Sv: Är vi verkligen representativa?
Jag är väl inte så jätteförtjust i den elitistiska ton jag tycker att man kan märka av här ibland även om det ofta är med glimten i ögat.
Det är precis som om det skulle finnas ”riktiga” husbilsåkare som vet hur en husbil verkligen skall användas och sen är resten en massa amatörer som inte vet/fattar bättre och därför, enligt eliten, helt enkelt använder sina husbilar fel.
Riktiga husbilsåkare har givetvis hela taket fullt med solpaneler och tar bara in på camping i yttersta nödfall. Gärna då i skydd av mörkret så ingen ser dem köra in.
Amatören vet knappt ens hur man stavar till fricamping och skulle förmodligen inte överleva en natt uppställd på en oklippt gräsplan utan tillgång till 230V och en närbutik på gångavstånd.
Nä, så allvarligt är det nog inte men den jargongen skrämmer nog bort en och annan från att vilja ta plats och komma fram här i forumet.
----------------------------------------------------------------------
Nu tycker nog jag att en del av oss som vill klara sig själva blir lite oskyldigt elitförklarade
: bara för att man vill kunna klara sig själv med utrustningen som finns i bilen.
Om vi nu struntar i biten att vi är olika, och många är nöjda med sitt sätt att övernatta, och att det är helt ok. kan vi väl vara överens om.
Det jag tycker är jättesynd, är att massor med husbilsägare inte är helt nöjda med sina övernattningar, för de vet så lite om funktionerna och hur bilens alla finesser funkar och går att utnyttja, och därför ofta alltid tar en dyrare plats med el, toaletter, kök m.m. bara för att man inte vet hur och om man kan klara sig själv. Detta sker då ofta som jag skrev av att man inte vet och inte kan. Detta ofta i kombination att man inte vill/törs fråga och kanske känner sig lite dum att fråga om något som man inte ens kan formulera en bra fråga om.
Det är svårt att fråga om hur något funkar som man inte ens vet existerar.
Jag har hjälp till med rätt många köp åt bekanta m.m. Det är då man otroligt ofta märker att ägaren som vill sälja bilen inte har en aning om funktionerna som ens är standard på en bil.
Batterierna laddas inte när man kör... Skall den den göra det??
Laddare monterad original i bilen när man står på 230V... Vad, finns det, jag har en lös som jag flyttar och kopplar in??
Gasolen är aldrig använd fast man ägt bilen i 14 år.
Toaletten är inte använd alls.
Kylskåpet körs på 12V men det verkar bli varmt när man stannar ?? om man inte kopplar över till 230V. Gasoldrift är inte aktuellt för det är farligt har man hört.
Solcell på taket som har en brytare som aldrig varit tillslagen med nuvarande ägare.
Man vet inte var bobatteriet sitter när man frågar.
Jag har massor med exempel, och att jag skriver om det är absolut inte för att klanka ner på någon, utan bara för att jag tycker det är synd att åka omkring med en ofta dyr självförsörjande bil utan att veta om det. Eller att man inte kan eller törs använda finesserna.
När man köper privat så kan det ju vara svårt att få information av en del, eller att tillgodogöra sig all info man får som snabb korvstoppning.
När man köper av en firma så borde det vara en av deras skyldigheter att ha någon som verkligen har tid och kan sänka sig ner till en nyköpares nivå för att förklara allt tills det är glasklart.
Vi kanske skulle ha en avdelning här där nybörjare verkligen skulle kunna fråga de där "dumma" frågorna utan att skämmas, eller just behöva känna sig dumma.
Att alla inte är födda med en skiftnyckel i ena handen och ett mätinstrument i den andra är väl tur, för då skulle det saknas folk till många andra jobb som får samhället att funka. Men om det inte ens finns info så det går att läsa sig till finesserna i bilarna om man försöker, så blir det svårt.
M. mycket v.h. JANKRO.
Ps. Han som inte hade använt toaletten var inte negativ till toa i bilen för han hade en PortaPotti under matbordet i stället... Varför fattade jag inte alls på hans underliga förklaring.