• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen på väg att skaffa en padda.

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Gratis Ragge :) Samsung er bra :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Jag kände att det var det rätta. Står på laddning nu fårse om jag kollar påden senare har sån huvudvärk nu annars så gör väl barnen det efter skola o jobb om jag nu inte hinner gömma den. Det fanns ju 2 galaxy den ena med 8 tums o den andra 10 hemma så det blev 10 tummaren.
 

Flugan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Ingen som kollat på Huawei Mediapad 7"

Mycket för pengarna.

Jonny
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Kan man använda Igo,Poiviewer och Promobil på en Androidpadda?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Kan man använda Igo,Poiviewer och Promobil på en Androidpadda?


Igo: Nej, men kan bruge GpsMap Pro :)

Poiviewer: Nej, men kan bruge Copilot live premium, med alle dom egna poifiler du har, eller Quickstop :)

Promobil: Ja med Navigon eller lägg dom ind i Copilot live premium :)

Och mycket mycket mere på Android :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Igo: Nej, men kan bruge GpsMap Pro :)

Poiviewer: Nej, men kan bruge Copilot live premium, med alle dom egna poifiler du har, eller Quickstop :)

Promobil: Ja med Navigon eller lägg dom ind i Copilot live premium

Det var du själv som tipsade om POIViewer och det är vi tacksamma för, det är den bästa appen i denna kategorin. Hakims Quickstop är också bra.

Jag tror han menade Promobil Mobil Life + som inte har någon motsvarighet och iGO Primo är fortfarande herre på täppan.

Jag undrar fortfarande om Garmins nya navigeringsapp som jag inte anser mig ha råd att testa (750 kr). Garmin köpte Navigon, kopierade det bästa och byggde en egen app som möjligen kan matcha iGO? Någon som vet?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Där väntar den, iPad'en, med 64Gb och SIM-kort, tills jag är färdig med min 13,3" Acer och bildhantering & allt datajobb innan jag flyttar mig till soffan att titta på TV och slökolla HBK i iPad då och då under kvällen, att svara eller skriva får bli när jag är vid datorn!

Det är den bra på.

Men inte att skriva på, behandla bilder, ha i bilen (för stor), bära med sig (för hal). Men bra här vid soffan på kvällen. IPhone däremot är det bästa som finns pga storleken och fungerandet & apparna.

Nästa pryl kanske blir en Samsung Galaxy Note, större skärm en S2/iPhone men inte för stor, ryms i fickan osv. Datorn hemma slår inget...

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Men inte att skriva på, behandla bilder, ha i bilen (för stor), bära med sig (för hal). Men bra här vid soffan på kvällen. IPhone däremot är det bästa som finns pga storleken och fungerandet & apparna.

Jag tycker mig höra att du gradvis ändrat uppfattning om din iPad, till det bättre?

Naturligtvis är iPadens tangentbord inte ämnat att skriva romaner på och inte heller att behandla raw-bilder med. Men det finns riktigt finurliga appar för bildbehandling av jpg-bilder och det finns externa tangentbord att koppla till. Automatisk bildförbättring och att lägga till ramar går fortare än på en PC.

Som navigator och ställplatssökare i husbilen tyckar jag att den är oumbärlig tack vare sin storlek, skärpa och enkla handhavande.

PS! Högupplösta bilder får en ny dimension i en iPad och kommer tydligen att få dubbel upplösning i 3:an.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

På tal om GPS.
Har iPad - den utan 3G - GPS eller inte?
Inte enl specen jag hittade, men en del påstår att den har det.
Vad gäller??

Jag har iPad 1 utan 3G, den har GPS! Däremot kräver mång GPS funktioner att det finns en datauppkoppling, men det löser jag genom att dela ut mitt internet från min Iphone! Eller om man har ett mobilt bredband i t ex husbilen.

/Ronny
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Jag har iPad 1 utan 3G, den har GPS! Däremot kräver mång GPS funktioner att det finns en datauppkoppling, men det löser jag genom att dela ut mitt internet från min Iphone! Eller om man har ett mobilt bredband i t ex husbilen.

/Ronny

Ja se där!
Gäller det även Ipad 2 tro ?
I så fall, konstigt att det inte framgår i specen!
Vad säger Knarrevik som har mycket erfarenhet av alla Apple produkter?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

IPad utan 3G har inget GPS-chip och kan alltså inte användas som navigator. Det du uppfattar som GPS är triangulering dvs positionen fastställs med hjälp av mobilmasterna.

Noggrannheten med denna metod kan variera mellan några få och 100 meter.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Denna skärm var inte så smidig, hujenamej.
Skall man titta på sista inlägget här på sidan ja då är det lätt att man pekar lite fel ja då kommer man in på vem som skrivit sista inägget i stälet.
Likadant med expressen där kan jag komma in på vilken sida som helst.
Inte lätt i början men övning ger ju färdighet sägs det ju.
Likadant är det när Gustav ger mig sin telefon för att visa ngt, ja då sätter jag fingrarna mitt på skärmen och då är ju det borta jag skall titta på.
Men men det är bara att hålla fingrarna i styr. Ha det/Susanne:msn_laugh:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Knarrevik, hur kan man triangulera utan 3G?

Kan det vara så att telefonen trots allt har 3G, men utan kort?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Knarrevik, hur kan man triangulera utan 3G?

Kan det vara så att telefonen trots allt har 3G, men utan kort?

Fråga mig inte hur det går till men jag testade med att ta ut simkortet och använde enbart WiFi vilket resulterade i att min position hittades med överraskande bra precision på några meter när. Så är tydligen inte alltid fallet, ibland kan avvikelsen vara 100 meter eller mer sägs det.

Ett som är säkert är att WiFi-varianten saknar GPS-chip åtminstone om man skall tro tillverkaren.

Apple iPad 3G GPS Test - YouTube
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Denna skärm var inte så smidig, hujenamej.
Skall man titta på sista inlägget här på sidan ja då är det lätt att man pekar lite fel ja då kommer man in på vem som skrivit sista inägget i stälet.
Likadant med expressen där kan jag komma in på vilken sida som helst.
Inte lätt i början men övning ger ju färdighet sägs det ju.

Jag gissar att du har Android version 3.1 på den. Installera "Samsung Kies" på din vanliga dator och anslut galaxyn till den. Då bör du se att det finns en uppdatering till 3.2 tillgänglig. Med den så är fokusproblemet för länkar borta (kvar är då bara problemet med att man själv har för stora fingrar :) ).

//Stefan
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Jag gissar att du har Android version 3.1 på den. Installera "Samsung Kies" på din vanliga dator och anslut galaxyn till den. Då bör du se att det finns en uppdatering till 3.2 tillgänglig. Med den så är fokusproblemet för länkar borta (kvar är då bara problemet med att man själv har för stora fingrar :) ).

//Stefan
Oj det var mycket för en novis, jag överlåter det till Gustav IT chefen när han kommer hem.
 
Toppen