Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det du pratar om är en teknik som i stort sett inte används idag och var en specifik tillverkare, i och med att vi nu både pratar om båtar å vet allt så kan jag lägga in att jag sålt dylika batterier till ett xxx antal lantbruksmaskiner som får gå rätt hårt utan några som helst problem, men hur som helst dagens teknik är inte liksidig och var inte heller det 2010 då det fanns olika uppbyggnationer mellan tillverkare men som sagt rund celliga batterier kontra platt teknik ter sig olika, ett utdrag ur en tillverkare utav platt teknik:
Plattpaketen är kompakt inbyggda i cellerna och plattorna sitter stabilt förankrade i gelén. Därför är gelbatterier mycket vibrationståliga.
All teknik går framåt och jag tycker det är viktigt när man påtalar eller vägleder annan person att man är uppdaterad och talar om dagens produkter
Optima er AGM batterierJa Optima har idag olika gelbatterier där dom gula är skaktåliga till en viss gräns och funkar för dom flesta fordon men ej till extrema förhållande.Vi har en kund som har en RIB båt Pretige 900 som vi monterat in en Huyndai 250hk diesel som det monterades ett gult Optima men som var helt kass efter en säsong.nu sitter det AGM så får vi se hur det fungerar,inga problem än
Oj,oj jisses vilken soppa om batterier och närmast om förhållandet AGM/GEL, mmm .... juan.norte du är helt ute och "cyklar" betr skakningståligheter!Tack Hoppas att vi lär oss nágot av tráden här i hbk.
Yamaha som i detta fallet hade gelbatterier, tvingade oss att sätta i AGM batterier istället. Batterierna var av samma tillverkare som GEL. Hur batterierna fungerar i längden vet jag inte. Dessa bátar brukar bara överleva ett par resor som tur är.
Dom batteriena vi har bytt i husbilar ifrán GEL till AGM sá har ingen ringt för sin 2áriga garanti.
Nu har presis Torremolinos Camping ring dom har en husbil där med 3 batterier som inte fungerar i en italiensk carthago. Vi fár hoppas att det ár nágot enkelt med 230V laddaren. och ine batterierna. min anställde ár pá vag dit och se vad som ár problemet. Kunden tror att det är gel.
Frågan är väl om felsökning på ebl och på vilket vis användaren nyttjar batteri banken gjorts, är inte att enbart byta ut batterier och döma ut både fabrikat och teknik fel väg? Kan tänka mig att den kunden står där igen om 3-4 år med samma problem oavsett vad du sätter i för batteri..
Vill påstå att det inte hjälper hur många ggr "Antonio" mäter, man måste även veta vad(?) man mäter och varför(?). Är batterierna slut så kan ingen i efterhand fastställa orsaken till batteriets död eller förklara vad som skett och då gäller följaktligen inga garantier om det hela går rätt till!Var inte orolig pá mándag komer kunden hit och antonio mäter rubbet. jag har kommit överens med kunden att instalera en solpanel och en Batterimonitor Nasa Bm1 samt 12v laddare till deras dator mm. Dom batterierna som vi sätter in i husbilar har vi nu gjort under 13 ár och inte hört nágra klagomál. Mándag morgon kontaktar jag husbilstillverkaren, men tror inte att dom acepterar garanti.
Relax där har du helt fel.Vill påstå att det inte hjälper hur många ggr "Antonio" mäter, man måste även veta vad(?) man mäter och varför(?). Är batterierna slut så kan ingen i efterhand fastställa orsaken till batteriets död eller förklara vad som skett och då gäller följaktligen inga garantier om det hela går rätt till!
fåtal undantag).