• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åter en med nybörjarfunderingar...

A

AloeVera

Guest
Hej på er!

Hade aldrig placerat en fot i en husbil förrän i somras då vi hyrde en under en semestervecka. Jag blev helt förälskad....inte kanske i precis den bilen men i själva husbilslivet.
Så nu några månader senare letar jag febrilt runt på nätet efter en modell som skulle passa oss. Vi är två vuxna som huvudsakligen kommer att använda bilen och under sommarhalvåret.
Men det är jäklar i mig inte lätt. Så många märken och så många märkesmodeller....pust.
Det jag söker är en bil på ca 6 meter med bred bädd både fram- och baktill som t.ex Hymer eller ev alkovbilar
Försöker få fram ngn sida på nätet där man kan söka bilar på dess längd oavsett om det är alkov eller hel-halvintegrerat.
Men det finns kanske inte ngn sådan sida.....
Prisnivå upp till omkring max 400 000.

Hälsningar
/Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Björn, en slik lista finns inte - på samme modell beteckning kan det från det ena året til det andra skilja flera cm.

Det finns många integrerade på runt 6m - de flesta med en ca. 1m bred säng på tvärs bak och en sänkbar dubbel foran. Se först på bilar med en 5a först i modell beteckningen. Fördelen med en integrerat er litet mer plats om dagen.
Själv väljer jag andra lösningar enn dinette, men en halvdinette er oftast en bra lösning på en kort bil.
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

...prisnivå upp till omkring max 400 000

Då har du faktiskt rätt mycket att välja på om du är förstagångsköpare. Det är däremot närapå omöjligt att föreslå något, säger min korta erfarenhet. Vi köpte också vår första husbil, sex månader sedan. Innan vi köpte förstod vi rätt snabbt att detta är en djungel; vi kommer inte kunna göra 'rätt' första köpet. Vad vi egentligen vill ha får erfarenheten visa, tänkte vi. Att lägga 300'- 400' på en husbil första gången är dock inte bortkastade pengar även om man nu för sina egna behov råkar köpa 'fel' bil, ty husbilar har i det prissegmentet en tendens att behålla sitt värde rätt länge.

Vårt förstaköp blev mycket lyckat, vi är jättenöjda. Det enda jag oroar mig för inför vintern och köldgrader är hur spillvattentanken tål kyla? Kommer isbildning i spillvattnet (s.k. gråvatten) slå ut möjligheten att använda bilens vattensystem? En annan erfarenhet är också att högt motorljud kan vara tröttande i längden. Även om ni efter ett tag inser att ni köpt 'fel' bil, är ni faktiskt rikare på erfarenhet, bilen behåller ju sitt marknadsvärde. Det enda ni förlorar är kanske lite tid, inget annat! Välkommen till husbilsvärlden! :D
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Jag hade liknande krav. Har en tidigare alkov karriär. NU ville jag ha en bil för två vuxna
och utan alkov , började titta hos en importör av Tyska sönderkörda husbilar. Av en slump kom jag på att jag kan få en ny lågprisbil för bättre pris och med alla garantier.
6 meter är viktigt för låg broavgift motorvägsavgift och liten bil är billig i försäkring , skatt och bränsleförbrukning. Den är även lätt att köra och parkera. Min bil har en jättebra dubbelsäng med en längd på 210. Nytt är nytt och turbo diesel med com.rail teknik är
mycket bra trotts att jag har den lilla motorn. Min bil är Sharky L7 , googla på detta så hittar du planlösningen. Generalagentens sidor ligger kvar trotts konkurs!!!
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Se först på bilar med en 5a först i modell beteckningen. .

Tack Knut. Det här tipset blir nog en bra hjälp.
Lite irriterande att var sig professionella eller privata säljare i sina annonser har som vana att skriva ut längden på sina bilar. Men om man kan utgå ifrån att modellbetecknings numret anger längden på bilen så blir det ganska lätt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Jag kan tillägga att jag inte är så förtjust i bilar med rangliga bunkbäddar fram över förarstolarna. Skall man hålla sig till under 6 meter är bilen bäst för 2 personer.
Vill man att fler skall kunna sova finns jättemånga fina bilar som är 6.50-7 meter.
Bilar med vinkelkök och garage!!!
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

husbilar har i det prissegmentet en tendens att behålla sitt värde rätt länge.:D

Det har du faktiskt helt rätt i. Att finna rätt bil redan vid första köpet, när man är helt utan erfarenhet, är kanske inte att vänta sig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Jeg har ofte anbefalt folk å først kjøpe en brukt husbil slik at de finner ut selv hvordan de ønsker å bruke bilen. Vår første lærte vi masse om hva vi ikke skulle ha, den neste hadde vi i 8 år - nesten perfekt bil for oss som bruker bilen hele året.
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Jag kan tillägga att jag inte är så förtjust i bilar med rangliga bunkbäddar fram över förarstolarna. Skall man hålla sig till under 6 meter är bilen bäst för 2 personer.
Vill man att fler skall kunna sova finns jättemånga fina bilar som är 6.50-7 meter.
Bilar med vinkelkök och garage!!!

Håller med. Känner inte heller riktigt för alkovmodellen. Hymer verkar ha trevlig lösning där man kan dra ner en bädd över framstolarna samt bädd i bakpartiet. Garage tror jag inte vi är i behov av. Cyklar baktill och förhoppningsvis en kajak på taket då skulle jag känna mig ruggigt nöjd.
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Jeg har ofte anbefalt folk å først kjøpe en brukt husbil slik at de finner ut selv hvordan de ønsker å bruke bilen. Vår første lærte vi masse om hva vi ikke skulle ha, den neste hadde vi i 8 år - nesten perfekt bil for oss som bruker bilen hele året.

Antar att det så det är. Man märker efter hand vad som passar och vad som inte passar.
Blir lite avundsjuk på dig. Jag menar att ha möjlighet att resa runt till olika platser året runt...låter som ett härligt avstressat liv.
 
F

F.d. 15298

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

MMM Detta är ett svårt ämne.
det finns ju fördelar och nackdelar med allt
Vi som familj, två vuxna och två tonåringar känner ju att alkov bilen är ett måsta då vi vill ha två fasta stora sängar, då vi har olika tider då vi vill vara vakna.
inte hålla på att bädda upp och ned varja kväll och morgon.

detta är ju våra krav och tankar men alla har ju olika

Hälsningar Tommy och åsa
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

...garage tror jag inte vi är i behov av...

:spinny:

- Jo, det är ni! Inte kanske just nu, men väl den dagen ni får nog av att svärandes trixa med solstolar, utebord och annat bråte ståendes med blödande knän på ett grusigt underlag. Det går att lösa medelst en påhängsbox därbak, men då går man miste om cykelstället. Ett garage, även om det inte är stort, är värdefullt.
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Håller med. Känner inte heller riktigt för alkovmodellen. Hymer verkar ha trevlig lösning där man kan dra ner en bädd över framstolarna samt bädd i bakpartiet. Garage tror jag inte vi är i behov av. Cyklar baktill och förhoppningsvis en kajak på taket då skulle jag känna mig ruggigt nöjd.

Kjenner meg godt igjen. For oss ble det 3 bobiler på 2 år. Halvintegrert med stor dobbelseng var ikke tingen. Til slutt ble det en helintegrert bil med senkeseng over førerstolene og en sofa som kan benyttes som dobbelseng, god kjøkkenbenk og godt om pålass plass til daglig opphold. Det beste er badet med egen dusjkabinett. Lengde 6m og 3.500kg. Kjørte 700mil i sommer og er godt fornøyd....men vi måtte prøve flere bobiler før vi fant den som passet oss (vi er bare to personer). Gode råd er greit, men erfaringene må man gjøre selv.
:yes::yes: oleberg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Vill ni lägga dom pengarna så har ni ett otroligt stort utbud.
Sökte på Blocket pris 350-450000kr o det blev många fina bilar.

Men några råd från mig är:
Köp en -07 eller nyare om det är Fiat eftersom dom hamnar innom era ramar.
Ha inte för brottom.
Provkör så många som möjligt.
Är ni osäkra på motorstyrkan så fyll båda tankarna med vatten. Brukar bli drygt 200kg.
Helst ett känt märke som gärna har servicemöjligheter i er närhet.
Försök styra in er på vilken av dom tre typer som passar er. Intregrerad, alkov, halvint.

Och till sist. Stirra er inte blinda på 6m gränsen. Det kan bli ett dyrt misstag att behöva byta inom för snar framtid. Utan se till att ni kan bo bekvämt och att ni får med dom prylar ni vill ha. Allt är en kompromiss.

Tycker inte det hjälper er att säga hur nöjd "jag är" med vår bil utan ni måste känna er fram. Alla är färgade av sina bilar men många kan komma med bra detaljtips.

Lycka till.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Ett tips är att hyra en husbil för att helt enkelt prova på vad man behöver/vill ha. Vi har hyrt två semestrar i rad och lärt oss massor! Visserligen har vi lagt ner en hel del analysarbete av vad vi vill ha men trots det kommer nya punkter upp när man spenderar tid i husbilen.

Garage eller ej, ett alternativ kan vara en husbil med dubbelgolv då dessa erbjuder en hel del förvaringsmöjligheter för t.ex. bord och stolar. . .

Kanske denna model kan vara något?
FRANKIA I600 BD-VARIOSPACE -2005 1:a reg 2007 | Göteborg | Blocket
Lycka till!
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Tänk även på lastvikten. Du bör ha en lastvikt på minst 500 kg. Markis, vatten, extra gasoltub, medpassagerare, kläder, köksutrustning, matvaror, utemöbler, cyklar, cykelställ mm väger mycket mer än man tror. själv har jag 720 kg lastvikt och det är jag mycket glad för.
Lyck till med köpet.
Lasse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

Helt rätt Lasse N.

Men det gäller då att inte bry sig om tjänstevikten på pappret utan att kolla vad bilen har för verklig vikt utan last.
 
A

AloeVera

Guest
Sv: Åter en med nybörjarfunderingar...

MMM vi vill ha två fasta stora sängar, då vi har olika tider då vi vill vara vakna.
inte hålla på att bädda upp och ned varja kväll och morgon.
Hälsningar Tommy och åsa

Ja, det är ju så vi oxå önkar ha det. En alkovbil verkar vara den modell som lättast uppfyller de önskemålen.
Nackdelen är väl då ökad milkostnad och vindkänslighet.
För- och nackdelar som med allt....Finner vi ingen integrerad som passar så kan det bli en alkovbil.
 
Toppen