• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 50015

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf!

Jag är ny här och har läst hela inlägget och minst sagt imponerad av ditt arbete.
Jag har en J5 -92 med samma motor som du. Är bilderna man ser den sk. rökgasbegänsaren? Min dito läcker diesel mitt i hålet på mässigsskruven. Ska det sitta någon slang där? eller bör man byta så som du har gjort på din pump?

Ha det fint !!!

MVH

Michael Lindh / Göteborg
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Michael, kul att du gillar tråden.
Rökgasbegränsaren (som jag hade bilder på) har en slang från insuget för turbotrycket samt en läckoljeslang på själva pumphuset, inga fler slangar ska sitta där.
Jag tror att du behöver en ny membransats då jag gissar att du menar justerskruven där du beskriver att det läker diesel.
En membransats är billig och relativt enkel att byta och din lokala dieselverstad kan sälja den åt dig.
Mvh Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Min andra semestervecka men frun jobbar ännu en natt så i morgon har vi bägge semester!
Vår husbil fungerar nu mycket bra vilket gör att man får tid för allt annat t.ex. mc-åkning, turer till soptippen då nyfällda träd nära tomten ska bort, rep/service av bilar med mera.
Men givetvis jobbar man lite med husbilen också!
230V eluttaget i köket var rent sagt lite äckligt, mat och smuts sedan 1989 i ett defekt uttag är inte snyggt, dags att fixa till detta!
En infälld "senildosa" och ett modernt dubbeluttag gjorde stor skillnad.
Jag ska montera ett till likadant längst bak i husbilen och kanske ett även längst fram för att slippa använda kökets uttag när man t.ex. laddar telefonen mm.
Vi står ganska ofta där 230V finns att tillgå och ett uttag i köket är då lite för lite.
 

Bilagor

  • IMG_3815.JPG
    IMG_3815.JPG
    1,7 MB · Visningar: 9
  • IMG_3812.JPG
    IMG_3812.JPG
    2,7 MB · Visningar: 10
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Helt rätt!
Som alltid vet min svåger vad vi gör, vi jobbar med den så kallade "förtältsmattan"!
Den blir kanonbra, nyfållad med nya "öljetter".
Ha det alla!
 

Bilagor

  • IMG_3836.JPG
    IMG_3836.JPG
    1,8 MB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vad fin förtältsmattan blev.
Öljettången från biltema fungerade bra trots det låga priset och min svåger hade en hålpipa att låna så allt var mycket enkelt.
Provmonterade allt på gräsmattan hemma, nu blir det en korttur till veckan och kanske en längre till då nästa vecka.
Det är kul med husbil.
 

Bilagor

  • IMG_3845.JPG
    IMG_3845.JPG
    1,7 MB · Visningar: 8
  • IMG_3846.JPG
    IMG_3846.JPG
    2,7 MB · Visningar: 9
  • IMG_3847.JPG
    IMG_3847.JPG
    2,8 MB · Visningar: 11
  • IMG_3848.JPG
    IMG_3848.JPG
    2,3 MB · Visningar: 14
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En korttur avklarad och den nya LED-belysningen lyste fint.
I badrummet hade de två glödlamporna någongång lämnats på och värmen deformerade då spegeln/lamphållaren.
Jag värmde tillbaka formen med varmluftspistolen i våras och satte dit en LED-slinga (60 dioder) från Biltema i stället för de två glödlamporna.
Den lyser med ett varmt sken med korrekt styrka och ingen risk för fortsatt värmeproblem, lyckat!
Under listen (där man sätter träskivorna när man bäddar upp) satte jag ytterligare fyra LED-stripes med 30 dioder för att få golvet i bodelen upplyst.
Det blev ett trevligt ljus i bilen med dessa, påslagsknappen satte jag vid ett av 12V uttagen fram.
Jag gillar verkligen Biltemas LED-lister.
Men diodlamprna jag köpte från Biltema för att ersätta glödlamporna i de befintliga armaturerna var inte trevliga.
Kallt, illblått ljus är inte kul, annat märke med liknade ljusfärg som slingorna ska letas upp då dessa diodlampor inte är lämpliga för lyse i bodelen, kanske enbart tänkt som belysning bilar?

Detta vecka skulle vi i väg på en längre tur men det blir inte så, tyvärr.
Saker vi inte rår över gör att vi får ställa in resan vilket känns snopet nu när bilen är klar och i toppskick (relativt till när vi köpte den).
Inget att göra åt, det kommer fler sommrar med långa turer i vår husbil!

// Alf
 

Bilagor

  • IMG_3951.JPG
    IMG_3951.JPG
    2,1 MB · Visningar: 15
  • IMG_3952.JPG
    IMG_3952.JPG
    1,5 MB · Visningar: 15
  • IMG_3916.JPG
    IMG_3916.JPG
    2 MB · Visningar: 15
  • IMG_3917.JPG
    IMG_3917.JPG
    2,2 MB · Visningar: 14
  • IMG_3909.JPG
    IMG_3909.JPG
    2 MB · Visningar: 17
  • IMG_3910.JPG
    IMG_3910.JPG
    2,2 MB · Visningar: 16
O

Osten

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ser riktigt trevligt ut. Blir nåt sånt i min buss också bara jag hittar det i 24v. Måste bli riktigt schysst på kvällen med listerna.
 
F

F.d. 4003

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf!
Än är inte sommaren slut...så hoppas att ni kommer iväg på någon resa och får njuta av allt nerlagt jobb.
Funderar också på om du möjligtvis har elschema för J5:an och då menar jag för motordelen...annars kanske det är någon som följer tråden som har ett schema till J5-89-1,9D.
Har ännu inte behövt Haynes!!..men kanske det är dags!!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Janne&Monika
Jag har rephandboken Etzold So wird´s germacht för Fiat, Peugeot, Citroen 1982-2002.
Där finns kopplingsschema för bildelen men jag vågar tyvärr inte skanna av och lägga ut på forumet då det med all säkerhet strider mot upphovsrätten.
Vad är det du vill kolla upp i elschemat?

Vi kan som sagt inte fara på någon längre tur på grund av händelser i familjen men i går for vi en liten tur.
Kortare tur går knappast att göra.....vi spelade bilbingo hemma här i Heden!
Fotbollsplanen där man spelar ligger 200m från vårat hus och vi har hört bilbingon i alla 12 år nu sedan vi köpte huset, nu testade vi att spela!
Loket var inte där denna kväll (han kommer varje sommar) men mycket folk ändå.
En annan familj var med oss och vi spelade bingo och fikade i husbilen, sedan startade jag bilen för hemfärden på 200m och campade på gården bakom huset.
Vi grillade hamburgare och fritterade pommes och åt med välbehag.
Efter det satt jag och min vän i husbilen där vi spelade Dire Straits, Rainbow, Deep Purple och till detta en liten maltdryck.
En fin kväll i husbilen alltså.
Men nästa sommar ska vi på en längre tur, kortare är inte möjligt.
Den går så fint nu och allt fungerar så bra men turerna får tyvärr vänta en stund.
 

Bilagor

  • IMG_4005.JPG
    IMG_4005.JPG
    1,8 MB · Visningar: 26
  • IMG_4010.JPG
    IMG_4010.JPG
    1,9 MB · Visningar: 20
  • IMG_4006.JPG
    IMG_4006.JPG
    1,6 MB · Visningar: 19
  • IMG_4004.JPG
    IMG_4004.JPG
    2,1 MB · Visningar: 27
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4003

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Peter och tack för din länk.

Skall försöka skriva ut dessa imorrn för att sedan se om jag vågar dyka ner bland alla modifieringar..strömtjuvar...biltemaskarvningar...mm

Janne
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Sista dagen på semestern och vädret är strålande.
Passade på med lite småfix i gammelbilen, det mesta är klart nu vilket betyder att det finns massor att göra konstigt nog.
De nya V70 stolarna passade mycket bra i husbilen men på sidorna mot mitten saknades det en panel.
I bilen de kom från behövdes det ingen panel då ingen insyn fanns p.g.a. bilens inredning men här blev det öppet och lite fult.
En träpanel som kläddes i mitt nya favoritmaterial blev lösningen, enkelt och snyggt.
Tyget kallas för "bilmatta" och med spraylim var detta en barnlek, jag har klätt andra paneler/kabelskydd i bilen med detta och resultatet blir alltid lika bra.
 

Bilagor

  • IMG_4042.JPG
    IMG_4042.JPG
    2,2 MB · Visningar: 10
  • IMG_4043.JPG
    IMG_4043.JPG
    2 MB · Visningar: 9
  • IMG_4044.JPG
    IMG_4044.JPG
    3,1 MB · Visningar: 12
  • IMG_4046.JPG
    IMG_4046.JPG
    2,2 MB · Visningar: 9
  • IMG_4047.JPG
    IMG_4047.JPG
    1,8 MB · Visningar: 11
  • IMG_4048.JPG
    IMG_4048.JPG
    2,6 MB · Visningar: 11

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bäckmark, var köper du din "bilmatta"?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Staffan.
Det är en kompis till mig som köpt mattan åt mig, han har byggt en racebuss av en ny Mercedes och klätt mycket av inredningen med denna matta.
Den är köp hos Nääs Golv Måleri AB i Mora och min kompis säger att den kallas för "Bilmatta" men jag vet tyvärr inte vad den kostar.
Tillsammans med rätt spraylim (inte för textil/innebruk utan karrosserilim för fordon) kan man göra mycket snygga inklädningar.
Min kompis racebuss har en imponerande fin inredning och jag frågade därför hur han kunde få till det så bra.
Han sände mig sedan 2 kvadratmeter av mattan för att visa mig hur bra den var, jag har som sagt så många bra vänner.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hösten är här och husbilen ska nu in och sova sin vintersömn.
Tidig läggdags för bilen på grund av händelser här hemma gör att detta blir sista veckan för i år som vi har den på gården så varför inte justera lite?

Bränslemängden hos en dieselmotor styr i stort helt ensamt dess effekt, eller, så länge man har nog med luft in i motorn så ger den mer effekt om man ger den mer diesel.
Vår gamla husbil har numera en betydande ökad luftmängd jämfört med standard så det är dags att öka på bränslet.
Ganska enklet att utföra:
På pumpen sitter ett plastlock som döljer en 14mm insexplugg, pluggen lossas och det rinner massor med diesel och sedan ser man in i pumpen.
Med hjälp av en spegel kollar man i det lilla hålet mot spridarhuvudet och vrider på motorn tills en 4mm insexskruv visar sig, att vrida runt motorn tills man hittar skruven är den svåra biten!
Sedan är det bara att med 4mm insexnyckel (50mm lång) vrida skruven in ca 1/4 varv vilket ökar mängden.
Efter det så ska man bara på med locket och starta motorn.

Vår bil gör nu 100km/h på 5:an uppför backen från Älvsbyn mot Heden, när bilen köptes var det 60-65km/h som högst på 3:an i samma backe!
Den går nu absolut tillräckligt bra för dess väghållning och jag ser fram mot nästa års turer med vår gamla bil.

Jag har dessutom kollat lite då det gäller ökning av totalvikten från 3,1 till 3,5 ton men det var en betydligt tråkigare historia, mer om det senare.
Tydligen blir det BE-kort och allt last på ett släp bakom bilen som gäller om man ska vara laglig.......
// Alf
 

Bilagor

  • IMG_4178.JPG
    IMG_4178.JPG
    1,6 MB · Visningar: 28
  • IMG_4208.JPG
    IMG_4208.JPG
    1,7 MB · Visningar: 27
  • IMG_4206.JPG
    IMG_4206.JPG
    1,8 MB · Visningar: 23
  • IMG_4204.JPG
    IMG_4204.JPG
    2 MB · Visningar: 23
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är sista turen avklarad och bilen vinterställs.
Allt vatten tömts, kranar blåses med tryckluft, bägge batterierna fulladdas och polerna kopplas lös när bilen kommer under tak.
Den är nu klar för våren och då ska det bli mer åka än i sommar, mindre är knappast möjligt.
Jag och frun tog med oss mina systersöner i lördags för en tur till Aldersjön.
En husbilssväng i solsken med glassätning när man tar en paus är tydligen något som även dessa tuffa killar gillar.
Jösses vad bra motorn går nu, som ett skott!
Vi for sedan ner på stan då det var en enort stor bilträff med mängder av jänkare.
Min syster och svåger följde också lasten var 4 vuxna, 2 barn, två hundar samt alla utrustning som hör till bilen.
Helt klart överlast men bilen drar detta som ingenting, känns helt oansträngd!

Detta med överlast......inget kul ämne!

Vår bil är en Peugeot J5 med 16" hjul och har en längd på 6,4m, ganska stor bil för sin tid.
Många gammelbilar med dessa data har 3,5 ton totalvikt men vår har endast 3,1!!!
Enligt vad jag kommer fram till beror detta på att bilen som ny beställdes av Pilote (byggare av husbilen) som en 3,1 tons lastbil från Peugeot, varför då?
Troligvis för att den har dieselmotor då det är den gemensamma nämnaren hos de 3,1 ton vs 3,5 ton J5 jag tittat på.
Märkligt är det och troligvis ligger skatteskäl till grund för detta.
En J5 Pilote R580 bensinare med 16" hjul har (oftast) 3,5t totalvikt SAMT lägre tjänstevikt vilket ger betydligt högre lastförmåga.
Vår bil hade 2710kg tjänstevikt och ca 390kg lastförmåga på pappret när den var ny, nu är tjänstevikten högre och verklig lastvikt löjligt låg.
Men att höja totalvikten är väl inte så svårt? Ett intyg från tillverkaren och en registreringsbesiktning så är allt klart!
Jag ringde till Peugeot och fick prata med en mycket duktig samt trevlig kille som hade hand om tekniska intyg (tror han hette Sundin?).
Han förklarade för mig att fordonet har chassinummer för 3,1 ton och att det inte går att ändra på.
Att bilen har samma tekniska utrustning som en 3,5 ton trodde även han men det spelar ingen roll då den såldes som en 3,1 tons lastbil vilket bokstaven "G" i chassinummret säger.
Vår bil har en hel del extrautrustning vilket gör att den inte alls har den lastförmåga som vi behöver, vi kör med andra ord omkring med ca 200 kg överlast och det kan ställa till det om man far söderut (här hemma finns nästan inga poliskontroller så här är jag trygg).
Vad finns det för alternativ till att vara olaglig då?

1: Rensa ur bilen och köra omkring med minimalt med utrustning!
Visst men går det då är själva idén med husbil borta för mig.
Vill jag ha hög fakirstatus på mitt semesterfordon så åker jag motorcykel som jag gjort i alla år förr, i husbil vill jag ha med mig allt det som gör husbilssemester roligt!

2: Ta BE-kort och ha ett 1500 släp med där allt lastas.
Realistiskt förslag som fungerar men då blir det max 80 km/h och lite bängligare när jag tar skogsvägar till fikskeplatserna.
Denna lösning är den som är troligast för oss då det enbart krävs att jag äntligen tar mig i kragen och fixar ett BE-kort!

3: Kontakta SFRO och kolla om jag kan registrera husbilen som ombyggt fordon.
Med förstärkt fjädring samt (kanske) förstärkta bromsar borde jag kunna klassa om husbilen till ett "ombyggt fordon" och i och med detta höja totalvikten till 3,5ton.
Inte enkelt och knappast billigt men om det går kan man få upp totalvikten vilket löser allt.
För den som undrar är min åsikt den att fordonet även nu är fullt trafiksäkert för 3,5 tons totalvikt och att dessa förstärkningar enbart behövs för att kunna klassa in bilen som ett ombyggt fordon.
Jag ska under vintern ta reda på om detta är realistiskt.

Men nu är det som sagt dags för bilen att inta sin vinterdvala.
Snart är det sommar igen och då ska den ut, med eller utan laglig mängd last.

// Alf
 

Bilagor

  • IMG_4233.JPG
    IMG_4233.JPG
    2,2 MB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Följer detta med en ev uppvägning med spänning då jag är i samma tråkiga situation.
Synd att du måste vinterställa bilen så tidigt då det ju är massor av härliga helger kvar att njuta av och dessutom utan mygg.
Ha det så gott
Hälsningar
Bror
 
Toppen