WillerWalle
HBK Medlem
Bromsskivor värms upp vid inbromsning. Olika mycket beroende på värmeutvecklingen. Kan den då inte röra sig lika mycket åt alla håll kommer det att uppstå spänningar, som kan leda till att skivan blir skev.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
När såg ni en däckverkstad använda momentnyckel.Där är det bultpistol som gäller.
Mvh.s670sl
Det finns momentstavar för olika moment, dessa är färgkodade och man byter till den som passar till aktuellt fordon.Detta är en av anledningarna till att jag föredrar att skifta hjul själv. Då kan jag vara säker på att kunna få loss hjulet själv om jag (mot förmodan) skulle råka ut för en punktering.
Trots att min mutterdragare ("bultpistol" är något helt annat, och används vid slakt) har inställbart moment, använder jag alltid momentstav vid skiftet. Vid efterdragningen använder jag givetvis momentnyckel.
Pålle
Har man M & S -däck, så slipper man skifta vare sig däck eller hjul!!
Med EN meter långt Ledhandtag, från Biltema, lossar man så gott som alla bultar!!Visa bilaga 158364
Behövde en gång nya däck i Moseldalen och på den verkstaden drog man först med momentnyckel till 18 kg och sedan lossade man och drog igen till 16 kg. Det har jag aldrig sett någon göra i Sverige.
Visst är det lätt att skifta själv om man vet vad man gör, men nu händer det ju massor av incidenter under vår och höst. Det vanliga är att bilisten stannar för att det skramlar om bilen innan hjulet rullar iväg men det är oftast på grund av fel bult eller problem med centreringsringar. Bultarna på plåtfälgar har en förmåga att sätta sig efter en tid och då räcker sällan bilens originalverktyg till, i många fall är det skräp. Är det sträckta bultar och spruckna fälgar så har en klåpare varit framme många gånger innan det händer något. Verkstäderna ska dra lagom hårt med moment och sedan informera bilisten att det ska efterdras efter 5-10 mil muntligen eller en lapp i bilen!Jag ber om ursäkt om det här låter lite....... jag vet inte vad.
Men hur kan något så enkelt som att skifta hjul och dra fast dem som jag och många, många andra har gjort i hela sitt liv utan några problem, göras om till en hel vetenskap med behov av hjälpmedel, och avskräckande exempel på hur man kan misslyckas och katastrof inträffar. Det skrämmer ju många till att inte göra det som man t.o.m. måste klara av för att få ett körkort i de flesta fall.
Det är väl också allmänt känt att de flesta däcksfirmor "för säkerhets skull" drar hjulmuttrarna/bultarna så det i alla fall inte finns en chans att få bort dem med vanliga små standardverktyg.
Skulle alla hjul som är för löst dragna lossna och ramla av, och alla som är för hårt dragna "vilket nog är vanligast" spräcka fälgar och förstöra bromsskivor så skulle det troligen stå drösvis med bilar som har hjulproblem utefter vägarna.
Inte illa menat, bara en fundering från en som aldrig anlitar proffs eller ens litar på dem i dessa sammanhang.
M.v.h. JANKRO.
Behöver inte var så. Någon bil jag haft så har jag spänt enligt instruktion men vid nästa byte så sitter det så in h-e. Har frågat däckfirman jag handlar av och då rabblade dom upp några märken det är så på. Dom spänner sig själv. Trots att jag alltid fettar på bulten.Om detta behövs, är skruvarna/muttrarna för hårt dragna.
Pålle
Momentstavarna hänger på verktygstavlan oanvända , för dom duger inte till att lossna skruven / muttern...