• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotsteg

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta en kontakt till fotsteget framme vid förarplats så jag kan få in fotsteget där i från
Någon som vet hur jag ska koppla in kontakten? Det räcker att jag kan få in det.
Po
 
Lösning
Det gick fortare än jag trodde. :)

Det borde fungera om du gör som i den dåliga bilden jag skickar med. Jag har ringat in vad du behöver göra. Du behöver en växlande kontakt, det räcker inte med en strömbrytare. Koppla in den i den orangea ledaren mellan motorn och ordinarie strömbrytare. Tredje anslutningen på den växlande brytaren går till plus.

MVH
Hans
DSC_1111.JPG

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Ström hittar jag nog men hur kopplar jag på kontakten till fotsteget.?
Provade med att dubbelkoppla ingående ström på kontakten och en kabel som blev strömförande när man tryckte på kontakten för att fotstegen skulle gå in, men det fungerade inte ( 4 kablar går till kontakten)
Någon som vet?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vad för fotsteg (fabrikat)
Om det skiljer sig olika åt
Thule fotsteg (bara infällning)
D+ åker in automatiskt, knapp får man komma ihåg att trycka på ;)

Från/till relät

30] motorn

85] D+(extraknappar)&motstånd till 86

86] från (extraknappar) till lampa &motstånd till 85

87] (från extraknapp)

87a] manöversyrömbrytare bak vid steget

så har jag mitt

DF6C574F-C67D-4CFC-8256-4DE87501A5BB.png
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Liten komplettering till "Out of Bounds". På sidan 9 i manualen finns inkopplingschemor. Både för manuellt indraet steg och för steg som dras in när D+ aktiveras.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Thule_Single_Step_12V_manual.pdf
    2,2 MB · Visningar: 70

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Vad för fotsteg (fabrikat)
Om det skiljer sig olika åt
Thule fotsteg (bara infällning)
D+ åker in automatiskt, knapp får man komma ihåg att trycka på ;)

Från/till relät

30] motorn

85] D+(extraknappar)&motstånd till 86

86] från (extraknappar) till lampa &motstånd till 85

87] (från extraknapp)

87a] manöversyrömbrytare bak vid steget

så har jag mitt

Visa bilaga 201954

jag måste hålla in knappen hela tiden tills fotsteget är inne så att koppla på D+ så är det ju ström på hela tiden när tändningen är på så det är nig inte så bra.
Provade som det ser ut på ritningen d.v.s. dubbelkopplade ingående ström och den som är överst på ritningen märkt in med en strömbrytare i mellan men det fungerade inte
Att glömma fotsteget gör jag inte för det tjuter som f-n om det är ute och tändningen på
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
jag måste hålla in knappen hela tiden tills fotsteget är inne så att koppla på D+ så är det ju ström på hela tiden när tändningen är på så det är nig inte så bra.
Provade som det ser ut på ritningen d.v.s. dubbelkopplade ingående ström och den som är överst på ritningen märkt in med en strömbrytare i mellan men det fungerade inte
Sorry men det är vad jag kan hjälpa dig med (från Thules medföljande papper, och så som dom säger)
Lycka till iaf
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Då gör vi så här i stället: "Warnbing lamp or buzzer är den variant jag har i min bil (från fabrik). I båda fallen används D+ fast de kallar den "Accessory". De två mindre bilderna till vänster är själva kretsschemat. Det andra är en skiss på kabeldragningen.
MVH
Hans
Skärmbild 2020-11-05 144836.jpg
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Då gör vi så här i stället: "Warnbing lamp or buzzer är den variant jag har i min bil (från fabrik). I båda fallen används D+ fast de kallar den "Accessory". De två mindre bilderna till vänster är själva kretsschemat. Det andra är en skiss på kabeldragningen.
MVH
Hans
Visa bilaga 201958
Någon som blir klok på detta
Jag tjyvade ström från +kabeln vid strömbrytaren drog fram kabeln till instrumentpanelen satte en strömbytare där sen tillbaka till husbilens strömbrytare som reglerar trappan kopplade på kabeln som är märkt fotsteg in (orange kabel) på ritningen
Provade min strömbrytare framme vid förarplats trappan gick inte in däremot slocknade belysningen i bilen så länge min strömbrytare var påslagen och tände sig igen när jag släppte den.
Nytt prov tog bort kabelskon (orange) från strömbrytaren till trappan tryckte på min strömbrytare nu åkte trappan in men den gick inte att få ut när orange kabel var bortkopplad.
Nytt prov på med kabelskon (orange kabel) på strömbrytaren till trappan igen tänkte att jag tagit för klen kabel så jag provade att bygla över mellen + kabel (blå) och den orange kabel men en tjockare kort kabel då gick säkring på ebl en på 20 amp
Vad göra?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Någon som blir klok på detta
Jag tjyvade ström från +kabeln vid strömbrytaren drog fram kabeln till instrumentpanelen satte en strömbytare där sen tillbaka till husbilens strömbrytare som reglerar trappan kopplade på kabeln som är märkt fotsteg in (orange kabel) på ritningen
Provade min strömbrytare framme vid förarplats trappan gick inte in däremot slocknade belysningen i bilen så länge min strömbrytare var påslagen och tände sig igen när jag släppte den.
Nytt prov tog bort kabelskon (orange) från strömbrytaren till trappan tryckte på min strömbrytare nu åkte trappan in men den gick inte att få ut när orange kabel var bortkopplad.
Nytt prov på med kabelskon (orange kabel) på strömbrytaren till trappan igen tänkte att jag tagit för klen kabel så jag provade att bygla över mellen + kabel (blå) och den orange kabel men en tjockare kort kabel då gick säkring på ebl en på 20 amp
Vad göra?
När ordinarie strömbrytare är i sitt neutralläge så är orange kopplad till minus. Det ser du om du tittar noggrant på schemat.

Hur skall du då koppla? Måste fundera på det. Återkommer men det blir nog inte förrän i morgon. Så är det någon annan, eller du själv, som kommer på något så behöver ni ju inte vänta på mig. :)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det gick fortare än jag trodde. :)

Det borde fungera om du gör som i den dåliga bilden jag skickar med. Jag har ringat in vad du behöver göra. Du behöver en växlande kontakt, det räcker inte med en strömbrytare. Koppla in den i den orangea ledaren mellan motorn och ordinarie strömbrytare. Tredje anslutningen på den växlande brytaren går till plus.

MVH
Hans
DSC_1111.JPG
 
Lösning

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nu var du snabb Hans. :)
Jag gillar dock inte den kopplingen pga att man då kan förstöra både trappens motor och växellåda
om man trycker på knappen när den redan är inne.
Det är ju säkrare med ett relä som schemat visar men att man styr den med en knapp istället eller så gör man den automatisk
som schemat visar i sin helhet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Någon som blir klok på detta
Jag tjyvade ström från +kabeln vid strömbrytaren drog fram kabeln till instrumentpanelen satte en strömbytare där sen tillbaka till husbilens strömbrytare som reglerar trappan kopplade på kabeln som är märkt fotsteg in (orange kabel) på ritningen
Provade min strömbrytare framme vid förarplats trappan gick inte in däremot slocknade belysningen i bilen så länge min strömbrytare var påslagen och tände sig igen när jag släppte den.
Nytt prov tog bort kabelskon (orange) från strömbrytaren till trappan tryckte på min strömbrytare nu åkte trappan in men den gick inte att få ut när orange kabel var bortkopplad.
Nytt prov på med kabelskon (orange kabel) på strömbrytaren till trappan igen tänkte att jag tagit för klen kabel så jag provade att bygla över mellen + kabel (blå) och den orange kabel men en tjockare kort kabel då gick säkring på ebl en på 20 amp
Vad göra?
Det beror på att både Orange och Purple (=motorn båda poler) är jordade när strömställaren vid dörren är opåverkad.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu var du snabb Hans. :)
Jag gillar dock inte den kopplingen pga att man då kan förstöra både trappens motor och växellåda
om man trycker på knappen när den redan är inne.
Det är ju säkrare med ett relä som schemat visar men att man styr den med en knapp istället eller så gör man den automatisk
som schemat visar i sin helhet.
Vad jag förstår är det ingen fara med det för det sitter gränslägesbrytare i själva motordelen. Annars skulle du ju kunna köra sönder motor och växellåda med den ordinarie strömbrytaren. Den kan man ju hålla intryckt precis hur länge som helst och inget mer händer än att trappstegen går in. Den nya strömbrytaren är ju inkopplad på precis samma sätt som den ordinarie bara på ett annat ställe.

MVH
Hans
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
jag måste hålla in knappen hela tiden tills fotsteget är inne så att koppla på D+ så är det ju ström på hela tiden när tändningen är på så det är nig inte så bra.
Provade som det ser ut på ritningen d.v.s. dubbelkopplade ingående ström och den som är överst på ritningen märkt in med en strömbrytare i mellan men det fungerade inte
Att glömma fotsteget gör jag inte för det tjuter som f-n om det är ute och tändningen på
I min bil tjuter det också som f-n om det är ute och tändningen är på, men av någon anledning gjorde det inte detta vid ett tillfälle och vad tror du hände? Nu har jag i alla fall en reservmotor (som jag naturligtvis passade på att montera bort innan övriga rester av den demolerade trappan slängdes på skroten) om missödet skulle upprepas. Man får va´glad för det lilla!
 
Toppen