KettoAvila
HBK Medlem
Har lite frågor och funderingar som jag gärna vilja ha ert input med.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
eller kanske 2 st GEL från Amazon
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah
men måste komma ner till verkligheten och landa på ett kanske mer billigare alternativ.
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.
Jag VET att absolut bästa valet är LiFEpo4 ingen snack om saken, men det är också det dyraste valet och hade jag obegrensad med pengar skulle utan tvekan välja det. Men så är inte fallet och med tanken på hur jag använder min husbil (max en gång om året under sommaren 4-5 veckor) så känns inte direkt som det är det jag ska köpa.
Jag har nyligen bytt kylskåp gamla Peltiern mot en Dometic CRX 110 (kompressor) och sedan tidigare bytt alla lamport till led och installerat en 160W solpanel samt MPP regulator från Schoudt. Då gav den gamla batteri upp. Jag hade en 110Ah vanligt batteri.
Förmodligen gav den upp av både åldern samt att vi körde den för hårt. (tömde den mer än vad den tålde mm)
För att inte upprepa samma misstag så vill jag ha er råd. Ska jag satsa på 2 st AGM (biltemas 95/105Ah) totalt 6000kr
Startbatteri AGM, 12 V, 105 Ah
Högprestandabatteri med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i...
www.biltema.se
eller vad ska jag köpa för något. Känner mig lite vilse i batteri jungeln just nu.
Jag frikampar sällan och då är det 1- max 2 nätter. Ström behöver dock räcka minst 18 timmar båtresa nynäsham- rostock med kylspå och eventuellt frysbox igång (också kompressor)
Åter igen jag skulle önska att ha kanske 2 st LifePo4 på 150Ah

SKANBATT V2 Lithium HEAT Batteri 12V 180AH
SKANBATT V2 Lithium HEAT Batteri 12V 180Ah 150A BMS – 8 års garanti! NYHET! 12V 180Ah i ett vanligt 95Ah box- utmärkt om man vill ha maximal kapacitet, t.ex. i sin husbil där batteriet ska monteras under sätet. Hög kapacitet / låg vikt – Skanbatt HighDensity (HD) HEAT-180150BS är ett helt nytt...
energilandet.com
Dessutom är inte bara lägga på massa såna lithium batterier och tro att allt annat i form av regulator, EBL och äldre prylar som redan finns i husbilen ska bara ampassa sig efter. Det litar jag inte på. Man måste också kunna ladda batterierna, solpanel , generator + ebl måste kunna ladda så det är inte bara att köpa mer batteri kapacitet.
En annan fråga är att jag sett några AGM där det står BMS på, (Exide, Tudor bland annat) antar inte att det finns även BMS för AGM men kan finnas liknande system för både AGM och syra batterier som kan övervaka så att de inte töms på ström mm...
Jag har max plats för 2 stycken batterier under govet på min husbil så jag kan inte ha större och mer batterier heller. Batterierna måste klara lutning då de installeras genom en lucka i golvet. Så vanlig syra går bort helt.
Hur gör ni? Vad rekommenderar ni? vad har ni i era bilar?
Alla råd är välkomna. Men jag tänker inte heller byta min regulator och massa annat med.
Allt som ni vet kostar mer än vad det smakar.