• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Är mina Exide ES950 GEL-batterier slut?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Har problem med mina två Exide ES950 batterier.
Har 4 frågor och jag vore mycket tacksam om ni tog er tid med att besvara dem.

I min husbil har jag två styck Exide ES950 12 volt batterier (GEL-batterier).
Inköpta 2019-05-19 och de har sedan dess varit inkopplade i min husbil.
De har också fram till för cirka en vecka tillbaka fungerat som förväntat.
Men nu har jag problem med dem, tror jag.

Mina fyra frågor:
  • Hur lång garanti är det normalt på Exide ES950 batterier?
  • Är mina Exide ES950 batterier slut?
Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.

Med 220 volt markström inkopplat i husbilen, mätte jag Exide batterierna, som då endast visade 4,8 volt.

Noterade samtidigt då, att en 30 amp säkring i batteriladdaren, hade löst ut.
Jag satte i en ny 30 amp säkring.
Därefter lät jag bilen - med hjälp av husbilens batteriladdare - stå på laddning i fyra dagar i sträck (220 volt markström var då alltså inkopplad).

Efter fyra dagars laddning, då fungerar elen i husbilen till synes ”normalt”.

Exide ES950 lämnar (när ingenting belastar batterierna) 13,78 volt.

Med husbilens batteriladdare inkopplad, lämnar Exide ES950, 14,29 volt. Men, när jag försöker köra husbilens stödben, som kräver oerhört mycket el-kraft, då orkar inte systemet driva stödbenen, jag hör att motorvarvet från stödbens motor är för lågt, motorn går väldigt ”trögt”.

Samma fenomen får jag då jag kör toalettens Macerator-pump som också vill ha rätt mycket el-kraft, motorns varv är nu avsevärt lägre än tidigare. Tycker mig bestämt höra att Macerator-motorn inte får tillräckligt med el-kraft.

Av vad jag förstår så har Exide ES950 batterierna tappat sin ampere styrka.

Om detta är riktigt uppfattat av mig;
  • Går det att ”laga” batterierna så att de återfår sin styrka?
    - Koppla loss Exide ES950 batterierna och ladda dem med en extern super-duper kraftig laddare?
    - Finns det överhuvudtaget en lösning?
  • Kasta mina två Exide ES950 batterier och köpa nya Exide ES950 batterier?
Vänligen
Thomas Ek
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Gel batterier som varit nere på 4,8V är bara att byta. Normalt håller ES950 många år men då måste man sköta dem och inte låta dem laddas ur under c:a 12V. Jag har fortfarande ett ES950 igång som köptes 2015 och fortfarande fungerar bra, används dock inte i husbilen. Med de stömslukare som du verkar ha så kanske AGM eller LiFePO4 dropin kan vara ett bättre alternativ än nya ES950.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Gel batterier som varit nere på 4,8V är bara att byta. Normalt håller ES950 många år men då måste man sköta dem och inte låta dem laddas ur under c:a 12V. Jag har fortfarande ett ES950 igång som köptes 2015 och fortfarande fungerar bra, används dock inte i husbilen. Med de stömslukare som du verkar ha så kanske AGM eller LiFePO4 dropin kan vara ett bättre alternativ än nya ES950.
Okej Håkan. Tack för ditt svar.
Känner du till om garanti kan komma i fråga här?
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Testa dina batterier med en ritig batteritestare så ser du stauts på dina batterier.
gjorde det själv då vi tappade störstyrka väldigt fort ichg det visade sig att två av fyra batterier
var heks slut (troligen kortslutning i nen cell) dom två övriga hade 95% kapacitet
om dom kör vi med fortfarande.(dom två andra åkte ur vintern 2018.
det kan vara så att en cell gett upp då din kapacitet inte räcker till.
Mvh Bengt
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag fick ett tips här för flera år sedan som har fungerat bra. Ta en vanlig halvljuslampa (H4).Sätt en bit kabel på den och ett par batteriskor i ändan. Sätt den på batteriet när du fulladdat det. Sen är det bara att vänta o räkna timmar eller minuter på hur lång tid det tar innan batteriet tar slut
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Jag fick ett tips här för flera år sedan som har fungerat bra. Ta en vanlig halvljuslampa (H4).Sätt en bit kabel på den och ett par batteriskor i ändan. Sätt den på batteriet när du fulladdat det. Sen är det bara att vänta o räkna timmar eller minuter på hur lång tid det tar innan batteriet tar slut
Funkar också men tar lite längtre tid ett batteritest tar ca 10-15 min beroende på hur mycket testen tar hänsyn till
Styrka uttag etc .
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Testa dina batterier med en ritig batteritestare så ser du stauts på dina batterier.
gjorde det själv då vi tappade störstyrka väldigt fort ichg det visade sig att två av fyra batterier
var heks slut (troligen kortslutning i nen cell) dom två övriga hade 95% kapacitet
om dom kör vi med fortfarande.(dom två andra åkte ur vintern 2018.
det kan vara så att en cell gett upp då din kapacitet inte räcker till.
Mvh Bengt
Tack Bengt för ditt intressanta svar.
Men vad är en ”riktig batteritestare” för något?
Vad heter det mätverktyget?
(Det jag använder mig av är olika volt meters.)
Om det finns en mätare som kan mäta batteriets ampere kapacitet, just nu, det skulle ju ge ett hanterbart svar på hela problemet.

Jag vill minnas, att det faktiskt finns ett sådant där instrument du belyser, men vad heter det mätinstrumentet? Någon som kan ge en hint?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Jag fick ett tips här för flera år sedan som har fungerat bra. Ta en vanlig halvljuslampa (H4).Sätt en bit kabel på den och ett par batteriskor i ändan. Sätt den på batteriet när du fulladdat det. Sen är det bara att vänta o räkna timmar eller minuter på hur lång tid det tar innan batteriet tar slut
Tack Larsemil, men jag är lite för otålig för det.
Har ju dessutom två GELbatterier.
Och att köra helt slut på batterierna, dvs ännu lägre än till 4,8 volt, det skulle antar jag om något, verkligen förstöra batterierna, eller?
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Tack Bengt för ditt intressanta svar.
Men vad är en ”riktig batteritestare” för något?
Vad heter det mätverktyget?
(Det jag använder mig av är olika volt meters.)
Om det finns en mätare som kan mäta batteriets ampere kapacitet, just nu, det skulle ju ge ett hanterbart svar på hela problemet.

Jag vill minnas, att det faktiskt finns ett sådant där instrument du belyser, men vad heter det mätinstrumentet? Någon som kan ge en hint?
jag har testat med denna för attstämma av meden proffsmodell vi använder på jobbet
i princip samma utgång proffsinstrummentet gav dock mer data

active image


379:-
Ex. moms:30320

Batteritestare​

Artnr. 15-1365
Finns i lager i 59 varuhus

LÄGG I KUNDVAGN


Köp & Hämta

Köp & Hämta i ditt varuhus inom 2 timmar! För mer information om tjänsten och våra villkor.
LÄS MER
Beskrivning
Digitalt instrument som effektivt och snabbt testar kondition och laddning på alla typer av blysyrabatterier. Med tydlig bakgrundsbelyst display. Spänningsmatas via batteriet den ansluts till.
Testkapacitet:
CCA 100–1700 A
EN 100~1700 A
IEC 100~1000 A
DIN 100~1000 A
JIS# (100~1700 CCA)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
IMG_0831.jpegTack Bengt för ditt intressanta svar.
Men vad är en ”riktig batteritestare” för något?
Vad heter det mätverktyget?
(Det jag använder mig av är olika volt meters.)
Om det finns en mätare som kan mäta batteriets ampere kapacitet, just nu, det skulle ju ge ett hanterbart svar på hela problemet.

Jag vill minnas, att det faktiskt finns ett sådant där instrument du belyser, men vad heter det mätinstrumentet? Någon som kan ge en hint?
Denna har jag använt i flera år, funkar perfekt.
Biltema ”Digitalt instrument som effektivt och snabbt testar kondition och laddning på alla typer av blysyrabatterier. Med tydlig bakgrundsbelyst display. Spänningsmatas via batteriet den ansluts till.”
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
En annan ledtråd som styrker att det är amperstyrkan som saknas:
Idag när jag testkörde stödbenen:

220 volt markström var inkopplat.
Mätresultat på batterierna var – med batteriladdaren inkopplad – 14,29 volt.
Med voltmätaren inkopplad på batteripolerna:
- då startar jag stödbenen, som i stort sett inte orkar göra sitt jobb, då samtidigt ser jag på voltmätaren, att spänningen samtidigt – då stödbensmotorn är påslagen – går ner till 8,2 volt. Det styrker ju av vad jag förstår, att batterierna är slut. Eller?

Är det någon här som VET, var, den absolut lägsta urladdningspunkten ligger någonstans för ett GEL-batteri innan det tar skada? GEL batteri är ju när det kommer till urladdning det tåligaste av alla batteri typer. Men 4,8 volt?
Är det så som Håkan här säjer, det är för mycket urladdning dvs batterierna har då skadats varför de måste bytas ut?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
jag har testat med denna för attstämma av meden proffsmodell vi använder på jobbet
i princip samma utgång proffsinstrummentet gav dock mer data

active image


379:-
Ex. moms:30320

Batteritestare​

Artnr. 15-1365
Finns i lager i 59 varuhus

LÄGG I KUNDVAGN

Köp & Hämta
Köp & Hämta i ditt varuhus inom 2 timmar! För mer information om tjänsten och våra villkor.
LÄS MER
Beskrivning
Digitalt instrument som effektivt och snabbt testar kondition och laddning på alla typer av blysyrabatterier. Med tydlig bakgrundsbelyst display. Spänningsmatas via batteriet den ansluts till.
Testkapacitet:
CCA 100–1700 A
EN 100~1700 A
IEC 100~1000 A
DIN 100~1000 A
JIS# (100~1700 CCA)
Stort tack.
Den där ska jag verkligen se efter.
Ha det gott, Thomas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
IMG_0012.jpegEn annan ledtråd som styrker att det är amperstyrkan som saknas:
Idag när jag testkörde stödbenen:

220 volt markström var inkopplat.
Mätresultat på batterierna var – med batteriladdaren inkopplad – 14,29 volt.
Med voltmätaren inkopplad på batteripolerna:
- då startar jag stödbenen, som i stort sett inte orkar göra sitt jobb, då samtidigt ser jag på voltmätaren, att spänningen samtidigt – då stödbensmotorn är påslagen – går ner till 8,2 volt. Det styrker ju av vad jag förstår, att batterierna är slut. Eller?

Är det någon här som VET, var, den absolut lägsta urladdningspunkten ligger någonstans för ett GEL-batteri innan det tar skada? GEL batteri är ju när det kommer till urladdning det tåligaste av alla batteri typer. Men 4,8 volt?
Är det så som Håkan här säjer, det är för mycket urladdning dvs batterierna har då skadats varför de måste bytas ut?
4,8 volt? Många tycks vara överens om att batterier som urladdats under 12,3 volt har minskat sina laddningscykler och därmed är närmare döden…
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
4,8 volt? Många tycks vara överens om att batterier som urladdats under 12,3 volt har minskat sina laddningscykler och därmed är närmare döden…
Ja så är det ju. Men VAR, ligger gränsen, för ett GEL 12 volt batteri?
Jag tror naturligtvis, som bör framgå av mina beskrivningar, att mina batterier är skadade för gott. Men jag vill ju VETA. Inte gissa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går inte att fastställa skicket på spänningen (V).

Tecken på att ett blybatteri är "skadat/slut" är t.ex.
Att det går snabbt att ladda till fullt.
Att det det inte orkar att leverera effekt.

Mina 9år gamla GEL-batterier 3x80Ah.
gav upp nästan samtidigt en sommar.
Mej veterligen går det inte att rädda ett GEL-batteri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag fick bara en fundering och tittade men såg ingen direkt info.
Batteriladdaren var inte alls på under tiden bilen stog i 2.5 Månader, utan du kopplade in den när du kom dit efter 2.5 Månader, och batterierna hade varit anslutna hela tiden.
--------------------------
(Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.)
--------------------------
Om batterierna var inkopplade under stilleståndet på ca. 1.800 tim. så skulle det räcka med att något bara drog 0.09 A till att uppnå noll i batterierna, vilket inte ens var fallet riktigt.
Men en liiten fjuttig spole, diod eller något annat (kanske ev. ström till V.V. dumpventil ?) eller bara lite fukt mellan plus och minus någonstans??, låg på så lite att det inte märks på flera veckors stillestånd men på 75 dagar.
Det är då också möjligt att batteriladdaren fick hicka när du kopplade in den till de nästan strömlösa batterierna och säkringen gick just då.
Efter fyra dagars laddning så borde laddningen ha varit klar av två skapligt friska batterier, och även om det var kallt så borde de då ha stått på underhållsladdning runt kanske 13,7 V. eller något däråt.

Detta med tanke på, att du bör nog inta bara stänga av bodelen utan helst även lossa batteripolerna för att inte få problemet en gång till om bilen skall stå länge.
(O så garanti.... Njeaaanej. Man kan väl inte påstå att de bara la av helt plötsligt :oops: kanske :p.)

Hur mår startbatteriet om det också har varit inkopplat så länge utan underhållsladdning ?

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej, jag fick bara en fundering och tittade men såg ingen direkt info.
Batteriladdaren var inte alls på under tiden bilen stog i 2.5 Månader, utan du kopplade in den när du kom dit efter 2.5 Månader, och batterierna hade varit anslutna hela tiden.
--------------------------
(Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.)
--------------------------
Om batterierna var inkopplade under stilleståndet på ca. 1.800 tim. så skulle det räcka med att något bara drog 0.09 A till att uppnå noll i batterierna, vilket inte ens var fallet riktigt.
Men en liiten fjuttig spole, diod eller något annat (kanske ev. ström till V.V. dumpventil ?) eller bara lite fukt mellan plus och minus någonstans??, låg på så lite att det inte märks på flera veckors stillestånd men på 75 dagar.
Det är då också möjligt att batteriladdaren fick hicka när du kopplade in den till de nästan strömlösa batterierna och säkringen gick just då.
Efter fyra dagars laddning så borde laddningen ha varit klar av två skapligt friska batterier, och även om det var kallt så borde de då ha stått på underhållsladdning runt kanske 13,7 V. eller något däråt.

Detta med tanke på, att du bör nog inta bara stänga av bodelen utan helst även lossa batteripolerna för att inte få problemet en gång till om bilen skall stå länge.
(O så garanti.... Njeaaanej. Man kan väl inte påstå att de bara la av helt plötsligt :oops: kanske :p.)

Hur mår startbatteriet om det också har varit inkopplat så länge utan underhållsladdning ?

M. mycket v. h. JANKRO.
Okej JANKRO. Så här gick det till:

Den 25:e oktober 2023 lämnade jag in husbilen på en verkstad i Portugal. Allting fungerade då.

2,5 mån senare - den 13 januari 2024 - hämtade jag husbilen på verkstaden.

Körde hem husbilen till Albufeira som ligger en halvtimmes bilväg från verkstaden.
Att köra bilen var således inga problem. (Bil-delens elsystem är separerad från bo-delen).

Väl framme i Albufeira, då upptäckte jag att det inte fanns någon el i bo-delen. Lyse, kyl, allt i bo-delen, var borta.

Kopplade då in 220 volt markström. Då fungerade endast 220 volts drivna grejer i husbilen som är direktkopplade till markstömmen, dvs TV-apparater plus några få andra grejer. Men INGET annat i bo-delen.

Bo-dels batterierna (de två GEL-batterierna) visade , när jag mätte, endast 4,8 volt.

Jag hittade då en 30 amp säkring inne i bo-delens batteriladdare, som hade löst ut. Säkringen ifråga, den var halvt-om-halvt uppbrunnen/smält (?).

Satte i en ny 30 amp säkring, kopplade på 220 volt markström till husbilen, varpå all el i bo-delen återigen ”fungerade”.

När jag prövade att köra ner stödbenen som slukar oerhört mycket el-kraft, det var då jag noterade att kraften i elen var alldeles för svag. Lade samtidigt också märke till att Macerator-pumpen i toaletten som också drar mycket ström, också går trögt, med alldeles för lågt varv.

Jag frågade därefter verkstaden, om mekanikerna i verkstaden hade använt stereon i husbilen (som är på dryga 1000 watt) eller nåt annat i husbilen när den var på verkstaden. De svarade att de INTE hade använt någon el alls, överhuvudtaget (?).

Specifikt för just GEL-batterier, till skillnad mot AGM och annat, är att de är extra tåliga mot djupurladdning. Det är därför jag önskar veta var ”djupurladdningsgränsen” för GEL-batterier i själva verket ligger någonstans. Ja, jag tror också att med endast 4,8 volt kvar, då har nog gränsen passerats, men jag vill veta, inte gissa. Och, är det möjligt att ”reconda” GEL-batterier? Eftersom de trots allt kostar nästan 10 000 kr/styck och är endast 4 år gamla, då vill jag inte hålla på med att gissa. OM jag ändå nu tvingas att gissa, då vill jag ha mer på fötterna. Okej?
 
Toppen