Sv: Är vi verkligen representativa?
PS Kanske ska vi ändra inriktning på HBK och verka för annat än ställplatser??
Självklart skall vi kämpa och verka för att få flera ställplatser, men jag tror att vi inte skall vara alltför tvärsäkra att alla husbilsåkare har precis samma behov och resmönster.
Har i färskt minne hur projektet "Husbilsdestination Sverige", bespottades här på Forumet. Att det var en partsinlaga och inte ett resultat utav marknadsundersökningar gjorda bland husbilsfolket, som det presenterades som.
Deras presenterade förslag liknar väldigt mycket de nya ställplatser som vi idag ser och som bevisligen efterfrågas, eftersom de har en god beläggning.
Roger67 skriver,
"Jag är väl inte så jätteförtjust i den elitistiska ton jag tycker att man kan märka av här ibland....." Dvs. är man inte fricampare, så är man ingen riktig husbilsåkare. Håller med.
Som gammal seglare så upplevde jag samma stämningar inom Kryssarklubben, där vi med lite större, modernare båtar sågs med visst ogillande bland de "riktiga seglarna" som hade bomull i seglen.
Vi själva är väldigt spretiga, som flera här i tråden presenterat sig och jag tror det är den allra vanligaste formen och den största gruppen husbilsåkare. Salig blandning, ibland camping, ställplats och fricamping.
I vårt fall mera sällan fricamping och det beror helt enkelt på att vi tycker om att känna oss välkomna, gillar när det är tryggt, säkert och kanske det viktigaste, vi är också ganska bekväma av oss och är därför beredda att betala en slant för det. Dock inte hur mycket som helst.
La just in den här bilden på "På spåret", en talande bild..... en camping sprängfylld med husbilar och jag garanterar att det går en elsladd från varje bil till stolpen bakom.
Så självklart skall vi fortsätta vårt arbete med att söka få flera ställplatser, men tror att marknadskrafterna/efterfrågan kommer att sköta om själva produktinnehållet och designen av de framtida platserna.
Nya ställplatser kommer att etableras i takt med att marknanden/destinationen finner oss som intressant målgrupp och vill stimulera att vi kommer och gör av med pengar i kommunen, attraktionen eller helt enkelt ställplatsen ser oss som en affärsmöjlighet.