Med värmeväxlare och en 12 volts pump i motordelen av systemet kan man värma motorn från värmepannan i husbilen. Självklart bra i kallt klimat och utan elstolpe.
Detta fungerar bra i min "Scandimobil" men den var inte förberedd för värme åt andra hållet.
När man stannar ca en timme på en plats utan elstolpe (för att tex handla) och det är kallt ute, man vill kanske ta en fika i bilen och spela ett spel via nätet.. så slipper man gärna dra igång pannan. Är det inte för kallt ute vill man också gärna värma bodelen från bara motorn.
Värme från motorn går hela tiden via värmeväxlaren (har inte undersökt om värmereglaget på instrumentbrädan påverkar) och då behöver man bara sätta snurr på det andra systemet (förutsätter vattenburen värme, kanske inte runt hela bilen men iaf lokalt med en fläkt)
Jag saknade då möjligheten att starta Aldepumpen då den gick på nätspänning och var kopplad direkt till landström och inte till inverter.
Ingen skarvkabel med för att dra elpatron till annat vägguttag för inverter.
Nästa stopp vid affär med skarvkablar och gjorde en reäl tabbe.
Kopplade och kände mig nöjd på förhand. Drog igång invertern (med fjärren) och såg snopet hur lysdioderna för bodelens spänning rasade direkt från 13 till 11,5 volt, men sen ångrade sig och upp till 12,5 volt, fast pumpen gick inte.
Jag hade kört bilen med hopkopplade bodels och startbatterier via min intotade omkopplare. Helt i onödan dvs glömt att bryta.
Jag insåg att säkringen (10 Ampere) nog hade gett upp och det visade sig stämma.
Varför skulle pumpen dragit så mycket ström?
Det hade den inte, jag hade också glömt att elpatronen stod kvar på en kilowatt.
Detta kan inverter och bobatterier klara ett tag, jag kör utan vidare micro på 600 watt 10 minuter och mer, men hopkopplingen med startbatteriet ledde till säkringsbrott.
Med avstängd elpatron fungerade det sen fint.
Värmen räckte bra under en timme och det var bara några plusgrader ute.
Att förhindra såna problem med egna kopplingar är ganska omständigt.
Det gäller verkligen att ha rätt dimensionerade säkringar och såna i reserv.
Man får helt enkelt skärpa minnet med en kinaresa, 100 timmars yogaövningar och mycket ginko biiloba?
Är det någon annan som använder motorns värme så här?
Detta fungerar bra i min "Scandimobil" men den var inte förberedd för värme åt andra hållet.
När man stannar ca en timme på en plats utan elstolpe (för att tex handla) och det är kallt ute, man vill kanske ta en fika i bilen och spela ett spel via nätet.. så slipper man gärna dra igång pannan. Är det inte för kallt ute vill man också gärna värma bodelen från bara motorn.
Värme från motorn går hela tiden via värmeväxlaren (har inte undersökt om värmereglaget på instrumentbrädan påverkar) och då behöver man bara sätta snurr på det andra systemet (förutsätter vattenburen värme, kanske inte runt hela bilen men iaf lokalt med en fläkt)
Jag saknade då möjligheten att starta Aldepumpen då den gick på nätspänning och var kopplad direkt till landström och inte till inverter.
Ingen skarvkabel med för att dra elpatron till annat vägguttag för inverter.
Nästa stopp vid affär med skarvkablar och gjorde en reäl tabbe.
Kopplade och kände mig nöjd på förhand. Drog igång invertern (med fjärren) och såg snopet hur lysdioderna för bodelens spänning rasade direkt från 13 till 11,5 volt, men sen ångrade sig och upp till 12,5 volt, fast pumpen gick inte.
Jag hade kört bilen med hopkopplade bodels och startbatterier via min intotade omkopplare. Helt i onödan dvs glömt att bryta.
Jag insåg att säkringen (10 Ampere) nog hade gett upp och det visade sig stämma.
Varför skulle pumpen dragit så mycket ström?
Det hade den inte, jag hade också glömt att elpatronen stod kvar på en kilowatt.
Detta kan inverter och bobatterier klara ett tag, jag kör utan vidare micro på 600 watt 10 minuter och mer, men hopkopplingen med startbatteriet ledde till säkringsbrott.
Med avstängd elpatron fungerade det sen fint.
Värmen räckte bra under en timme och det var bara några plusgrader ute.
Att förhindra såna problem med egna kopplingar är ganska omständigt.
Det gäller verkligen att ha rätt dimensionerade säkringar och såna i reserv.
Man får helt enkelt skärpa minnet med en kinaresa, 100 timmars yogaövningar och mycket ginko biiloba?
Är det någon annan som använder motorns värme så här?