Plåtis-fan, jag kör sedan förra året en 3,5 tonnare, inte en plåtis utan en ”vanlig” liten Hymer husbil.
Det är inte bara smidighet och lägre bro- och färjeavgifter som är är fördelaktiga med en mindre 3,5 tonnare.
Jag märkte vid våran europa-rund-resa i vintras att det var flera andra fördelar. T ex när man åker efter mindre landsvägar och kommer till en del samhällen så finns det ibland en förbudsskylt för fordon (lastbilar) över 3,5t. (Jag antar att det även gäller husbilar över3,5t.) Så i dessa fall måste tyngre husbilar följa andra större vägar runt små pittoreska byar. Detsamma gäller även i en del större städer, tyngre fordon får inte köra genom de centrala delarna. De måste då köra runt och missar då kanske fina platser som man med 3,5 tonnare kan köra in i, parkera och ”utforska”. Och på motorvägar är det ibland skyltning med omkörningsförbud för fordon över 3,5 ton och även hastighetsbegränsning till 80 km/tim för fordon över 3,5 ton. Då måste tyngre husbilar lägga sig i ledet med långtradare medans vi med 3,5 tonnare lungt kan rulla på i den lite högre fart man tycker är lagomt på långkörningar. En annan fördel som vi märkte var att när man på sena eftermiddagar svängde in på en del campingplatser var att vi med våran lilla 3,5 tonnare alltid fick en plats medans tyngre (större) husbilar ofta inte gjorde det, de fick då antingen ställa sig på en vänteplats eller åka vidare. Så det verkar vara bättre tillgång på platser för mindre husbilar - eller för många som har för stora husbilar ;=) Sanningen är nog att många äldre campingplatser är byggda mest för mindre husbilar.
Andra fördelar med en 3,5 tonnare är ju det alla vet, lägre skatt, billigare försäkring och mindre bränsleförbrukning.
Största begränsningen med en 3,5 tonnare är ju den relativt låga lastvikten vilket gör att man måste packa med omsorg och bara ta med det man verkligen behöver. Alla ”bra att ha grejjer” måste man lämna hemma. Större husbilar har inte denna last-begränsning, de är också rymligare och kan utrustas efter allehanda önskemål.
Så det finns nog kvar många fördelar med en 3,5 tonnare även om körkortsbehörigheten kan höjas till 4.250kg.
Och i många fall kan man väga upp en 3,5 tonnare till 4.250kg om man vill det. Jag kan väga upp min Hymer om jag vill det. Och jag har en bekant som vägde upp sin 3,5 t Adria-plåtis till 4250 kg. Antar att det går att göra på fler modeller?
Om den nya 4.250 kg körkotsbehörigheten kommer påverka beg-priset negativt på 3,5 tonnare, som du Plåtis-fan frågade om, så tror jag det blir marginellt i så fall. Men att tro är att inte veta! Jag oroar mig i alla fall inte över detta.
Jag har sedan tidigare behörighet för tyngre fordon men nöjer mig nu, sedan senaste förnyelsen, med vanligt B-körkort.
Men jag har ju möjligheten att med läkarundersökning och synkontroll få tillbaka C-kortet om jag skulle ändra mig …
//J-S