• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen förbud

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Äntligen förbud

Jag är också allergisk mot tobaksrök, får astma av det. Förr hade jag alltid med mig medicin, nuförtiden har jag aldrig med mig för jag utsätts aldrig för rök längre på offentliga platser. Det var jobbigt när man inte kunde vistas ens på en restaurang utan att behöva ha medicin med.
Det som är jobbigt ibland är när rökare står alldeles utanför dörren och röker, vilket medför att röken sugs in i byggnaden.
Rökförbud på offentliga platser är en självklarhet, det är helt otroligt att det skulle ta så lång tid för att få ett förbud och ännu mer otroligt att det ska behövas ett förbud....
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Äntligen förbud

Den nya lagen innebär att du inte får röka närmare än 50m till ingången
eller närmare än 50meter ifrån en Skola eller lekpark.
Cigaretter innehåller flera hundra toxiner ett b.l.a påverkar nervsystemet så att om någon röker långt ifrån en annan rökare så känner denna också en lust att röka.
Det kommer även att bli rökförbud i alla typer av fordon nu till sommaren.
Undersökningar har visat att det är lika farligt att röka som att prata i telefon. Lagen kommer att förbjuda att tappa koncentrationen p.g.a andra förekommande aktiviteter.
Läsa karta,måla läpparna eller annat som inte har med bilkörning att göra.
Att prata i telefon eller knappa med GPS under färd är redan förbjudet.
Man kan tycka att det verkar hårt, men det är andras liv som står på spel.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Hej På Er alla.
Förbud är inte något som är så roligt. Hänsyn är mycket trevligare. Det finns många som har ont av rök, hundar, parfymer tvättmedel mm. Om vi skall förbjuda allt som någon inte tål blir det mycket svårt att röra sig någonstans. Att sedan vi har en massa bror och syster duktig som pringer runt med hunden och jagar rökare gör mig ganska arg. Säg till de som stör så flyttart de säkert på sig men ha också respekt för att alla inte tycker samma som ni gör:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen förbud

Förbud är inte något som är så roligt. Hänsyn är mycket trevligare.

Visst är det många som visar hänsyn men det är några 100-tusen som inte gör det. Hur skall vi övertyga dem?

En annan aspekt är den kostnad som rökare åsamkar samhället - förr eller senare, jag själv inräknad trots att jag slutade för 16-17 år sedan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Äntligen förbud

Hej På Er alla.
Förbud är inte något som är så roligt. Hänsyn är mycket trevligare. Det finns många som har ont av rök, hundar, parfymer tvättmedel mm. Om vi skall förbjuda allt som någon inte tål blir det mycket svårt att röra sig någonstans. Att sedan vi har en massa bror och syster duktig som pringer runt med hunden och jagar rökare gör mig ganska arg. Säg till de som stör så flyttart de säkert på sig men ha också respekt för att alla inte tycker samma som ni gör:)

Var och en har sin fulla rätt att skada sig själv, men man har faktiskt inte rätt att skada andra. Att jämföra tobaksrök med hundar, parfymer etc är inte riktigt rätt, röken från en enda cigarett sprider sig inne i en lokal på en enormt mycket större yta än vad allergena ämnen från pälsdjur, tvättmedel och parfymer gör. Pälsdjuren är dessutom förbjudna att ha inne på de flesta offentliga platser.
Och jag betvivlar inte att det finns bröder och systrar som springer runt med hunden och jagar rökare, det finns avarter av folk överallt, och enskilda individer som utmärker sig och leker polis. Så är det ju överallt, i trafiken o.s.v. För den skull är det ju fortfarande så att det finns regler som vi alla är skyldiga att följa.
Om alla här på detta jordklotet hade visat hänsyn och respekt hade vi inte behövt lagar och regler. Men tyvärr är verkligheten en annan....:rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen förbud

Hej På Er alla.
Förbud är inte något som är så roligt. Hänsyn är mycket trevligare. Det finns många som har ont av rök, hundar, parfymer tvättmedel mm. Om vi skall förbjuda allt som någon inte tål blir det mycket svårt att röra sig någonstans. Att sedan vi har en massa bror och syster duktig som pringer runt med hunden och jagar rökare gör mig ganska arg. Säg till de som stör så flyttart de säkert på sig men ha också respekt för att alla inte tycker samma som ni gör:)

Förstår dig faktiskt inte sunliner. Lagstiftning och regler skapas för att vi ska kunna umgås. Det kommer ofta in i bilden när den naturliga hänsynen inte räcker, precis som Ludde skriver. Förstår faktiskt inte hur man kan försvara rökning, som om det enbart är något som "stör" andra. Att någon har "ont" av rökning kan innebära allt från att man tycker det luktar illa, man mår illa av det, till att man inte kan andas! Du verkar ha uppfattningen att reaktionerna mest är för att jäklas med rökarna!? Hade hänsynstagandet varit av den kalibern du föreslår, hade vi troligen inte behövt ha den här diskussionen. Det kan väl inte i första hand vara ickerökarna som ska ta hänsyn? Tycker faktiskt ibland att det mer blir en jakt på dem som vågar säga ifrån, än en jakt på rökare.

Lägg märke till att jag inte ens nämnt de ökade kostnaderna för sjukvården eller konsekvenserna av passiv rökning! Dessutom har jag rökare både bland släkt, vänner och arbetskamrater..., de har det inte alltid lätt men jag tycker om dem ändå! :)

Viva Espana!

Krister N
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Äntligen förbud

Kanske dags att vända på kuttingen och säga att: Allt som inte är tillåtet är förbjudet.

Har själv, efter 100 misslyckade försök, slutat röka efter nästan 50 års dagligt bruk. Har nu varit rökfri i nästan 5 år. Tycker numera att det luktar synnerligen illa men blir trots detta ibland sugen på en riktig cigarr, i synnerhet då man tager sig en god cognac, men känner att det skulle sluta illa och avstår.

Detta till trots har jag inte blivit någon rök-polis. Det är upp till var och en att ta ansvar för sitt eget liv. Det enda som krävs är sunt förnuft och respekt för andra. Mycket bättre än förbud.

Vad gäller allergena ämnen är dett aockså ett jätteproblem för de som drabbas. Parfym och jordnötter kan verkligen ställa till det. Här hjälper knappast förbud, utan enbart hänsyn.

Lasses egna tankar.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Äntligen förbud

Dom gånger vi har avstått att gå in på restauranger eller PUB:ar pga den kraftiga röken tror jag inte att det hade hjälpt att be dem ta hänsyn till oss. Jag vet att det inte heller räcker att man flyttar sig till en annan hörna i lokalen.

Tror du att det skulle vara möjligt för mig att på en tapasbar i Spanien be dom visa hänsyn till oss som far illa av röken? Vi har varit på ställen i Spanien där uttrampade cigarettfimpar legat i drivor framför bardisken. Be om hänsyn på ett sånt ställe, utopi tror jag.

Självklart är det inga fel på rökarna, det är rökningen som är det felaktiga.

Man skall nog oxå tänka på personalen som vistas i lokalerna kanske 10 -12 timmar om dagen.

Kommer ni ihåg när det var tillåtet att röka på flyget. Det förbudet håller väl alla med om att det var bra när det kom.

Så ja, tyvärr behövs förbud, vi har många lagar, regler och förbud som reglerar samhället för att det skall fungera att leva många människor tätt tillsammans.

Anders
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Äntligen förbud

Dom gånger vi har avstått att gå in på restauranger eller PUB:ar pga den kraftiga röken tror jag inte att det hade hjälpt att be dem ta hänsyn till oss. Jag vet att det inte heller räcker att man flyttar sig till en annan hörna i lokalen.

Tror du att det skulle vara möjligt för mig att på en tapasbar i Spanien be dom visa hänsyn till oss som far illa av röken? Vi har varit på ställen i Spanien där uttrampade cigarettfimpar legat i drivor framför bardisken. Be om hänsyn på ett sånt ställe, utopi tror jag.

Självklart är det inga fel på rökarna, det är rökningen som är det felaktiga.

Man skall nog oxå tänka på personalen som vistas i lokalerna kanske 10 -12 timmar om dagen.

Kommer ni ihåg när det var tillåtet att röka på flyget. Det förbudet håller väl alla med om att det var bra när det kom.

Så ja, tyvärr behövs förbud, vi har många lagar, regler och förbud som reglerar samhället för att det skall fungera att leva många människor tätt tillsammans.

Anders
Det kvittar vad du säger. Förbud är inte den allenarådande vägen, ibland kan det vara nödvändigt men med respekt för andra och sunt förnuft kommer man ganska långt. Trots allt är de flesta av oss i människosläktet påverkbara och tar, ivart fall så småningom, till oss av kraftfulla argument.

Du skriver också "Självklart är det inga fel på rökarna, det är rökningen som är det felaktiga.

Har du tänkt på att, utan rökare, ingen rök! Då är det alltså mannen/kvinnan som håller i fimpen du pekar på, eller hur?
Hur som helst med detta så luktar det fan så illa.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Äntligen förbud

Jag tycker den här diskussionen och historien visar att det behövs förbud, tyvärr. Det räcker inte med önskan om hänsyn. Det finns tyvärr alltid dom som tycker att dom har rätt att ta för sig på andras bekostnad, i trafiken, med rökningen, med skattebetalning, i köer och på andra sätt. På dom ställen där någras skadebeteende skadar andra krävs det därför förbud.

Tyvärr är jag nog lite skadad av mitt jobb där jag ägnat stor del av mitt liv åt människor som själva tagit sig rätt att påverka andras liv på skadligt sätt, då hjälper tyvärr bara lagar och förbud.

Att dessa förbud sedan oxå gäller människor som har förmågan att ta hänsyn är ju tråkigt, men inkräktar nog inte så mycket. De ha ju varit hänsynsfulla och låtit bli att röka ändå på platser där det skulle ha varit negativt för andra.

Så nog stormar det nog ordentligt i det här vattenglaset.

Anders

Därmed har jag framfört MIN åsikt och lägger härmed ned debatten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Hej på Er alla igen.
Kul med många åsikter det är ju allt bra med frihet ibland. Nu till saken, jag gillar frihet, jag är lyhörd och ser till att inte störa andra. Om någon ber mig att inte göra något brukar jag lyssna och undvika att störa. Jag vet hur lätt det är att bli störd av andra. Jag tål inte pälsdjur, parfym och många ämnen med starka dofter. Det är minst lika störande för mig med pälsdjur som det är med rök för mina bröder och systrar därute. Jag förstår att alla inte har det som jag och respekterar dom som inte tycker likadant. Det finns många saker som inte är lönsamt eller hälsosamt att göra. Att inte motionera, Att äta fel saker, Att utsätta sig för onödiga risker genom sport, äventyr och resor och inte minst genom att dricka fel saker. Att förbjuda allt detta onödiga och farliga är mig helt främmande även om det skadar den som utför det och jag tvingas vara med och betala skjukhusräkningen.
Jag bjuder på att ni inte göra bara rätt saker för jag tycker Er frihet är viktig. Ät fel, lata Er, Ha hund och bada i parfym bara ni tar hänsyn när jag är i närheten så lever jag glatt med Era olater.:):):) Ni kanske även kan leva med mina eller....:confused:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Hej!

Jag kom att tänka på det gamla ordspråket:

Rökarnas krav på att ensamma få behärska luftrummet är enormt.
Man får gå till trafiken för att finna dess like.


Hälsning från en, sedan många år ickerökare, som tycker det är underbart att kunna gå ut och äta eller dricka något utan att lukta fan och riskera hälsan.

Sedan 10 år även snusfri. Men alla andra laster finns kvar........:D:D
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Äntligen förbud

Tyckar det er bra, der bliver oplyst om love og regler :)

Tyckar inta det er bra, at detta udlöser en HETZ imod rygende HBK medlemmer eller andre personer, der inte opfylder dom moralske love, visse önsker alle skulle have :(
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Äntligen förbud

Hej på Er alla igen.
Kul med många åsikter det är ju allt bra med frihet ibland. Nu till saken, jag gillar frihet, jag är lyhörd och ser till att inte störa andra. Om någon ber mig att inte göra något brukar jag lyssna och undvika att störa. Jag vet hur lätt det är att bli störd av andra. Jag tål inte pälsdjur, parfym och många ämnen med starka dofter. Det är minst lika störande för mig med pälsdjur som det är med rök för mina bröder och systrar därute. Jag förstår att alla inte har det som jag och respekterar dom som inte tycker likadant. Det finns många saker som inte är lönsamt eller hälsosamt att göra. Att inte motionera, Att äta fel saker, Att utsätta sig för onödiga risker genom sport, äventyr och resor och inte minst genom att dricka fel saker. Att förbjuda allt detta onödiga och farliga är mig helt främmande även om det skadar den som utför det och jag tvingas vara med och betala skjukhusräkningen.
Jag bjuder på att ni inte göra bara rätt saker för jag tycker Er frihet är viktig. Ät fel, lata Er, Ha hund och bada i parfym bara ni tar hänsyn när jag är i närheten så lever jag glatt med Era olater.:):):) Ni kanske även kan leva med mina eller....:confused:

Tycker du att det vore bättre om rökförbudet togs bort och vi återgår till hur det var före förbudet infördes?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Helt klart borde förbuden tas bort och ersättas av ansvar, hänsyn och sunt förnuft.
I tyskland såg jag för många år sedan en bakrutesticker som fritt översatt löd.
"Fri fart för fria medborgare!" det sammanfattar min syn:yes:
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Äntligen förbud

Rökare som jag är så kan jag känna glädje att det förbuds att röka på offentliga ställen, kommer ihåg på 70-80 talen när man va på puben eller diskot och fick skära sig fram i dimman av ciggarett rök. Som van rökare redan då sved det i mina ögon .. Men nu när man går på lokal så är det en friskare luft där inne och man tar inte så många bloss när man är ute i kylan för att få sina behov ... Men att gå så långt som i spanien som 50 meter från lokal kan kännas lite hårt .. ( ps jobbar hårt på att sluta röka)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Äntligen förbud

Jag var ute i kväll på en bar runda och tog ett par öl.
Utanför satt rökare och hela trottoaren var fylld med fimpar så det var bara att hålla andan och gå in. Det var en riktigt skön känsla att det var rökfritt.
Vi diskuterade med bartendern och han sa att först var han övertygad om att det skulle komma mindre folk. Redan efter nu 2 dagar hade han ändrat sig och tyckte att det var bra med förbudet. Han tyckte att folk åt och drack mer, men betydligt fortare.
Jag pratade sedan med en resturagägare som var absolut mot rökförbudet.
Han sa samma sak trodde inte att folk skulle gå ut och äta, men har haft rekordkassa. Anledningen var att folk sitter mindre tid vid borden och hinner med flera gäster per dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen