• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen på väg att skaffa en padda.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Var försiktig bara
UNKNOWN_PARAMETER_VALUE.wmv
bosse b

Det du länkar till har någon skicket som en bifogad fil till din mail.
Du länkar till din mailbox... Se om du kan hitta samma film på t.ex. youtube och länka till den istället.

//ST
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Knarrevik,

Lite off-topic, men låt oss klara ut. Jag har själv en 3G men utan simkort; kör då jag vill ut via telefonens AP. Det är tydligt att Ixeofors har en 3G-variant utan att veta om det. GPS fungerar utan sim-kort, vilket du ju också fann ut.

Bästa hälsningar
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Lite om wifi triangulering...

Det är en metod att använda wifi (trådlöst nätverk) basstationer både publika och privata för att bestämma en position. Detta har inget med mobilmaster eller 3G att göra.
Om man hittar minst tre basstationer och vet avståndet till dessa kan man matematiskt räkna ut var man befinner sig. Avståndet till basstationen är proportionellt mot signalstyrkan så den är lätt att mäta.
Basstationerna identifieras med sin MAC adress som är unik i hela världen. Skyhook Wireless och Google har omfattande databaser som har lagrat geografisk position för basstationerna (vi pratar 10-tals miljoner)
Hur vet dom den, positionen alltså? Har någon sett Googlebilen? Eller har nån haft sin Iphone eller Androidlur igång med samtidigt wifi och GPS. Ett litet meddelande och databasen kan uppdateras och koppla ihop geo positition och MAC adress. Fiffigt... eller hur?

Man kan tänka sig att man hittar tre basstationer (MAC adresser). Man frågar databasen efter geo pos för dessa. Avståndet får man från signalstyrkan (ungefär i all fall). Sen tar man en passare och ritar en cirkel med origo i basstationen och radien som avstånd. I den gemensamma ytan för de tre cirklarna befinner man sig. Sen är naturligtvis matematiken mer komplicerad är så men i princip... :msn_laugh:

Detta är vad man ibland kallar digitala spår. Din mobil eller padda har också en MAC adress som skickas till databasen. Alltså vet dom var du är.

Till skillnad från GPS som fungerar utan att fråga några databaser. WiFi triangulering (WPS) fungerar inte i skogen utan är helt beroende av datakommunikation och externa databaser.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Angan,

Lite mer om triangulering.

Normalt menar man nog att detta sker genom 3G (m.m.) masterna där (telefon)basstationerna vet var telefonen finns. Då tre master har kontakt med telefonen kan de räkna ut ungefär var den finns. Noggrannhet 100m till flera km.

Med WiFi-positionering menar man väl att en databas (hos Google m.fl) vet var accesspunkten finns genom att man, som du skriver, varit ute och snokat. Noggrannhet några 100m (längre når inte accesspunkterna)

GPS tar man direkt från ett antal satelliter. Noggrannhet cirka 5 m. Ingen mer än du själv vet var du finns, såvida inte apparaten skickar positionen vidare till någon med hjälp av inlagda spionprogram.

Håkan
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Angan,

Lite mer om triangulering.

Normalt menar man nog att detta sker genom 3G (m.m.) masterna där (telefon)basstationerna vet var telefonen finns. Då tre master har kontakt med telefonen kan de räkna ut ungefär var den finns. Noggrannhet 100m till flera km.

Med WiFi-positionering menar man väl att en databas (hos Google m.fl) vet var accesspunkten finns genom att man, som du skriver, varit ute och snokat. Noggrannhet några 100m (längre når inte accesspunkterna)

GPS tar man direkt från ett antal satelliter. Noggrannhet cirka 5 m. Ingen mer än du själv vet var du finns, såvida inte apparaten skickar positionen vidare till någon med hjälp av inlagda spionprogram.

Håkan

Det var mest WiFi triangulering jag ville beskriva. Positionsbestämning från GSM/3G måste operatören utföra (typ CSI på TV...) men man kan ju även från GSM/UMTS nätet snappa upp basstationens ID och signalstyrka i den mobila enheten och använda den för triangulering.

Det är egentligen två fall:

1. Mobila enheten snappar upp wifi basar alt mobilmaster och skickar in dessa referenser till Skyhook (mobilen frågar en databas var den befinner sig). Bastationerna (nätet) talar inte om för mobilen var den befinner sig. Vore det så enkelt skulle man inte behöva GPS så länge man hade mobiltäckning.

2. Mobiloperatören pejlar den mobila enheten i cellen och beräknar positionen (typ polisen kollar var mobilen är).

Det tredje fallet är enl mitt tycke överlägset om man vill veta var man är, i alla fall om man är utomhus: GPS eller Galileo om/när det kommer.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Den Galaxy jag har, har inget 3g, så den kan jag inte SMSa med, men på mobilen ingår den appen från början och heter sms/mms. Så jag antar att det borde vara samma som på dina andra Android apparater - om du har ett 3g-kort i den.

Du kan ju annars skicka meddelanden med Viber (också om du har 3G), Skype, Facebook Messenger med flera.
Vilken som fungerar bäst, beror naturligtvis på vad den tilltänkta mottagaren har. :)

//Stefan

Edit: Kollade upp det lite till, en app som jag inte testat, men som verkar bra är SyncSMS. Med den skickar man sms från tabletten (eller telefonen) och kan se svaren på båda. för att suncha mellan apparaterna så används DropBox. Antar att den fungerar även på en Galaxy tab med 3G, genom att man kan synca den med valfritt telefonnummer. Jag skall köpa den och prova på mina enheter, verkar praktisk.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Ingen 4G/LTE i Sverige för nya iPad,en

Jo, naturligtvis blir det en iPad för europeiska förhållanden, den görs också i två versioner för den amerikanska marknaden eftersom det tyvärr inte finns en standard för LTE.

PS! I Sverige kommer man kunna använda iPad med 4g för att surfa i max 42 megabit per sekund, om mobilnätet stöder tekniken hspa i den hastigheten.
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Knarrevik.

Varifrån har du informationen att det kommer en padda för europeiska
förhållanden? Har inte sett det någonstans.

Här är en länk till MacWorlds iPad-sida:

Apple: Ingen 4g i Sverige - MacWorld
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Äntligen på väg att skaffa en padda.

Om jag förståt det rätt, så skall det räcka att apple byter radiomodul i den, så den klarar de europeiska frekvenserna. Men det kan nog dröja innan det kommer. På den tyska apple-siten, där man kan förhandsboka, står bara de amerikanska frekvenserna med...

Att sen ha olika delar i dem, stopper ju i så fall sidoimporten från usa...
Och oss att använda 4g på ev. resa till amerika...

/Stefan
 
Toppen