• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Lufttryck

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.515
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en TEC 700 G HUSBIL Fiat Maxi Chassit 4 ton totalvikt. Ej boggie axlar eller dubbelmontage.

Den ska ha enligt tillverkaren 5,5 bar runt om. Blir otroligt stötig med det trycket.

Mina CP däck står det max tryck 5,25 bar på så 5,5 är övertryck ju.

Har nu 5,0 bak. 4,8 fram

Är det vettigt?

Vad har ni för tryck?

Hoppas på kunniga svar.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Hej Rickard!
Var köpte du denna?
Mvh
Anders
[Kr208.17 34% OFF]iMars T270 TPMS Solar Power däcktrycksövervakningssystem LCD-skärmtestare med stor skärm Trådlös med 4 externa sensorer Universal Bilalarm och säkerhet from Bilar och motorcyklar on banggood
 

MickeSe

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
17457
Medlemskap
2022
[Kr208.17 34% OFF]iMars T270 TPMS Solar Power däcktrycksövervakningssystem LCD-skärmtestare med stor skärm Trådlös med 4 externa sensorer Universal Bilalarm och säkerhet from Bilar och motorcyklar on banggood
Jag chansade och beställde denna efter att ha testat två andra som inte
fungerade som de skulle. Den ena visade helt fel tryck (5.5 bar visades som 3.3)
och den andra uppdaterade ungefär varannan vecka eller inte alls.

Frågan är, fungerar denna verkligen med de höga däcktryck som en husbil ofta har?
I början av annonsen anges 8 bar och neråt.
Men längre ner på bilderna står det "0-3.5 bar pressure range".

Även om sensorerna klarar 8 bar så måste ju maxtryck
i enheten gå att ställa högt också om man ska slippa
larm för högt tryck hela tiden.
Om inte larmet helt enkelt går att stänga av?

Jag chansade som sagt och beställde ändå och den går ju alltid att ha
i en av personbilarna annars.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.783
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag chansade och beställde denna efter att ha testat två andra som inte
fungerade som de skulle. Den ena visade helt fel tryck (5.5 bar visades som 3.3)
och den andra uppdaterade ungefär varannan vecka eller inte alls.

Frågan är, fungerar denna verkligen med de höga däcktryck som en husbil ofta har?
I början av annonsen anges 8 bar och neråt.
Men längre ner på bilderna står det "0-3.5 bar pressure range".

Även om sensorerna klarar 8 bar så måste ju maxtryck
i enheten gå att ställa högt också om man ska slippa
larm för högt tryck hela tiden.
Om inte larmet helt enkelt går att stänga av?

Jag chansade som sagt och beställde ändå och den går ju alltid att ha
i en av personbilarna annars.
Det står 3.5 Bar max, som du skriver, detta är normalt maxtryck på dom flesta personbilsdäck, så du får väl prova,annars får du ha dom på personbilen om dom inte klarar 5.5Bar.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Jag chansade och beställde denna efter att ha testat två andra som inte
fungerade som de skulle. Den ena visade helt fel tryck (5.5 bar visades som 3.3)
och den andra uppdaterade ungefär varannan vecka eller inte alls.

Frågan är, fungerar denna verkligen med de höga däcktryck som en husbil ofta har?
I början av annonsen anges 8 bar och neråt.
Men längre ner på bilderna står det "0-3.5 bar pressure range".

Även om sensorerna klarar 8 bar så måste ju maxtryck
i enheten gå att ställa högt också om man ska slippa
larm för högt tryck hela tiden.
Om inte larmet helt enkelt går att stänga av?

Jag chansade som sagt och beställde ändå och den går ju alltid att ha
i en av personbilarna annars.
Den har fungerat bra för mig i några månader nu. Skiljer bara någon tiondel mot mätaren på min kompressor.

Har 5.0 i fram och 5.5 i bak.
Ser när jag ska åka iväg med kalla däck att de är 0.5 lägre, men när jag kört en stund är de uppe i 5 och 5.5
 

MickeSe

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
17457
Medlemskap
2022
Den har fungerat bra för mig i några månader nu. Skiljer bara någon tiondel mot mätaren på min kompressor.

Har 5.0 i fram och 5.5 i bak.
Ser när jag ska åka iväg med kalla däck att de är 0.5 lägre, men när jag kört en stund är de uppe i 5 och 5.5
Tack för svaret. Då verkar det som att det skulle kunna fungera även för mej. Har 5.5 bak och 4.5 fram. Annars är det ju ingen större summa att tala om.
Och som sagt, går att ha på personbil om inte annat så kommer den till användning hur som helst.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2026
Ni som laborerar med däcktrycket vad har ni för källa till era påståenden?
Jag hittar inget annat än att jag skall ha 5,5 runt om för att få ut max av däcken som det var
tänkt från tillverkaren. Att sänka från 5,5 till 4,5 för att det är bekvämare?? är inte detta väldigt farligt
för hur däcken presterar vid tvärnit och undanmanövrar? Har någon testat detta i verkligheten på
en testbana? skulle vara väldigt intressant att få fakta innan jag vågar lätta på trycket...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.783
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ni som laborerar med däcktrycket vad har ni för källa till era påståenden?
Jag hittar inget annat än att jag skall ha 5,5 runt om för att få ut max av däcken som det var
tänkt från tillverkaren. Att sänka från 5,5 till 4,5 för att det är bekvämare?? är inte detta väldigt farligt
för hur däcken presterar vid tvärnit och undanmanövrar? Har någon testat detta i verkligheten på
en testbana? skulle vara väldigt intressant att få fakta innan jag vågar lätta på trycket...
633FD20B-ECC4-4E97-89F4-5C5CD5708480.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.183
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ni som laborerar med däcktrycket vad har ni för källa till era påståenden?
Jag hittar inget annat än att jag skall ha 5,5 runt om för att få ut max av däcken som det var
tänkt från tillverkaren. Att sänka från 5,5 till 4,5 för att det är bekvämare?? är inte detta väldigt farligt
för hur däcken presterar vid tvärnit och undanmanövrar? Har någon testat detta i verkligheten på
en testbana? skulle vara väldigt intressant att få fakta innan jag vågar lätta på trycket...
Hejsan, Även om man har samma dimension på olika däcksfabrikat så kan de ju vara väldigt olika uppbyggda i stommen och då också troligen ha individuellt behov av olika tryck vid olika belastningar.

Det borde då vara däcktillverkarens rekommendationer på däckstryck vid olika belastningar som är det rätta att använda. De borde nog ange efter tester de tryck som är optimala för just deras däck vid olika belastningar, för de vill säkert att deras däck skall prestera så bra som möjligt för att få så gott ryckte som möjligt.

Att kolla på däckets maxtryck och upptäcka att det kanske står max. 5.5 bar där och det stämmer med biltillverkarens rekommenderade tryck och därmed köra med absolut max. vad däcket tål verkar ju belastningsmässigt för däcket inte så bra heller i längden.

På en personbil är det väl rätt vanligt på "normala" däck att ligga bara mellan kanske 1.8 till 2.3 bar. Om det sedan står maxtryck 4.0 bar på däcket så är det väl ingen som ens har en fundering att pumpa upp det trycket i personbilen och studsa omkring med.

M.v.h. JANKRO.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.299
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Observera att för Agilis Camping finns det en fotnot nedtill på sidan som, om jag förstår rätt, innebär att värdena i tabellen för de däcken bara gäller framhjulen och att de generellt föreskriver 5,5 i bakhjulen. I och för sig lite skumt om en 3,5-tons bil skall behöva samma tryck bak som en bil som väger betydligt mer, bara för att de har samma däcktyp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.783
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Observera att för Agilis Camping finns det en fotnot nedtill på sidan som, om jag förstår rätt, innebär att värdena i tabellen för de däcken bara gäller framhjulen och att de generellt föreskriver 5,5 i bakhjulen. I och för sig lite skumt om en 3,5-tons bil skall behöva samma tryck bak som en bil som väger betydligt mer, bara för att de har samma däcktyp.
Jag kör med 5.5 bak och anpassat tryck fram.
En annan sak är LI loadindex Michelin har 116, vilket ger max axellast 2500kg, jag har tittat på en bil som är uppvägd från fabrik till 2700kg bak, med starkare fälgar och bättre bakfjädring, men däcken är dom samma där räknar man bara totalvikt/4,helt lagligt tydligen men du kan inte lasta mer än 2500kg.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kör med 5.5 bak och anpassat tryck fram.
En annan sak är LI loadindex Michelin har 116, vilket ger max axellast 2500kg, jag har tittat på en bil som är uppväg från fabrik till 2700kg bak, med starkare fälgar och bättre bakfjädring, men däcken är dom samma där räknar man bara totalvikt/4,helt lagligt tydligen men du kan inte lasta mer än 2500kg.

Michelin gör också CP-Däck 225-75/16 med Li 121.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Observera att för Agilis Camping finns det en fotnot nedtill på sidan som, om jag förstår rätt, innebär att värdena i tabellen för de däcken bara gäller framhjulen och att de generellt föreskriver 5,5 i bakhjulen. I och för sig lite skumt om en 3,5-tons bil skall behöva samma tryck bak som en bil som väger betydligt mer, bara för att de har samma däcktyp.

Skulle tro att det är en säkerhetsgrej, det görs ju massor med bilar 3,5ton med enorma överhäng och då blir ju dom dynamiska sidkrafterna på bakdäcken väldigt höga om man lastar mycket i garaget. Jag har i många år kört på rekommenderade lufttryck enligt Michelins tabell både fram och bak utan några som helst problem, och jag är ganska krävande när det gäller köregenskaper, vi har axelvikter 1650-1850Kg fram och upp till ca 2000Kg bak normalt.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2025
Ta reda på vilken belastning du har på varje axel.
Kolla sedan i en i en belastningstabell för ditt däck fabrikat vilket lufttryck dina däck behöver vid ditt aktuella axeltryck.
5,5kg är säkert alldeles för mycket.
Så här mycket luft har jag i min treaxlade Hymer med totalvikt 5.5 ton.
Övre raden är framaxeln.
 

Bilagor

  • IMG_3713.JPEG
    IMG_3713.JPEG
    730,6 KB · Visningar: 105

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2025
Har en Adria plåtis 2018 års modell.
Har också 5,5 bar som rekommenderat tryck och ja den larmar redan på 5,0.
Håller med om att detta känns högt, även om jag kanske direkt reagerat på att bilen går stötigt.
Med dagens alla krav kopplat till förbrukning dvs CO2, så är jag lite misstänksam att det höga trycket hänger ihop med certifieringen för att hålla nere bränsleförbrukningen. Tror även att kraven på ”in-use” har ökat, vilket kan medföra att tillverkarna inte vill att kunden justerar ner trycket, men jag är lite osäker på det senare.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Så här säger Michelin på sin hemsida och det tycker jag borde rätta ut frågorna kring rätt däcktryck.

Det är viktigt att följa din biltillverkares rekommendationer när det gäller däcktrycket. Du hittar aktuell informationen på något av följande ställen:

  • I själva bilen (i en bildörr eller på bensinluckan)
  • I bilens användarmanual
  • I tillverkarens rekommendationer eller i en professionell bilguide.
Ett undertryck kan få en stor effekt på bilens väghållning och få däcken att slitas ojämnt. Detsamma gäller vid övertryck. Du minskar slitaget på dina däck om du kontrollerar däcktrycket regelbundet.

Källa: Michelin
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Tyvärr är ju inte informationen om/till husbilar av samma kvalitet som till vanliga bilar som är byggda i enormt stora serier med tillhörande tester per modell m.m..
Husbilar är lågseriebilar baserade på vanliga chassien. Mer att se som hantverk.
Logiken säger att det inte är någon större precision i klisterlapparna om lufttryck som sitter på våra husbilschassin när det påstås skall vara samma 5,5 kg i bak på en kort plåtis på 3200Kg som på en lång helintegrerad på 4.500Kg. Ofta är det ju även exakt samma instruktionsböcker till bilarna trots att bilarna är helt annorlunda.

Man tar det säkra för det osäkra och rekommenderar max. Det är enkelt och bra och inga tester behövs.
Det är ju heller inte farligt bara extremt onödigt obekvämt för oss.
 
Senast ändrad:
Toppen