Thompa och Lena
FD HBK Medlem
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på
Ett litet förtydligande! Alla däcken är C däck och ett måste för oss, däremot finns inga Cp däck (camping).Är valet och kvalet om Sommar däck (Michelin Agilis 225/75R16CP 116Q eller MICHELIN AGILIS CROSSCLIMATE 225/75R16 121R C). Medveten om att "riktiga" sommar däck/Vinter däck är förmodlingen bäst. Anledningen, till tveksamhet är om jag vill åka till Södra Europa då det är vinter i Sverige. Även kunna åka hem till Sverige vid "vinter" före. Hittade denna länk 2020 Commercial Van All Season Tyre Test - Tyre Reviews and Tests. Om det råkar bli europesika vinterförhållande, så är det inte okey med sommar däck har jag uppfattat det. Säker på det finns någon på detta forum som har kunskap om detta. Bottom line vad ska jag välja (lite Expressen eller Aftonbladet). Inga av de testade "all weather" däcken är markerade C dvs Camper(tål högre lufttryck)..får mig att fundera...
Skrev visst fel testade är markerade C( C=Commercial) men inte CP (CP=Camping Pneu) dvs camper rekommenderas husbil. Dessutom rekommenderar Michelin att CP däck pumpas till 5.5 Bar på singel bakaxel istället för 4.75 Bar.Ett litet förtydligande! Alla däcken är C däck och ett måste för oss, däremot finns inga Cp däck (camping).
Kolla på Continental Vancontact Camper, det är märkt alptopp/snöflinga och CPÄr valet och kvalet om Sommar däck (t.ex Michelin Agilis 225/75R16CP 116Q eller MICHELIN AGILIS CROSSCLIMATE 225/75R16C 121R). Medveten om att "riktiga" sommar däck/Vinter däck är förmodlingen bäst. Anledningen, till tveksamhet är om jag vill åka till Södra Europa då det är vinter i Sverige. Även kunna åka hem till Sverige vid "vinter" före. Hittade denna länk 2020 Commercial Van All Season Tyre Test - Tyre Reviews and Tests. Om det råkar bli europesika vinterförhållande, så är det inte okey med sommar däck har jag uppfattat det. Säker på det finns någon på detta forum som har kunskap om detta. Bottom line vad ska jag välja (lite Expressen eller Aftonbladet). Inga av de testade "all weather" däcken är markerade CP dvs Camper(tål högre lufttryck)..får mig att fundera...
Man undrar vem som anser att det inte är vinterdäck om det har alla märkningar?Vi har nu kört med Michelin agilis cross climate cirka 1500 mil under 15 månader. På olika underlag.
Ett däck som jag upplever har ett bra grepp.Visa bilaga 207656
Det är lite mjukare än CP däcket och det går inte tystare.
Däcket har alptopp, snöflinga.
(Men anses inte som vinterdäck i Sverige. Men är lagligt.)
Detta är ett däck som passar oss med vår flexibla körning. Ibland lite norrut och sedan söderut.
Själv eftersom jag bor i Skåne, har jag aldrig gillat dubbdäck. Har vid ett par tillfällen fått dubbar i vindrutan av förare som kör med slitna dubbdäck. Men förstår att bor man norrut har man en annan åsikt.
Hälsn. Krister.
Det är ett continentaltvinterdäck fullt lagligt att köra med till Kiruna i snöstorm och -20grader, men fullständigt värdelöst som vinterdäck under dessa förhållanden, men dom som väljer dessa däck kör inte norrut utan anpassar sig därefter.Man undrar vem som anser att det inte är vinterdäck om det har alla märkningar?
Finns ju en lista som den sk. branchen totat ihop men de har ju ett egetintresse av att sälja och den listan har ju inget med lagrummet att göra.
Nu är det mycket skitsnack och okunskap i ditt påstående, listan med godkända vinterdäck i Sverige var organisationen STROH i uppdrag för Trafiksäkerhetsverket som gjorde den för att M+S märkningen fanns på alla möjliga däck, den listan är borta idag och EU har tagit över! Ett godkänt vinterdäck ska ha den nya märkningen alptopp/snöflinga men det räcker att däcket är dugligt för slask runt 0° för att bli godkänt! Så det finns all anledning att dömma ut vissa däck för Svensk vinter tex. Däcken blir mer anpassade för olika klimat ta Mercedes rekommendationer tex, dom säger att vid +5° byt ut sommardäcken till europeiska vinterdäck men om det blir riktig vinter lägg på nordiska vinterdäck!Man undrar vem som anser att det inte är vinterdäck om det har alla märkningar?
Finns ju en lista som den sk. branchen totat ihop men de har ju ett egetintresse av att sälja och den listan har ju inget med lagrummet att göra.
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommar