• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen förbud

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 53078

Guest
Från och idag så är det förbjudet att röka på alla offentliga platser inomhus även i Spanien. Detta innebär totalt rökförbud på alla arbetsplaser, barer och restauranger, väntsalar, skolor,sjukhus,teater mm,mm. Så nu äntligen kan man gå ut och ta en öl utan att behöva bli rökförgiftad.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Äntligen förbud

Juan,
hur bra fungerar nyhetsförmedlingen i Spanien?
Det har varit förbud mot rökning i "offentlig lokal"
sedan ett antal år i EU.

Eller är inte Spanien medlem i EU?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

AB:

"Spanien införde vid årsskiftet de strängaste tobakslagarna i Europa. Då förbjöds rökning i alla barer, restauranger och på offentliga platser. Även vissa platser utomhus måste vara helt rökfria.

Många spanjorer beskriver de nya reglerna som "en chock", och restaurangnäringen fruktar försäljningsras. Men anti-rökare jublar åt att landet nu tar i med hårdhandskarna mot cigaretter, som kostar cirka 50 000 spanjorer livet varje år"

Peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

AB:
Många spanjorer beskriver de nya reglerna som "en chock", och restaurangnäringen fruktar försäljningsras. Men anti-rökare jublar åt att landet nu tar i med hårdhandskarna mot cigaretter, som kostar cirka 50 000 spanjorer livet varje år"

Peter
Krögarna i Sverige rasade också innan förbudet infördes. Sedan visade det sig att det blev bättre affärer när majoriteten ickerökare började visa sig på krogen.
T o m de flesta rökare är nöjda då de heller inte vill sitta i "dimman" och äta.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Äntligen förbud

Spanien införde rökförbud för några år sedan, men barer och resturangerna fick välja.
99.9% valde tillåtelse av rökning av rädsla att förlora kunder. Detta innebar att ikkerökare har blivit diskriminerade. Större resturanger med mer än 100m2 var tvugna att bygga en avdelning för rökare, men det blev en liten del för ikke rökare många på terrasen. Lagen var en försämring för ikke rökarna. Innan kunde man säga till rökare att släcka, men efter den lagen hade dom istället rätt att röka.
Det kommer nog att ta tid innan lagen följs i småbyarna.

Myndigheterna undrar om rökningen är lönsam för ekonomin?

Känt är ju att skatte intäckterna på tobak inte täcker vården av tobaks skadorna.
Men efterson bara i Spanien dör det mer än 60000 personer per år av tobak så slipper staten att betala ut dessa pensioner.
Även om man räknar med att slippa betala ut dessa pensioner så går tobaken back.
Det nya rökförbudet innebär att man inte ens får röka vid ingången till Skolor sjukhus E.t.c.
Jag tror jag går ut i kväll och firar med en bärs och se hur det följs.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Alla dessa förbud. Ett förslag från en politiker i Uppsala att tjocka skall betala mer i skatt. För de kostar samhället mer. Vissa jublar säkert över det men inser inte att förr eller senare så kommer ett förbud som drabbar dem själva.
Ha det
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Äntligen förbud

Men vilka är nu diskrimerade?

Många som är diskriminerade om man ska resonera så:
Hundägare som tvingas lämna sin jycke utanför.
Pistolskytteklubben får inte öva prickskytte i baren.
Nymfomanen får inte göra vad som helst i restaurangen.
Steppdansaren tvingas gå normalt.
Operasångaren får tala normalt.

Många olika "behov" med det gemensamt att det stör omgivningen liksom röken från cigaretter. Säkert ingen som klagar om rökaren suger på en otänd cigg eller en | Electronic Cigarettes : Smokefree Cigarettes : Smokers Option
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Äntligen förbud

Bra helt min åsikt. Det kan aldrig vara att diskriminera att neka ett fåtal få förstöra för majoriteten.

Vi gläds över besluten att förbjuda tobak på ställen där andra kan lida av det.

Och du som röker, varför inte fatta beslutet att sluta. Jag kunde det utan problem efter nästan 40 års slöseri med pengar och hälsa, min och andras. Kunde jag genom eget mentalt beslut så kan säkert du oxå.

Att röka är skit, för dig och för folk runt omkring dig.

Nu slipper vi tack vare EU leva i rök för att gå på lokal. Utomordentligt bra.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen förbud

Bra helt min åsikt. Det kan aldrig vara att diskriminera att neka ett fåtal få förstöra för majoriteten.

Vi gläds över besluten att förbjuda tobak på ställen där andra kan lida av det.

Och du som röker, varför inte fatta beslutet att sluta. Jag kunde det utan problem efter nästan 40 års slöseri med pengar och hälsa, min och andras. Kunde jag genom eget mentalt beslut så kan säkert du oxå.

Att röka är skit, för dig och för folk runt omkring dig.

Nu slipper vi tack vare EU leva i rök för att gå på lokal. Utomordentligt bra.

Du behöver inte spy galla över alla rökare bara för du inte röker,
cigg röken är väl inte farligare än alla avgaser bilar släpper ut.
Du får sluta åka bil.
Jag har själv slutat att röka men ser inte ner på rökare fördet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen förbud

Biler med lavere partikkelutslipp enn i sigrøk har forbud mot bruk innenfor grensene til enkelte byer.
 
A

aviata

Guest
Sv: Äntligen förbud

Bra helt min åsikt. Det kan aldrig vara att diskriminera att neka ett fåtal få förstöra för majoriteten.

Vi gläds över besluten att förbjuda tobak på ställen där andra kan lida av det.

Och du som röker, varför inte fatta beslutet att sluta. Jag kunde det utan problem efter nästan 40 års slöseri med pengar och hälsa, min och andras. Kunde jag genom eget mentalt beslut så kan säkert du oxå.

Att röka är skit, för dig och för folk runt omkring dig.

Nu slipper vi tack vare EU leva i rök för att gå på lokal. Utomordentligt bra.


Sent skall syndarna vakna!! Även jag har klarat mig i snart två ÅR, men klappar mig inte på bröstet för det och tycker att andra är SKIT! Man vet aldrig när man kan ramla dit igen. Hoppas att DU inte mått för dåligt under våra resor, tycker jag varit hänsynsfull och att vi inte behövt pausa mer än vad som varit behövligt.
GOTT NYTT ÅR! EVA
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Äntligen förbud

Det finns tydligen dom som har svårt att läsa.

Jag har inte sagt att rökare är skit. Jag har sagt att det är skit att röka, det är en stor skillnad.

Så var snälla och lägg inte ord i min mun jag aldrig sagt.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Äntligen förbud

Nej snälla Eva, inte har jag/vi haft något ont av din rökning. Du har gjort ett jättefint jobb som klarat dig utan nu så här länge. Där ser du vad bra det var med ett förbud.

Det jag menar är rökningen inne på restaurang och barer. Dit vill alla komma. Både dom som tål rök och dom som inte gör det.

När vi reste i europa med vårt astmasjuka barnbarn var det ingen restaurang han kunde gå med in på. Överallt röktes det.

Den här tråden handlar om Spaniens nya lag om rökförbud på allmän plats inomhus. Just genom förbudet blir platsen allmän, dvs alla kan gå dit.

Det är bra.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen förbud

Jag blir ledsen när jag läser arga svar på bra och helt objektivt skrivna inlägg i forumet. Men det värmer mig att Anders och Carita svarar vänligt tillbaka och avstår från att bli irriterade.:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Äntligen förbud

Tyckar det er bra, vi alle kan väre i samme lokale :)

Jag ryger bare 2 gange om året, när den danske dronning har födselsdag och när hun inta har :):)

Vigtigt at vi rökare tager hensyn til omgivningerne, ligeså när vi er ute med husbilen !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen