Olof, jag kommer upp till 14,6V med alla laddare (230V, sol & DCDC). För att komma upp till 14,6V med 230V ladaren, då måste jag välja detta själv på laddaren vilket är bra. En gång/året ska man tvinga in 14,6V för att batteriernas BMS ska balansera cellerna (inte riktigt min avdelning, men ungefär så) och resten av året ska man hålla sig kring max 13,3V. Lithium batterier mår bäst om dom ligger på mellan 30% - 80% av laddningen, eller som det heter SOC% (State Of Charge), bokstavligt översatt ”laddstatus”. BMV-702 batteriövervakaren hjälper batterierna att aldrig komma över 13,3V gränsen men också att dom förbrukas innan ny laddning sker. Detta är en extra grej som JAndersB har lärt mig bl.a. för att förlänga batteriernas livslängd. Räknar med att batterierna bör hålla bilens livslängd, dvs. ytterligare ca 11 år.
Att byta rakt av kräver att laddningen är konstant, inga konstiga s.k. ”laddprogram” som egentligen är avsedda för blybatteriers egenskaper med sulfatering m.m... Jag frågade Dometic hur jag skulle göra med laddaren och då fick jag ändra några ”pins”, små vita plastpluggar, i rätt position. Samma med solcellsregulator! DCDC ladaren som används under färd köpte jag i efterhand. Den däremot skall vara anpassad till Euro VI som vi har, annars kunde vi haft problem med startbatteriet. ...osv...osv...
Hoppas du blivit lite klokare på lithium, det tog mig ett tag att begripa problematiken, och än är jag inte fullärd. Men som sagt, det fungerar fortfarande för oss och våra behov och vi är nöjda.