• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag för petig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mats Erlandsson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
29064
Medlemskap
2022
Jag vill absolut varna för J.R.Larmcenter i Lindome AB. Firman är enligt mig nonchalant mot husbilsägare och dessutom okunniga. Detta förvånade mig då de som fått installerat larm i regel verkat nöjda. En larminstallation är dock inte så komplicerad med ett antal givare och en centralenhet.

Då jag är rörelseinskränkt letade vi efter en anpassad husbil. En italiensk tillverkare Blu Camp hade en lämplig modell med beteckningen Sky Free. Denna marknadsfördes av en husbilsfirma i Varberg. Vi åkte dit och skrev kontrakt på en ny husbil hösten 2019 med leverans våren 2020.

I beställningen ingick även en Cinderella förbränningstoalett. Denna installerades av J.R.Larmcenter i Lindome. När vi hämtade bilen hängde det lösa sladdar i ett förvaringsutrymme bakom toaletten och en anställd hos husbilssäljaren berättade att bilen var så nedsmutsad att han fick ägna lång tid för att bilen skulle gå att sälja som ny. Senare konstaterades att i stället för att ha en separat avstängning av gasolen inne i bilen som det fanns för kyl, spis och varmvattenberedare hade man kopplat på närmsta ledning vilket innebar att när gasolen stängdes av till varmvattenberedaren upphörde toaletten att fungera. Dåligt utfört av J.R.Larmcenter i Lindome. Installationen fick göras om av annan firma senare.

I köpet av husbilen ingick även att det skulle finnas en inverter så att vi kunde tillaga espresso. Som sämst bröt invetern tre gånger under tillagning av en kopp espresso. Naturligtvis odrickbart. Märkeffekten på espressomaskinen var 1460 watt och märkeffekten på invertern 1500 watt så det borde fungera. Jag kontaktade säljaren av husbilen P.B. som inte höll med utan menade att det fanns formler som man skulle använda för att se om det kunde fungera. Det hela gick ut på att märkeffekten 1460 w var mer 1460 w samt att märkeffekten på invertern 1500 w var mindre än 1500 w. Alltså skulle det inte gå utan att skaffa en espressomaskin med lägre effekt. Detta resonemang accepterade jag inte utan började läsa i bruksanvisningen om installation av invertern. Jag kopierar från bruksanvisningen:

Installation

Montera enheten vågrätt. Om du monterar den på högkant eller upp-och-ner minskar livslängden avsevärt

Min inverter var monterad på högkant. Jag kontaktade säljaren P.B. som efter kontakt med J.R.Larmcenter i Lindome, meddelade att det spelar ingen roll hur man monterar invertern i husbilar då dessa inte kör på guppiga vägar. I servicebilar var det däremot noga. Dåligt av J.R. Larmcenter i Lindome AB. Om jag körde från Limhamn till Lindome skulle placeringen ändras. Jag ville inte riskera att få samma inverter med påverkad livslängd installerad så jag sade att jag vill ha en inverter som klarar 2000w.

Säljaren P.B. I samråd med J.R. Larmcenter rekommenderade då en inverter från Dometic DSP 2012. Detta skulle var en kvalitetsinverter som kostade 11.000:- inklusive installation. Jag googlade priset på invertern som var 8.000:- och tänkte att 3.000:- för installationen var dyrt. P.B. påpekade att man troligen måste ha nytt kablage och då tänkte jag, för en fackmannamässig installation som jag kan lita på, kan det vara värt det. Döm om min förvåning när man endast skruvade bort den gamla invertern och satte dit den nya. Jag undrade om kablaget och fick besked att det var det grövsta de hade. Jag borde ju ha lärt mig att J.R Larmcenter inte gick att lita på.

Väl hemkommen gick jag in på Dometics installationsanvisningar sidan 161. Där står bl a att läsa: Använd kopparkabel area 70 mm2, helst kortare kabel än 1 meter, säkra med 300 mA så nära pluspolen som möjligt. Apparaten skall vara jordad.

J.R. Larmcenter använde en 4 -5 meter lång kabel med en area av 35 mm2.

Då jag reklamerade installationen fick jag bl a veta att det gick inte att installera invertern utan ombyggnad av husbilen och angående detta skulle jag kontakta säljaren. Jag frågade varför man rekommenderat mig att köpa en inverter som inte gick att installera i husbilen. Något svar har jag inte fått vare sig av säljaren P.B. eller J.R. Larmcenter. Min egen teori så här i efterhand är att de tänkte att om jag skulle betala 11.000:- så skulle jag backa och låta mig nöja med den felaktiga installationen av den första invertern. Vem vet?

För att göra en lång historia något kortare vände jag mig till en Malmöfirma med kompetens och invertern är nu installerad korrekt utan ombyggnad av husbilen.

Kostnad 5.689:-. Av denna summa erbjuder sig J.R.Larmcenter att betala 980:- då ju den muntliga offerten på 11.000:- var inklusive installation. Det är säkert inte lätt att göra en korrekt installation, men J.R.Larmcenter kände ju väl till fordonet efter att ha gjort installationer två gånger tidigare i samma husbil. Är detta ett enda fall, med tre olika fel vid tre tillfällen eller förekommer det allt som oftast?
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Hej. Jag har nu läst igenom det du skrivit och inser att du lämnat en hel del information där hän. Det du anger är rekommendationer från Dometic och det är för kontinuerlig drift för tex arbetsfordon. Angående din bryggare så är vi helt oskyldiga till vad som sagts innan, men vi fick order om att montera tillhandamtrl från säljande företag som vi då gjorde. Sedan önskade du en kraftigare inverter vilket då föll på DSP2012. Du har klart och tydligt på din faktura specat vad invertern kostade, att du sedan kanske hittat den billigare någon annanstans är en helt annan sak, men priset framgår klart och tydligt. Vi tog också hela 980kr för bytet från den ena till den andra, det finns INGET annat som du betalat för, då installationen ifrån början låg på den första invertern som installerades. Vi frågade dig efter detta om det fungerade som det skulle, om kablaget blev varmt eller om något felade, men svaret från dig på det var nej. När det gällde att bygga om allt, så skrev du att den andra firman flyttat invertern och monterat den på ett annat ställe och det var just det vi också menade med att bygga om.
Det är alltid bra när all info kommer fram, inte bara det man själv vill framhäva och ja, vi erbjöd dig återbetalning av byteskostnaden på 980kr som goodwill.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi har varit trogna kunder hos Michael och Nickas med personal på JR Larmcenter under många år och där har vi köpt...

* solceller monterade på taket,
* JR’s eget larm med GPS för att följa husbilen om den skulle bli stulen,
* Oyster 85 cm helautomatiska Parabol,

... och aldrig haft det minsta problem med vare sig ovanstående produkter eller med service och tjänstvillighet när det rört sig om uppdateringar eller service...
Vi känner definitivt inte igen oss i den beskrivning som ges här ovan.

Det enda negativa vi kan komma på är att JR Larmteknik i Lindome har en urusel telefonservice, men det känner dom till och skylles på att det är ett litet företag med få anställda vilket vi har förståelse för.
 

monsun31

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2024
Pratar ni om JR’s eget larm som med jämna mellanrum larmar för förflyttning
av husbilen beroende på på felprogrammering eller om det är sateliterna som
trilskas .
Senast inatt gick larmet på telefon men denna gång larmade jag ej polis utan åkte upp och tittade om den stod kvar vilket den gjorde.
Tacksam för återkoppling av Jr
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Pratar ni om JR’s eget larm som med jämna mellanrum larmar för förflyttning
av husbilen beroende på på felprogrammering eller om det är sateliterna som
trilskas .
Senast inatt gick larmet på telefon men denna gång larmade jag ej polis utan åkte upp och tittade om den stod kvar vilket den gjorde.
Tacksam för återkoppling av Jr
Du behöver ny GPS-puck till ditt larm, något vi skrivit om på vår hemsida sedan det blev känt. Det ska även ha skickats ut info via mail angående denna förändring. Det gjordes en uppdatering av GPS systemets datum för drygt ett år sedan, kanske rentav är mer än två år sedan nu, tiden går fort, men det gör att du får en felaktig angivelse då allt handlar om tid med den typen av positionering. Nya finns hemma, så hör av dig till oss på 031-7950304 så löser vi det.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Pratar ni om JR’s eget larm som med jämna mellanrum larmar för förflyttning
av husbilen beroende på på felprogrammering eller om det är sateliterna som
trilskas .
Senast inatt gick larmet på telefon men denna gång larmade jag ej polis utan åkte upp och tittade om den stod kvar vilket den gjorde.
Tacksam för återkoppling av Jr
Hej! Märkligt, köpte JR:s larm 2014 och det har fungerat perfekt. Endast sjävutlösta larm pga eget slarv.
Har ej heller bytt gpspuck.

Hälsningar Sanddammaren
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hmm, vilken cliff-hanger!

Jag sitter och väntar på att alias "mickerudolf"
ska presentera sig på ett, netikett,
anständigt sätt.
Eller möjligen affärsmässigt dito.

Det kan ju finnas läsare på HBK
som inte har en aning om vem denna skribent är?
Jag är själv en av dom!

Eller, varför den till synes vanlige medlemmen "mickerudolf"
kan gå i så pass initierade svaromål i ett enskilt ärende?
Ser med spänning fram emot nästa avsnitt/inlägg!

Mvh Skärlock Holm :)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hmm, vilken cliff-hanger!

Jag sitter och väntar på att alias "mickerudolf"
ska presentera sig på ett, netikett,
anständigt sätt.
Eller möjligen affärsmässigt dito.

Det kan ju finnas läsare på HBK
som inte har en aning om vem denna skribent är?
Jag är själv en av dom!

Eller, varför den till synes vanlige medlemmen "mickerudolf"
kan gå i så pass initierade svaromål i ett enskilt ärende?
Ser med spänning fram emot nästa avsnitt/inlägg!

Mvh Skärlock Holm :)
Nja…
Man kan väl gissa att han jobbar där.
Mikael och Rudolf lär vara inblandat
Står väl om man klickar på namnet.
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Hmm, vilken cliff-hanger!

Jag sitter och väntar på att alias "mickerudolf"
ska presentera sig på ett, netikett,
anständigt sätt.
Eller möjligen affärsmässigt dito.

Det kan ju finnas läsare på HBK
som inte har en aning om vem denna skribent är?
Jag är själv en av dom!

Eller, varför den till synes vanlige medlemmen "mickerudolf"
kan gå i så pass initierade svaromål i ett enskilt ärende?
Ser med spänning fram emot nästa avsnitt/inlägg!

Mvh Skärlock Holm :)
Hej. Ja jag är delägare ihop med min kollega Niclas till JRLarmcenter AB. Tyvärr får jag ju normalt inte skriva ut företagsnamnet i forumet, men förhoppningsvis är det ok nu. Så ligger det till.
 
Senast ändrad:

Mats Erlandsson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
29064
Medlemskap
2022
Hej. Jag har nu läst igenom det du skrivit och inser att du lämnat en hel del information där hän. Det du anger är rekommendationer från Dometic och det är för kontinuerlig drift för tex arbetsfordon. Angående din bryggare så är vi helt oskyldiga till vad som sagts innan, men vi fick order om att montera tillhandamtrl från säljande företag som vi då gjorde. Sedan önskade du en kraftigare inverter vilket då föll på DSP2012. Du har klart och tydligt på din faktura specat vad invertern kostade, att du sedan kanske hittat den billigare någon annanstans är en helt annan sak, men priset framgår klart och tydligt. Vi tog också hela 980kr för bytet från den ena till den andra, det finns INGET annat som du betalat för, då installationen ifrån början låg på den första invertern som installerades. Vi frågade dig efter detta om det fungerade som det skulle, om kablaget blev varmt eller om något felade, men svaret från dig på det var nej. När det gällde att bygga om allt, så skrev du att den andra firman flyttat invertern och monterat den på ett annat ställe och det var just det vi också menade med att bygga om.
Det är alltid bra när all info kommer fram, inte bara det man själv vill framhäva och ja, vi erbjöd dig återbetalning av byteskostnaden på 980kr som goodwill.

Angående användningen av invertern har jag ju meddelat att ingen betalar väl 11.000:- för att tillreda några koppar espresso varje månad utan jag vill kunna använda den fullt ut.

Svar till J.R.Larm i Lindome
Ja, ni fick ordern att montera den ursprungliga invertern, men INTE att den skulle monteras så att dess livslängd avsevärt förkortades.

Jag har fortfarande inte fått något svar på varför ni rekommenderade en inverter som krävde ombyggnad av bilen och varför jag inte informerades om detta före köp.

Jag har tidigare påpekat att jag hade inte fakturan när beställningen gjordes. Jag hade endast fått ett anbud med en klmpsumma inkluderande invertern samt montering.

Svaret på om kablarna blivit varma var inte nej som du skriver utan: ”Hej kablarna har aldrig blivit varma och omformaren har inte slagit ifrån. Detta beror säkert på att vi inte använder en felaktigt installerad omformare i vår husbil”.

Om du fortfarande anser att det skall monteras 50mm2 kablar så måste bilen byggas om och flytta upp batterierna till garderoben som jag skrev sist. Angående kostnad för ombyggnad om du fortfarande inte tror på oss och litar på vår kunskap så får du ta detta med Patrik som du köpt bilen av.

Det är också intressant att du med ombyggnad av en husbil menar flytt av invertern till en annan placering i husbilen.
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Angående användningen av invertern har jag ju meddelat att ingen betalar väl 11.000:- för att tillreda några koppar espresso varje månad utan jag vill kunna använda den fullt ut.

Svar till J.R.Larm i Lindome
Ja, ni fick ordern att montera den ursprungliga invertern, men INTE att den skulle monteras så att dess livslängd avsevärt förkortades.

Jag har fortfarande inte fått något svar på varför ni rekommenderade en inverter som krävde ombyggnad av bilen och varför jag inte informerades om detta före köp.

Jag har tidigare påpekat att jag hade inte fakturan när beställningen gjordes. Jag hade endast fått ett anbud med en klmpsumma inkluderande invertern samt montering.

Svaret på om kablarna blivit varma var inte nej som du skriver utan: ”Hej kablarna har aldrig blivit varma och omformaren har inte slagit ifrån. Detta beror säkert på att vi inte använder en felaktigt installerad omformare i vår husbil”.

Om du fortfarande anser att det skall monteras 50mm2 kablar så måste bilen byggas om och flytta upp batterierna till garderoben som jag skrev sist. Angående kostnad för ombyggnad om du fortfarande inte tror på oss och litar på vår kunskap så får du ta detta med Patrik som du köpt bilen av.

Det är också intressant att du med ombyggnad av en husbil menar flytt av invertern till en annan placering i husbilen.
Priset på invertern är ju hur enkelt som helst att kontrollera, www.dometic.se sök dsp2012 så är ju den saken ur världen. Om du sedan hittat den någonstans för 8000kr är ju helt ointressant i detta fall, då vi handlar av just Dometic i Sverige. Vi meddelade dig också att vi kunde bygga om, något du ändå senare bad ett annat företag utföra, så förstår inte riktigt vad problemet är. Du behövde ju en kraftigare modell för att driva din bryggare, så vad är det du inte förstår? Du har betalt för en installation till den tillhanda 1500w inverter vi först installerade och sedan för utbytet till 2000w, dock med samma installation som till din 1500w. Jag anser att den här diskussionen är avklarad här för vår del, det finns ingen som helst anledning att föra den här typen av dialog vidare på ett forum. Trevlig helg till er alla.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.236
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Angående användningen av invertern har jag ju meddelat att ingen betalar väl 11.000:- för att tillreda några koppar espresso varje månad utan jag vill kunna använda den fullt ut.

Svar till J.R.Larm i Lindome
Ja, ni fick ordern att montera den ursprungliga invertern, men INTE att den skulle monteras så att dess livslängd avsevärt förkortades.

Jag har fortfarande inte fått något svar på varför ni rekommenderade en inverter som krävde ombyggnad av bilen och varför jag inte informerades om detta före köp.

Jag har tidigare påpekat att jag hade inte fakturan när beställningen gjordes. Jag hade endast fått ett anbud med en klmpsumma inkluderande invertern samt montering.

Svaret på om kablarna blivit varma var inte nej som du skriver utan: ”Hej kablarna har aldrig blivit varma och omformaren har inte slagit ifrån. Detta beror säkert på att vi inte använder en felaktigt installerad omformare i vår husbil”.

Om du fortfarande anser att det skall monteras 50mm2 kablar så måste bilen byggas om och flytta upp batterierna till garderoben som jag skrev sist. Angående kostnad för ombyggnad om du fortfarande inte tror på oss och litar på vår kunskap så får du ta detta med Patrik som du köpt bilen av.

Det är också intressant att du med ombyggnad av en husbil menar flytt av invertern till en annan placering i husbilen.
Om du har så skulle det varit intressant med foton på det som inte blev så bra...
Jag tycker att det känns konstigt att man byter upp till en 2000w inverter... Många inverter klarar mycket mer än de angivna värden... Tex Min 2000W klarar upp till 4000W korta stunder...
Använder du bly batterier till invertern så är min erfarenhet att de ofta inte ger full spänning under hela tiden du använder invertern...
Och sen 3-4 M kabel.... Nä... Utan mer information så låter det som en oerfaren montör... Inverter bör ha max 0,5M kabel till batteriet....
Normalt monteras en inverter vågrätt.... Med god ventilation.

Lycka till....

Här är nog inte bara rök.... Låter som att det också finns lite eld...
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Om du har så skulle det varit intressant med foton på det som inte blev så bra...
Jag tycker att det känns konstigt att man byter upp till en 2000w inverter... Många inverter klarar mycket mer än de angivna värden... Tex Min 2000W klarar upp till 4000W korta stunder...
Använder du bly batterier till invertern så är min erfarenhet att de ofta inte ger full spänning under hela tiden du använder invertern...
Och sen 3-4 M kabel.... Nä... Utan mer information så låter det som en oerfaren montör... Inverter bör ha max 0,5M kabel till batteriet....
Normalt monteras en inverter vågrätt.... Med god ventilation.

Lycka till....

Här är nog inte bara rök.... Låter som att det också finns lite eld...
Visst är det så att en inverter klarar mer än märkeffekten, men endast under några sekunder. En bryggare kräver sin effekt klart längre tid än så och det ska också återigen tilläggas att den första invertern inte såldes av oss utan var en tillhanda inverter vi ej själva någonsin sålt, så vad dess kapacitet är lämnar jag därhän och låter säljande företag stå för den biten.
 

Mats Erlandsson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
29064
Medlemskap
2022
Om du har så skulle det varit intressant med foton på det som inte blev så bra...
Jag tycker att det känns konstigt att man byter upp till en 2000w inverter... Många inverter klarar mycket mer än de angivna värden... Tex Min 2000W klarar upp till 4000W korta stunder...
Använder du bly batterier till invertern så är min erfarenhet att de ofta inte ger full spänning under hela tiden du använder invertern...
Och sen 3-4 M kabel.... Nä... Utan mer information så låter det som en oerfaren montör... Inverter bör ha max 0,5M kabel till batteriet....
Normalt monteras en inverter vågrätt.... Med god ventilation.

Lycka till....

Här är nog inte bara rök.... Låter som att det också finns lite eld...
Den första 1500W invertern klarade ju inte av en espressomaskin med 1460w märkeffekt. Jag bytte till DSP 2012 en 2000w inverter då jag misstänkte att jag inte skulle få en ny inverter, utan att man bara flyttade den gamla som jag inte visste hur skadad den var. Jag har 2 st Lithiumbatterier och den numera korrekt monterade invertern fungerade utmärkt med en 2 kw varmluftpistol. Felet var ju inte bara att kabeln var 4 ggr så lång utan också endast hälften så tjock.
 

Mats Erlandsson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
29064
Medlemskap
2022
Visst är det så att en inverter klarar mer än märkeffekten, men endast under några sekunder. En bryggare kräver sin effekt klart längre tid än så och det ska också återigen tilläggas att den första invertern inte såldes av oss utan var en tillhanda inverter vi ej själva någonsin sålt, så vad dess kapacitet är lämnar jag därhän och låter säljande företag stå för den biten.
Jag har aldrig påstått att ni valt ut invertern på 1500w däremot har ni monterat den vertikalt i stället för horisontalt. Detta förkortar enligt tillverkaren inverterns livslängd avsevärt. Detta hade ju inte märkts förrän långt efter att alla garantier gått ut. Dåligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen