan, så borde det gå att spara ca 2000 kr på att köpa batteriet i Norge. Och skulle något problem uppstå med batteriet har man lika lång väg tillbaks för att lösa det. Tveksamt om jag vill gå den vägen. Får fundera.
 
Toppen