Mats Erlandsson
FD HBK Medlem
Jag vill absolut varna för J.R.Larmcenter i Lindome AB. Firman är enligt mig nonchalant mot husbilsägare och dessutom okunniga. Detta förvånade mig då de som fått installerat larm i regel verkat nöjda. En larminstallation är dock inte så komplicerad med ett antal givare och en centralenhet.
Då jag är rörelseinskränkt letade vi efter en anpassad husbil. En italiensk tillverkare Blu Camp hade en lämplig modell med beteckningen Sky Free. Denna marknadsfördes av en husbilsfirma i Varberg. Vi åkte dit och skrev kontrakt på en ny husbil hösten 2019 med leverans våren 2020.
I beställningen ingick även en Cinderella förbränningstoalett. Denna installerades av J.R.Larmcenter i Lindome. När vi hämtade bilen hängde det lösa sladdar i ett förvaringsutrymme bakom toaletten och en anställd hos husbilssäljaren berättade att bilen var så nedsmutsad att han fick ägna lång tid för att bilen skulle gå att sälja som ny. Senare konstaterades att i stället för att ha en separat avstängning av gasolen inne i bilen som det fanns för kyl, spis och varmvattenberedare hade man kopplat på närmsta ledning vilket innebar att när gasolen stängdes av till varmvattenberedaren upphörde toaletten att fungera. Dåligt utfört av J.R.Larmcenter i Lindome. Installationen fick göras om av annan firma senare.
I köpet av husbilen ingick även att det skulle finnas en inverter så att vi kunde tillaga espresso. Som sämst bröt invetern tre gånger under tillagning av en kopp espresso. Naturligtvis odrickbart. Märkeffekten på espressomaskinen var 1460 watt och märkeffekten på invertern 1500 watt så det borde fungera. Jag kontaktade säljaren av husbilen P.B. som inte höll med utan menade att det fanns formler som man skulle använda för att se om det kunde fungera. Det hela gick ut på att märkeffekten 1460 w var mer 1460 w samt att märkeffekten på invertern 1500 w var mindre än 1500 w. Alltså skulle det inte gå utan att skaffa en espressomaskin med lägre effekt. Detta resonemang accepterade jag inte utan började läsa i bruksanvisningen om installation av invertern. Jag kopierar från bruksanvisningen:
Installation
Montera enheten vågrätt. Om du monterar den på högkant eller upp-och-ner minskar livslängden avsevärt
Min inverter var monterad på högkant. Jag kontaktade säljaren P.B. som efter kontakt med J.R.Larmcenter i Lindome, meddelade att det spelar ingen roll hur man monterar invertern i husbilar då dessa inte kör på guppiga vägar. I servicebilar var det däremot noga. Dåligt av J.R. Larmcenter i Lindome AB. Om jag körde från Limhamn till Lindome skulle placeringen ändras. Jag ville inte riskera att få samma inverter med påverkad livslängd installerad så jag sade att jag vill ha en inverter som klarar 2000w.
Säljaren P.B. I samråd med J.R. Larmcenter rekommenderade då en inverter från Dometic DSP 2012. Detta skulle var en kvalitetsinverter som kostade 11.000:- inklusive installation. Jag googlade priset på invertern som var 8.000:- och tänkte att 3.000:- för installationen var dyrt. P.B. påpekade att man troligen måste ha nytt kablage och då tänkte jag, för en fackmannamässig installation som jag kan lita på, kan det vara värt det. Döm om min förvåning när man endast skruvade bort den gamla invertern och satte dit den nya. Jag undrade om kablaget och fick besked att det var det grövsta de hade. Jag borde ju ha lärt mig att J.R Larmcenter inte gick att lita på.
Väl hemkommen gick jag in på Dometics installationsanvisningar sidan 161. Där står bl a att läsa: Använd kopparkabel area 70 mm2, helst kortare kabel än 1 meter, säkra med 300 mA så nära pluspolen som möjligt. Apparaten skall vara jordad.
J.R. Larmcenter använde en 4 -5 meter lång kabel med en area av 35 mm2.
Då jag reklamerade installationen fick jag bl a veta att det gick inte att installera invertern utan ombyggnad av husbilen och angående detta skulle jag kontakta säljaren. Jag frågade varför man rekommenderat mig att köpa en inverter som inte gick att installera i husbilen. Något svar har jag inte fått vare sig av säljaren P.B. eller J.R. Larmcenter. Min egen teori så här i efterhand är att de tänkte att om jag skulle betala 11.000:- så skulle jag backa och låta mig nöja med den felaktiga installationen av den första invertern. Vem vet?
För att göra en lång historia något kortare vände jag mig till en Malmöfirma med kompetens och invertern är nu installerad korrekt utan ombyggnad av husbilen.
Kostnad 5.689:-. Av denna summa erbjuder sig J.R.Larmcenter att betala 980:- då ju den muntliga offerten på 11.000:- var inklusive installation. Det är säkert inte lätt att göra en korrekt installation, men J.R.Larmcenter kände ju väl till fordonet efter att ha gjort installationer två gånger tidigare i samma husbil. Är detta ett enda fall, med tre olika fel vid tre tillfällen eller förekommer det allt som oftast?
Då jag är rörelseinskränkt letade vi efter en anpassad husbil. En italiensk tillverkare Blu Camp hade en lämplig modell med beteckningen Sky Free. Denna marknadsfördes av en husbilsfirma i Varberg. Vi åkte dit och skrev kontrakt på en ny husbil hösten 2019 med leverans våren 2020.
I beställningen ingick även en Cinderella förbränningstoalett. Denna installerades av J.R.Larmcenter i Lindome. När vi hämtade bilen hängde det lösa sladdar i ett förvaringsutrymme bakom toaletten och en anställd hos husbilssäljaren berättade att bilen var så nedsmutsad att han fick ägna lång tid för att bilen skulle gå att sälja som ny. Senare konstaterades att i stället för att ha en separat avstängning av gasolen inne i bilen som det fanns för kyl, spis och varmvattenberedare hade man kopplat på närmsta ledning vilket innebar att när gasolen stängdes av till varmvattenberedaren upphörde toaletten att fungera. Dåligt utfört av J.R.Larmcenter i Lindome. Installationen fick göras om av annan firma senare.
I köpet av husbilen ingick även att det skulle finnas en inverter så att vi kunde tillaga espresso. Som sämst bröt invetern tre gånger under tillagning av en kopp espresso. Naturligtvis odrickbart. Märkeffekten på espressomaskinen var 1460 watt och märkeffekten på invertern 1500 watt så det borde fungera. Jag kontaktade säljaren av husbilen P.B. som inte höll med utan menade att det fanns formler som man skulle använda för att se om det kunde fungera. Det hela gick ut på att märkeffekten 1460 w var mer 1460 w samt att märkeffekten på invertern 1500 w var mindre än 1500 w. Alltså skulle det inte gå utan att skaffa en espressomaskin med lägre effekt. Detta resonemang accepterade jag inte utan började läsa i bruksanvisningen om installation av invertern. Jag kopierar från bruksanvisningen:
Installation
Montera enheten vågrätt. Om du monterar den på högkant eller upp-och-ner minskar livslängden avsevärt
Min inverter var monterad på högkant. Jag kontaktade säljaren P.B. som efter kontakt med J.R.Larmcenter i Lindome, meddelade att det spelar ingen roll hur man monterar invertern i husbilar då dessa inte kör på guppiga vägar. I servicebilar var det däremot noga. Dåligt av J.R. Larmcenter i Lindome AB. Om jag körde från Limhamn till Lindome skulle placeringen ändras. Jag ville inte riskera att få samma inverter med påverkad livslängd installerad så jag sade att jag vill ha en inverter som klarar 2000w.
Säljaren P.B. I samråd med J.R. Larmcenter rekommenderade då en inverter från Dometic DSP 2012. Detta skulle var en kvalitetsinverter som kostade 11.000:- inklusive installation. Jag googlade priset på invertern som var 8.000:- och tänkte att 3.000:- för installationen var dyrt. P.B. påpekade att man troligen måste ha nytt kablage och då tänkte jag, för en fackmannamässig installation som jag kan lita på, kan det vara värt det. Döm om min förvåning när man endast skruvade bort den gamla invertern och satte dit den nya. Jag undrade om kablaget och fick besked att det var det grövsta de hade. Jag borde ju ha lärt mig att J.R Larmcenter inte gick att lita på.
Väl hemkommen gick jag in på Dometics installationsanvisningar sidan 161. Där står bl a att läsa: Använd kopparkabel area 70 mm2, helst kortare kabel än 1 meter, säkra med 300 mA så nära pluspolen som möjligt. Apparaten skall vara jordad.
J.R. Larmcenter använde en 4 -5 meter lång kabel med en area av 35 mm2.
Då jag reklamerade installationen fick jag bl a veta att det gick inte att installera invertern utan ombyggnad av husbilen och angående detta skulle jag kontakta säljaren. Jag frågade varför man rekommenderat mig att köpa en inverter som inte gick att installera i husbilen. Något svar har jag inte fått vare sig av säljaren P.B. eller J.R. Larmcenter. Min egen teori så här i efterhand är att de tänkte att om jag skulle betala 11.000:- så skulle jag backa och låta mig nöja med den felaktiga installationen av den första invertern. Vem vet?
För att göra en lång historia något kortare vände jag mig till en Malmöfirma med kompetens och invertern är nu installerad korrekt utan ombyggnad av husbilen.
Kostnad 5.689:-. Av denna summa erbjuder sig J.R.Larmcenter att betala 980:- då ju den muntliga offerten på 11.000:- var inklusive installation. Det är säkert inte lätt att göra en korrekt installation, men J.R.Larmcenter kände ju väl till fordonet efter att ha gjort installationer två gånger tidigare i samma husbil. Är detta ett enda fall, med tre olika fel vid tre tillfällen eller förekommer det allt som oftast?