• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindrutetorkare, igen....

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har haft problem med att vindrutetorkaren ibland inte vill gå igång och efter att ha läst om andras problem med torkarmotorer beställde jag därför en ny motor och vad händer då, jo, efter att allt sett bra ut så plötsligt fungerar inte heller den nya motorn, den vill inte gå igång. Men så efter några minuter kan den plötsligt funka igen men sedan vägrar den och så vidare. Man kan bli galen för mindre men har någon annan av er råkat ut för samma problem och hittat en lösning? Bilen är en Hymer 614 SL, Fiat...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Svarar som alltid, problemet är oftast inte motorn utan att det kärvar i torkarreglagen, axeln upp igenom plåten i nederkant på rutan kärvar. Ett känt problem som Inte löses med att byta motor. Lossa själva delen som går från motorn o känn om torkarna går lätt att dra fram o tillbaka på rutan. Går det tungt kärvar det.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
7F9FAE4A-F713-44FE-97DB-EFC071B42075.jpeg C99B57B0-1A85-4EE5-8B8C-B2902F0D9EEE.jpeg 94E59C42-A974-4352-B952-17D7B6C81C18.jpeg EAEF80BB-F042-45F9-966C-DED664DBB32F.jpeg Det här hjälpte mig och om din bil är lika våran Hymer Eriba ...Om du följer kabeln från torkar motorn så finns det två skarvar innan du kommer till svart styrbox som omvandlar fiats torkar funktioner till hymers egen torkarfunktion..dra isär skarvkontakten och kontakten från styrboxen och spraya den med kontakt spray ...nästa fel va att det hade släppt en lödning innan kolen/ borste till motorn ... jag lödde ihop den + att jag gjorde rent kontakt ytorna enl.bild. men fortvarande om jag inte har använt torkarna på länge så om jag sätter på intervall läget direkt så stannar torkarna mitt på vindrutan men kör jag kontiunelig läge först ett tag så börjar även intervallen fungera.Bilden som visar var lödningen hade släppt är suddig.

Jag smörde även alla leder/axlar till torkararmana trots att dom gick lätt..
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad många inte tänker på är att på helintegrerade bilar är torkararmarna förlängda med längre torkarblad och ger därmed större motstånd att övervinna för motorn.
Det gör torkarna ännu känsligare för kärvande axlar. Kolla dräneringen i torkardiket så det inte samlas vatten där så axlarna oxiderar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan carsten, kanske mest på bilar lite äldre än din men i alla fall värt att kolla är om du har spänningsfall när torkarmotorn är igång.
Det är viktigt att du mäter på kablarna på torkarmotorn o.b.s. även minus/jord skall anslutas till en kabel på motorn annars kan det bli fel, och alltså med torkarmotorn igång. En torkarmotor förlorar massor av sin kraft om ca.14V vid gång dras ner några volt i kablar, dåliga anslutningar och ev. dåliga kontaktytor på strömbrytare.
Lättast är att sticka nålar eller ha små spetsiga mätprober som sticks in genom kabelisoleringen för att komma åt kopparledaren.

M.v.h. JAKRO.
 

Hame53

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
18280
Medlemskap
2022
Hade också problem... Köpte ett nytt relä från Hymercenter men det visade sig vara jordningsproblem på motorn (sitter ett litet överhettningsskydd(?) där). Säljer det nya relä'et, som kostade 1600:-, för halva priset inkl. frakt. Beteckning: WSF 02-2 X250, #2465704.
 

Hugo1955

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
37423
Medlemskap
2024
Har haft problem med att vindrutetorkaren ibland inte vill gå igång och efter att ha läst om andras problem med torkarmotorer beställde jag därför en ny motor och vad händer då, jo, efter att allt sett bra ut så plötsligt fungerar inte heller den nya motorn, den vill inte gå igång. Men så efter några minuter kan den plötsligt funka igen men sedan vägrar den och så vidare. Man kan bli galen för mindre men har någon annan av er råkat ut för samma problem och hittat en lösning? Bilen är en Hymer 614 SL, Fiat...
hade samma problem fick dra en ny jordkabel från torkarmotorfästet ner till ny jordpunkt sen fungerade den perfekt.
 
Toppen