• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ÅFA faktura

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
FIAT blev tillfrågad innan montaget och de sa att Många har sådan box, och de kände ej till ngn med problem.
Frågade du alltså FIAT centralt? Eller bara en verkstad? Det är ett ganska välkänt problem med växellådor och kopplingar på bilarna
med 3-litersmotorn, om de har varit trimmade/chippade vet man ju inte alltid men givetvis ökar det risken. Ett tydligt tecken på vad
FIAT-Fabriken tycker är ju att de inte har någon version av motor med manuell/robotväxellådan med mera än 400Nm.
Vilket de ju lätt hade kunnat ha om de ansåg det lämpligt!
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Frågade du alltså FIAT centralt? Eller bara en verkstad? Det är ett ganska välkänt problem med växellådor och kopplingar på bilarna
med 3-litersmotorn, om de har varit trimmade/chippade vet man ju inte alltid men givetvis ökar det risken. Ett tydligt tecken på vad
FIAT-Fabriken tycker är ju att de inte har någon version av motor med manuell/robotväxellådan med mera än 400Nm.
Vilket de ju lätt hade kunnat ha om de ansåg det lämpligt!
Frågade FIAT-Sverige och det gällde ej 3-liters, 2,3 liters motor årsmodell 2018 med låda som skulle tåla detta, och många redan gjort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågade FIAT-Sverige och det gällde ej 3-liters, 2,3 liters motor årsmodell 2018 med låda som skulle tåla detta, och många redan gjort.
Så långt jag vet samma växellåda och 480Nm ar samma sak oberoende ur vilken motor det kommer, men som allmänt tips
växla hellre än segdra, det mår hela transmissionen bättre av.
Fick du svaret från FIAT muntligen eller på mail? Det hade varit intressant att ta del av ett sådant svar, för trimningen är ju dessutom olaglig eftersom avgasreningen förändras.
 
Senast ändrad:
Toppen