• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Är mina Exide ES950 GEL-batterier slut?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Har problem med mina två Exide ES950 batterier.
Har 4 frågor och jag vore mycket tacksam om ni tog er tid med att besvara dem.

I min husbil har jag två styck Exide ES950 12 volt batterier (GEL-batterier).
Inköpta 2019-05-19 och de har sedan dess varit inkopplade i min husbil.
De har också fram till för cirka en vecka tillbaka fungerat som förväntat.
Men nu har jag problem med dem, tror jag.

Mina fyra frågor:
  • Hur lång garanti är det normalt på Exide ES950 batterier?
  • Är mina Exide ES950 batterier slut?
Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.

Med 220 volt markström inkopplat i husbilen, mätte jag Exide batterierna, som då endast visade 4,8 volt.

Noterade samtidigt då, att en 30 amp säkring i batteriladdaren, hade löst ut.
Jag satte i en ny 30 amp säkring.
Därefter lät jag bilen - med hjälp av husbilens batteriladdare - stå på laddning i fyra dagar i sträck (220 volt markström var då alltså inkopplad).

Efter fyra dagars laddning, då fungerar elen i husbilen till synes ”normalt”.

Exide ES950 lämnar (när ingenting belastar batterierna) 13,78 volt.

Med husbilens batteriladdare inkopplad, lämnar Exide ES950, 14,29 volt. Men, när jag försöker köra husbilens stödben, som kräver oerhört mycket el-kraft, då orkar inte systemet driva stödbenen, jag hör att motorvarvet från stödbens motor är för lågt, motorn går väldigt ”trögt”.

Samma fenomen får jag då jag kör toalettens Macerator-pump som också vill ha rätt mycket el-kraft, motorns varv är nu avsevärt lägre än tidigare. Tycker mig bestämt höra att Macerator-motorn inte får tillräckligt med el-kraft.

Av vad jag förstår så har Exide ES950 batterierna tappat sin ampere styrka.

Om detta är riktigt uppfattat av mig;
  • Går det att ”laga” batterierna så att de återfår sin styrka?
    - Koppla loss Exide ES950 batterierna och ladda dem med en extern super-duper kraftig laddare?
    - Finns det överhuvudtaget en lösning?
  • Kasta mina två Exide ES950 batterier och köpa nya Exide ES950 batterier?
Vänligen
Thomas Ek
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du kommer inte att få svar på exakt var gränsen går,ingen kan ge dig en exakt siffra, men på din beskrivning så är batterierna slut.
Köp litiumbatterier istället med tanke på din förbrukning, priserna har gått ned en hel del.
Ett tips är att köra stödbenen med motorn igång, för att spara batterierna.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Du kommer inte att få svar på exakt var gränsen går,ingen kan ge dig en exakt siffra, men på din beskrivning så är batterierna slut.
Köp litiumbatterier istället med tanke på din förbrukning, priserna har gått ned en hel del.
Ett tips är att köra stödbenen med motorn igång, för att spara batterierna.
Tack Olof G för ditt svar,
Ditt tips med att köra ned stödbenen - med 220 volt matkström inkopplat och, även - samtidigt ha bil-motorn igång, det ska jag prova. Det bör rimligen ge den där lilla extra efterlänktade kraften, kanske. Kanske kan operationen också "kicka" igång GEL-batteriernas förmåga att ta emot mer laddning, därefter.

Lutar också åt att köpa Litium batterier nästa gång men, Litium batterier har inte samma KRAFT som GEL-batterier när det gäller att "plötsligt" leverera en djä*la massa ström. Har jag fel? Eller kan jag kompensera det genom att köpa Litium 300 amp istället för mina nu GEL 190 amp? Vad tror du?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,
Har problem med mina två Exide ES950 batterier.
Har 4 frågor och jag vore mycket tacksam om ni tog er tid med att besvara dem.

I min husbil har jag två styck Exide ES950 12 volt batterier (GEL-batterier).
Inköpta 2019-05-19 och de har sedan dess varit inkopplade i min husbil.
De har också fram till för cirka en vecka tillbaka fungerat som förväntat.
Men nu har jag problem med dem, tror jag.

Mina fyra frågor:
  • Hur lång garanti är det normalt på Exide ES950 batterier?
  • Är mina Exide ES950 batterier slut?
Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.

Med 220 volt markström inkopplat i husbilen, mätte jag Exide batterierna, som då endast visade 4,8 volt.

Noterade samtidigt då, att en 30 amp säkring i batteriladdaren, hade löst ut.
Jag satte i en ny 30 amp säkring.
Därefter lät jag bilen - med hjälp av husbilens batteriladdare - stå på laddning i fyra dagar i sträck (220 volt markström var då alltså inkopplad).

Efter fyra dagars laddning, då fungerar elen i husbilen till synes ”normalt”.

Exide ES950 lämnar (när ingenting belastar batterierna) 13,78 volt.

Med husbilens batteriladdare inkopplad, lämnar Exide ES950, 14,29 volt. Men, när jag försöker köra husbilens stödben, som kräver oerhört mycket el-kraft, då orkar inte systemet driva stödbenen, jag hör att motorvarvet från stödbens motor är för lågt, motorn går väldigt ”trögt”.

Samma fenomen får jag då jag kör toalettens Macerator-pump som också vill ha rätt mycket el-kraft, motorns varv är nu avsevärt lägre än tidigare. Tycker mig bestämt höra att Macerator-motorn inte får tillräckligt med el-kraft.

Av vad jag förstår så har Exide ES950 batterierna tappat sin ampere styrka.

Om detta är riktigt uppfattat av mig;
  • Går det att ”laga” batterierna så att de återfår sin styrka?
    - Koppla loss Exide ES950 batterierna och ladda dem med en extern super-duper kraftig laddare?
    - Finns det överhuvudtaget en lösning?
  • Kasta mina två Exide ES950 batterier och köpa nya Exide ES950 batterier?
Vänligen
Thomas Ek
Prova att koppla loss dina batterier och ladda dom med en intelligent laddare som har desulfaterings program. Med lite tur förlänger du livslängden på dina batterier

Efter desulfaretinen laddas ofta i 6-7 olika steg för att optimera batteriet. Det gör sällan husbilens laddare.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
En fråga. Går det att köra motorladdning på samma gång som 220 volt inkopplat i bodelen utan att riskera elektroniken i elboxen?
Jag har blivit varnad för detta.

Ett företag vi anlitat i Portugal vid köp av batterier och paneler vid ett flertal tillfällen är ff-solar i Aljezur.
Bra produkter till vettiga priser.

Krister
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Prova att koppla loss dina batterier och ladda dom med en intelligent laddare som har desulfaterings program. Med lite tur förlänger du livslängden på dina batterier

Efter desulfaretinen laddas ofta i 6-7 olika steg för att optimera batteriet. Det gör sällan husbilens laddare.
Tompan60, ja det ska jag testa. Tror att det är den återstående lilla möjligheten, förutom som jag just nu gör, - jag har just nu 220 volt markström inkopplat och har bilmotorn igång, får se om en halvtimma, om det gör någon skillnad. Thomas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hmm, tror du har rätt, men jag ska ändå testa. Har ju inget annat val.
Vid avsulfatering skickar laddaren ut pulser med hög spänning ca.17-18V för att försöka spräcka sulfatoxiden på blyplattornas yta, detta kan medföra gasbildning, som är helt ok i ett vått batteri, får man däremot gasbildning i ett GEL-batteri så skapas gasbubblor i gelen som inte går att bli av med, och det gör att man kan tappa en stor del av kapaciteten i batteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Olof G för ditt svar,
Ditt tips med att köra ned stödbenen - med 220 volt matkström inkopplat och, även - samtidigt ha bil-motorn igång, det ska jag prova. Det bör rimligen ge den där lilla extra efterlänktade kraften, kanske. Kanske kan operationen också "kicka" igång GEL-batteriernas förmåga att ta emot mer laddning, därefter.

Lutar också åt att köpa Litium batterier nästa gång men, Litium batterier har inte samma KRAFT som GEL-batterier när det gäller att "plötsligt" leverera en djä*la massa ström. Har jag fel? Eller kan jag kompensera det genom att köpa Litium 300 amp istället för mina nu GEL 190 amp? Vad tror du?
Gel batterier är inte optimala för ett stort effektuttag under kort tid, så där är litium bättre, att köra med både 230V och motorn igång är inte nödvändigt, enbart motor räcker.
Min stödben är kopplade på startbatteriet.
Storleken på batteriet i AH beror på hur mycket ström du behöver på längre sikt, för att köra stödbenen spelar det mindre roll, vill du stå längre tid utan laddning köp ett större batteri, ett litiumbatteri kan du ta ut nästan hela antalet AH, medan ett GEL inte skall laddas ur under 20% helst mindre än så för att inte ta skada.
Alternativet för dig är ett AGM batteri, något billigare GEL
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En anledning till att man inte ska urladda ett batteri för långt ner är att om en cell tappar spänningen innan de övriga gett upp, dä kommer den urladdade cellen att laddas baklänges av urladdningsströmmen! Vid följande laddning av batteriet urladdas den cellen innan den på nytt laddas i rätt riktning. Detta mår den cellen inte bra av!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tompan60, ja det ska jag testa. Tror att det är den återstående lilla möjligheten, förutom som jag just nu gör, - jag har just nu 220 volt markström inkopplat och har bilmotorn igång, får se om en halvtimma, om det gör någon skillnad. Thomas
Rätt tänkt...


Sen när du har laddade batterier och avsulfaterar så börjar den med kontrollerad tömning av batteri. Tar ett tag med fulladdat men i det fallet är det bara bra...

Håller tummarna. Hör gärna av dig här sen. Kul med återkoppling så lär man sig mer...
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej,
Har problem med mina två Exide ES950 batterier.
Har 4 frågor och jag vore mycket tacksam om ni tog er tid med att besvara dem.

I min husbil har jag två styck Exide ES950 12 volt batterier (GEL-batterier).
Inköpta 2019-05-19 och de har sedan dess varit inkopplade i min husbil.
De har också fram till för cirka en vecka tillbaka fungerat som förväntat.
Men nu har jag problem med dem, tror jag.

Mina fyra frågor:
  • Hur lång garanti är det normalt på Exide ES950 batterier?
  • Är mina Exide ES950 batterier slut?
Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.

Med 220 volt markström inkopplat i husbilen, mätte jag Exide batterierna, som då endast visade 4,8 volt.

Noterade samtidigt då, att en 30 amp säkring i batteriladdaren, hade löst ut.
Jag satte i en ny 30 amp säkring.
Därefter lät jag bilen - med hjälp av husbilens batteriladdare - stå på laddning i fyra dagar i sträck (220 volt markström var då alltså inkopplad).

Efter fyra dagars laddning, då fungerar elen i husbilen till synes ”normalt”.

Exide ES950 lämnar (när ingenting belastar batterierna) 13,78 volt.

Med husbilens batteriladdare inkopplad, lämnar Exide ES950, 14,29 volt. Men, när jag försöker köra husbilens stödben, som kräver oerhört mycket el-kraft, då orkar inte systemet driva stödbenen, jag hör att motorvarvet från stödbens motor är för lågt, motorn går väldigt ”trögt”.

Samma fenomen får jag då jag kör toalettens Macerator-pump som också vill ha rätt mycket el-kraft, motorns varv är nu avsevärt lägre än tidigare. Tycker mig bestämt höra att Macerator-motorn inte får tillräckligt med el-kraft.

Av vad jag förstår så har Exide ES950 batterierna tappat sin ampere styrka.

Om detta är riktigt uppfattat av mig;
  • Går det att ”laga” batterierna så att de återfår sin styrka?
    - Koppla loss Exide ES950 batterierna och ladda dem med en extern super-duper kraftig laddare?
    - Finns det överhuvudtaget en lösning?
  • Kasta mina två Exide ES950 batterier och köpa nya Exide ES950 batterier?
Vänligen
Thomas Ek
Stödbenen ska "normalt" vara kopplade till startbatteriet. Så har de varit/är kopplade på de husbilar jag haft och har. Ditt Gel-batteri är nog slut. Batterier har det vanliga 2-års garantin men även då gäller det att de underhållsladdas och inte körs tom...
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Stödbenen ska "normalt" vara kopplade till startbatteriet. Så har de varit/är kopplade på de husbilar jag haft och har. Ditt Gel-batteri är nog slut. Batterier har det vanliga 2-års garantin men även då gäller det att de underhållsladdas och inte körs tom...
Mina stödben är inte kopplade till startbatteriet. Vet det med säkerhet. Tack ändå.
 
Toppen