• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka Bodelsbatteri

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Jag har en 100w solcellspanel, 100Ah gelbatteri i bodelen.
Fungerar det att sätta in ett batteri till på 100Ah, för att utöka batteribanken.
Kommer laddningen att fungera, eller är det mer som måste till?

mvh
Anders
:wideeyed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

juan.norte - Se detta mitt inlägg som ett komplement till mitt förra inlägg och till ditt svar här ovan!

Både AGM och GEL-batterier är genom sin konstruktion mycket skaktåliga!

Betr batteriurladdning, så duger det inte att bara slå av 12v-elen vid ex 11v, skall isf vara olika värden för olika batterityper (betr urladdningstålighet ... ), jfr t.ex; ¤ Startbatterier klarar kanske max 10-15 totala urladdningar sedan är de slut (bör inte urladdas mer än till att ca 60-80% (är kvar av energin) för att inte succ brytas ner.
¤ AGM batterier klarar ofta 400-800 urladdningscykler ner till 40% kvar, vid större urladdningsdjup bryts de ned snabbare.
¤ GEL-batterierklarar ofta 800->1200 urladdningscykler ner till 20-30%, tom djupare om de inte tillåts att bli stående urladdade (viktigt att återladda snabbt).
¤ Normalt kan man betrakta ett AGM-batteri (i bilar) som en kompromiss (spec utryckn fordon), dvs eg inte bäst på något mer än just som kompromiss.

Om man har HB's ordinarie laddare/elsystem, vilket är det normala i våra husbilar så laddas AGM/GEL batterier helt likvärdigt. AGM batteriets möjlighet att ta emot högre laddström än GEL kan inte tillgodoses i HB'n, alltså ingen fördel med AGM i det läget!

Om man inte tar ut mer än säg 30A (= 360w) till sina 12v förbrukare, så kan jag inte se någon som helst anledning att inte använda just GEL-batterier i HB'n! Har självklart sett till att använda GEL batterier i alla mina husbilar, i den första en Hobby 750, så var GEL batterierna i fullgott skick då den såldes efter 5 års användning ... !

För egen del har jag fritidsmässig erfarenhet av 12 år med husbilar, 10 med husvagnar och 15 år med båtar samt är elkraftsingenjör i grunden.
Detta med rätt batterier (= GEL för min del) och förutsättningar kring och för dessa har fungerat utmärkt för mig, dvs inga "förstörda/felanvända batterier" hittills (bla batteriers bruksanvisningar är något som jag gärna läser före batteriköp)!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Háller med dig Relax ett startbateri börjar att sullfera vid 10.5V beroende av tillvrkare, fast liten skillnad. En bil som inte startar och batteriet tar slut skall laddas omedelbart eller pá med startkablar.

Sedan kan jag bara inte hálla med om att gelbatterier tál skakningar.

Hittar inte tráden om detta med personer som har haft problem i sina husbilar.

Mitt värsta rekord är en kund med 22 gelbatteri som skakade sönder pá 2 dagar. Orginal i en YAMAHA motor och lite mindre bát med samma problem (gátt át dom) Detta var i Juli 2010
gelbatteritillverkaren talade om att gelatinet i batteriet skakar ner och förlorade Ca 30% Sama problem har jag sett i flera husbilar.

Samtliga batterier som jag har sett har varit runda i cellerna om det säger dig nágot det finn ju olika typer av gelbatterier.
 

Bilagor

  • barco.jpg
    barco.jpg
    37,5 KB · Visningar: 360
  • goma.jpg
    goma.jpg
    9,3 KB · Visningar: 360
  • gelbatteria.jpg
    gelbatteria.jpg
    8,7 KB · Visningar: 363

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Öka Bodelsbatteri

Det du pratar om är en teknik som i stort sett inte används idag och var en specifik tillverkare, i och med att vi nu både pratar om båtar å vet allt så kan jag lägga in att jag sålt dylika batterier till ett xxx antal lantbruksmaskiner som får gå rätt hårt utan några som helst problem, men hur som helst dagens teknik är inte liksidig och var inte heller det 2010 då det fanns olika uppbyggnationer mellan tillverkare men som sagt rund celliga batterier kontra platt teknik ter sig olika, ett utdrag ur en tillverkare utav platt teknik:

Plattpaketen är kompakt inbyggda i cellerna och plattorna sitter stabilt förankrade i gelén. Därför är gelbatterier mycket vibrationståliga.

All teknik går framåt och jag tycker det är viktigt när man påtalar eller vägleder annan person att man är uppdaterad och talar om dagens produkter
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Det du pratar om är en teknik som i stort sett inte används idag och var en specifik tillverkare, i och med att vi nu både pratar om båtar å vet allt så kan jag lägga in att jag sålt dylika batterier till ett xxx antal lantbruksmaskiner som får gå rätt hårt utan några som helst problem, men hur som helst dagens teknik är inte liksidig och var inte heller det 2010 då det fanns olika uppbyggnationer mellan tillverkare men som sagt rund celliga batterier kontra platt teknik ter sig olika, ett utdrag ur en tillverkare utav platt teknik:

Plattpaketen är kompakt inbyggda i cellerna och plattorna sitter stabilt förankrade i gelén. Därför är gelbatterier mycket vibrationståliga.

All teknik går framåt och jag tycker det är viktigt när man påtalar eller vägleder annan person att man är uppdaterad och talar om dagens produkter

Ja Optima har idag olika gelbatterier där dom gula är skaktåliga till en viss gräns och funkar för dom flesta fordon men ej till extrema förhållande.Vi har en kund som har en RIB båt Pretige 900 som vi monterat in en Huyndai 250hk diesel som det monterades ett gult Optima men som var helt kass efter en säsong.nu sitter det AGM så får vi se hur det fungerar,inga problem än
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Öka Bodelsbatteri

Ja Optima har idag olika gelbatterier där dom gula är skaktåliga till en viss gräns och funkar för dom flesta fordon men ej till extrema förhållande.Vi har en kund som har en RIB båt Pretige 900 som vi monterat in en Huyndai 250hk diesel som det monterades ett gult Optima men som var helt kass efter en säsong.nu sitter det AGM så får vi se hur det fungerar,inga problem än
Optima er AGM batterier
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Tack Hoppas att vi lär oss nágot av tráden här i hbk.

Yamaha som i detta fallet hade gelbatterier, tvingade oss att sätta i AGM batterier istället. Batterierna var av samma tillverkare som GEL. Hur batterierna fungerar i längden vet jag inte. Dessa bátar brukar bara överleva ett par resor som tur är.
Dom batteriena vi har bytt i husbilar ifrán GEL till AGM sá har ingen ringt för sin 2áriga garanti.

Nu har presis Torremolinos Camping ring dom har en husbil där med 3 batterier som inte fungerar i en italiensk carthago. Vi fár hoppas att det ár nágot enkelt med 230V laddaren. och ine batterierna. min anställde ár pá vag dit och se vad som ár problemet. Kunden tror att det är gel.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

Tack Hoppas att vi lär oss nágot av tráden här i hbk.

Yamaha som i detta fallet hade gelbatterier, tvingade oss att sätta i AGM batterier istället. Batterierna var av samma tillverkare som GEL. Hur batterierna fungerar i längden vet jag inte. Dessa bátar brukar bara överleva ett par resor som tur är.
Dom batteriena vi har bytt i husbilar ifrán GEL till AGM sá har ingen ringt för sin 2áriga garanti.

Nu har presis Torremolinos Camping ring dom har en husbil där med 3 batterier som inte fungerar i en italiensk carthago. Vi fár hoppas att det ár nágot enkelt med 230V laddaren. och ine batterierna. min anställde ár pá vag dit och se vad som ár problemet. Kunden tror att det är gel.
Oj,oj jisses vilken soppa om batterier och närmast om förhållandet AGM/GEL, mmm .... juan.norte du är helt ute och "cyklar" betr skakningståligheter!

En batterityp är normalt ALDRIG ett problem i sig själv, problem som oftast glöms bort i dessa uppkomna enkla diskussioner kan t.ex bestå/påverkas av;
¤ att batterier är konstruerade och tillverkade för viss typ av förutsedd användning .... det finns mångan typer av olika användarprofiler resp nbatterityper, dvs INTE BARA EN ENDA SANNING FÖR ALLA!
¤ man kan inte jämföra olika batterier map pris, energi, utseende ...
¤ ett batteri är bara en del i ett 12v elsystem (lika för HB, husv, båtar), med olikheter för att ladda, lagra och förbruka 12v ström till olika typer av förbrukare ... som resp individ valt att ha/utnyttja
¤ står man parkerad vid 230 volt, då behövs ju inte ens batterier ... de spelar då ingen roll
¤ om man ska installera "rätt batterityp och storlek" för sin användning måste man först av allt klara ut;
--> hur mycket 12v el behöver jag lagra bas på min typ av laddning/förbrukn (storlek på batteribank inkl laddnings-/förbrukningseffekt )
--> hur/varifrån ska batterierna få sin laddning (effekt/tid?, bodelsladdare, generator/HBkörning, solceller, 230volt/nätet alt bensindrivet elverk) ...
--> mmmmm

Har man inte bla dessa faktorer klara för sig så bör man absolut inte diskutera allra minst påstå vilka ev batterier som är bättre eller sämre än andra! Mot okunskap och felaktig användning av i grunder bra batterier hjälper det inte med förenklade "mer eller mindra glada tillrop"!

INGET BATTERI eller -BATTERITYP ÄR BÄST TILL ALLT, spec om man inte har klart för sig "vad jag verkligen själv behöver" - Ytterst blir det för många bara att betala dyrt för sin okunskap och erhållna dåliga/felaktiga råd!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Ok Relax

Antonio har nu varit i Torremolinos Camping och sett Concordbilen. Den har 3 Gelbatterier pá 85Ah vardera paralellkoppl.
Ägaren sade att batterikapasiteten har sjunkit sakta under tre á som bilen har. Dom kÖrde under Ca 8 timmar stannar och batterierna háller i ca en halvtimma. dom körde till Torremolinos Camping för att ladda batterierna med en Gelbatteriladdare. Efter en halvtimma 100% att batterierna var fulladdade. Batterierna fungerade i en halvtimma. Fabrikat EXIDE GEL och fyrkantiga inte runda och gula.

Antonio tog nu ett buss startbatteri och satte dit med en Cetekladdare sá att kunden har det bra pá kampiingen tills mándag
Batterierna kommer han att provladda och se om dom ár bra.
Kunden har skickat ett meddelande att det fungerar bra och att dom tittar pá TV och att allt verkar normalt.

Det verkar nu som att till 99% är det gelbatterierna som inte är bra.
Jag har ocksá läst att Gel klarar skakningar. Själv har jag 40 st Gelbatterier till helt annat syfte´som har gett servicee under nu över 8 ár.

¿Sá min frága till dig Relax skall vi stoppa in nya GEL batterier och lyssna till ingenjörerna och gammal erfarenhet och stoppa in AGM?

Andra med samma problem.......

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/376126

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/408153

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/387021

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/387199
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Öka Bodelsbatteri

Frågan är väl om felsökning på ebl och på vilket vis användaren nyttjar batteri banken gjorts, är inte att enbart byta ut batterier och döma ut både fabrikat och teknik fel väg? Kan tänka mig att den kunden står där igen om 3-4 år med samma problem oavsett vad du sätter i för batteri..
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Frågan är väl om felsökning på ebl och på vilket vis användaren nyttjar batteri banken gjorts, är inte att enbart byta ut batterier och döma ut både fabrikat och teknik fel väg? Kan tänka mig att den kunden står där igen om 3-4 år med samma problem oavsett vad du sätter i för batteri..

Var inte orolig pá mándag komer kunden hit och antonio mäter rubbet. jag har kommit överens med kunden att instalera en solpanel och en Batterimonitor Nasa Bm1 samt 12v laddare till deras dator mm. Dom batterierna som vi sätter in i husbilar har vi nu gjort under 13 ár och inte hört nágra klagomál. Mándag morgon kontaktar jag husbilstillverkaren, men tror inte att dom acepterar garanti.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

Var inte orolig pá mándag komer kunden hit och antonio mäter rubbet. jag har kommit överens med kunden att instalera en solpanel och en Batterimonitor Nasa Bm1 samt 12v laddare till deras dator mm. Dom batterierna som vi sätter in i husbilar har vi nu gjort under 13 ár och inte hört nágra klagomál. Mándag morgon kontaktar jag husbilstillverkaren, men tror inte att dom acepterar garanti.
Vill påstå att det inte hjälper hur många ggr "Antonio" mäter, man måste även veta vad(?) man mäter och varför(?). Är batterierna slut så kan ingen i efterhand fastställa orsaken till batteriets död eller förklara vad som skett och då gäller följaktligen inga garantier om det hela går rätt till!
Hänvisar i övrigt ordagrant till vad jag redan skrivit ovan! Vill någon "kasta" bort pengar mhj av "troende batteribytare" så står det givetvis var och en fritt att bara betala för sin "tro" om de har råd men "billigt är det inte att tro"!

Det finns tyvärr inga "bekväma" genvägar där man kan "köpa sig fri" från att använda rätt batterier till rätt ändamål och skaffa sig egna elementära kunskaper för hur batterierna skall/kan användas (utöver att stå vid "stolpe med 230v förstås)!
Instämmer helt med Punx8's inlägg ovan och det är nästan aldrig batterierna som det hänger på, utan mestadels att batterier använts på ett sätt som de inte är avsedda för (visst finns feltillv batterier men de utgör ett försvinnande fåtal undantag).

Med rimliga förutsättningar uppfyllda, så klarar rätt använda och skötta batterier, normalt en livslängd på 4-6 år! Gör de inte det så hänger det på användaren alt den som rekommenderat denne ett visst batteri, utan att beskriva praktiska förutsättningar för användaren!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Öka Bodelsbatteri

Påstanden som kom i forbindelse med at både N-B og Concorde gikk over fra Gel til AGM var at om en ladet ut ned mot grensen for hva batteriet tålte og startet bilmotoren så fikk batterien en ladestøm som gikk langt over hva gel-batteriene tålte. Vi snakker om ladestrøm på over 100 A. AGM derimot skal tåle dette opp til over 50% fullt batteri, tilsvarende gjelder for utladning med en inverter. Regner med at problemer er det samme i båter.

GEL er best i campingvogner og husbiler med små dynamoer på motoren og ingen stor forbruker.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Öka Bodelsbatteri

Har fulgt med i tråden her og må si meg mest enig med Relax sitt resonement og jeg har selv argumentert hvorfor endel fabrikanter har gått bort fra GEL til AGM er bruken/ladingen og ikke fordi GEL er uegnet som bodelsbatteri.

GEL er det batteriet som er best egnet som bodelsbatteri ved normal bruk og med riktig lader.

Og begynne og blande inn ekstrembruk o.l. så forandres jo parameterene helt og de som har kjørt en offshore båt vet at slike belastninger/vibrasjoner vil aldri et batteri bli utsatt for i en bobil.

Ved å analysere bruken i bobilen og lademuligheter o.l. er det også klart at et AGM batteri vil være det beste alternativet for mange.

Snakker man med virkelig batterifolk er det mange som sverger til at vanlig syrebatterier da man har full kontroll på syrenivå og lettere kan vedlikeholde batteriet.

For det at enkelte batterier er vedlikeholdsfrie er en sannhet med modifikasjoner.

Når det gjelder startbatterier, fritidsbatterier og solcellebatterier er dette en måte og klasifisere bruken til batteriet. Og tommelfingerregelen er at et startbatteri bør ikke utlades mer enn 30% et fritidsbatteri ca 50% og solcellebatterier enda litt mer.

Når det så gjelder syklusene er det vanlige syrebatteriet ofte det som tåler færrest utladninger med noen 100. De virkelig dyre syrebatteriene kan tåle endel mer. AGM som er et batteri med egenskaper mellom åpnent syrebatteri og GEL greier noen 100 flere og tilslutt er det GEL som tåler desidert flest.

Utladninger under dette kalles dyputladninger og reduserer batteriet levetid formidabelt og bør ungås, AGM og GEL tåler slike utladniger bedre og GEL best.

Sulfateringen starter på batteriene når spenningen er under ca. 12,4V uansett batteritype.

Så i tråd med det jeg har skrevet her vil noen mene at åpne syrebatterier er best, andre at AGM er best og noen at GEL er best og årsaken til det er bruken og hele pakken rundt batteriet og de som ikke mener at GEL er best, bør egentlig se på bruken og systemet rundt for det er egentlig det som er feil og ikke batteriet.

Som jeg har skrevet så mange ganger er det batteriet som er sjefen i strømsystemet og har det ikke de beste forutsetningene vil det ikke yte best.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

.
Vill påstå att det inte hjälper hur många ggr "Antonio" mäter, man måste även veta vad(?) man mäter och varför(?). Är batterierna slut så kan ingen i efterhand fastställa orsaken till batteriets död eller förklara vad som skett och då gäller följaktligen inga garantier om det hela går rätt till!
fåtal undantag).
Relax där har du helt fel.
Sá du menar att Antonio inte skall mäta att batteriladdaren ger rätt spánningar för laddning av batterierna. En annan mätning är att se hur mánga Ah som batterierna tar emot. Garantin menas att man fár reparerat fabrikationsfel detta vet tillverkaren bäst. Allarliga fabrikationsfel brukar gälla mer än den ofentliga garantitiden. Som en goodwill för tillverkaren eller säljaren. En husbilstillverkare bad oss att byta en zenerdiod som var fel och förstörde batterierna med för hög spänning. Detta skulle förstöra nya batterier efter en kort tid.

Jag blir glad av det som Knut skriver. Knut vet mycket om olika husbilar och modeller. Tillverkare problem mm.

Váran information ifrán tillverkare Yamaha Enduro Cocord (BMW) var att deras orginalbatteri inte tál skakningar och dom har betalt 100% byte till AGM. Bla. Rantzov hade fátt samm information.

Det skulle vara väldigt intressant att öppna ett Gel batteri och se hur gelatinet ser ut, har skum eller är det som tjockflytande vatten.
är det som tjockflytande vatten sá kan det inte skaka ner till botten.
Nágon som vet hur gelet i batterierna ser ut?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Öka Bodelsbatteri

Hva er enklest for en bobilsprodusent som har problemer med strømmen?

Skylde på batteriene å montere batterier som tåler bruken/systemet bedre og ikke minst fordi den nye/foreslåtte batteritypen er vesentlig mye billigere i innkjøp?

Bygge om det elektriske systemet slik at en kan benytte GEL batterier som egentlig er den beste kan benyttes og ikke minst forklare begrensningene på det elektriske utstyret?

Men rett skal være rett og helt klart har GEL batteriene sine begrensninger med og avgi og ta imot høye strømstyrker.

Og disse bobilene det snakkes om nå er jo ofte utstyrt med en kombinert inverter/lader som bl.a. gir en mulighet til å benytte AC på helt ned i ca 2A 230V sikring og resten av strømmen tas fra bodelsbatteriet via inverteren og det er helt klart en strømstyrke som ikke er bra for GEL batterier, men mye bedre egnet med AGM batterier.

I dette tilfellet er det bruken som ikke er beregnet for et GEL batteri og er det montert er det jo fabrikanten som ikke gjor et opptimalt arbeid. En benytter feil batteri på feil sted og si at det er batteriet som er dårlig er jo helt feil, det er jo produsenten som er helt "gal"?

For de langt fleste bobilbrukere er GEL det beste batteriet, men forutsetningene må være riktige.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Alla har vi delvis rätt
Eftersom jag just nu ligger sjuk i min säng med internet och kan Line och Skypea till rätt folk, för att lära sig av riktigt kunnigt folk.


Vill oksá att den tekniska informationen pá HBK skall vara sá riktig som möjligt.
Knut hade mycket rátt som vanligt.

Antonio har nu mätt batterierna som fulladdats i helgen med min Geliställda batteriladdare

Sá här bad jag honam att göra:
Bort med laddaren och batterierna stár pá golvet seriekopplade.
Koppla 2 st 60w lampor till batterierna 120watts belastning.
Se hur länge lamporna lyser starkt. Voltmät med jämna mellanrum tills spänningen sjunker till 11.5V.

Antonio ringde mig och sa att efter 26 minnuter sá visade voltmäteren 11.4V

Tack Antonio ák till kunden och mät laddspänningen i husbilen dels med 220v och utan med startad bil.
Med 220V laddning sá var spänningen helt OK men med startad bil sä höjdes spänningen upp till över15v.

Antonio montera BM1 och solpanel till kunden inte MPPT ännu jag áterkommer.

Har nu ring till husbilsförsäljaren och förklarat problemet, Chefen har just ringt mig och sagt att han skickar oss helst AGM batterier. Han bad mig att prata med deras GEL batterileverantör först. Pretade med dom och dom erkánde att dom hade problem med Gel i fordon och att jag borde tala med batteritillverkaren i Mexico.

Har nu pratat med en igenjör i Mexio och fátt riktigt intresanta uppgifter.
Vi pratade om skakningar först och han svarade att det problemet var löst ganska fort med typ av gel i batterierna. Av gelbatterier sá finns det 5 olika typer och det á viktigt att välja rätt.
1 Startbatterier
2 Marinbatterier
3 kraftSportbatterier
4 Drivningsbatterier (golfbilar rullstolaret etc)
5 Stationära batterier

moderna gelbatterier är väldigt táliga mot skakningar. Batterierna kan man instalera liggande i nödfall. När det gällde Yamas bátmotorer sá skakade dom sönder i blyet till minuspolen av ett annat fabrikat av batter trodde han att han kom ihág.


Nästa frága var om han rekomenderade mig att sätta Gelbatterier i en husbil ?

Han svarade dá ja och nej det beror pá mycket mest priset,
Och förklarade att AGM batterierna tillverkades till flyget och att försvaret under 80 talet använde dessa batterierna tills Gelbatterierna kom.

Han berättade att en kunnig husbilstillverkare som sätter in gel som original använder Gel som startbatteri och som bodelsbatteri med laddare fór gel har bäst batter och en láng funktion. Absolut att rekomendera. Sade han. Problemet är nu att kunden kanske köper en solcell komplett till ett bra pris. Regulatorn till solcellen är nu inte till Gel utan till Blysyrabatterier och solcellen tar nu livet sakta av batterierna.

Har vi en husbil eller bát som inte är gjord för gelbatterier sá rekomenderade han att inte sätta in Gel utan AGM.
Han berättade att en byta till gel ifrán blysyra skulle bli váldigt dyrt att göra, först skall generatorn bytas eller hitta en bra och kraftig DC-DC laddare Kanske byte av elblock och bensindriven laddare solladdare mm. Allt som tilláter laddning av gel. Den Dc –DC laddaren som använd till Amerikanska stora nya bussar husbilar och bátar kostar 1600$

Han sade oksá att det säljs Solpaneler med regulator och gelbatterier med konkurerande priser. Dessa batterierna rekomenderade han inte heller till Husbilsr och bátar dá dessa av mánga fabrikat har den gamla gelen som bestár av smá gelkulor och är mera känsliga för skakningar. Dá rekomenderade han marinbatteri eller kraftsportbatterier.

Problemet med nästan alla Europeiska husbilar är att husbilstillverkarna köper en skalad skápbil med el fór vanliga billiga startbatterier. Tillverkarna ändrar inget original eller anpassar för GEL.
Jag frágade honom om det fanns nágon generatortillverkare som tillverkade ett spesifikt laddrelé som man kunde byta för en billig peng. Han kände inte till detta, men skulle sákert finnas eller komma. Men han menade att det bäst var en bra DC-DC laddare som laddar batterierna inteligent. Han nämde att det fins otaliga för 110-220V men lite för 12V in och 12v gel ut.


Han berättade att mánga Taxi , bussar, poliser, brandbilar, militärfordon mm använder gel startbatterier och tror att det kommer till alla bilar i framtiden.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Fick just detta mail ifrán USA

Hello Juan

Over Voltage Issues A number of vehicles—primarily those with batteries located other than in the engine compartment—are equipped with alternator voltage regulators which are factory set (nominally) to 15.1 volts. Part of the strategy for such systems is LRC (Load Response Control). There is a whole lot more here than meets the eye, but the bottom line is to maintain the SOC (State Of Charge) of the battery. This is especially important in those vehicles which are equipped with EIS (Engine Idle Shutoff). These higher-than-normal voltage levels are designed to compensate for the voltage drop in the wiring from the alternator, and the battery (remember, the battery may be located in the trunk or within the interior of the vehicle). While this issue may appear not be of concern, it can be!
Alternator voltage regulators are designed to adjust their output voltage depending on the SOC, ambient temperature, the load impressed upon them, and even the age of the battery (see Advisory Comment below). Therefore, it is not uncommon for the output voltage to increase to ≈16 volts! This level is very close, if not exceeding, the rated limit of most modern-age transceivers!
If you want to feel warm and fuzzy, a silicon diode of adequate amperage rating can be placed in the positive lead, to reduce the voltage by .7 to 1 volt depending on the amperage load. However, a large cap (≈1 Farad) from anode to ground should be used as a buffer. Battery boosters aren't the answer in this case, as they do not limit the maximum voltage passing through them.

Regard

Barry
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Öka Bodelsbatteri

Hei Juan

Takk for at du engasjerer deg og deler ddet med oss. Og det jeg leser ut av dine 2 siste poster er at GEL er best, men bruken, utstyret rundt batteriene er for dårlige. Det er også det jeg har hevdet og at det bl.a. er det elektriske systemet i bobilen som ikke er tilpasset og itilleg er det montert utstyr som ytteligere forringer egenskapene til GEL batteriet.

Ikke minst er det det at start og bodelsbatteri parallell koples og som oftest lades fra samme spenningskilde og med lik karaktristikk, i tilleg til at ledningene til bodelsbatteriet er alt for tynne og alt for lange. Dette gjør at ladingen til bodelsbatteriet blir enda dårligere med motoren i drift og når en står på 230V lades batteriet med en lader som ikke er tilpasset GEL batterier.

Bryteren på de fleste bobilladere for GEL og syre er bare en vits, somregel er eneste forskjellen at U fasen er x antall timer lengre i GEL posisjon, ellers er spenning å i lik.

Det finnes endel tillegsutstyr som gjør at både start batteriet og bodelsbatteriet kan få individuell opptimal lading, bl.a. denne http://www.tbbecker.de/download/Sterling/AB/AB12130.pdf

Det at enkelte EBL parallellkopler start og bodelsbatteri til en hvis spenning før forbindelsen brytes er en god tanke, men het ødeleggende for batteriene. Ofte er det et ca 100Ah syre startbatteri som er sammenkoplet med f.eks. 2 x 180Ah GEL.

Hvilket batteri er det som "bestemmer" når batteriene er parallellkoplet? Jo det minste batteriet og i tillfeller som dette vil det "lille" startbatteriet "bestemme" over det 2 store GEL bodelsbatteriene og det er klart at det er ingen drømmesituasjon.

Selv har jeg hevedt i mange år, at en skal kjøpe bodelsbatteri etter det elektriske opplegget i bobilen og ikke bare kjøpe et batteri til eller kjøpe et større batteri om ikke lader/elsystemet i bobilen er tilpasset det.

Har også hevdet at det er batteriets datablad som bestemmer hvordan batteriet skal lades brukes. F.eks. skal enkelte AGM batterier lades som syrebatterier, mens andre AGM skal lades som GEL. Men ekelte har jo stadfestet det som en sannhet at alle AGM skal lades som syre, andre at AGM skal lades som GEL og faktisk har begge like feil.

Nå snakker vi jo om strømannlegget for å få det helt opptimalt og da må alle faktorer stemme ellers vil en få strømmangel/sulfatert batteri lenge før tiden, men om batteriet lever 4,6, eller 14 år, spiller vel mindre rolle enn at en har den strømmen en har bruk for når en ikke kan kople til 230V.

En annen ting jeg har referet tidligere også er at et "godt/rikiktig" batteri kan kompensere mye mer enn alt en gjør med ladningen for å få mere strøm.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

För att PG husbil skall fá ett korrekt svar máste vi veta mycket mera om hans laddning och batterityp, men rätt svar är nog tyvärr Nej

PG titta om du har en inteligent DC laddare eller átminstonde en stor diod till ditt Gelbatteri.
 
Toppen