• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Är mina Exide ES950 GEL-batterier slut?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Har problem med mina två Exide ES950 batterier.
Har 4 frågor och jag vore mycket tacksam om ni tog er tid med att besvara dem.

I min husbil har jag två styck Exide ES950 12 volt batterier (GEL-batterier).
Inköpta 2019-05-19 och de har sedan dess varit inkopplade i min husbil.
De har också fram till för cirka en vecka tillbaka fungerat som förväntat.
Men nu har jag problem med dem, tror jag.

Mina fyra frågor:
  • Hur lång garanti är det normalt på Exide ES950 batterier?
  • Är mina Exide ES950 batterier slut?
Beskrivning
Efter det att husbilen stått oanvänd i cirka 2,5 månad och jag återvände till husbilen, då fungerade ingen el i husbilens bo-del. Detta trots att jag då kopplade in 220 volt markström.

Med 220 volt markström inkopplat i husbilen, mätte jag Exide batterierna, som då endast visade 4,8 volt.

Noterade samtidigt då, att en 30 amp säkring i batteriladdaren, hade löst ut.
Jag satte i en ny 30 amp säkring.
Därefter lät jag bilen - med hjälp av husbilens batteriladdare - stå på laddning i fyra dagar i sträck (220 volt markström var då alltså inkopplad).

Efter fyra dagars laddning, då fungerar elen i husbilen till synes ”normalt”.

Exide ES950 lämnar (när ingenting belastar batterierna) 13,78 volt.

Med husbilens batteriladdare inkopplad, lämnar Exide ES950, 14,29 volt. Men, när jag försöker köra husbilens stödben, som kräver oerhört mycket el-kraft, då orkar inte systemet driva stödbenen, jag hör att motorvarvet från stödbens motor är för lågt, motorn går väldigt ”trögt”.

Samma fenomen får jag då jag kör toalettens Macerator-pump som också vill ha rätt mycket el-kraft, motorns varv är nu avsevärt lägre än tidigare. Tycker mig bestämt höra att Macerator-motorn inte får tillräckligt med el-kraft.

Av vad jag förstår så har Exide ES950 batterierna tappat sin ampere styrka.

Om detta är riktigt uppfattat av mig;
  • Går det att ”laga” batterierna så att de återfår sin styrka?
    - Koppla loss Exide ES950 batterierna och ladda dem med en extern super-duper kraftig laddare?
    - Finns det överhuvudtaget en lösning?
  • Kasta mina två Exide ES950 batterier och köpa nya Exide ES950 batterier?
Vänligen
Thomas Ek
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Okej JANKRO. Så här gick det till:

Den 25:e oktober 2023 lämnade jag in husbilen på en verkstad i Portugal. Allting fungerade då.

2,5 mån senare - den 13 januari 2024 - hämtade jag husbilen på verkstaden.

Körde hem husbilen till Albufeira som ligger en halvtimmes bilväg från verkstaden.
Att köra bilen var således inga problem. (Bil-delens elsystem är separerad från bo-delen).

Väl framme i Albufeira, då upptäckte jag att det inte fanns någon el i bo-delen. Lyse, kyl, allt i bo-delen, var borta.


Jag hittade då en 30 amp säkring inne i bo-delens batteriladdare, som hade löst ut. Säkringen ifråga, den var halvt-om-halvt uppbrunnen/smält (?).

Satte i en ny 30 amp säkring, kopplade på 220 volt markström till husbilen, varpå all el i bo-delen återigen ”fungerade”

Jag frågade därefter verkstaden, om mekanikerna i verkstaden hade använt stereon i husbilen (som är på dryga 1000 watt) eller nåt annat i husbilen när den var på verkstaden. De svarade att de INTE hade använt någon el alls, överhuvudtaget (?).

Specifikt för just GEL-batterier, till skillnad mot AGM och annat, är att de är extra tåliga mot djupurladdning. Det är därför jag önskar veta var ”djupurladdningsgränsen” för GEL-batterier i själva verket ligger någonstans. Ja, jag tror också att med endast 4,8 volt kvar, då har nog gränsen passerats, men jag vill veta, inte gissa. Och, är det möjligt att ”reconda” GEL-batterier? Eftersom de trots allt kostar nästan 10 000 kr/styck och är endast 4 år gamla, då vill jag inte hålla på med att gissa. OM jag ändå nu tvingas att gissa, då vill jag ha mer på fötterna. Okej?

Jaha ok, då är det klarare. Bilen har stått och väntat i 2.5 månader på en verkstad.

Då kommer funderingen för efter så lång tid borde inte heller startbatteriet klarat sig utan underhållsladdning faktiskt.
Kan de ha laddat bilen ibland någon gång.
Eftersom startbatteriet var ok. laddat har det montro en separat laddare eller kanske en egen liten del del av den trasiga laddaren som funkar.
Har de kanske laddat enbart startbatteriet med deras egen laddare möjligen, om de kom på att den inte startade vid någon förflyttning, eller kollade innan du kom.

Dessa undringar är bara för att förstå om bobatterierna eller ett av dem har pajat och vid ev. underhållsladdning bränt säkringen och varför startbatteriet verkar vara helt ok. laddat.
Om du laddar bobatterierna lösa var för sig som Tompan60 föreslog, men bara med "vanlig" laddning. När du sedan kopplar bort laddaren så kolla spänningen på det batteriet direkt och även på nästa när det är färdigladdat.
Kolla spänningen åter efter kanske en timma efter laddning.... Gör samma på det andra efter en timma.
Sedan kanske åter en gång på båda fem timmar efter laddning, och som avslutning kanske nästa dag.

Detta för att få reda på om båda batterierna är "lika dåliga" men jämna, eller om ett batteri har blivit dåligt kanske på en cell och stöket har börjat där, för då borde ett batteri visa det med skillnad i spänning rätt snart efter laddning/mätningar mot det andra efter separat laddning och mätning.
Om det är skillnad på spänningarna så vet du att det troligen beror på att ett batteri börjat fela (och ett litet plus för ev. garantiärende).
Om båda batterierna är dåliga och följer varandra lika neråt vid mätningar så borde det bero på att de helt enkelt blivit sakta ursugna men varit ok. från början.
Men ändå, startbatteriet borde fått laddning någon gång för att klara 2.5 månader kan tyckas.

M.v.h. JANKRO.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Kanske mindre troligt, men se upp så att det inte dessutom är dålig kontakt. Min batteritestare mäter inre resistans och uppskattar startström med enheten A. Det ger dålig information om hur stor laddning batteriet kan ta, med enheten Ah. Det kan man testa med H4-lampan. Dålig kontakt påverkar startströmmen.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Jaha ok, då är det klarare. Bilen har stått och väntat i 2.5 månader på en verkstad.

Då kommer funderingen för efter så lång tid borde inte heller startbatteriet klarat sig utan underhållsladdning faktiskt.
Kan de ha laddat bilen ibland någon gång.
Eftersom startbatteriet var ok. laddat har det montro en separat laddare eller kanske en egen liten del del av den trasiga laddaren som funkar.
Har de kanske laddat enbart startbatteriet med deras egen laddare möjligen, om de kom på att den inte startade vid någon förflyttning, eller kollade innan du kom.

Dessa undringar är bara för att förstå om bobatterierna eller ett av dem har pajat och vid ev. underhållsladdning bränt säkringen och varför startbatteriet verkar vara helt ok. laddat.
Om du laddar bobatterierna lösa var för sig som Tompan60 föreslog, men bara med "vanlig" laddning. När du sedan kopplar bort laddaren så kolla spänningen på det batteriet direkt och även på nästa när det är färdigladdat.
Kolla spänningen åter efter kanske en timma efter laddning.... Gör samma på det andra efter en timma.
Sedan kanske åter en gång på båda fem timmar efter laddning, och som avslutning kanske nästa dag.

Detta för att få reda på om båda batterierna är "lika dåliga" men jämna, eller om ett batteri har blivit dåligt kanske på en cell och stöket har börjat där, för då borde ett batteri visa det med skillnad i spänning rätt snart efter laddning/mätningar mot det andra efter separat laddning och mätning.
Om det är skillnad på spänningarna så vet du att det troligen beror på att ett batteri börjat fela (och ett litet plus för ev. garantiärende).
Om båda batterierna är dåliga och följer varandra lika neråt vid mätningar så borde det bero på att de helt enkelt blivit sakta ursugna men varit ok. från början.
Men ändå, startbatteriet borde fått laddning någon gång för att klara 2.5 månader kan tyckas.

M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO
Jag VET, att bilen har körts (flyttats) under de 2,5 månaderna.
Startbatteriet är nytt varför jag tror, att det - till skillnad mot dig - bör klara 2,5 månaders stillastående.
Hur som helst. Har överenskommit med en batterihandlare i Faro nu på måndag som ska kolla upp mina batterier med en riktig amperemätare. Därefter blir det dags för mig att ta beslut. Thomas
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Man får nog koppla bort startbatteriet om det inte ska tömmas på 10 veckor i en modern bil. Även om det är nytt. Men det håller väl för att tömmas någon gång även om det nog inte är bra. Man blir nyfiken på vad en riktig amperemätare kollar. Jag hade provat någon desulfatering på chans och mätt startström och möjlig laddning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man får nog koppla bort startbatteriet om det inte ska tömmas på 10 veckor i en modern bil. Även om det är nytt. Men det håller väl för att tömmas någon gång även om det nog inte är bra. Man blir nyfiken på vad en riktig amperemätare kollar. Jag hade provat någon desulfatering på chans och mätt startström och möjlig laddning.
Fast ett "modernt" fordon klarar sig längre än man tror, sedan flera år bevakas startbatteriet av ett BMS, som i sin tur sätter bilen i "sleep mode" ifall det känner av att batteriet sjunker för lågt, gränsen skiljer mellan märken, men i "sleep mode" kommer man inte längre i kontakt med bilen via appen.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Fast ett "modernt" fordon klarar sig längre än man tror, sedan flera år bevakas startbatteriet av ett BMS, som i sin tur sätter bilen i "sleep mode" ifall det känner av att batteriet sjunker för lågt, gränsen skiljer mellan märken, men i "sleep mode" kommer man inte längre i kontakt med bilen via appen.
Jag har det inte på min Ducato vad jag förstår. Visserligen några år gammal. Men det är ju bra om det var så i detta fall. Men det stod väl att den kördes under tiden.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har det inte på min Ducato vad jag förstår. Visserligen några år gammal. Men det är ju bra om det var så i detta fall. Men det stod väl att den kördes under tiden.
Vet inte hur det är på nuvarande Ducato modellserie, men på den föregående (till 2019) finns en liknande fast ej automatisk funktion. Den kallas inte "sleep mode" utan något annat, har tyvärr inte tillgång till namnet nu. Den aktiveras och avaktiveras via bilens diagnosuttag.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej igen. Igår den 22 januari åkte jag till batteri proffset i Faro som mätte upp batterierna. De gav okej volt utslag men saknade ampere styrka. Köpte två nya GEL-batteruer fast denna gång lite starkare. Det blev 240 amp sammanlagt mot tidigare 170 amp. Batterierna hade alltså knäckts. Stödbenen & toaletten funkar nu som det ska. €700 fick jag ge för de bägge batterierna. Ha de gott. Thomas
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Fast ett "modernt" fordon klarar sig längre än man tror, sedan flera år bevakas startbatteriet av ett BMS, som i sin tur sätter bilen i "sleep mode" ifall det känner av att batteriet sjunker för lågt, gränsen skiljer mellan märken, men i "sleep mode" kommer man inte längre i kontakt med bilen via appen.
Har nu hittat motsvarande manuellt aktiverbara funktion för Fiat X290. Kanske finns den för tidigare modellserie också.

Funktionen nås via diagnosuttaget och förutsätter ett diagnosverktyg som kan hitta Body Computer modulen och utföra de kommandon som finns där (”Adjustments” i Multiecuscan). Den heter Power Supply Mode och kan sättas antingen Low eller Normal.

1706648946224.png

1706649021830.png
 

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Trosa
monter bort all belastning, ladda fullt 24 timmar, mät 3 timmar efter det, vänta några dagar då ska den ha exakt samma volt som 3 timmar efter fulladdat. Har den då tex baara 12,7 så har du ca 70 % kvar
 
Toppen