• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åter en med nybörjarfunderingar...

A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

:spinny:

- Jo, det är ni! Inte kanske just nu, men väl den dagen ni får nog av att svärandes trixa med solstolar, utebord och annat bråte ståendes med blödande knän på ett grusigt underlag. Det går att lösa medelst en påhängsbox därbak, men då går man miste om cykelstället. Ett garage, även om det inte är stort, är värdefullt.

Ahaaa...bäst att tänka om. Vad bra det är med att andra har gjort sina misstag så slipper man själv. Alltså måste det bli ett garage...hehe...
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Tänk även på lastvikten. Du bör ha en lastvikt på minst 500 kg. Markis, vatten, extra gasoltub, medpassagerare, kläder, köksutrustning, matvaror, utemöbler, cyklar, cykelställ mm väger mycket mer än man tror. själv har jag 720 kg lastvikt och det är jag mycket glad för.
Lyck till med köpet.
Lasse

Hmm...nu krånglas det till ytterligare märker jag. Menar du att bilens vikt samt ytterligare last tillsammans får bli max 3500 kg för B körkort?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Är bilen registrerad som personbil typ 2 kan totalvikten vara högre om körkortet är tagen för 96 (tror jag). Om bilen är registrerad som lätt lastbil är det 3500 kg som gäller för B-kort. Tung lastbil över 3500 kg kräver alltid C kort. Lastvikten är totalvikten minus tjänstevikten. Tjätstevikten är ofta osäker då en bil är typbesiktigad och följande bilar i serien kan skilja från den första. Tänk även på att all monterad extrautrustning inkräktar på lastvikten. Lyd gärna Håkans råd och väg bilen tom. Vad som ingår i tjänstevikten varierar med årsmodell och hur bilen är registrerad. Bestämmelserna har ändrats några gånger. Då du funderar på en nyare bil så är den med stor säkerhet registrerad som Personbil typ 2.
Lasse som kör lätt lastbil.
PS
Väga kan du göra på vägverkets vågstationer, bilbesiktningen, större grustag, lastbilscentraler samt på kommunens avfallsanläggningar. Men ring gärna först .
Själv väger jag på kommunens avfallsanläggning och det har varit gratis.
DS
 
Senast ändrad:
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Tack för förklaringen Lasse. Kunskap väger lätt så man kan samla på sig hur mkt som helst....om man sedan kommer ihåg ngt är en annan sak...hehe..
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej Aloevera,
ja - det där med att välja husbil är inte speciellt enkelt.
Vi var från början inriktade på en hb med garage. Den skulle dessutom ha bra vägegenskaper, lågt vindmotstånd, stark motor, automatväxel och främst avsedd för två personer. Men vi skulle då och då även kunna ta med barnbarnen. Hbn skulle även vara vinterutrustad för vi tänker använda den även på vintern.
Efter massor att tittande, letande och läsande i detta forum kom vi fram till att vi egentligen inte behövde ett garage. Cyklarna hänger vi på där bak.
Vi kom fram till att vi helt enkelt ville ha två separata sängar och inte behöva klättra och krypa på knäna. Blir ju inte direkt yngre med åren. HBn som vi valde är 7,5 meter och bodelen är svensktillverkad. Vi valde en hb som skulle vara så bekväm som möjligt och längden fick inte påverka valet.
Det blev också till slut en helt ny av 2010 års modell. Den tänker vi ha tills vi helt tröttnat på husbilslivet eller annat, som vi inte kan styra själva, sätter käppar i hjulet för oss att förbli engagerade och glada husbilsturister i Norden och övriga Europa.
Vi väntar på den nya husbilen som är färdig om några veckor.
V-backen :rolleyes:
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej Aloevera,,,tänk vad bra och trevliga förslag Ni får,vi tycker också alltid, att alltid lär man sig något nytt om husbilar och husbilslivet.
För två veckor sedan köpte vi vår första nya husbil(haft två alkovbilar förut) och eftersom vi är komna lite till åren,så var det inte så roligt att krypa upp och ner för alkoven för en av oss.
Så vi hade klart för oss att det skulle bli en Två-bädds husbil.
Vi letade ganska länge efter drömbilen,som vi önskade skulle passa oss,ville inte köpa en jättedyr bil hellre.
Så i Ängelholm på Hymercenter fann vi bilen, en Hymer Carado T 337,en lågprisbil,både pris och bil var precis det som passade oss, vi är ju som sagt lite till åren komna
Nu har vi varit ute på campingresor två ggr,bäddarna är helt underbara,sovit jättegott.
Provat en övernattning när det var jättefint väder och nu i helgen blåsigt och kallt,allt fungerade.
Men visst ser man skillnaden på en riktig kvalitetsbil och en lågprisbil,men det finns allt i den vad vi behöver.Men ett köp av bil,beror ju mycket på hur mycket och långt och hur man skall och vill använda den.Lycka till.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej igen,
glömde en sak, vi gick direkt med som fullvärdiga medlemmar i husbilsklubben för att komma åt all information i hela detta fantastiska forum för husbilsintresserade. Det finns ju så mycket annat som man måste ta ställning till utöver husbilsvalet.
I detta forum finns massor av erfarenheter, kunskap, tips och reseberättelser. En riktig guldgruva.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej Aloevera,
ja - det där med att välja husbil är inte speciellt enkelt.
Vi var från början inriktade på en hb med garage. Den skulle dessutom ha bra vägegenskaper, lågt vindmotstånd, stark motor, automatväxel och främst avsedd för två personer. Men vi skulle då och då även kunna ta med barnbarnen. Hbn skulle även vara vinterutrustad för vi tänker använda den även på vintern.
Efter massor att tittande, letande och läsande i detta forum kom vi fram till att vi egentligen inte behövde ett garage. Cyklarna hänger vi på där bak.
Vi kom fram till att vi helt enkelt ville ha två separata sängar och inte behöva klättra och krypa på knäna. Blir ju inte direkt yngre med åren. HBn som vi valde är 7,5 meter och bodelen är svensktillverkad. Vi valde en hb som skulle vara så bekväm som möjligt och längden fick inte påverka valet.
Det blev också till slut en helt ny av 2010 års modell. Den tänker vi ha tills vi helt tröttnat på husbilslivet eller annat, som vi inte kan styra själva, sätter käppar i hjulet för oss att förbli engagerade och glada husbilsturister i Norden och övriga Europa.
Vi väntar på den nya husbilen som är färdig om några veckor.
V-backen :rolleyes:

Det här var ju inte alls trevligt att läsa....känner hur avundsjuk jag blir. Så härligt att få vänta på en splitterny husbil...och dessutom så himla läcker.
Ni kommer att få en härlig tid framöver i bilen och med alla upplevelser den kommer att medföra
Njut av livet och friheten och lycka till med allt
/Björn
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Jag visste inte att Hymer var en lågprisbil. Hur som helst så tilltalar deras sätt att inreda bilarna mig.
Har lite sug efter en Hymer BC 584
Lycka till med er fina bil
/Björn
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Det har varit en jättelång väntan.
Under tiden har vi hunnit bygga en särskild plats för husbilen intill garageuppfarten. HBn ska stå på plattor för att minimera avdunstningen från marken. Och vi byggde plattan efter konstens alla regler, ganska tungt jobb vill jag lova. Bergkross väger en del.
Skönt att att ha husbilen på tomten och ha den ständigt under uppsikt samt nära till hands för skötsel och annat praktiskt, som t.ex. förberedelser inför kommande äventyr.
Dessutom har vi med detta forums hjälp kompletterat med diverse praktiska prylar såsom brandsläckare, elgenerator, vintertäcke och husbilsöverdrag.
Vi har nog hunnit tänka igenom det mesta både två och tre gånger, minst.
Börjar bli lite sjuk nu av längtan efter att ha varit på både Elmiamässan och Kistamässan.
V-backen ;)
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej igen,
glömde en sak, vi gick direkt med som fullvärdiga medlemmar i husbilsklubben för att komma åt all information i hela detta fantastiska forum för husbilsintresserade. ;)

Fick för mig att jag skulle vänta med att gå med som fullvärdig medlem tills jag hade skaffat en bil. Tänkte att resten av forumet mest handlar om ställplatser och liknande...men antar att jag som vanligt gissat fel...
/Björn
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej bengt det bra att vara fullvärdig medlem då kan du få läsa mycket
intressanta inlägg i forumen.
Markko
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Det har varit en jättelång väntan.
Under tiden har vi hunnit bygga en särskild plats för husbilen intill garageuppfarten. HBn ska stå på plattor för att minimera avdunstningen från marken. Och vi byggde plattan efter konstens alla regler, ganska tungt jobb vill jag lova. Bergkross väger en del.
Börjar bli lite sjuk nu av längtan )

Du låter som den praktiskt lagda man som min fru önskar att hon var gift med..
Att våndas av väntan på ngt riktigt trevligt höjer njutningen ytterligare....försöker trösta dig lite bara...hehe..

/Björn
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej bengt det bra att vara fullvärdig medlem då kan du få läsa mycket
intressanta inlägg i forumen.
Markko

Hej Markko. Tack för visning av din bil idag. Sedan jag kom hem har jag suttit med ögonen på blocket. Och jag faktiskt hittat en del intressanta objekt.
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Ja det var trevligt att träffa en ny medlem i vårat område
kom ihåg att kolla lastvikt som vi talade om.
Markko.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Det blev kanske ett litet missförstånd ang Hymer husbilar, det är bara Hymers Carado som är en lågprisbil
Hälsningar Ingrid o Stig
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Ja, nu är vi framme i maj 2010 och jag/vi är fortfarande utan husbil. Min fru, som de flesta fruar är en klok kvinna, har bestämt att det inte blir hb köp förrän nästa år.....(suckar) pga att vi då kan handla kontant och slipper lån. Men väntan är ju så lååång..
Så det blir till att hyra igen i år. Planerar en liten tur till Norge.
Under månaderna som gått har jag kikat på massor av märken och modeller utan att komma fram till ngt beslut (lutar nog ändå mest åt Hymer B 584)
Senaste tiden ligger tanken på importera bil. Kikat en hel del på mobile.de och där finns det mer att välja på och till synes bättre priser än hemma.
Och tack vare det här forumet så går det att få fram "importmanualer" som förklarar hur man ska gå till väga.

Senaste veckorna har jag sett massor av husbilar efter vägarna...blir så himla avundsjuk på er..
/Björn
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Hej björn hur skall du kunna hålla dig så länge som till nästa år
när det är så skönt att få komma ut i det fria ock se den vackra naturen
du får väl muta frugan med någe vackert så kanske du kan handla i år.
Handla utomlands är en bra ide plus mycket billigare.
Markko. :cat::msn_cat:
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Tjenare "grannen" (Markko). Nää det är definitivt inte lätt att tvingas vänta till nästa år. Men å andra sidan så är det även skönt att slippa dras med några tusen lappar extra per månad pga banklån. Nästa sommar slipper vi ta lån...hehe...
Som lite tröst kan jag väl få åka över till dig och sitta en stund i din bil och drömma....
 
Toppen