Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vad för fotsteg (fabrikat)
Om det skiljer sig olika åt
Thule fotsteg (bara infällning)
D+ åker in automatiskt, knapp får man komma ihåg att trycka på
Från/till relät
30] motorn
85] D+(extraknappar)&motstånd till 86
86] från (extraknappar) till lampa &motstånd till 85
87] (från extraknapp)
87a] manöversyrömbrytare bak vid steget
så har jag mitt
Visa bilaga 201954
Sorry men det är vad jag kan hjälpa dig med (från Thules medföljande papper, och så som dom säger)jag måste hålla in knappen hela tiden tills fotsteget är inne så att koppla på D+ så är det ju ström på hela tiden när tändningen är på så det är nig inte så bra.
Provade som det ser ut på ritningen d.v.s. dubbelkopplade ingående ström och den som är överst på ritningen märkt in med en strömbrytare i mellan men det fungerade inte
Kan inte öppna filen laddade hem acrobat reader men det gick inte ändåLiten komplettering till "Out of Bounds". På sidan 9 i manualen finns inkopplingschemor. Både för manuellt indraet steg och för steg som dras in när D+ aktiveras.
MVH
Hans
Någon som blir klok på dettaDå gör vi så här i stället: "Warnbing lamp or buzzer är den variant jag har i min bil (från fabrik). I båda fallen används D+ fast de kallar den "Accessory". De två mindre bilderna till vänster är själva kretsschemat. Det andra är en skiss på kabeldragningen.
MVH
Hans
Visa bilaga 201958
När ordinarie strömbrytare är i sitt neutralläge så är orange kopplad till minus. Det ser du om du tittar noggrant på schemat.Någon som blir klok på detta
Jag tjyvade ström från +kabeln vid strömbrytaren drog fram kabeln till instrumentpanelen satte en strömbytare där sen tillbaka till husbilens strömbrytare som reglerar trappan kopplade på kabeln som är märkt fotsteg in (orange kabel) på ritningen
Provade min strömbrytare framme vid förarplats trappan gick inte in däremot slocknade belysningen i bilen så länge min strömbrytare var påslagen och tände sig igen när jag släppte den.
Nytt prov tog bort kabelskon (orange) från strömbrytaren till trappan tryckte på min strömbrytare nu åkte trappan in men den gick inte att få ut när orange kabel var bortkopplad.
Nytt prov på med kabelskon (orange kabel) på strömbrytaren till trappan igen tänkte att jag tagit för klen kabel så jag provade att bygla över mellen + kabel (blå) och den orange kabel men en tjockare kort kabel då gick säkring på ebl en på 20 amp
Vad göra?
Det beror på att både Orange och Purple (=motorn båda poler) är jordade när strömställaren vid dörren är opåverkad.Någon som blir klok på detta
Jag tjyvade ström från +kabeln vid strömbrytaren drog fram kabeln till instrumentpanelen satte en strömbytare där sen tillbaka till husbilens strömbrytare som reglerar trappan kopplade på kabeln som är märkt fotsteg in (orange kabel) på ritningen
Provade min strömbrytare framme vid förarplats trappan gick inte in däremot slocknade belysningen i bilen så länge min strömbrytare var påslagen och tände sig igen när jag släppte den.
Nytt prov tog bort kabelskon (orange) från strömbrytaren till trappan tryckte på min strömbrytare nu åkte trappan in men den gick inte att få ut när orange kabel var bortkopplad.
Nytt prov på med kabelskon (orange kabel) på strömbrytaren till trappan igen tänkte att jag tagit för klen kabel så jag provade att bygla över mellen + kabel (blå) och den orange kabel men en tjockare kort kabel då gick säkring på ebl en på 20 amp
Vad göra?
Vad jag förstår är det ingen fara med det för det sitter gränslägesbrytare i själva motordelen. Annars skulle du ju kunna köra sönder motor och växellåda med den ordinarie strömbrytaren. Den kan man ju hålla intryckt precis hur länge som helst och inget mer händer än att trappstegen går in. Den nya strömbrytaren är ju inkopplad på precis samma sätt som den ordinarie bara på ett annat ställe.Nu var du snabb Hans.
Jag gillar dock inte den kopplingen pga att man då kan förstöra både trappens motor och växellåda
om man trycker på knappen när den redan är inne.
Det är ju säkrare med ett relä som schemat visar men att man styr den med en knapp istället eller så gör man den automatisk
som schemat visar i sin helhet.
I min bil tjuter det också som f-n om det är ute och tändningen är på, men av någon anledning gjorde det inte detta vid ett tillfälle och vad tror du hände? Nu har jag i alla fall en reservmotor (som jag naturligtvis passade på att montera bort innan övriga rester av den demolerade trappan slängdes på skroten) om missödet skulle upprepas. Man får va´glad för det lilla!jag måste hålla in knappen hela tiden tills fotsteget är inne så att koppla på D+ så är det ju ström på hela tiden när tändningen är på så det är nig inte så bra.
Provade som det ser ut på ritningen d.v.s. dubbelkopplade ingående ström och den som är överst på ritningen märkt in med en strömbrytare i mellan men det fungerade inte
Att glömma fotsteget gör jag inte för det tjuter som f-n om det är ute och tändningen på