• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
När jak tagit några bilder med iFånen och vill ha över några dem till lämplig katalog i datorn får jag i Explorer upp följande filstruktur och katalog/filnamn:

iPhone filsystem.JPG

Det är ju helt värdelöst! Hur skall jag hitta de bilder jag vet är tagna en viss dag? Katalogerna har ju bara kryptiska, slumpvisa namn som dessutom verkar innehålla slumpvis antal bilder, visserligen i nummerföljd inom respektive katalog, från de senaste dagarna. Eftersom katalogerna har slumpvisa namn ligger de inte i kronologisk ordning så jag får öppna varje katalog tills jag hittar, i detta fall, dagens bilder.

Hur tänkte frukthandlaren här? Eller gör jag något fel? Kanske jag inte följer Apples bestämmelser för hur jag skall göra, kanske till och med tar fel bilder som jag vill ha till fel katalog på fel dator (PC så klart)?

Hur är det på androider? Ligger bilderna huller om buller med samma mystiska filstruktur och underliga, ologiska namn på katalogerna. Jag börjar tröttna på denna ¤@#%#@# frukthandlartelefon. Hade det inte varit bättre om Bill hade fortsatt med att sälja äpplen?

(Som alla förstår så är jag trött på denna iPhone och känner att jag måste spy min galla och lätta på trycket.)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Jag vet att jag skulle kunna mailat bilderna från telefonen till mig själv och därefter ladda ner dem från detta mail på datorn. Då skulle det vara lätt att hitta bilderna men det känns som om detta skulle vara en lång och helt onödig omväg.

Som det är nu så sätter jag telefonen i sin USB-anslutna laddstation kopplad till PC:n och öppnar Explorer. Då finns telefonen där och det borde ha varit lätt att hitta, markera och kopiera över de bilder jag vill ha.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Får svare på Android først. DCIM inneholder en mappe Camera med alle bilder i kronologisk orden.

Men en løsning for deg er å la Dropbox, Onedrive, Google+ eller et annet moln sørge for backup av bildene og hente de derifra. Noen av disse gir deg gruppering pr. dag av bildene, de andre gir deg en flat struktur som i det minste er sortert kronologisk.

Jeg bruker helst denne løsningen i stedet for usbkabelen på min Android.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Problemet är att jag använder telefonen som kamera ytterst sällan och mest för skräpbilder utan värde och utan behov av back up. I detta fall ville jag bara ha några bilder att klistra in i ett worddokument. Jag har inte för avsikt att ha någon back up funktion av telefonen eftersom jag inte bryr mig om bilderna skulle försvinna, bara de finns kvar från det att jag tar bilden tills jag mailat eller SMSat bilden alternativt, som nu, tog bilderna i "garaget" och gick in i huset för att klistra in dem i worddokumentet.

Då var det lite irriterande att behöva öppna katalog efter katalog för att till slut hitta de fem bilder jag ville ha.

Bilder från mina kameror har jag full koll på var de finns och har också back up av dem på extern hårddisk placerad utanför hemmet. Jag kopierar minneskorten till en katalogstruktur på PC:ns hårddisk med kataloger ÅÅÅÅ/MM och bildfilerna döps om till ÅÅÅÅMMDD-### varefter de importeras till Lightroom och taggas med lämpliga sökord.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Jag hade en back upfunktion på telefonen men när molnet blev fullt efter 5GB ville Apple ha betalt vilket jag inte var så trakterad av med tanke på värdet av bilderna är noll. Är det någon enstaka bild som jag skulle vilja spara så får jag väl ta omaket och göra som idag, det vill säga leta och kopiera.
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Du kan antingen aktivera iCloud så får du med automatik dina foton överförda via bildströmmen eller så kan du ladda ner appen 'Wifi Photo Transfer' och överföra dem manuellt till en dator (trådlöst).

Mvh
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Michael,
helt enig om at det er #¤%*£€# besværligt at bruge ikke Bluetooth eller flytte SD kortet.
Skal man bare have lidt billeder til redigering i artikler m.m.
fortrækker jeg fysisk overførsel fra telefonens/tablettens hukommelseskort.

Molnet er mal'net eller molnet og besværligt.

Molnet med videofilm :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

.....Hur tänkte frukthandlaren här? ....


Frukthandlaren har redan tänkt åt dig och bestämt att det är alldeles för komplicerat för dig för att du skall få hämta bilderna/filerna själv direkt från telefonen på 2 sekunder.

Du måste försöka se ljuset och sen gå över ån efter vattnet(läs bilderna). Du behöver bara installera lite program och aktivera diverse tjänster sen kommer bilderna över "helt automatiskt" :rolleyes:.

;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhone så dåliga eller gör jag fel?

Det finns fler alternativ av molnet, tex Bix som jag använder.

Dessutom använder jag iPad för bildbehandling, appen Snapseed är överlägsen många bildbehandlingsprogram på PC och åtskilligt snabbare.

Bilder tagna med iPhone syns automatiskt i iPad när man är ansluten via WiFi, ingen manuell överföring behövs.

Av dessa skäl är mina laptops sedan länge överflödiga, allt går så mycket enklare och snabbare i iOS-världen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Tack för alla svar. Ett särskilt tack till Knarrevik som svarade, dock inte på min fråga men kanske på någon annans. Att jämföra Lightroom och Snapseed är skrattretande och att försöka knô in 1TB bilder i en iPad lär bli besvärligt, det räcker nog inte med ett skohorn.

Men gillar man de märkliga resultaten av Snapseeds så kallade bildbehandling, eller bildmisshandel, så är det säkert ett bra program. Snabbt går det säkert också vilket kanske kan förklara de mediokra resultaten.

Kan Snapseed arbeta med RAW-filer, räta upp perspektiv, plocka fram bildinformation ur skuggpartier och korrigera vitbalansen, klona bort ovidkommande detaljer ur bilden, spara i olika filformat och beskärningar utan att förvanska originalbilden mm? Om inte så är det lite övermaga att påstå att det skulle vara överlägset.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Frukthandlaren har redan tänkt åt dig och bestämt att det är alldeles för komplicerat för dig för att du skall få hämta bilderna/filerna själv direkt från telefonen på 2 sekunder.

Du måste försöka se ljuset och sen gå över ån efter vattnet(läs bilderna). Du behöver bara installera lite program och aktivera diverse tjänster sen kommer bilderna över "helt automatiskt" :rolleyes:.

;)
:msn_sun::msn_sun::msn_sun:
:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Tack för alla svar. Ett särskilt tack till Knarrevik som svarade, dock inte på min fråga men kanske på någon annans. Att jämföra Lightroom och Snapseed är skrattretande och att försöka knô in 1TB bilder i en iPad lär bli besvärligt, det räcker nog inte med ett skohorn.

Jag jämförde inte Snapseed med proffsprogram utan bildprogram som 99% av oss använder för bilder tagna med kompakter och mobiler. Där är Snapseed trots att Google står bakom överlägset de flesta andra program och appar.

Visst går Snapseed att använda till RAW-bilder, dessutom med bättre resultat än med flertalet bildbehandlingsprogram för PC.

Jag brukar prova appar och prylar innan jag svarar i ironisk ton, det brukar man vinna på i längden!
 
F

F.d. 50346

Guest
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Hei, kan du ikke bruke Itunes, da jeg hadde Ifon brukte jeg den til å ta backup og overføre bilder.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Nej iPhone är inte så dålig och du gör inte fel, men ska man blanda teknik med olika filsystem så behövs det nog speciella program i datorn.
Jag använder Mac dator och iPhone då funkar allt med några knapptryck, dom är ju anpassade o "pratar" samma språk. Det var det där med äpplen och päron
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Svaret är ju egentligen självklart, byt telefon och slipp att bli inlåst i ett hårt styrt system! :yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

I en annan tråd om Telenor verkar det som att mitt 79:-abonnemang kommer att ändras till ett 199:-. Då skall jag passa på att byta telefon till n Android, troligen en Sony Xperia Z3 Compact.

Beträffande ironisera över program som jag inte prövat själv så tycker jag nog att jag har viss rätt att göra det eftersom jag startade denna tråd med frågan om filsystemet i en iFån och förväntade mig inte svar om förträffligheten hos Snapseed eller hur enkelt det är att jobba med RAW-filer på en iPad.

Jag är inte så övertygad om att det är så enkelt eftersom jag först måste överföra bilderna till plattan, alternativt ha dem på en extern hårddisk. Med en platta på 128GB så har jag kanske i bästa fall gissningsvis 100GB ledigt. Det skulle betyda att jag får plats med 2900 RAW-filer á 36MB. Då kommer jag inte att ha plats för export av färdiga bilder. I realiteten betyder det att jag kan ha max 1500 RAW-filer och kanske 500 framkallade bilder i olika format. Det skulle betyda att jag kan ta in ca 37% av förra årets semesterbilder. Så att Snapseed och iPad skulle vara ett alternativ för bildbehandling av RAW-filer ser jag som rent nonsens. Att ett program rent teoretiskt kan hantera ett visst filformat betyder inte att det fungerar rent praktiskt i verkligheten.

Jag tror dock att jag fått svar på min ursprungliga fråga, den om iFånens filsystem och dess katalog- och filnamn. Jag tyder det som att det skall vara så och jag gör inte fel, bara inte så som Apple bestämt att jag skall göra.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Jag använder ytterst sällan Windows, men de få gånger det händer kör jag Syncios. Flyttar bilder, video, musik etc.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är iPhon så dåliga eller gör jag fel?

Filsystem problemet ser ut til å komme av at IOS legger bildene direkte inn i galleridatabase og har en filstruktur for raskest mulig oppslag fra databasen.
Samme type struktur som flertallet av tidlige dokumentadministrasjon systemer. Vi får være glad de ikke har valgt løsningen fra moderne dok systemer - allt inne i databasen. Årsaken til slike strukturer var det opprinnelige filsystemet til UNIX med i-nodes. Små filer og direktorier var lynraske, men kom en over første nivå så ble det mange diskoppslag før en kom til data.
 
Toppen