• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej, hej

Tänkte bolla lite med er vad som gällande att per kvm. pris
få en vettig isolering till "lite vad som" i husbilen. (endast värme, inte ljud)

Skulle av det jag läst, förmoda att denna fungerar både inne/ute
Jag tänker isolera rutor, (över vintern) vissa förråd/luckor m.m. invändigt!

Åsikter om:
ThermoReflekt, Reflekterande Termisk Isolering

Tacksam för Er feedback och tankegångar! :)

Vänl. Magnus
Som bor i husbilen.

PS... Luftspalt kan ordnas, där det fungerar, med deras butyltejp.
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Jag har också funderat på denna isolering men har förstått att det krävs en luftspalt för att det ska fungera bra.
Hoppas vi får svar från någon som provat ordentligt!
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Grundtanke med all isolering är att kapsla in luft.
För att det ska fungera så måste man ha täta celler i materialet.
Anläggningsytan skall helst stå emot väder och vind.
Så isoleringen som visas verkar bra om luftspalten finns, ju större desto bättre cop-värde.

Ett billigt alternativ är ett tjockt liggunderlag.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Jo jag inser att det är luften som gör isoleringen men förstod att utöver tjockleken på denna isolering så behövde man ordna ytterligare luftspalt för att det skulle fungera.

Då är ju precis som du säger liggunderlag ett alternativ så dessa 6-8mm är inte korrekta utan det kanske handlar om ytterligare 10-20mm för att fungera bra.

Jag har oisolerade lastlådor i dubbelgolvet som kostar gasol på vintern så det är därför jag är mycket intresserad!

Ska jag isolera ute eller inne är frågan...??
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Jo det kan jag förstå om inte kondenseringspunkten hamnar i isoleringen men vilken typ av isolering kan vara lämplig?

Liggunderlag eller IsoTherm?
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Bara för att krångla till det , så finns de även rörisolering (även kvadratisk) som man limmar.
Men personligen skulle jag testa ett grövre liggunderlag och limma skarvarna med färdiglimmad isoleringsremsa (finns hos VVS-handlare).
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Hej, hej

Tänkte bolla lite med er vad som gällande att per kvm. pris
få en vettig isolering till "lite vad som" i husbilen. (endast värme, inte ljud)

Skulle av det jag läst, förmoda att denna fungerar både inne/ute
Jag tänker isolera rutor, (över vintern) vissa förråd/luckor m.m. invändigt!

Åsikter om:
ThermoReflekt, Reflekterande Termisk Isolering

Tacksam för Er feedback och tankegångar! :)

Vänl. Magnus
Som bor i husbilen.

PS... Luftspalt kan ordnas, där det fungerar, med deras butyltejp.
skall du använda och bo i billen, eller bara ha underhålls värme i billen på vintern, jag är lite nyfiken hur jag skall göra, för att hålla ett bra klimat under vintern ,försatt själv kunna använda min sommar bil vinter tid mvhhåkan
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Jag tittade också på ThermoReflekt, men tyckte att det var lite för dyrt så det slutade med att jag köpte en rulle krypgrundsisolering LFS-25 hos Ljungby Fuktkontroll & Sanering, 9mm tjock, 2m bred, 50m lång för 3080 kr inkl moms och frakt. Krypgrundsisolering LFS-25

Denna krypgrundsisolering är likadan som den "betongmatta" eller "vintermatta" som man på vintern lägger ovanpå nygjuten betong och som säljs av diverse byggfirmor.

Isoleringen är av skummad polyeten och håller ungefär samma kvalitet som de allra enklaste liggunderlagen man ibland kan hitta på rea för 30 kr hos Rusta, Ö&B med flera. Ytan är inte helt jämn som på de finare liggunderlagen utan en smula bubblig på grund av de lite större cellerna.

Fungerar utmärkt till det mesta - golv, väggar, tak, rör, skrymslen och vrår.
När det behövs tjockare isolering lägger jag bara flera lager.
Det blir ändå billigare än att köpa isolering med rätt tjocklek.

* Går att böja och forma och är en smula elastiskt.
* Tål fukt, möglar inte, suger nästan inget vatten.
* Det knarrar inte när man kör, som frigolit och styrofoam ibland kan göra.
* Kan klippas med sax och skäras med kniv.
* Smular inte, dammar inte.
* Kan tejpas med vävtejp, dubbelhäftande mattejp, eller limmas med biltemas spraylim.

Men denna enorma rulle med två meters bredd är faktiskt lite bökig att hantera, så nästa gång får det bli den lilla rullen med bredd 1,6m. Hehe...

Om man behöver ännu tunnare isolering än 9 mm så rekommenderas underlagsfoam 2mm 15m2 för 99kr hos Byggmax.
Det är också skummad polyeten, och om man lägger fem lager så blir priset per kvadratmeter ungefär det samma som för krypgrundsisoleringen.
 
F

F.d. 30199

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Hej ! Jag tror att du har funnit rätt material !i England Har man använt isoleringen i många år . Vi i Sverige har inte fattat vilken toppen produkt det är . Niclas O Maria
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Jodå, ThermoReflect är säkert ett alldeles utmärkt isoleringsmaterial. Men kanske ändå inte så oöverträffat dunderbra som vissa säljare vill påskina. Det lär fungera bäst vid mycket stora temperaturdifferenser där en stor del av förlusterna består av strålningsvärme. Här är ett jämförande test med ThermoReflect, cellplast och gullfiber: Rymdisolering håller inte måttet

Fast det är klart, jag har ingen aning om man kan lita på uppgifterna i testet. Det kan ju vara båg, som så mycket annat på internet.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Det lär fungera bäst vid mycket stora temperaturdifferenser där en stor del av förlusterna består av strålningsvärme.

Fast det är klart, jag har ingen aning om man kan lita på uppgifterna i testet. Det kan ju vara båg, som så mycket annat på internet.

Reflexegenskapen fungerar (bäst) vid korta strålningsvåglängder, typ synlig värmestrålning. Den kommer från objekt med hög temperatur som t.ex. solen, glödlampor och strålningskaminer. Produkten skulle ha fördelar för den som vill parkera sin husbil i solen och ändå hålla en behaglig innertemperatur. Det är därför som reflekterande aluminium används i fönstergardiner och överdrag som sätts i framrutan.

Att ur detta dra slutsatsen att reflektion håller inne påtagliga mängder av värmen i husbilen där temperaturen ligger på cirka 20 grader är optimistiskt i överkant.

I rymden är det viktigt att skydda människor och satelliter mot intensiv värmestrålning från solen, men samtidigt är det större problem än man vanligen tror att kyla bort överflödig värme från dessa. Kylan, mätt med en termometer i skuggan, kan vara låg men då det är glest mellan gasmolekylerna så blir borttransporten av värme mycket ineffektiv. Bland annat därför bär astronauterna en omfattande AC i lådan på ryggen.

Lita på artikeln, den kommer från min hemstad.

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

...har förstått att det krävs en luftspalt för att det ska fungera bra.

På deras sajt står "Genom att vid installation tillse att det blir en luftspalt pa varje sida av ThermoReflekt kan den totala isoleringseffekten ökas väsentligt."

Fundera ett varv extra inför detta. Varför skulle en eller ett par luftspalter väsentligt öka isoleringseffekten? Kan det helt enkelt vara så att man adderar ett eller två lager relativt stillastående luft som "gör jobbet"?

/ Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Har ikke mye tro på et par lag alufolie med en tynn isolasjon mellom. Denne isolasjonen har i tynneste utgave vært brukt i mange år i Australia - også i hovedbygningen på vår farm. Vi fant det var dårlig isolering sammen med trekkfulle fønster så vi bestillte nye fønster med isolerglass til en del av huset. Av tekniske grunner måtte mye av ytterkledningen demonteres i denne forbindelse og vi fant denne 2 mm tykke folien like under kledningen. Fikk lagt inn 7 cm fiberisolering i reisverket og det ble et helt annet hus. Den lokale byggmester som gjorde jobben fortalte oss at vårt hus var godt isolert og det var en high-tech isolasjon som var der fra før. Folien er fortsatt i veggen, og vi har ingen problemer med å kjenne på veggen hvor vi har etterisolert.

Krypgrunn isoleringen er en god ide for de biler som ikke har isolerte luker, lim på med spraylim på innsiden. En kan og benytte Biltema sin selvklebende variant med alufolie.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Tack för er feedback!

Jag tänker nyttja ett lämpligt material för att helt enkelt, tilläggsisolera.
Rutgers inlägg #10 ser oxå intressant ut.

Skulle tro att beroende på ställe kan nyttjandet av olika material vara förtjänt.

För egen del, är det som Håkan skriver, några luckor som skall förbättras.
Insida fönster hänger tjocka goa gardiner på räls, men även här kan det förbättras.

Kanske då Termoreflekt på utsidan rutan? Betongmatta med spraylim på insida luckor...
Låt se, jag har ju gått om tid att fundera/prova och förändra när jag bor i bilen! :)

Det skall helst vara en både boendeklimat & ekonomiskt försvarbar investering!
Hmmmm.. 80kvm Betongmatta, någon mer som är sugen? ;)

Vänligen, Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Fantastiskt forum med oss alla här inkl. vårt delgivande av info!

Jag valde efter mina ändamål & husbil enl. följande:

Främre + sidorutor i ett stycke/utsida täckt av följande:
2016-05 ThermoReflekt Polynum Big 8mm - 5 m2

Insida luckor och lastutrymme i lagom dos, där det passar väl:
Liggunderlag - Jula AB

Efter behov, monterat med antingen Biltemas kardborretejp alt. spaylim.
Tejp= Luftspalt och vid ev. framtida service & behov lätt demonterat.

Teknik, husbilar & mina idéer m.m. kan ses på min privata personliga blogg, husbilsklubben.eu fr.om. 2014

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Hej Magnus

Nu när du har två olika isolermaterial så föreslår jag att du testar dem parallellt. Man kan göra det på många olika sätt men ett enkelt är att packa in några iskuber (lika många och stora) i två små paket som du gör av lika stora bitar isolering.

Gör dem täta så när som på ett mindre hörn där smältvatten kan leta sig ut. Rigga upp dem över var sitt glas med hålet neråt och se vem som smälter fortast.

Vore mycket intressant att höra resultatet tycker

/ Erik
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra isoleringsmaterial? Ute&Inne!

Hej Erik ( & Iva )

Intressant tänk beroende på omständigheter,
rätt mängd isolering och volym iskuber att få en indikation på isolering.

Jag kan tänka mig att faktiskt göra det du/ni föreslår!

Runt årsskiftet, så kommer teknik & isoleringsfeedback här + än mer utförligt/film på min privata blogg: husbilsklubben.eu

Vänl. Magnus


Hej Magnus

Nu när du har två olika isolermaterial så föreslår jag att du testar dem parallellt. Man kan göra det på många olika sätt men ett enkelt är att packa in några iskuber (lika många och stora) i två små paket som du gör av lika stora bitar isolering.

Gör dem täta så när som på ett mindre hörn där smältvatten kan leta sig ut. Rigga upp dem över var sitt glas med hålet neråt och se vem som smälter fortast.

Vore mycket intressant att höra resultatet tycker

/ Erik
 
Toppen