• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Hei, kan du ikke bruke Itunes, da jeg hadde Ifon brukte jeg den til å ta backup og overføre bilder.

Att synkronisera bilder och videoklipp via iTunes till datorn är naturligtvis det enklaste om man tvunget vill spara bilder på datorn.
Ett enklare sätt är att använda molnet eller en extra hårddisk med WiFi.

image.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Egentligen helt sjukt att vi 2015 inte fritt och enkelt kan flytta filer som är i standardformat mellan olika enheter och plattformar.
Det är uppenbart att det är en medveten strategi hos Apple att göra tröskeln hög för att sen kunna peka på fördelarna med att hålla sig inom plattformen(Apples).

Snacka om att vi är manipulerade:p:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Jag har aldrig haft problem med att flytta eller synka filer till och från iPhone/iPad. Det mesta sker automatiskt vare sig man vill utnyttja molnet eller extern hårddisk via WiFi. Även bilder från mina kameror överförs automatisk med hjälp av WiFi.

Vill man tvunget använda datorn för att spara filer kopplar man bara ihop med kabel och använder iTunes. Den metoden använder jag någon gång om året för att säkerhetskopiera mina iOS-enheter, mest av gammal vana.

Vanans makt är stor, det gäller att bryta gamla mönster och ta efter den yngre generationen för att kunna nyttja ny teknik.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Jag föredrar gammal beprövad teknik! Riktig kamera och riktig dator!

Nema problema!

Jappe
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Har kollat hur min Android Samsung Active 4 hanterar bilder via min Win7.
Mobilen sparar bilderna på det externa minneskortet och har där skapat DCIM > Camera och under Camera ligger alla bilder i datumföljd med ett extra serienr.

Har inte tänkt på om det finns nån inställning i mobilen för att skapa ny undermapp för varje datum och hur en sådan skulle se ut i Android.
Får upp alla bilder i Windows bildvisning.

Är även mycket enklare att via Win gå in i mobilens filstruktur för att t.e.x. rensa bort nedladdade filer i mobilens nedladdningsmapp än mobilens egna filhanterare, man får en bättre översikt via Windows.

Android är nog mer anpassat till Windows än IOS helt enkelt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Jag har aldrig haft problem med att flytta eller synka filer till och från iPhone/iPad. Det mesta sker automatiskt vare sig man vill utnyttja molnet eller extern hårddisk via WiFi. Även bilder från mina kameror överförs automatisk med hjälp av WiFi.

Vill man tvunget använda datorn för att spara filer kopplar man bara ihop med kabel och använder iTunes. Den metoden använder jag någon gång om året för att säkerhetskopiera mina iOS-enheter, mest av gammal vana.

Vanans makt är stor, det gäller att bryta gamla mönster och ta efter den yngre generationen för att kunna nyttja ny teknik.

Jag visste att du inte kunde hålla dig från att svara :)

Det handlar inte om vana. Det handlar om enkelhet och valfrihet.
Har man enkelhet och valfrihet så kan man skaffa sig sina egna vanor som passar både person, miljö och förutsättningar om man nu vill. Nästan gratis t.o.m.
Precis allt det som Apple inte direkt är kända för att jobba för J

Det finns ju också en anledning till att så många tröttnat och lämnat plattformen. Och då menar jag den yngre generationen också :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Har kollat hur min Android Samsung Active 4 hanterar bilder via min Win7.
Mobilen sparar bilderna på det externa minneskortet och har där skapat DCIM > Camera och under Camera ligger alla bilder i datumföljd med ett extra serienr.

Har inte tänkt på om det finns nån inställning i mobilen för att skapa ny undermapp för varje datum och hur en sådan skulle se ut i Android.
Får upp alla bilder i Windows bildvisning.

Är även mycket enklare att via Win gå in i mobilens filstruktur för att t.e.x. rensa bort nedladdade filer i mobilens nedladdningsmapp än mobilens egna filhanterare, man får en bättre översikt via Windows.

Android är nog mer anpassat till Windows än IOS helt enkelt.

Varför använda en PC för en så enkel sak som att komma åt bilderna på en telefon/platta? Det finns betydligt enklare sätt med modern teknik!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Frukthandlaren har redan tänkt åt dig och bestämt att det är alldeles för komplicerat för dig för att du skall få hämta bilderna/filerna själv direkt från telefonen på 2 sekunder.

Du måste försöka se ljuset och sen gå över ån efter vattnet(läs bilderna). Du behöver bara installera lite program och aktivera diverse tjänster sen kommer bilderna över "helt automatiskt" :rolleyes:.

;)

Roger 67 - når man er så iBlind så hjælper ironi eller anden fornuft ikke.
Men jeg synes dine bemærkninger er rammende og komiske :msn_thumbup:

Man får sq helt medlidenhed med iBlinde fanatikere.

Denne fortsatte agitation imod kendsgerningerne
kræver vist psykiatrisk behandling.
 
Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Varför använda en PC för en så enkel sak som att komma åt bilderna på en telefon/platta? Det finns betydligt enklare sätt med modern teknik!

Vad är enklare än att koppla en usb-sladd mellan dator och mobil ?
Datorn frågar sedan vad jag vill göra med mobilens innehåll.

Visst kan jag använda Wi-fi, blåtand, moln m.m. om jag konfigurerat allt rätt, men vad är enklare än att koppla upp mobilen direkt mot datorn utan något program inblandat när datorn( Windows ) kan hantera innehållet utan problem både i mobilen och datorn.

En enkel kabel ser till att mobil och dator blir ett.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Minns ni Blaupunkt-syndromet:cool:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Vad är enklare än att koppla en usb-sladd mellan dator och mobil ?
Datorn frågar sedan vad jag vill göra med mobilens innehåll.

Skippa sladdeländet och kör trådlöst!
Idag använder man inte sladd varken till skrivare, högtalare, kamera, TV eller mellan enheter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Att synkronisera bilder och videoklipp via iTunes till datorn är naturligtvis det enklaste om man tvunget vill spara bilder på datorn.
Ett enklare sätt är att använda molnet eller en extra hårddisk med WiFi.

Visa bilaga 97415

Hur synkroniserar man en 2TB hårddisk med en telefon som har max 128GB minne (eller finns det telefoner med ännu mera minne)? För synkronisera betyder väl att två eller flera enheter kommer att ha identiska innehåll (eller att klockor visar samma tid). Det verkar snarare som att man med synkronisera nu för tiden menar kopiera. Är det ett sätt att försöka mystifiera enkla göromål och få dem att verka mera komplicerade?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Vid så stora volymer skulle jag skippat datorns hårddisk och använt en extern trådlös för alla mina bilder och videoklipp. Enkelt att komma åt med vilken enhet som helst.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Varför inte bara radera bilder och göra plats i molnet så kan du ju använda det, Du har ett fungerande system som är fullt med skräpbilder, jag förstår inte problemet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Läste jag rätt här? Skriver du att Michael Johansson ska radera bilder eftersom han har så många skräpbilder?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

För övrigt anser jag att det visas för få bilder på forumet, framför allt av bilder tagna av fullformatskameror med RAW-formatet som ursprung.
 
Toppen